Lite mer om (s)-, (v)- och (mp)-plattformar i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Lite mer om (s)-, (v)- och (mp)-plattformar i Stockholm

Inlägg av Jörgen_G »

Jaha, så var (s), (v) och (mp) klara med sina förhandlingar om receptet på köttgrytorna den närmaste mandatperioden i Stockholms läns landsting och Stockholms stad. Jag har roat mig med att titta på vad partierna skriver om spårvägsutbyggnad i respektive plattformsdokument:

I plattformen för landstinget kan man läsa (min kursivering):
Förutsatt att finansiering kan erhållas eftersträvar vi dessutom kompletterande
tvärspårvägar på Södertörn, i norra länsdelen och runt regioncentrum. Under samma förutsättning vill
vi också genomföra förlängningen av Djurgårdslinjen till Centralen och studera underlaget för att
ytterligare bygga ut spårvagnsnätet.
I plattformen för stadshuset kan man läsa (också min kursivering):
Spårvagnsutbyggnad
Vi stöder i princip utredningar och planering av ökad spårvagnsutbyggnad. Dock förutsätter
detta att beslut tas av kollektivtrafikhuvudmannen SL om finansiering av investeringar och
drift
.
Min något pessimistiska tolkning är att man vid båda köttgrytorna kan tänka sig att arbeta med spårvägsutbyggnad under förutsättning att någon annan betalar. Eftersom varken landstinget eller stadshuset vill betala skulle väl enda alternativet vara att chefskocken Göran P betalar.

Lite andra kommentarer om överenskommelsen i stadshuset:

Om syftet med trafiksystemet:
Staden ska agera för att, och i samverkan med landstinget, öka kapaciteten i kollektivtrafiksystemet.
Om syftet med miljöavgifterna/trängselavgifterna/biltullarna:
Syftet med ett miljöavgiftsförsöket är följande.
1. Miljöbelastningen till följd av trafiken ska minska.
2. Minska trängsel och ”proppar” under framför allt rusningstrafiken, morgonen och sen eftermiddag och därmed minska de amhällsekonomiska kostnader som det ger upphov till.
3. Syftet är också att öka kapaciteten i kollektivtrafiken vad gäller pendling till och från Stockholms innerstad med hjälp av intäkterna från systemet. Det kan gälla att anlägga infartsparkeringar
.
Härutöver nämns ingenting konkret om vad staden vill gör för att förbättra kollektivtrafiken. Konstaterar till exempel att ingenting uttalas om att förbättra kollektivtrafiken i innerstaden. Varken i närtid för att ta emot nya passagerare i form av bilister som avses ställa bilen eller, på sikt, de nya kollektivtrafikresenärerna som kommer i och med järnvägens ökade kapacitet när Citybanan står klar.

Lite mer om landstingsplattformen har jag skrivit i ett inlägg härom dagen:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... .php?t=449

Stadshusplattformen finner man om man följer denna länk:
http://www.stockholm.se/files/32800-328 ... _32829.pdf

Landstingplattformen finns här:
http://mallpaket.socialdemokraterna.se/ ... 2-2006.pdf

mvh/ Jörgen G