Sida 2 av 2

Re: Tre fot

Postat: tisdag 25 maj 2004 21:09
av stockholm79
VeVen skrev:På något sätt måste det väl vara kopplat till tummåtten. Tummarna skall väl alltid gå jämt ut med fötterna. Eller?
Är alla fötter 12 tummar långa? Och vem har egentligen såna megafötter? Vilken storlek blir det på pjuxen, finlandsbåt???
Fast en back yard stor som 3 finlandsbåtar skulle man inte tacka nej till!

/or

Lissabonepilog

Postat: tisdag 25 maj 2004 23:45
av Olle
Här kommer de sista bilderna från Lissabon, för den här gången. Vi tar oss alltså nedströms från Praca do Comercio förbi Cais do Sodré, Santos, en avstickare till Ajuda, vagnhallen Santo Amaro, Belém med det stora vackra klostret (märk att det även finns mycket, mycket annat att se längs flodsidan) och kommer slutligen till Dafúndo där linje 15 terminerade 1979. Varför den inte gick ut till Cruz Quebrada och Estádio hann jag aldrig utröna. Nu 2004 går linje 15 till Algés, dryga kilometern uppströms Defúndo.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Den här vagnen var grön, vill jag minnas.


Bild


Bild


Bild

Idag finns en privat järnväg hängande under bildäcket på bron på bilden.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Idag 2004 vänder de tvåaxliga vgnarn som kompletterar låggolvsvagnarna på linje 15, här i Belém.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Och med den spårvagnen på linje 15 i Defúndo lämnar vi Lissabon och tar tåget till Coimbra där vi ska se på spåvägen och trådbussarna samt scaniamotorvagnar på statsbanan.

:roll: lle.

Re: Högertrafik Portugal

Postat: onsdag 26 maj 2004 13:16
av Håkon Kinck Gaarder
Anders Hanquist skrev:Spårvägen i Lissabon har spårvidden 900 mm. Den är väl inte så vanlig? Vet någon något om historien bakom det? Kanske de smala gatorna.
Nei. Forklaringen kan leses i boken "Tramways in Portugal" av King/Price, utgitt av LRTA (se LRTA). Det var mange "piratomnibusser" (på den tiden ikke forbudt i Portugal) som kjørte langs hestesporvognslinjene i Lisboa. Sporveisselskapet mistet jo en del passasjerer på denne måten, men juridisk sett kunne de ikke gjøre så mye for å hindre dette. Omnibussene utnyttet nemlig skinnegangen til å rulle på fremfor det øvrige ujevne gateunderlaget. Løsningen for sporveisselskapet ble å legge om sporvidden (fra 1435 mm) til en så smal sporvidde at det ikke ble praktisk mulig å lage omnibusser som kunne utnytte det å rulle på skinnegangen, og endte følgelig på 900 mm. Og det ble jo piratomnibussenes død...

Håkon.

Portugal 1979, del 1 Lissabon.

Postat: måndag 07 juni 2004 23:50
av Anders Ericson
Bild

Denna bild tror jag är tagen mellan Alto São João och Madre Deus.
Eftersom det var enda sträckan som linje 24 och linje 27 hade gemensamt där man kunde se havet i bakgrunden.


Bild

Först när jag såg bilden trodde jag att den var tagen vid Laro do Rato.
Men när jag hade tittat ett tag så blev jag osäker.
Eftersom det är en enriktningsvagn så går den säkert på linje 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29 eller 30. Den kan även ha gått på linje 3, 16, 17 eller 19, men det var ovanligt att dessa linjer trafikerades med tvåaxliga vagner utan släp.


Bild

Denna bild är tagen vid Estrela. Till höger ligger Basilica da Estrela och till vänster Jardim da Estrela.


Vilka underbara bilder du har tagit.

Mvh. Anders

Re: Portugal 1979, del 1 Lissabon.

Postat: fredag 18 december 2020 11:52
av julle
Fantastiska bilder från Lissabon och en hel del unika historiska dokument. Sakta men säkert slaktades de flesta linjerna under några decennier. Idag återstår 5 st. (?)
nr. 12, 15, 18, 28 och sedan 2018, nr. 24 (efter en del petitioner från invånarna) - märkligt när vi går mot en allt större elektrifiering av våra transportmedel. De ansvariga i Lissabon kunde inte föreställa sig den framtiden, och de flesta av dessa linjer kommer aldrig tillbaka när man väl utplånat alla nödvändiga infrastrukturer. Lissabon har förändrats märkbart sedan slutet av 70-talet, med bl a massdöd av den traditionella kommersen, och avfolkning av de centrala stadsdelarna. Det märkliga med de kvarvarande spårvagnslinjerna är att de har tagits över av den massturismen som var en del av Lissabons dagliga liv innan pandemin slog till. Lokalbefolkningen som till stor del är av hög ålder, får inte plats på vagnen och kan ta sig upp för Lissabons 7 kullar.....bäst de vill.

Ett stort tack till Olle för hans bilder och vänligheten att publicera dessa till allas beskådning.

Julio Amorim, Forum Cidadania Lx

Re: Portugal 1979, del 1 Lissabon.

Postat: fredag 18 december 2020 19:37
av Mr_T6
Linje 25 Campo Ourique (Prazeres) - Pç. Figueira finns också.