Sida 1 av 2
Portugal 1979, del 1 Lissabon.
Postat: måndag 10 maj 2004 0:02
av Olle
Jag håller på att skanna mina gamla bilder och har nu gett mej på de svartvita bilderna jag tog i Portugal i maj 1979. Att det blev svart-vitt berodde på att jag hade smalfilmkamera med mej och de filmerna var inte billiga eftersom det blev en del filmande.
Jag har några bilder som jag inte kan klara av att se var i Lissabon de är tagna. Nu behöver jag hjälp från er tittare att ge mej tips om var jag plåtat dessa bilder. Sällskapet var ju ofta i Portugal på den tiden så någon ska väl kunna hjälpa mej.
Jag har fotograferat av kartorna i LRTAs handbok "The Tramways of Portugal" där man ser vilka linjer som då (1979) var i trafik.
Var är denna bild tagen? Jag är lite osäker på om det verkligen är Cal das Laces, som ligger öster ut mot Bispohållet.
Var är denna bild tagen?
Var är denna bild tagen? Uppe i staden är det iallafall. Inte på linjerna utefter floden
Fler bilder är på G, dock vet jag var jag tagit resten av bilderna.
lle.
Postat: måndag 10 maj 2004 22:50
av Olle
Postat: måndag 10 maj 2004 23:14
av stockholm79
Postat: tisdag 11 maj 2004 0:24
av Likströmifötterna
Ser ut som utanför katedralen, vid sao jao da praca, men inte riktigt, nånstans där runt...
Postat: tisdag 11 maj 2004 23:12
av Olle
Postat: onsdag 12 maj 2004 9:43
av Likströmifötterna
Olle skrev:Likströmifötterna skrev:
Ser ut som utanför katedralen, vid sao jao da praca, men inte riktigt, nånstans där runt...
Nää, det gick nog inga tvåvåningsbussar där vid Sé i Alfama. Där gick jag för några år sedan och kan inte se att det är utefter den linjen. Tror snarare att det är åt Santos-hållet till.
Nä, det har du nog rätt i, tittadenog för snabbt och drömde mig bort i fadon.
Har du inga fler bilder från Alfama, gärna färg?
Postat: onsdag 12 maj 2004 23:00
av Olle
Postat: söndag 16 maj 2004 22:11
av Olle
Gloria bergbana och trakterna kring Bairro Alto
Postat: lördag 22 maj 2004 1:04
av Olle
Den tredje bergbanan i Lissabon heter Gloria. De som bott på hotell Atlantico på första tvärgatan upp efter banan känner väl till den. Den här bergbanan är väl använd eftersom den går upp till Bairro Alto (den övre staden) där det finns många bra resturanger i gränderna. Det finns även en del fadomusikställen här uppe.
På terassen vid toppstationen har man dessutom en bra utsikt över staden.
Här uppe gick spårvägslinjerna 5 och 24 som vände på toget i Carmo, där det är direkt anslutning till den gamla hissen Elevador de Santa Justa. Förut gick det spår ända ut till hissen.
Även linje 20 passerar på väg ned till Cais do Sodré, liksom 30, 32 / 29, 31 som var ringlinjer åt olika håll.
Vagnarna är väl förbundna med någon kabel antar jag, och det måste vara ett stort aggremang under gatan, eller? Bruse kanske kan förklara det? Vanliga kabelspårvagnar typ San Francisco fanns för övrigt på flera ställen i staden förr i tiden.
Jag såg många småkillar som kilade in en pinne i underredet och sedan satt de på den och tjyvåkte upp.
Bilderna tagna på sträckan från (och strax före) bergbanan Gloria och ned till Cais do Sodré, där för övrigt linje 20 terminerade. Vi passerade linje 28 vid Praca de Camões och den går där än i dag. Vi passerade även linje 25 på en bro, och även den går idag, liksom 18 och 15 förbi Cais do Sodré, men 15 trafikeras nu inte längre boggievagnar utan av moderna låggolvs ledvagnar.
Linje 24 vad den linje som senast fick stryka på foten men man har länge lovat att den ska återkomma. Nu är väl dessa löften måhända inte mycket värda, men man vet aldrig.
lle.
På strövtåg i det inre av Lissabon
Postat: lördag 22 maj 2004 11:14
av Olle
Postat: lördag 22 maj 2004 11:46
av kildor
Kreativa lösningar på tvära svängar och smala passager...
Postat: lördag 22 maj 2004 12:25
av Bert
En del vagnar ser ut ha vart med på vänstertrafikens tid. Men det var kanske en en enkel omläggnig om det var tvåriktningsvagnar. När var för resten dagan H i Portugal? Före eller efter kriget (andra vk alltså)?
Högertrafikomläggningen
Postat: lördag 22 maj 2004 13:23
av Olle
1928 gick Portugal över till högertrafi, men spårvägen berördes inte så mycket eftersom vagnarna voro dubbelriktningsvagnar. Vissa spårromläggningar företogs förstås.
lle.
