Daniel skrev:Ett övningståg på besök från bana 2, idag vid 14-tiden.. gjorde arbetsdagen mycket lättarare.
17AGR skrev:Inte för mig; mer växlar att lägga.
Finns det några genomgående spår någonstans så att övningståg kan ta sig förbi en station utan att köra förbi perrongerna? Eller vill man att den unge adepten skall få öva så mycket som möjligt på att stanna vid perrong, kanske? Vad var det för "fler växlar" som du fick lägga, Anders? Kör övningstågen fram och tillbaka mellan vändspår lite här och var, eller? Om de kör mittemellan vanliga trafiktåg längs hela linjen blir det väl inte så mycket fler växlar att lägga?
Jo, vi åkte på "sightseeing" igår, Nyboda-Alvik-bryggan Rådhuset-Akalla-Hallonbergen-Rissnedepån-Rinkeby-bryggan Västra Skogen (lunch) och sedan hem igen! Men vi fastnade på vägen hem på Tranebergsbron då det var stopp i trafiken men vi hann hem i tid innan tåget skulle gå ut i alla fall.
Daniel skrev:Ett övningståg på besök från bana 2, idag vid 14-tiden.. gjorde arbetsdagen mycket lättarare.
17AGR skrev:Inte för mig; mer växlar att lägga.
Finns det några genomgående spår någonstans så att övningståg kan ta sig förbi en station utan att köra förbi perrongerna? Eller vill man att den unge adepten skall få öva så mycket som möjligt på att stanna vid perrong, kanske? Vad var det för "fler växlar" som du fick lägga, Anders? Kör övningstågen fram och tillbaka mellan vändspår lite här och var, eller? Om de kör mittemellan vanliga trafiktåg längs hela linjen blir det väl inte så mycket fler växlar att lägga?
M
O.K. Ett intert Connex skämt om växlarna. Så svar på en del av frågorna: Nej det finns inga förbigångsspår någonstans på T-banan tågen måste alltid passera peronger. Eleverna får bankännedom under utbildningen så därför stannar övningstågen redan efter några dagars körning vid alla stationer. På Tub 1 (grön) lägger man normalt inte enstaka växlar utan tågvägar, så när ett övnings tåg går Tu3 Rådhuset-TU1 Alvik-retur Tu3 Rådhuset så måste den stackars MMI operatören (den trafikledare som lägger växlar på Tu1) lägga hela 4 st annorlunda tågvägar . Nej när övningstågen kör på Tu 1 så gör tågnummersystemet att tågen kommer dit dom önskar genom destinationskoderna och övningstågen behöver normalt bara läggas ut från vändbryggorna.
17AGR skrev:Nej när övningstågen kör på Tu 1 så gör tågnummersystemet att tågen kommer dit dom önskar genom destinationskoderna och övningstågen behöver normalt bara läggas ut från vändbryggorna.
Ja det kan man säga. Men detta gäller bara på Tub 1 (grön) Ett exempel: efter vändning i Hässelby strand så ställer TUTF in koden för Hagsätra (104) på tummhjulen i förarhyten. Där efter så styr tågnummersystemet (TNS) tunneltågets tågvägar. Ex:Tågnummersystemet gör att på de växlar och signaler som är TNS styrda så lägges tågvägarna av tåget i linje 19s fall på sträckan HÄS-HAG vid Vällingby, Rådmansgatan,Gullmarsplan och Högdalen. Linje 29 med kod 114 läggs in på mellanspåret vid Högdalen av TNS systemet. Obs det är koderna och inte linjenummer som styr tågvägarna. Till HAG kommer man även med koderna 106, 116 och 166 några exempel bara.