Norrköpings nya vagnar
Postat: fredag 28 maj 2004 18:55
En artikel i dagens Östgöte. Nu är det nära!
http://www.folkbladet.se/GEN_Utmatning. ... eStateID=2
Lars
http://www.folkbladet.se/GEN_Utmatning. ... eStateID=2
Lars
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Tjosan! Jomenvisst!Hrrj 2 skrev:Såg inte att artikeln redan var ute
D.S
Vad skulle man göra i (Öst-)Berlin utan Tatrorna? De ger en sån charm åt öststadsdelarna!Johan Eriksson skrev:Hur kan BVG ha det när de fortfarande har massor av höggolvsvagnar av typ Tatra KT4 och T6 kvar i trafik, värför säljer de ett år gamla/nya låggolvsspårvagnar?
Berlin har ju länge, ända sedan återföreningen, haft stora ekonomiska problem. Staden har stora skulder och svåra problem med arbetslöshet, särskilt i de östra delarna. Lägg till det sedan hela den tyska statens stora ekonomiska problem så förstår man att Berlin knappast befinner sig i något gyllne ekonomiskt läge för större investeringar.Johan Eriksson skrev:Jättekul för Norrköping men:
Folkbladet skrev:Hur kan BVG ha det när de fortfarande har massor av höggolvsvagnar av typ Tatra KT4 och T6 kvar i trafik, värför säljer de ett år gamla/nya låggolvsspårvagnar?Det är Berliner Verkehrsbetriebe, i den tyska huvudstaden, som har några spårvagnar över.
Dessutom är det väl så att de fem vagnar som nu är aktuella för Norrköping är de enda fem som ägs av Berlin. Alla andra vagnar som trafikerar Berlin ägs av ett (eller antagligen flera) leasingbolag och leasas därifrån. Med andra ord är det endast dessa fem vagnar som kan säljas för att inbringa en massa € till den Berlinska stadskassan.Niklas Karlsson skrev:Berlin har ju länge, ända sedan återföreningen, haft stora ekonomiska problem. Staden har stora skulder och svåra problem med arbetslöshet, särskilt i de östra delarna. Lägg till det sedan hela den tyska statens stora ekonomiska problem så förstår man att Berlin knappast befinner sig i något gyllne ekonomiskt läge för större investeringar.Johan Eriksson skrev:Jättekul för Norrköping men:
Folkbladet skrev:Hur kan BVG ha det när de fortfarande har massor av höggolvsvagnar av typ Tatra KT4 och T6 kvar i trafik, värför säljer de ett år gamla/nya låggolvsspårvagnar?Det är Berliner Verkehrsbetriebe, i den tyska huvudstaden, som har några spårvagnar över.
Att köpa in nya spårvagnar är väl därför inte att tänka på, om man nu inte kan få delstatspengar förstås. I fallet med de vagnar som Norrköping köper såg sig Berlin en möjlighet att få en 10 miljoner euro i reda pengar samtidigt som man "bara" blir av med fem vagnar.
Fem vagnar kan ju inte göra någon större skillnad i en så väldig stad som Berlin. Men pengarna kan ju komma mycket väl till pass för typ banunderhåll o.s.v.
Tror i alla fall jag.
Nåja, Norrköping har försökt få köpa betydligt fler vagnar än dessa fem.Niklas Karlsson skrev:Berlin har ju länge, ända sedan återföreningen, haft stora ekonomiska problem. Staden har stora skulder och svåra problem med arbetslöshet, särskilt i de östra delarna. Lägg till det sedan hela den tyska statens stora ekonomiska problem så förstår man att Berlin knappast befinner sig i något gyllne ekonomiskt läge för större investeringar.Johan Eriksson skrev:Jättekul för Norrköping men:
Folkbladet skrev:Hur kan BVG ha det när de fortfarande har massor av höggolvsvagnar av typ Tatra KT4 och T6 kvar i trafik, värför säljer de ett år gamla/nya låggolvsspårvagnar?Det är Berliner Verkehrsbetriebe, i den tyska huvudstaden, som har några spårvagnar över.
Att köpa in nya spårvagnar är väl därför inte att tänka på, om man nu inte kan få delstatspengar förstås. I fallet med de vagnar som Norrköping köper såg sig Berlin en möjlighet att få en 10 miljoner euro i reda pengar samtidigt som man "bara" blir av med fem vagnar.
