Portugal 1979, del 1 Lissabon.

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Portugal 1979, del 1 Lissabon.

Inlägg av Olle »

Jag håller på att skanna mina gamla bilder och har nu gett mej på de svartvita bilderna jag tog i Portugal i maj 1979. Att det blev svart-vitt berodde på att jag hade smalfilmkamera med mej och de filmerna var inte billiga eftersom det blev en del filmande.

Jag har några bilder som jag inte kan klara av att se var i Lissabon de är tagna. Nu behöver jag hjälp från er tittare att ge mej tips om var jag plåtat dessa bilder. Sällskapet var ju ofta i Portugal på den tiden så någon ska väl kunna hjälpa mej.

Jag har fotograferat av kartorna i LRTAs handbok "The Tramways of Portugal" där man ser vilka linjer som då (1979) var i trafik.

Bild


Bild


Bild

Var är denna bild tagen? Jag är lite osäker på om det verkligen är Cal das Laces, som ligger öster ut mot Bispohållet.

Bild

Var är denna bild tagen?

Bild

Var är denna bild tagen? Uppe i staden är det iallafall. Inte på linjerna utefter floden

Fler bilder är på G, dock vet jag var jag tagit resten av bilderna.

:?: lle.
Senast redigerad av Olle den tisdag 25 maj 2004 23:46, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Det fanns 1979 tre bergbanor i Lissabon, och det gör det ännu i dag. Bica Elevador förbinder två spårvägsgator. Rua de São Paulo med spårvägslinjerna 17, 19, 22, 23, 25 och 26 ligger nere vid dalstationen i ett hus, och däruppe ansluter spårvägslinje 28 på Calc. do Combro.

Här några bilder på bergbanan Bica och linje 28 .......

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

:roll: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Inlägg av stockholm79 »

Vilka roliga ministrömavtagare!!!!
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

/or
Likströmifötterna
Inlägg: 120
Blev medlem: lördag 29 november 2003 3:35

Inlägg av Likströmifötterna »

Bild

Ser ut som utanför katedralen, vid sao jao da praca, men inte riktigt, nånstans där runt...
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Likströmifötterna skrev:
Ser ut som utanför katedralen, vid sao jao da praca, men inte riktigt, nånstans där runt...
Nää, det gick nog inga tvåvåningsbussar där vid Sé i Alfama. Där gick jag för några år sedan och kan inte se att det är utefter den linjen. Tror snarare att det är åt Santos-hållet till.

Om vi håller oss kvar på den linjen, som var och är en större ringlinje än linje 12 över São Tomé. Linje 10 och 11 gick 1979 åt varsitt håll på den linjen, idag går bara linje 28 på den linjen, och inte ens hela ringen.

Här några bilder från linjen. på Rua da Palma och upp till Graca där linje 28 B vände och linje 10 och 11 möttes.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

:? lle.
:-)lle
Likströmifötterna
Inlägg: 120
Blev medlem: lördag 29 november 2003 3:35

Inlägg av Likströmifötterna »

Olle skrev:
Likströmifötterna skrev:
Ser ut som utanför katedralen, vid sao jao da praca, men inte riktigt, nånstans där runt...
Nää, det gick nog inga tvåvåningsbussar där vid Sé i Alfama. Där gick jag för några år sedan och kan inte se att det är utefter den linjen. Tror snarare att det är åt Santos-hållet till.
Nä, det har du nog rätt i, tittadenog för snabbt och drömde mig bort i fadon.
Har du inga fler bilder från Alfama, gärna färg?
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Likströmifötterna skrev:
..... Har du inga fler bilder från Alfama, gärna färg?
Alfama ja, färg, inte just nu. Är det någon som fått in ett bra stuk på att skanna smalfilmsrutor så dela gärna med er av erfarenheterna. Jag har många meter smalfilm i färg från 1979 och alla delar av Lissabon.

Nedan lite bilder från linjen genom Alfamas nordöstra delar, den med de smala gränderna och branta backarna. En signalvakt fanns då i ett gathörn. Finns han månne kvar? Ja, han kanske finns kvar, men jag tänkte närmast på funktionen, signalvakten

Gatan heter Rua das Escolas Gerais hela vägen. Vi börjar nära marknadsplatsen vid Vicenteklostret och följer linjen till Rua São Tomé där linje 12 då vände, men idag går som ringlinje medurs.

Bild


Bild


Bild


Bild

Tänk också på att gatan används av bilar i båda riktningarna!

Bild


Bild


Bild

Kolla även in lill-knodden i spårvagnsdörren!

Bild


Bild


Bild


Bild

Spåren rakt fram på Rua São Tomé används som sagt idag av linje 12 medurs. 1979 vände 12:an innan spåret ut hit och gick tillbaka ned till till Rua da Palma.

