
Konsten att vara personlig
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Konsten att vara personlig
Redan 1961 var man medveten om vikten av att vårda kundrelationerna, men när man skulle kommunicera detta till personalen hade man tydligen inget annat än en skriftlig order att ta till. Påbudet gäller "tills vidare". Är det inte upphävt så gäller det väl än.


Re: Konsten att vara personlig
Ja, det vore väldigt trevligt om Connex t-baneförare började säga lite mer i högtalarna. Oftast när tågen ska avgå från ändstationen hör man bara "tid för avgång" och sedan stängs dörrarna. I alla fall på avgångarna från Farsta strand. Det vore bättre om föraren sa "tåg mot Alvik, tid för avgång & dörrarna stängs" eller något i den stilen. Lägger dom sedan till "god morgon", jag vill önska er alla en trevlig resa" eller någon fom av hälsningsfras skulle det bli mycket trevligare att lyssna på dom t-baneförare som gör utrop.Harald skrev:Redan 1961 var man medveten om vikten av att vårda kundrelationerna, men när man skulle kommunicera detta till personalen hade man tydligen inget annat än en skriftlig order att ta till. Påbudet gäller "tills vidare". Är det inte upphävt så gäller det väl än.
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Konsten att vara personlig
[quote="MJLägger dom sedan till "god morgon", jag vill önska er alla en trevlig resa" eller någon fom av hälsningsfras skulle det bli mycket trevligare att lyssna på dom t-baneförare som gör utrop.[/quote]
När de tyska regionaltågen åker ut från startstationen hälsas man (oftast, det funkar inte alltid) automatiskt välkommen till tåg xx, sedan önskas automatiskt en trevlig fortsättning eller dyl. vid slutstationen.
Nåt att ta efter för SL, det borde inte va så svårt att programmera in, man blir ju automatiskt informerad om att man ankommer enslutstation.
/or
När de tyska regionaltågen åker ut från startstationen hälsas man (oftast, det funkar inte alltid) automatiskt välkommen till tåg xx, sedan önskas automatiskt en trevlig fortsättning eller dyl. vid slutstationen.
Nåt att ta efter för SL, det borde inte va så svårt att programmera in, man blir ju automatiskt informerad om att man ankommer enslutstation.
/or
Re: Konsten att vara personlig
Här i Göteborg får man konstiga blickar av passagerarna om man försöker vara trevlig och hälsa när de kommer på eller önska God Morgon när man ropar ut första hållplatsen efter start från ändhållplats. Väntar bara på den dagen då det står en piketbuss i city å väntar med alkotest för att man varit "för trevligt" på morgonkvisten. (Kan påpeka att jag börjar tjänstgöra vid 5-5.30 på morgonen...)Harald skrev:Redan 1961 var man medveten om vikten av att vårda kundrelationerna, men när man skulle kommunicera detta till personalen hade man tydligen inget annat än en skriftlig order att ta till. Påbudet gäller "tills vidare". Är det inte upphävt så gäller det väl än.
http://hem.bredband.net/b248870/bilder/godmorgon.jpg
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
tomsa>>Det du beskrev med polisen har jag råkat ut för, en person som jag önskade en trevlig resa ringde omedelbums till polisen och 5-6 hpl senare stog farbror blå med alkotestet, snacka om att gubben skämdes, han var kvar ombord och när polisen kom stegade han fram när dom klev ombord.
Min kommentar var "Nu vet Du och alla andra ombord på denna vagn att jag är nykter OCH trevlig för det"
Han bad om ursäkt o klev av vagnen högröd i ansiktet
Detta skedde sent en måndagskväll ute på Hissingen på en linje 5.......
Så man ska passa sig för att vara trevlig, man uppfattas antingen som onykter eller utanför dom "normala" ramarna, fast jag har inte slutat att vara trevlig mot folk för det.
Min kommentar var "Nu vet Du och alla andra ombord på denna vagn att jag är nykter OCH trevlig för det"
Han bad om ursäkt o klev av vagnen högröd i ansiktet

Detta skedde sent en måndagskväll ute på Hissingen på en linje 5.......
Så man ska passa sig för att vara trevlig, man uppfattas antingen som onykter eller utanför dom "normala" ramarna, fast jag har inte slutat att vara trevlig mot folk för det.

Jo, det finns en o annan busschaufför som råkat ut för samma sak... Det bästa jag vet är när det kommer på en trött söt flicka på morgonen att få henne att ge ifrån sig ett leende när man säger godmorgon... Det är bättre än frukost!Struve skrev: Så man ska passa sig för att vara trevlig, man uppfattas antingen som onykter eller utanför dom "normala" ramarna, fast jag har inte slutat att vara trevlig mot folk för det.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Skulle inte ha nåt emot att va den busschauffören!tomsa skrev:Jo, det finns en o annan busschaufför som råkat ut för samma sak... Det bästa jag vet är när det kommer på en trött söt flicka på morgonen att få henne att ge ifrån sig ett leende när man säger godmorgon... Det är bättre än frukost!

