Hej,
Hittade denna länk på Redd trikken - sidan http://www.reddtrikken.tk . Det syns att Oslo Sporveiers beslut ska övervågas av en intern beslutsorgan, som har en spårvagnsvänlig majoritet.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... eID=421605
Tror nog att i alla fall bör argument och protester upphöra först när besluten att bevara spårväg är verlkligen säker
Den största misstagen är nog detta att det påstås av många i Oslo att inga nya innerstads/gatusträckningar för spårväg byggs ute i världen. Vad är då:
- Linje 9 i Helsingfors?
- Arborway-linjens återöppnande i Boston (se http://www.arborway.net)
- Tvärbanans gatusträckningar i Gröndalen / Hammarby Sjöstad?
- CrossRiver Transit i London?
- Strasbourg, Grenoble, Nantes, Montpellier etc?
Mvh Mikko
Oslotrikken räddad?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
-
I San Francisco bygger man gatuspår. (Hela kommunen är bebyggd, det finns inte rum för egen banvall...)
Däremot försöker man lägga så mycket man kan i eget körfält - men det finns platser där det inte går heller, t.ex. någonstans mitt på Tredje gatan, en 8,6 km lång linje man började bygga tidigare i år.
http://www.sfmuni.com/aboutmun/3rdover.htm
Däremot försöker man lägga så mycket man kan i eget körfält - men det finns platser där det inte går heller, t.ex. någonstans mitt på Tredje gatan, en 8,6 km lång linje man började bygga tidigare i år.
http://www.sfmuni.com/aboutmun/3rdover.htm
Det verkar vara så att man har gjort verkligt bra arbete i Oslo för att behålla spårvägen. Om man bara hade varit lika snabb i ett par andra nordiska städer under de senaste 50 åren... Om Oslo får behålla sin spårväg, förlorar spårvägs-motståndare även i andra nordiska städer en förebild.
Från ert fina lista om nya gatusträckningar (eller planer på dessa) saknas en betydelsefull exempel från Tyskland:
Berlin nämligen bygger ut (eller åtminstone har planer att bygga ut) spårvägen i många håll för att ha en omfattande spårvägsnät i centrum. Och där gör man det trots att stadens ekonomiska problem är oerhört stora.
Och var det inte Sydney i Australien som också bygger ut spårvägen?
Trots det att spårvägen i många europeiska städer har en positiv framtid framför sig, kommer risken alltid vara kvar att spårvägsfientliga intressen får en för stor inflytande någonstans. Oslo är inte den enda staden som har varit / kommer att bli i fara för att förlora sin spårväg.
Kanske är det även bra att man då och då diskuterar om spårvägens framtid. På det sättet kan man visa även för spårvägens motståndare, att spårvägen har framtid och att den behövs.
Från ert fina lista om nya gatusträckningar (eller planer på dessa) saknas en betydelsefull exempel från Tyskland:
Berlin nämligen bygger ut (eller åtminstone har planer att bygga ut) spårvägen i många håll för att ha en omfattande spårvägsnät i centrum. Och där gör man det trots att stadens ekonomiska problem är oerhört stora.
Och var det inte Sydney i Australien som också bygger ut spårvägen?
Trots det att spårvägen i många europeiska städer har en positiv framtid framför sig, kommer risken alltid vara kvar att spårvägsfientliga intressen får en för stor inflytande någonstans. Oslo är inte den enda staden som har varit / kommer att bli i fara för att förlora sin spårväg.
Kanske är det även bra att man då och då diskuterar om spårvägens framtid. På det sättet kan man visa även för spårvägens motståndare, att spårvägen har framtid och att den behövs.
Ja, det är skönt att höra. Man ska ine ropa hej än...
Men om man åker till Oslo är det bäst att ta lite kort ändå.
Men om man åker till Oslo är det bäst att ta lite kort ändå.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
De följande städer i USA har öppnat spårvägar i gatorna de sista tio åren:
Portland, Oregon
Memphis, Tennessee
San Diego, California(delvis)
Tacoma, Washington (öppnas snart)
Tampa, Florida (öppnades för trafik 2002-10-19)
Följande städer trafikerar spårvagn/Lightrail i reservat mitt i gatan:
New Orleans, Louisiana (Canal Street-öppnas snart)
Baltimore, Maryland (med nästan samma vagnar som Gbg M-21or)
Buffalo, New York
Salt Lake City, Utah
San Jose, California
Sacramento, California
Denver, Colorado
Houston, Texas (öppnas snart för trafik)
Dallas. Texas
Phoenix, Arizona (öppnas om 2-3 år)
Så Oslo's påstående att inga spårvägar byggs i gatorna är fel. Även det bilälskande landet USA bygger gatuspårväg år 2003. Vem skulle ha trott det 15-20 år sedan. Jag kan också säga att resande tillströmmningen är mycket högre än beräknat i alla situationer.
mvh Dennis
Portland, Oregon
Memphis, Tennessee
San Diego, California(delvis)
Tacoma, Washington (öppnas snart)
Tampa, Florida (öppnades för trafik 2002-10-19)
Följande städer trafikerar spårvagn/Lightrail i reservat mitt i gatan:
New Orleans, Louisiana (Canal Street-öppnas snart)
Baltimore, Maryland (med nästan samma vagnar som Gbg M-21or)
Buffalo, New York
Salt Lake City, Utah
San Jose, California
Sacramento, California
Denver, Colorado
Houston, Texas (öppnas snart för trafik)
Dallas. Texas
Phoenix, Arizona (öppnas om 2-3 år)
Så Oslo's påstående att inga spårvägar byggs i gatorna är fel. Även det bilälskande landet USA bygger gatuspårväg år 2003. Vem skulle ha trott det 15-20 år sedan. Jag kan också säga att resande tillströmmningen är mycket högre än beräknat i alla situationer.
mvh Dennis