Fem vagnar kan ju inte göra någon större skillnad i en så väldig stad som Berlin. Men pengarna kan ju komma mycket väl till pass för typ banunderhåll o.s.v.
Tror i alla fall jag.
Må så vara, men jag har även en kännsla av att man kanske köpt på sig lite för många vagnar, då kan det ju vara läge att få loss en del kontanta medel, om tillfälle gives.GN skrev:Men entydigt dålig ekonomi kan man väl inte ha i Berlin. Man satsar ju rätt ordentligt på tunnelbanan. Andra prioriteringar kanske?
/GN
Jag trodde N stod för 'Niederflur'. Varför har då inte tvåriktningsvagnen ett N i beteckningen? Olika fabrikat?leifd skrev:Av dessa två vagntyper har na just ni Berlin 150 st.
GT6N 1001-1105 (enriktningsvagn) Bild på GT6N
GTZ 2001-2045 (tvåriktningsvagn) Bild på GTZ
Ja du, dey får du nog fråga den som sätter beteckningarna på BVG:s vagnar i Berlin. Men skulle man följa den standard Blickpunkt Strassenbahn använder i Strassenbahnatlas t.ex. så borde den innehålla Nf, men detta är alltså BVG:s beteckning.stockholm79 skrev:Jag trodde N stod för 'Niederflur'. Varför har då inte tvåriktningsvagnen ett N i beteckningen? Olika fabrikat?leifd skrev:Av dessa två vagntyper har na just ni Berlin 150 st.
GT6N 1001-1105 (enriktningsvagn) Bild på GT6N
GTZ 2001-2045 (tvåriktningsvagn) Bild på GTZ
/or
Spännande med tvåriktningsvagnar! Kommer man att försegla dörrarna på vänstersidan inför trafiken här i Norrköping? Eller kommer man att utnyttja tvåriktningsmöjligheten?leifd skrev:verkehr.de/trbilder/1040.JPG]Bild på GT6N[/url]
GTZ 2001-2045 (tvåriktningsvagn) Bild på GTZ
//Leif D
Vill minnas jag skrev om det, men hittar inte detta nu.Niklas Karlsson skrev:Spännande med tvåriktningsvagnar! Kommer man att försegla dörrarna på vänstersidan inför trafiken här i Norrköping? Eller kommer man att utnyttja tvåriktningsmöjligheten?leifd skrev:verkehr.de/trbilder/1040.JPG]Bild på GT6N[/url]
GTZ 2001-2045 (tvåriktningsvagn) Bild på GTZ
//Leif D
Man har ett överflöde av vagnar, och de gamla KT4 resp T6 går väl knappt att sälja till nordkorea ens.Johan Eriksson skrev:Jättekul för Norrköping men:
Folkbladet skrev:Hur kan BVG ha det när de fortfarande har massor av höggolvsvagnar av typ Tatra KT4 och T6 kvar i trafik, värför säljer de ett år gamla/nya låggolvsspårvagnar?Det är Berliner Verkehrsbetriebe, i den tyska huvudstaden, som har några spårvagnar över.
Åjo. De skulle gnugga händerna av lycka över de renoverade vagnarna och i vanlig stil hävda att det är en nordkoreansk tillverkning*!Mats skrev:Man har ett överflöde av vagnar, och de gamla KT4 resp T6 går väl knappt att sälja till nordkorea ens.
Av stationen Schönhauser Allee (S-Bahnring) att döma så betyder "för några år" sen rätt så lång tid.Mats skrev:Exempelvis så byggde man ut U2 norrut så att den når s-bhan-ringen för några år sedan, vilket gör att spårvagnarna i det området givetvis tappat trafik.
Ja, 5 minuter (har jag för mig att det var) mellan tågen i rusningstrafik är något längre än de ca 2 minuterna på U-Bahn.Mats skrev:Allmänt verkar berlin ha klart sämre turtäthet på spårvagnarna än tunnelbana och s-bahn.
Om man också är interesserad av annan kultur än lokaltrafik, så finns det ett otal spännande muséer där.Mats skrev:Berlin är för övrigt en stad som är värd att besöka för att titta på spårtrafik! Två olika standarder på u-bahn, s-bahn, spårvagnarna = strassenbahn, och gott om fjärr- och regionaltåg dessutom är ögongodis för såna som oss