Re: På strövtåg i det inre av Lissabon
Postat: lördag 22 maj 2004 14:59
av Yngve
Olle skrev:
Er sporet lagt slik kun på grunn av den parkerte bilen, eller er kurveradiusen medskyldig?
Y
Längs Tejofloden uppströms.
Postat: lördag 22 maj 2004 21:31
av Olle
Från Praca do Comercio uppström Tejofloden gick det spårvagnar förbi Apoloniastationen, ut till Poco do Bispo. Eftersom det inte var några större backar på linjen så kördes med släpvagnar på linje 16 från Algés till Bispo. Strax efter Comercio, vid Alfándega, vände 24an som sedan gick runt hela sta´n till Carmo. Linje 3 vände strax efter Apoloniastationen, och eftersom den linjen framfördes med dubbelriktningsvagnar så fanns ingen slinga där, bara ett förbigångsspår. Vid Apolonia byggde man 1979 om spårvägen så att man skulle kunna vända vagnar vid stationen. En bit efter järnvägen gick spåret lantigt och bitvis på enkelspår.
Vi vänder om ned mot sta´n igen, här en buss vid Apoloniastationen. Bilden tillägnad Bussmicke.
Kan man tänka sej trevligare lunchbord?
Så är vi tillbaka vid Comercio, och nästa gång tar vi en annan linje härifrån, innan vi tar tåget för att besöka Coimbra, Porto, Braga och de meterspåriga järnvägerna i Durodalen i norra Portugal.
lle
Högertrafik Portugal
Postat: lördag 22 maj 2004 22:27
av Anders Hanquist
En liten komplettering till inlägget ovan om högertrafiken i Portugal.
Det är riktigt att omläggningen skedde 1928. Datumet var den 1 juni.
Beslutet gällde hela imperiet, d v s Portugal med kolonier eller "översjöiska provinser", som man föredrog att kalla det. Dock var man ganska pragmatisk. Territorier som gränsade huvudsakligen till vänstertrafikländer behöll vänstertrafiken. Förutom moderlandet skedde förändringen 1928 i Angola, Guinea-Bissau, Kap Verde och Östra Timor. Det sistnämnda är kanske märkligt. Förmodligen var antalet fordon där då så minimalt att det hela mest var på papperet. Dock återinfördes vänstertrafik där efter den indonesiska invasionen 1975.
Goa, Macao, Mozambique behöll vänstertrafiken, och gör så än i dag. Macao gränsar till Hong Kong, men även Kina hade vänstertrafik 1928 så det förklarar det. Goa införlivades med Indien på 60-talet.
Spårvägen i Lissabon har spårvidden 900 mm. Den är väl inte så vanlig? Vet någon något om historien bakom det? Kanske de smala gatorna.
I Lourenco Marques, som Maputo hette då, fanns en meterspårig spårväg. Den rullade på till 1936, fortsatt på vänster sida.
Re: Högertrafik Portugal
Postat: lördag 22 maj 2004 22:36
av Olle
Anders Hanquist skrev:
Spårvägen i Lissabon har spårvidden 900 mm. Den är väl inte så vanlig? Vet någon något om historien bakom det? Kanske de smala gatorna.
Är det inte så enkelt att det var tre gamla portugisiska fot? Många järnvägar och spårvägar byggdes med tre fots bredd, och då på 1800-talt hade alla länder (nåja, många iallafall) egna mått på fötterna.
Jag har för mej all den gamla mallorkinska spårvidden 901 mm var tre katalanska fot. Något längre fötter således än våra svenska, där ju tre fot blev 891 mm.
lle.
Tre fot
Postat: lördag 22 maj 2004 23:51
av Anders Hanquist
Ja men visst. Så kan det ju vara. Tydligen hade vi små fötter i Sverige förr. Banorna på t ex Isle of Man är ju tre (brittiska) fot och det blir ju hela 914 mm. Det går säkert att hitta portugisiska fot någonstans på Internet. Man undrar bara vems fötter det var som styrde ett lands måtsystem. Kungens?
Re: Tre fot
Postat: söndag 23 maj 2004 22:02
av VeVen
Anders Hanquist skrev:Ja men visst. Så kan det ju vara. Tydligen hade vi små fötter i Sverige förr. Banorna på t ex Isle of Man är ju tre (brittiska) fot och det blir ju hela 914 mm. Det går säkert att hitta portugisiska fot någonstans på Internet. Man undrar bara vems fötter det var som styrde ett lands måtsystem. Kungens?
På något sätt måste det väl vara kopplat till tummåtten. Tummarna skall väl alltid gå jämt ut med fötterna. Eller?
Re: Tre fot
Postat: måndag 24 maj 2004 23:33
av Olle