Sida 1 av 1

Norrköpings nya vagnar

Postat: fredag 28 maj 2004 18:55
av Hrrj 2
En artikel i dagens Östgöte. Nu är det nära!
http://www.folkbladet.se/GEN_Utmatning. ... eStateID=2
Lars

Hoppsan

Postat: fredag 28 maj 2004 18:56
av Hrrj 2
Såg inte att artikeln redan var ute
D.S

Re: Hoppsan

Postat: fredag 28 maj 2004 20:57
av Niklas Karlsson
Hrrj 2 skrev:Såg inte att artikeln redan var ute
D.S
Tjosan! Jomenvisst!

Här på forum är vi snabbare än tåget! Förlåt, snabbare än spårvagnen ska det vara, förstås.

Postat: fredag 28 maj 2004 21:05
av Johan Eriksson
x

Postat: fredag 28 maj 2004 22:29
av stockholm79
Johan Eriksson skrev:Hur kan BVG ha det när de fortfarande har massor av höggolvsvagnar av typ Tatra KT4 och T6 kvar i trafik, värför säljer de ett år gamla/nya låggolvsspårvagnar?
Vad skulle man göra i (Öst-)Berlin utan Tatrorna? De ger en sån charm åt öststadsdelarna!

/or

Postat: lördag 29 maj 2004 7:11
av Niklas Karlsson
Johan Eriksson skrev:Jättekul för Norrköping men:

Folkbladet skrev:
Det är Berliner Verkehrsbetriebe, i den tyska huvudstaden, som har några spårvagnar över.
Hur kan BVG ha det när de fortfarande har massor av höggolvsvagnar av typ Tatra KT4 och T6 kvar i trafik, värför säljer de ett år gamla/nya låggolvsspårvagnar?
Berlin har ju länge, ända sedan återföreningen, haft stora ekonomiska problem. Staden har stora skulder och svåra problem med arbetslöshet, särskilt i de östra delarna. Lägg till det sedan hela den tyska statens stora ekonomiska problem så förstår man att Berlin knappast befinner sig i något gyllne ekonomiskt läge för större investeringar.

Att köpa in nya spårvagnar är väl därför inte att tänka på, om man nu inte kan få delstatspengar förstås. I fallet med de vagnar som Norrköping köper såg sig Berlin en möjlighet att få en 10 miljoner euro i reda pengar samtidigt som man "bara" blir av med fem vagnar.

Fem vagnar kan ju inte göra någon större skillnad i en så väldig stad som Berlin. Men pengarna kan ju komma mycket väl till pass för typ banunderhåll o.s.v.

Tror i alla fall jag.

Postat: lördag 29 maj 2004 12:35
av Martin Bernandersson
Niklas Karlsson skrev:
Johan Eriksson skrev:Jättekul för Norrköping men:

Folkbladet skrev:
Det är Berliner Verkehrsbetriebe, i den tyska huvudstaden, som har några spårvagnar över.
Hur kan BVG ha det när de fortfarande har massor av höggolvsvagnar av typ Tatra KT4 och T6 kvar i trafik, värför säljer de ett år gamla/nya låggolvsspårvagnar?
Berlin har ju länge, ända sedan återföreningen, haft stora ekonomiska problem. Staden har stora skulder och svåra problem med arbetslöshet, särskilt i de östra delarna. Lägg till det sedan hela den tyska statens stora ekonomiska problem så förstår man att Berlin knappast befinner sig i något gyllne ekonomiskt läge för större investeringar.

Att köpa in nya spårvagnar är väl därför inte att tänka på, om man nu inte kan få delstatspengar förstås. I fallet med de vagnar som Norrköping köper såg sig Berlin en möjlighet att få en 10 miljoner euro i reda pengar samtidigt som man "bara" blir av med fem vagnar.

Fem vagnar kan ju inte göra någon större skillnad i en så väldig stad som Berlin. Men pengarna kan ju komma mycket väl till pass för typ banunderhåll o.s.v.

Tror i alla fall jag.
Dessutom är det väl så att de fem vagnar som nu är aktuella för Norrköping är de enda fem som ägs av Berlin. Alla andra vagnar som trafikerar Berlin ägs av ett (eller antagligen flera) leasingbolag och leasas därifrån. Med andra ord är det endast dessa fem vagnar som kan säljas för att inbringa en massa € till den Berlinska stadskassan.

