Sida 1 av 1

Annorlunda lokaltrafik

Postat: torsdag 17 juni 2004 20:59
av Jonas Strömblad
I den baskiska staden Bilbao hittade jag en annorlunda form av lokaltrafik. En hängfärja som transporterar både bilar och gående passagerare går fram och tillbaka över Ria de Bilbao.
Bron/färjan invigdes 1893 och heter Puente Colgante.


Bild

Så här ser det ut på lite håll.


Bild

På lite närmare håll ser gondolen/färjan ut så här. 6 bilar tar man med.


Bild

Så här ser det ut som en vanlig bilfärja... :shock:


Bild

Interiör från passagerardelen av gondolen


Bild

Framme vid andra sidan...


Det är tur att det finns en "visa bilder"-avdelning här på forumet, annars vet jag inte vilket fack man skulle stoppat in detta... Flygtrafik, fast inte riktigt... :)
/J

Postat: torsdag 17 juni 2004 21:19
av Jakob
Finns/ fanns det inte något liknande i Newcastle?

Postat: torsdag 17 juni 2004 21:22
av Jonas Strömblad
Finns/ fanns det inte något liknande i Newcastle?
Det är möjligt. Jag hade aldrig hört talas om transportmedlet överhuvudtaget förut...

Postat: torsdag 17 juni 2004 21:33
av bruse

Postat: torsdag 17 juni 2004 21:49
av Jonas Strömblad
Se där ja... Mycket man inte vet :lol:
Men nu vet man, och så gäller det att komma ihåg det till nästa gång man besöker brittiska öarna oxå :roll:
/J

Hängfärja

Postat: torsdag 17 juni 2004 22:00
av Hans Råberg
Festligt!

Finns även i nordtyskland NV om Kiel fast den är mycket kortare

Mvh
Hans

Postat: fredag 18 juni 2004 10:25
av Jonas Strömblad
Frågan är varför man bygger en sådan konstruktion istället för en vanlig färja? :roll:

Postat: fredag 18 juni 2004 11:31
av Thomas Åkerblad
Stora tidvattenskillnader var ofta en viktig orsak till att välja denna typ av konstruktion.

Thomas Å

Postat: fredag 18 juni 2004 15:23
av Björn J.
Thomas Åkerblad skrev:Stora tidvattenskillnader var ofta en viktig orsak till att välja denna typ av konstruktion.

Thomas Å
Om man tittar på algbeväxningen eller sedimenteringen utmed kajskonigarna kan man ana tidvattenskillnaderna, nu vet man ju inte om det var ebb eller flod (eller mitt emellan) då bilden togs, annars kunde man ju tycka att denna ganska moderata skillnad som man ser på bilderna inte hade hindrat byggandet av en traditionell linfärja, en sådan hade säkerligen också blivit billigare såväl i byggande som i underhållskostnader.

Bj.

Postat: fredag 18 juni 2004 16:10
av Thomas Åkerblad
Du bygger inte linfärjor över vattendrag med stark trafik. Dessutom minskar kabeln tillgängligt vattendjup.

Thomas Å

Postat: fredag 18 juni 2004 19:57
av Andreas
Jakob skrev:Finns/ fanns det inte något liknande i Newcastle?
Nja, tänker du inte på Middlesbrough?

Postat: fredag 18 juni 2004 21:12
av Björn J.
Thomas Åkerblad skrev:Du bygger inte linfärjor över vattendrag med stark trafik. Dessutom minskar kabeln tillgängligt vattendjup.

Thomas Å
Ja det är säkert så.
Men undrar om inte en konventionell bro i längden(!) ändå är billigare.
Men varför göra någonting enkelt, det finns ju tekniska lösningar, även för de problem som inte existerar.

Rasta Mutta Zimmerlainen!

Bj.

Postat: lördag 19 juni 2004 2:17
av
Andreas skrev:
Jakob skrev:Finns/ fanns det inte något liknande i Newcastle?
Nja, tänker du inte på Middlesbrough?
Var det den som var med i teve-serien "Vi sess i Arezona"? (Handlade om nermonteringen av en sådan konstruktion!)

Postat: lördag 19 juni 2004 12:29
av Andreas
Vet ej.

Men jag vill minnas att jag såg en liknande anordning i den staden när jag var där 94...

Postat: onsdag 07 juli 2004 11:58
av Thomas Åkerblad
Hittade en förteckning över "transporter bridges/transbordeurs" i franska La vie du rail no 2351/25 juni 1992. Listan ser ut så här med invigningsåret först och vattendraget i parentes:

Tyskland
1909 Kiel
1909 Osten-Basbeck (Elbe)
1913 Rendsburg (Kielkanalen)
Storbritannien
1905 Widnes (Mersey)
1906 Newport (Tee)
1911 Middlesbrough (Tee)
1916 Warrington (Mersey)
Brasilien
1915 Rio de Janeiro
Spanien
1893 Portugalete
USA
1905 Duluth
Frankrike
1898 Rouen (förstörd 1940)
1903 Nantes (skrot 1957)
1900 Martrou-Rochefort (under restaurering!)
1905 Marseille (förstörd 1943)
1909 Brest (skrotad 1947)
Tunisien
1896 Bizerte (nedmonterad 1907)

Thomas Å