Bild

Ner mot Katedrlalen Sé och centrala Lissabon.

:roll: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Lite bilder från linje 12. Den som nu år 2004 går endast åt ett håll, medurs, men som 1979 gick upp till Säo Tomé och åter till Soccoro (Rua da Palma) samma väg.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Den andra av tre bergbanor i Lissabon är Lavra, som går uppifrån Sáo José-sjukhuset ned till R. das Portas, som är en resturang-gata parallellt med den breda Avenida da Liberdade.


Bild


Bild


Bild


:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Gloria bergbana och trakterna kring Bairro Alto

Inlägg av Olle »

Den tredje bergbanan i Lissabon heter Gloria. De som bott på hotell Atlantico på första tvärgatan upp efter banan känner väl till den. Den här bergbanan är väl använd eftersom den går upp till Bairro Alto (den övre staden) där det finns många bra resturanger i gränderna. Det finns även en del fadomusikställen här uppe.

På terassen vid toppstationen har man dessutom en bra utsikt över staden.

Här uppe gick spårvägslinjerna 5 och 24 som vände på toget i Carmo, där det är direkt anslutning till den gamla hissen Elevador de Santa Justa. Förut gick det spår ända ut till hissen.

Även linje 20 passerar på väg ned till Cais do Sodré, liksom 30, 32 / 29, 31 som var ringlinjer åt olika håll.


Bild


Bild

Vagnarna är väl förbundna med någon kabel antar jag, och det måste vara ett stort aggremang under gatan, eller? Bruse kanske kan förklara det? Vanliga kabelspårvagnar typ San Francisco fanns för övrigt på flera ställen i staden förr i tiden.

Bild

Jag såg många småkillar som kilade in en pinne i underredet och sedan satt de på den och tjyvåkte upp.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Bilderna tagna på sträckan från (och strax före) bergbanan Gloria och ned till Cais do Sodré, där för övrigt linje 20 terminerade. Vi passerade linje 28 vid Praca de Camões och den går där än i dag. Vi passerade även linje 25 på en bro, och även den går idag, liksom 18 och 15 förbi Cais do Sodré, men 15 trafikeras nu inte längre boggievagnar utan av moderna låggolvs ledvagnar.

Linje 24 vad den linje som senast fick stryka på foten men man har länge lovat att den ska återkomma. Nu är väl dessa löften måhända inte mycket värda, men man vet aldrig.

:( lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

På strövtåg i det inre av Lissabon

Inlägg av Olle »

Eftersom jag var i Portugal två veckor, på egen hand dessutom denna gång, så blev det åtskilliga promenader utefter spårvägslinjerna. Utefter linjerna i norra delen av staden blev det mest film, men några svartvita bilder han jag med. Jag visste tyvärr inte då att just dessa linjer snart skulle vara borta. De linjerna var dessutom inte så spännande där de gick utefter vanliga gator, inte så vackra som linjerna i södra delen av staden, de som i stora delar ligger kvar idag

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

:P lle.
:-)lle
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Kreativa lösningar på tvära svängar och smala passager... :D
Bert

Inlägg av Bert »

En del vagnar ser ut ha vart med på vänstertrafikens tid. Men det var kanske en en enkel omläggnig om det var tvåriktningsvagnar. När var för resten dagan H i Portugal? Före eller efter kriget (andra vk alltså)?
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Högertrafikomläggningen

Inlägg av Olle »

1928 gick Portugal över till högertrafi, men spårvägen berördes inte så mycket eftersom vagnarna voro dubbelriktningsvagnar. Vissa spårromläggningar företogs förstås.

:arrowl: lle.
Senast redigerad av Olle den lördag 22 maj 2004 19:39, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Re: På strövtåg i det inre av Lissabon

Inlägg av Yngve »

Olle skrev:Bild
Er sporet lagt slik kun på grunn av den parkerte bilen, eller er kurveradiusen medskyldig? :P


Y
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Längs Tejofloden uppströms.

Inlägg av Olle »

Från Praca do Comercio uppström Tejofloden gick det spårvagnar förbi Apoloniastationen, ut till Poco do Bispo. Eftersom det inte var några större backar på linjen så kördes med släpvagnar på linje 16 från Algés till Bispo. Strax efter Comercio, vid Alfándega, vände 24an som sedan gick runt hela sta´n till Carmo. Linje 3 vände strax efter Apoloniastationen, och eftersom den linjen framfördes med dubbelriktningsvagnar så fanns ingen slinga där, bara ett förbigångsspår. Vid Apolonia byggde man 1979 om spårvägen så att man skulle kunna vända vagnar vid stationen. En bit efter järnvägen gick spåret lantigt och bitvis på enkelspår.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Vi vänder om ned mot sta´n igen, här en buss vid Apoloniastationen. Bilden tillägnad Bussmicke.