/Martin

Postat: lördag 29 maj 2004 19:29
av leifd
Niklas Karlsson skrev:
Johan Eriksson skrev:Jättekul för Norrköping men:

Folkbladet skrev:
Det är Berliner Verkehrsbetriebe, i den tyska huvudstaden, som har några spårvagnar över.
Hur kan BVG ha det när de fortfarande har massor av höggolvsvagnar av typ Tatra KT4 och T6 kvar i trafik, värför säljer de ett år gamla/nya låggolvsspårvagnar?
Berlin har ju länge, ända sedan återföreningen, haft stora ekonomiska problem. Staden har stora skulder och svåra problem med arbetslöshet, särskilt i de östra delarna. Lägg till det sedan hela den tyska statens stora ekonomiska problem så förstår man att Berlin knappast befinner sig i något gyllne ekonomiskt läge för större investeringar.

Att köpa in nya spårvagnar är väl därför inte att tänka på, om man nu inte kan få delstatspengar förstås. I fallet med de vagnar som Norrköping köper såg sig Berlin en möjlighet att få en 10 miljoner euro i reda pengar samtidigt som man "bara" blir av med fem vagnar.

Fem vagnar kan ju inte göra någon större skillnad i en så väldig stad som Berlin. Men pengarna kan ju komma mycket väl till pass för typ banunderhåll o.s.v.

Tror i alla fall jag.
Nåja, Norrköping har försökt få köpa betydligt fler vagnar än dessa fem.
Men dessa fem är de enda som BVG (eller Berlins stad) äger själva. Övriga ägs av finansbolag. Vagnar ägda av finansbolag är svårare att köpa loss.
Dessa fem har av misstag fått BVG/staden som ägare. Det rör sig om 2 enriktings och 3 tvåriktningsvagnar.

//Leif D

Postat: lördag 29 maj 2004 20:07
av GN
Men entydigt dålig ekonomi kan man väl inte ha i Berlin. Man satsar ju rätt ordentligt på tunnelbanan. Andra prioriteringar kanske?

/GN

Postat: lördag 29 maj 2004 23:55
av leifd
GN skrev:Men entydigt dålig ekonomi kan man väl inte ha i Berlin. Man satsar ju rätt ordentligt på tunnelbanan. Andra prioriteringar kanske?

/GN
Må så vara, men jag har även en kännsla av att man kanske köpt på sig lite för många vagnar, då kan det ju vara läge att få loss en del kontanta medel, om tillfälle gives.
Av dessa två vagntyper har na just ni Berlin 150 st.
GT6N 1001-1105 (enriktningsvagn) Bild på GT6N
GTZ 2001-2045 (tvåriktningsvagn) Bild på GTZ

//Leif D

Postat: söndag 30 maj 2004 1:27
av stockholm79
leifd skrev:Av dessa två vagntyper har na just ni Berlin 150 st.
GT6N 1001-1105 (enriktningsvagn) Bild på GT6N
GTZ 2001-2045 (tvåriktningsvagn) Bild på GTZ
Jag trodde N stod för 'Niederflur'. Varför har då inte tvåriktningsvagnen ett N i beteckningen? Olika fabrikat?

/or

Postat: söndag 30 maj 2004 7:19
av leifd
stockholm79 skrev:
leifd skrev:Av dessa två vagntyper har na just ni Berlin 150 st.
GT6N 1001-1105 (enriktningsvagn) Bild på GT6N
GTZ 2001-2045 (tvåriktningsvagn) Bild på GTZ
Jag trodde N stod för 'Niederflur'. Varför har då inte tvåriktningsvagnen ett N i beteckningen? Olika fabrikat?

/or
Ja du, dey får du nog fråga den som sätter beteckningarna på BVG:s vagnar i Berlin. Men skulle man följa den standard Blickpunkt Strassenbahn använder i Strassenbahnatlas t.ex. så borde den innehålla Nf, men detta är alltså BVG:s beteckning.

//Leif D

Postat: söndag 30 maj 2004 10:37
av Niklas Karlsson
leifd skrev:verkehr.de/trbilder/1040.JPG]Bild på GT6N[/url]
GTZ 2001-2045 (tvåriktningsvagn) Bild på GTZ

//Leif D
Spännande med tvåriktningsvagnar! Kommer man att försegla dörrarna på vänstersidan inför trafiken här i Norrköping? Eller kommer man att utnyttja tvåriktningsmöjligheten?

