C20-premiären den 10 maj 1998

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

C20-premiären den 10 maj 1998

Inlägg av bruse »

I annan tråd under "Lokaltrafik" var frågan när C20 premiären var.
Vi var där!... och väntade och väntade.... Klonen var då 5 år.... när jag efter flera timamrs väntan å vi fick se nedanstäende ekipage:
Bild
Som passerade, sen fick vi i vanlig ordning inget veta på en timme eller två... då ville jag gå.... men de äkta diggaren ville inte det! Han ville vara kvar. Även om han såg något bister ut:
Bild
(observera den för dagen införskaffade pinsen)
Till slut fick vi efter flera timmars väntan, åka från Gullmarsplan till Skanstull... där det brakade ihop...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bruse, du som va me; vad var det som gjorde att det braka ihop?
Var det dörrarna eller?
Var ej själv med därav frågan.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Daniel L
Inlägg: 339
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:40
Ort: Vallentuna

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Bussmicke skrev:Bruse, du som va me; vad var det som gjorde att det braka ihop?
Var det dörrarna eller?
Var ej själv med därav frågan.
Dörrarna var för "hårt" justerade, så de kom inte riktigt i rätt läge när de stängdes, om vagnen var fullbelastad. Då blev vagnen lite "skev" - så är det med självbärande karosser, helt naturligt. Sen när man justerat dörrarna, det är ju ett par på varje dörr, så gick det.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Flott

Inlägg av Andy »

Hei!
Flott bilde!
Hvor mange C20 enheter kan man koble sammen i tog?

Andreas
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Flott

Inlägg av bruse »

Andy skrev:Hei!
Flott bilde!
Hvor mange C20 enheter kan man koble sammen i tog?

Andreas
Plattformarna på bana 1 och 2 (t-Grön och T-Röd) tar bara 3 C20 vagnar, vilket tåget på bilder är. På Bana 3 (T-Blå) har jag för mig att de kan klämma in 4.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flott

Inlägg av august »

bruse skrev: Plattformarna på bana 1 och 2 (t-Grön och T-Röd) tar bara 3 C20 vagnar, vilket tåget på bilder är. På Bana 3 (T-Blå) har jag för mig att de kan klämma in 4.
Fast de kör väl för det mesta bara med två vagnar på T-blå??
Jag har iofs åkt trevagnars ett par gånger, men oftast brukar det vara 2*C20 eller 6*Cx...
Ulf S

Inlägg av Ulf S »

Är inte problemet att Akalla station är felbyggd och bara rymmer 9.5 stycken Cx medan alla andra stationer rymmer 10 stycken?

Annars borde det väl få plats 5 C20 på Tekniskas gigantoperronger! :D :D
Användarens profilbild
AeroSol
Inlägg: 138
Blev medlem: fredag 04 oktober 2002 22:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inlägg av AeroSol »

Ulf S skrev:Är inte problemet att Akalla station är felbyggd och bara rymmer 9.5 stycken Cx medan alla andra stationer rymmer 10 stycken?
Intressant! :o Var har du läst det?
Ulf S skrev:Annars borde det väl få plats 5 C20 på Tekniskas gigantoperronger! :D :D
Eftersom jag pluggar vid Universitetet önskar man ju att banan "kopplas loss" fr.o.m KTH och leds in till T-Centralen på Tub3 perrongerna! Då kunde man köra med 10-vagnarståg på hela sträckan till Mörby.
Så slapp man trängas med folket mot Ropsten!
Funderade man inte att göra nåt sånt när banan byggdes?
Ulf S

Inlägg av Ulf S »

Aerosol skrev:
>>Ulf S skrev:
>>Är inte problemet att Akalla station är felbyggd och bara rymmer 9.5 >>stycken Cx medan alla andra stationer rymmer 10 stycken?
>Intressant! Var har du läst det?

Det var den information jag fick när jag gick min Connexutbildning för snart två år sedan. Blev ganska mycket nörd-snack om tunnelbanetåg och stationer! =)

Då förnekade man för övrigt också att det gick 1-vagnars"tåg" på skarpnäckslinjen.. intressant detalj..
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Flott

Inlägg av TimK »

august skrev:
bruse skrev: Plattformarna på bana 1 och 2 (t-Grön och T-Röd) tar bara 3 C20 vagnar, vilket tåget på bilder är. På Bana 3 (T-Blå) har jag för mig att de kan klämma in 4.
Fast de kör väl för det mesta bara med två vagnar på T-blå??
Jag har iofs åkt trevagnars ett par gånger, men oftast brukar det vara 2*C20 eller 6*Cx...
Det stämmer, stomtrafiken på Tub3 körs numera med tvåvagnars C20-tåg. Sedan tidtabellsskiftet 19/8 i år förekommer normalt inga Cx-tåg i lågtrafik på Tub3. Däremot hände det i förrgår att tur 1 fick tågbyte i samband med förmiddagsfrånkopplingen i Hjulsta och fick fortsätta med 8 Cx-vagnar under lågtrafiken också, i alla fall ett tag.

Däremot utgörs också sedan tidtabellsskiftet 19/8 samtliga tåg i rusningen på Tub3 av "långa" tåg, dvs. tre C20-vagnar eller åtta Cx-vagnar. Tidigare gick linje 10 med "korta" tåg (två C20 eller åtta Cx) i rusningen.

Avvikelser kan ju förekomma p.g.a. vagnbrist och liknande, bl.a. hade jag ett sexvagnarståg (Cx förstås) på linje 11 i början på september en morgon.

Mvh Tim
Användarens profilbild
Daniel L
Inlägg: 339
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:40
Ort: Vallentuna

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

C20 premiär

Inlägg av AGR »

Det går bara att köra 3st C20 enheter ihopkopplade av tekniska orsaker. C20s data kan inte hantera mer än 3st enheter.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Daniel L
Inlägg: 339
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:40
Ort: Vallentuna

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Har fått för mig att det går att köra fler vagnar, vid transport?

Är nog säkert bara en programvara som ska uppgraderas. Så är det med allt nuförtiden.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
AeroSol
Inlägg: 138
Blev medlem: fredag 04 oktober 2002 22:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inlägg av AeroSol »

bruse skrev:Är nog säkert bara en programvara som ska uppgraderas. Så är det med allt nuförtiden.
Det är nog inte så bara... :wink:
Systemet i C20 dras ju fortfarande med en del barnsjukdomar...
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=513
Skriv svar