Bild


Bild

Kan man tänka sej trevligare lunchbord?

Bild

Så är vi tillbaka vid Comercio, och nästa gång tar vi en annan linje härifrån, innan vi tar tåget för att besöka Coimbra, Porto, Braga och de meterspåriga järnvägerna i Durodalen i norra Portugal.

:shock: lle
:-)lle
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Högertrafik Portugal

Inlägg av Anders Hanquist »

En liten komplettering till inlägget ovan om högertrafiken i Portugal.

Det är riktigt att omläggningen skedde 1928. Datumet var den 1 juni.

Beslutet gällde hela imperiet, d v s Portugal med kolonier eller "översjöiska provinser", som man föredrog att kalla det. Dock var man ganska pragmatisk. Territorier som gränsade huvudsakligen till vänstertrafikländer behöll vänstertrafiken. Förutom moderlandet skedde förändringen 1928 i Angola, Guinea-Bissau, Kap Verde och Östra Timor. Det sistnämnda är kanske märkligt. Förmodligen var antalet fordon där då så minimalt att det hela mest var på papperet. Dock återinfördes vänstertrafik där efter den indonesiska invasionen 1975.

Goa, Macao, Mozambique behöll vänstertrafiken, och gör så än i dag. Macao gränsar till Hong Kong, men även Kina hade vänstertrafik 1928 så det förklarar det. Goa införlivades med Indien på 60-talet.

Spårvägen i Lissabon har spårvidden 900 mm. Den är väl inte så vanlig? Vet någon något om historien bakom det? Kanske de smala gatorna.

I Lourenco Marques, som Maputo hette då, fanns en meterspårig spårväg. Den rullade på till 1936, fortsatt på vänster sida.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Högertrafik Portugal

Inlägg av Olle »

Anders Hanquist skrev:
Spårvägen i Lissabon har spårvidden 900 mm. Den är väl inte så vanlig? Vet någon något om historien bakom det? Kanske de smala gatorna.
Är det inte så enkelt att det var tre gamla portugisiska fot? Många järnvägar och spårvägar byggdes med tre fots bredd, och då på 1800-talt hade alla länder (nåja, många iallafall) egna mått på fötterna.

Jag har för mej all den gamla mallorkinska spårvidden 901 mm var tre katalanska fot. Något längre fötter således än våra svenska, där ju tre fot blev 891 mm.

:? lle.
Senast redigerad av Olle den söndag 23 maj 2004 13:45, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Tre fot

Inlägg av Anders Hanquist »

Ja men visst. Så kan det ju vara. Tydligen hade vi små fötter i Sverige förr. Banorna på t ex Isle of Man är ju tre (brittiska) fot och det blir ju hela 914 mm. Det går säkert att hitta portugisiska fot någonstans på Internet. Man undrar bara vems fötter det var som styrde ett lands måtsystem. Kungens?
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Tre fot

Inlägg av VeVen »

Anders Hanquist skrev:Ja men visst. Så kan det ju vara. Tydligen hade vi små fötter i Sverige förr. Banorna på t ex Isle of Man är ju tre (brittiska) fot och det blir ju hela 914 mm. Det går säkert att hitta portugisiska fot någonstans på Internet. Man undrar bara vems fötter det var som styrde ett lands måtsystem. Kungens?
På något sätt måste det väl vara kopplat till tummåtten. Tummarna skall väl alltid gå jämt ut med fötterna. Eller?
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tre fot

Inlägg av Olle »

VeVen skrev:
På något sätt måste det väl vara kopplat till tummåtten. Tummarna skall väl alltid gå jämt ut med fötterna. Eller?
Och medan ni funderar på det så ska vi hålla oss kvar på Praca do Comercio. En spännande mötesplats mellan spåvagnarna och färjorna som går över Tejo till Cacilhas, där man kan ta lokalbuss upp till den höga jesusstatyn eller tåget till Setubal och tjurfäktning (om det är rätt dag). I Caciljas byggs det för övrigt spårväg dessa dagar 2004.

De boggievagnar som fanns 1979 på linjer som inte gick upp i de högre belägna stadsdelarna, passerade alla Praca do Comercio, eller som i linje 15s fall, terminerade här.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Är det månne någon tittare som vet vem gubben på hästen är?

När jag nu var i Lissabon för ett par år sedan var torget trevligare än 1979 då det (som brukligt var) var en enda stor parkeringsplats.

Nästa bildserie ska ta oss nedströms, mot Atlanten, utefter linje 15 m fl till vagnhallen Santo Amaro, Belém och till Dafúndo, där spårvägen då (1979) slutade.

:lol: lle.
:-)lle
Skriv svar