Postat: söndag 30 maj 2004 12:16
av leifd
Niklas Karlsson skrev:
leifd skrev:verkehr.de/trbilder/1040.JPG]Bild på GT6N[/url]
GTZ 2001-2045 (tvåriktningsvagn) Bild på GTZ

//Leif D
Spännande med tvåriktningsvagnar! Kommer man att försegla dörrarna på vänstersidan inför trafiken här i Norrköping? Eller kommer man att utnyttja tvåriktningsmöjligheten?
Vill minnas jag skrev om det, men hittar inte detta nu.
Jo, dessa vagnar kommer säkerligen att få leva som tvåriktningsvagnar, finns ju ingen anledning att bygga bort något som man kanske kan ha nytta av i vissa lägen.
T.ex. skytteltrafik i samband med spårarbeten odyl.

//Leif D

Postat: söndag 30 maj 2004 17:30
av M_M
Johan Eriksson skrev:Jättekul för Norrköping men:

Folkbladet skrev:
Det är Berliner Verkehrsbetriebe, i den tyska huvudstaden, som har några spårvagnar över.
Hur kan BVG ha det när de fortfarande har massor av höggolvsvagnar av typ Tatra KT4 och T6 kvar i trafik, värför säljer de ett år gamla/nya låggolvsspårvagnar?
Man har ett överflöde av vagnar, och de gamla KT4 resp T6 går väl knappt att sälja till nordkorea ens.

Exempelvis så byggde man ut U2 norrut så att den når s-bhan-ringen för några år sedan, vilket gör att spårvagnarna i det området givetvis tappat trafik.

Allmänt verkar berlin ha klart sämre turtäthet på spårvagnarna än tunnelbana och s-bahn.

Man kanske ockrå resonerar så krasst att de delar av berlin som har högst arbetslöshet (nu gissar jag bara), öst, inte behöver lika stor turtäthet, har man inget arbete att åka till så har man antagligen inte lika bråttom till jobbet.

Spårvagnsnätet finns som bekant nästan bara i det som var östberlin. Någon linje norr om centrum byggdes vidare en bit in i f.d. västberlin för några år sedan, men det är nog mer att betrakta som ett undantag.

Berlin är för övrigt en stad som är värd att besöka för att titta på spårtrafik! Två olika standarder på u-bahn, s-bahn, spårvagnarna = strassenbahn, och gott om fjärr- och regionaltåg dessutom är ögongodis för såna som oss :)

Postat: söndag 30 maj 2004 18:51
av stockholm79
Mats skrev:Man har ett överflöde av vagnar, och de gamla KT4 resp T6 går väl knappt att sälja till nordkorea ens.
Åjo. De skulle gnugga händerna av lycka över de renoverade vagnarna och i vanlig stil hävda att det är en nordkoreansk tillverkning*!

Mats skrev:Exempelvis så byggde man ut U2 norrut så att den når s-bhan-ringen för några år sedan, vilket gör att spårvagnarna i det området givetvis tappat trafik.
Av stationen Schönhauser Allee (S-Bahnring) att döma så betyder "för några år" sen rätt så lång tid.
Om man tar en titt på BVG:s hemsida att U2 förlängdes från Spittelmarkt till dåvarande Nordring (nuvarande Schönhauser Allee) år 1913.

Mats skrev:Allmänt verkar berlin ha klart sämre turtäthet på spårvagnarna än tunnelbana och s-bahn.
Ja, 5 minuter (har jag för mig att det var) mellan tågen i rusningstrafik är något längre än de ca 2 minuterna på U-Bahn.

Mats skrev:Berlin är för övrigt en stad som är värd att besöka för att titta på spårtrafik! Två olika standarder på u-bahn, s-bahn, spårvagnarna = strassenbahn, och gott om fjärr- och regionaltåg dessutom är ögongodis för såna som oss :)
Om man också är interesserad av annan kultur än lokaltrafik, så finns det ett otal spännande muséer där.

Vill man hitta ett billigt boende så finns härbärget Generator utanför S-Landsberger Allee (Ring), med spårvagnen tar det 5-10 minuter in till "Alex".
Och från baren har du utsikt över S-Bahnstationen och ser även en och annan spårvagn.


/or


*Författaren verkar ha ett sinne för humor, titta på bildtexterna som dyker upp när man för pekaren över bilderna!!