GS "bananteknik" 143 och 142 Mäte-Marit

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

DIverse

Inlägg av Andy »

Hei!
Svarer flere etter hverandre jeg:

Björn:
Jag kan intyga, forfarande ett spår av lomhördhet och viss reversibel (hoppas iallafall det) tinnitus efter att ha varit alltför nära tyfonen.
Tyfonen på en SM-83 er pysete saker i forhold til de som er på SL-79, det går rykter om at man bruker samme tyfonen hos Deutche Boundesbahn (DB)

TonyM:
Växelstyrningsfunktionen är givetvis göteborgiserad så att man kan välja vänster eller höger.
Dette er jo naturlig at den har fått!
Har den også blitt utstyrt med Göteborg'sk kommunikasjonsradio og "Kom fram" utrustning også?
Dessutom tillkommer en knapp "Pulpetbelysning"
Detter vell hva vi i Oslo kalte førerbelysning + at det har kommet en ekstra fungsjon på denne bryter!

Andreas
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: DIverse

Inlägg av 2763 »

Andy skrev: Dette er jo naturlig at den har fått!
Har den også blitt utstyrt med Göteborg'sk kommunikasjonsradio og "Kom fram" utrustning også?
Misstänker att banteknik får hålla sig med handenheter vad det gäller R5/Tetra. Inte så vitt jag vet. Vagnen har givetvis komfram -annars kommer man inte fram!
Andy skrev:
TonyM skrev:Dessutom tillkommer en knapp "Pulpetbelysning"
Detter vell hva vi i Oslo kalte førerbelysning + at det har kommet en ekstra fungsjon på denne bryter!

Andreas
Nej. Det finns en brytare för förarbelysning och en för pulpetbelysning!
Den förstas funktion är oförändrad.

Det är alltså en helt ny brytare. Den sitter förvisso brevid förarbelysningstryckströmställaren.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

261

Inlägg av BaardB »

Bjørn skrev: Sedan har ju ett relä som kopplade bort skenbromsarna vid långsammare hastighet än 5 km/h tagits bort. Undrar varför ett sådant fanns?
Fordi at ellers vil alle løse passasjerer i vognen automatisk samle seg ved frontruten ved farebrems. Da forstyrrer man føreren, og det er ikke tillatt :lol:

Forøvrig har ingen vogner i Oslo tyfon, de har fløyte (luftvisla). Jeg tror :!: det er samme type på S-83 og S-79 (og t-banevognene), forskjellen kommer av lufttrykket som er lavere på S-83 enn de andre typene. Tyfon på trikk i Norge finnes bare i Trondheim. Gråkallbanen hadde fløyte, men når Strømmenvognene begynte å kjøre der etter nedleggelsen av linie 3 fikk de tyfon (som på ordentlige tog). Også her er lufttrykket lavere, slik at Strømmenvognene var "ok" å høre på. Også leddvognene som kom i 1984 fikk tyfon. Men de har 10 bar på tyfonen :arrow: trenger jeg si mer?

Baard
hæ?
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Re: 261

Inlägg av Björn J. »

Baard Belsaas skrev:
Bjørn skrev: Sedan har ju ett relä som kopplade bort skenbromsarna vid långsammare hastighet än 5 km/h tagits bort. Undrar varför ett sådant fanns?
Fordi at ellers vil alle løse passasjerer i vognen automatisk samle seg ved frontruten ved farebrems. Da forstyrrer man føreren, og det er ikke tillatt :lol:

Baard
hæ?
Det har aldrig varit några problem med detta i Göteborg, vi har nämligen satt upp skyltar med texten "Gå bakåt i vagnen"...:oops:

Bjørn
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Sporveisnytt

Inlägg av Andy »

Hei!
Fikk i dag det nyeste Sporveisnytt (Intern blad for AS Oslo Sporveier) i snegle posten, og der sto det både om 143 og Mäte-Marit, og Sporvognsjubeleet i Göteborg som var 18 august!
Kan se om jeg kan få scanna disse sidene og sende det til dem som er intreserte!

Andreas
Skriv svar