Var går gränsen till flört? Och är det tillåtet för en busschaufför att flörta med passagerarna?
/or
Gränser lär väl gå när personen ifråga tycker det är obehagligt, så att det blir påträngande... Varför skulle det inte vara tillåtet för en busschaufför att flirta med passagerarna... finns ju massor med passagerare som, mer eller mindre lyckat, försöker flirta med förarna (speciellt på nätterna...).stockholm79 skrev:Skulle inte ha nåt emot att va den busschauffören!tomsa skrev:Jo, det finns en o annan busschaufför som råkat ut för samma sak... Det bästa jag vet är när det kommer på en trött söt flicka på morgonen att få henne att ge ifrån sig ett leende när man säger godmorgon... Det är bättre än frukost!![]()
Var går gränsen till flört? Och är det tillåtet för en busschaufför att flörta med passagerarna?
/or
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Bussförarna i Göteborg verkar vara mer sociala än spårvagnsförare. De flesta bussförare nickar och hälsar när man stiger på, och även på spårvagnen då jag stiger på vid främre dörrarna jag söka förarens blick och nicka som hälsning, men de flesta förare vänder sig inte om förrän de märker att passagerarna vill fråga om någonting eller köpa biljetter. Kanske har något med viseringsplikten?
Struve: Ser fram emot att åka med dig då när tillfälle ges.
Och bara att hoppas att jag har kameran i beredskap om jag ser dig ute på stan.
Struve: Ser fram emot att åka med dig då när tillfälle ges.

Senast redigerad av Daniel R den måndag 14 juni 2004 5:13, redigerad totalt 1 gånger.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Då har du INTE åkt med mig kan jag lova. tittar till 99% åt passagerarna, dom blir många ggr förvånade att man tittar på dom.Daniel R skrev:Bussförarna i Göteborg verkar vara mer sociala än spårvagnsförare. De flesta bussförare nickar och hälsar när man stiger på, och även på spårvagnen då jag stiger på vid främre dörrarna jag söka förarens blick och nicka som hälsning, men de flesta förare vänder sig inte om förrän de märker att passagerarna vill fråga om någonting eller köpa biljetter. Kanske har något med viseringsplikten?
Du är välkommen ombord på min vagn när som helst, ta med din kamera oxå o fota mina turer från utsidan, använder nämligen så mkt "via ....." skyltar som möjligt. Ett ex. "Marklandsgatan Via Kungsportsplatsen, Majorna" kör altså inte med autoskylt eller autoutrop av hpl.
Skönt att jag inte är den enda som ställer om skyltarna manuellt - även om jag inte gör det jämt, men Saltholmen från Bergsjön är inte så informativtStruve skrev:Då har du INTE åkt med mig kan jag lova. tittar till 99% åt passagerarna, dom blir många ggr förvånade att man tittar på dom.Daniel R skrev:Bussförarna i Göteborg verkar vara mer sociala än spårvagnsförare. De flesta bussförare nickar och hälsar när man stiger på, och även på spårvagnen då jag stiger på vid främre dörrarna jag söka förarens blick och nicka som hälsning, men de flesta förare vänder sig inte om förrän de märker att passagerarna vill fråga om någonting eller köpa biljetter. Kanske har något med viseringsplikten?
Du är välkommen ombord på min vagn när som helst, ta med din kamera oxå o fota mina turer från utsidan, använder nämligen så mkt "via ....." skyltar som möjligt. Ett ex. "Marklandsgatan Via Kungsportsplatsen, Majorna" kör altså inte med autoskylt eller autoutrop av hpl.

- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Från Ktt nr: 727 efter BP 731 efter Ghg 724tomsa skrev:Skönt att jag inte är den enda som ställer om skyltarna manuellt - även om jag inte gör det jämt, men Saltholmen från Bergsjön är inte så informativt
Från Sn nr: 145 efter Ghg 144 efter Gst 163 efter C 140
Så skyltar jag iallafall 11:an
Brukar vara ensam om att skylta manuellt, man märker det om inte annat när våran kom-fram ballar ur, vilket sker rätt ofta.
Senast redigerad av Slagpåse den tisdag 15 juni 2004 5:04, redigerad totalt 2 gång.
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Och vad visar skyltarna då?Struve skrev:Från Ktt nr: 827 efter BP 831 efter Ghg 824
Från Sn nr: 145 efter Ghg 144 efter Gst 163 efter C 140
Så skyltar jag iallafall 11:an
Brukar vara ensam om att skylta manuellt, man märker det om inte annat när våran kom-fram ballar ur, vilket sker rätt ofta.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skrev fel det ska vara 727 731 724Kristofer skrev:Och vad visar skyltarna då?
727: Saltholmen via Domkyrkan/Ekedal
731: Saltholmen via Ekedal
724: Saltholmen
145: Bergsjön via Ekedal/Domkyrkan
144: Bergsjön Via Domkyrkan/Snabbspåret
163: Bergsjön via Snabbspåret
140: Bergsjön
Vi har totalt ca 950 destinationer att välja på med alla "via"-möjligheter
Dom gamla som fanns med filmskyltarna finns kvar oxå ( 0-90 ), 92 till 985 används idag ihop med dom "nya" skyltarna.
Då kan jag medela detta som en t-baneförare ropade ut vid Gullmarsplan riktning söderut. Jag minns inte exakt nu men det lät ungefär så här. "Nästa Gullmarsplan, tåget fortsätter mot Farsta strand & ha en trevlig fortsatt resa men själv tänker jag kliva av och ta en kopp kaffe". Föraren skulle alltså ha avlösning.vec skrev:Det bästa var en T-baneförare jag hörde för någon vecka sedan som hälsade välkommen till Kungsträdgården med följande formulering:
"Ja, det här gick ju som på räls, då var vi framme vid Kungsträdgården. Slutstation, avstigning för samtliga passagerare"
Då måste jag väl berätta om det jag hörde i tunnelbanan häromveckan:MJ skrev:Då kan jag medela detta som en t-baneförare ropade ut vid Gullmarsplan riktning söderut. Jag minns inte exakt nu men det lät ungefär så här. "Nästa Gullmarsplan, tåget fortsätter mot Farsta strand & ha en trevlig fortsatt resa men själv tänker jag kliva av och ta en kopp kaffe". Föraren skulle alltså ha avlösning.vec skrev:Det bästa var en T-baneförare jag hörde för någon vecka sedan som hälsade välkommen till Kungsträdgården med följande formulering:
"Ja, det här gick ju som på räls, då var vi framme vid Kungsträdgården. Slutstation, avstigning för samtliga passagerare"
"Welcome aboard this Jubilee Line train bound for Stanmore. My name is XX and I am your driver today. We are expecting to be arriving in Stanmore at XX:XXpm, and the weather at the destination is sunny and 90 Fahrenheit. That is 32 degrees Celcius for those of you who are metric."
När jag byter tåg vid Green Park hör jag fortsättningen:
"And for you changing here at Green Park, I would like to thank you on behalf of me and my crew, for choosing the Jubilee Line this afternoon, and we at London Underground hope we will see you soon again. Have a pleasent evening."
Jag tror jag sällan har hört så många skratta på ett tunnelbanetåg samtidigt.
Föraren har uppenbarligen flugit alldeles för många gånger...
Det var en väldigt informativ förare. Sådana borde det finnas fler av.MartinW skrev:Då måste jag väl berätta om det jag hörde i tunnelbanan häromveckan:MJ skrev:Då kan jag medela detta som en t-baneförare ropade ut vid Gullmarsplan riktning söderut. Jag minns inte exakt nu men det lät ungefär så här. "Nästa Gullmarsplan, tåget fortsätter mot Farsta strand & ha en trevlig fortsatt resa men själv tänker jag kliva av och ta en kopp kaffe". Föraren skulle alltså ha avlösning.vec skrev:Det bästa var en T-baneförare jag hörde för någon vecka sedan som hälsade välkommen till Kungsträdgården med följande formulering:
"Ja, det här gick ju som på räls, då var vi framme vid Kungsträdgården. Slutstation, avstigning för samtliga passagerare"
"Welcome aboard this Jubilee Line train bound for Stanmore. My name is XX and I am your driver today. We are expecting to be arriving in Stanmore at XX:XXpm, and the weather at the destination is sunny and 90 Fahrenheit. That is 32 degrees Celcius for those of you who are metric."
När jag byter tåg vid Green Park hör jag fortsättningen:
"And for you changing here at Green Park, I would like to thank you on behalf of me and my crew, for choosing the Jubilee Line this afternoon, and we at London Underground hope we will see you soon again. Have a pleasent evening."
Jag tror jag sällan har hört så många skratta på ett tunnelbanetåg samtidigt.
Föraren har uppenbarligen flugit alldeles för många gånger...



Vi hadde en sådan bussförare för några år sedan som drog alla möjliga bytesmöjligheter på knutpunkterna, visst att det kan vara bra med info men han vart jobbig i längden.
Känner jag för det så brukar jag dra "Nästa XXX, nu hoppas jag att min avlösare är på plats för jag tänker hoppa av o käka lite mat, ha en fortsatt trevlig resa"
Detta är uppskattat och man får ofta en trevlig kommentar tillbaka typ "Trevlig måltid" "Tack så mycket" Många ggr från yngre personer.
Känner jag för det så brukar jag dra "Nästa XXX, nu hoppas jag att min avlösare är på plats för jag tänker hoppa av o käka lite mat, ha en fortsatt trevlig resa"
Detta är uppskattat och man får ofta en trevlig kommentar tillbaka typ "Trevlig måltid" "Tack så mycket" Många ggr från yngre personer.