Sida 1 av 1
Fiktivt scenario: ökade resurser till spårvägen (Gbg)
Postat: onsdag 21 april 2004 21:59
av Joppe
Vad skulle du isåfall vilja att pengarna satsades på?
Nya vagnar?
Tätare turer?
Fler linjer?
Vagnsvärdar?
Bättre underhåll?
Annat?...
Postat: onsdag 21 april 2004 22:16
av Fredrik E
Bygga ut näten:
Hjalmar-Lindholmen
Hjalmar-Backa/Kärra
Eketrägatan-Bräcke
Ny förbindelse Fastlandet med Hisingen.

Postat: onsdag 21 april 2004 22:18
av Kingsthrone
Intressant frågeställning. Då jag inte är bosatt i Göteborg vågar jag inte hävda att mina prioriteringar är rätt. Men jag ser gärna fler låggolvsvagnar, med bättre omstigningsmöjligheter. Det finns visst några sådana spårvagnar redan, om jag förstått det hela rätt? Berätta gärna lite, ni som vet!
Postat: torsdag 22 april 2004 7:41
av Gäst
Grovsnus skrev:Bygga ut näten:
Hjalmar-Lindholmen
Hjalmar-Backa/Kärra
Eketrägatan-Bräcke
Ny förbindelse Fastlandet med Hisingen.

Själv tror jag snarare på:
Frihamnen-Lindholmen-Arendal-Sörred-Torslanda med anknytning til Eketräg. över Bräcke vid Pölsebo.
Hjalmar-Backa
Slottskogsvallen-Järnbrott-Askim.
Med så mycket ny bana på Hisingen behövs nämligen ytterligare en tarm att vända i på fastlandssidan. Att börja på att bygga mot Järnbrott är då ett alternativ
Att bygga längre än till Körkarlens gata på Backa-linjen är nog inte aktuellt just nu, även om jag tycker att Kungälv hade varit intressant.
En annan linje som hade kunnat vara intressant är att förlänga angeredslinjen över Gårdsten till Surte-Bohus-Kungälv-Ytterby
På så vis vinner man kontakt med BJ vid Bohus och industrierna vid Storås. Godstrafikupplägg är inte omöjligt här. Den mer utopiska delen är att gå vidare från Bohus till Ytterby och ansluta Bohusbanan med Kungälv och Bohus.
Vidare kan man tänka sig att förälnga från Länsmansgården till Tuve och möjligen även bygga Toleredsspårvägen (Hjalmar-Tolered och även möjligen till Tuve)
Personligen anser jag att man då även skall lägga tillbaka spåret mellan Bellevue och Kviberg (brovägen) och även fortsätta på den för ändamålet avsedda gräsmattan fram till Fjällbo och möjligen till Partille.
Vid en så stor utbyggnad kommer inte nuvarande vagnhallskapacitet att räcka till varför en stor del pengar kommer att gå åt för att konvertera bussgaraget i Majorna till Spårvagnshall (vilket det tydligen från början är förberett för)
/Tony
Postat: torsdag 22 april 2004 20:25
av gunnar nordström
Att bygga ut allt som GÄST vill vore kul, men grovsnus förslag ligger nog mer i verkligheten. Hit till Askims fd komun är nog gångbart ner till Skintebo.
Men Eriksbergslänken är nog mest angelägen linje 16 är "knökfull", nästan alla tider dagtid vardag som söndag.
Postat: torsdag 22 april 2004 23:09
av Björn J.
Kingsthrone skrev:..... Men jag ser gärna fler låggolvsvagnar, med bättre omstigningsmöjligheter. Det finns visst några sådana spårvagnar redan, om jag förstått det hela rätt? Berätta gärna lite, ni som vet!
Tja M31 är ju delvis en låggolvsvagn, mellandelen som heter "c-delen", har ju lågt golv, a och b-delarna, de ursprungliga från tiden som M21, har ju ganska så högt golv.
De vi väntar otåligt på, liksom små barn som väntar på jultomten, är ju den italienska Ansoldobreda vagnen, M32, och denna skall ju i hela passagerarutrymmet ha ett lågt golv.
Vidare kan jag ju tycka att turtätheten kunde vara bättre! minst femminuterstrafik, iallafall 06-22 alla dagar, men nu är det väl så att det då blir lätt komplikatioer i vissa flaskhalsar där det redan är trångt, Bp är ju en sådan plats.
Sedan skulle väl inte heller spårvagnsantalet, och förarantalet tillåta så tåt trafik på alla linjer. Men önska kan man väl alltid får göra, eller hur...
Bj.
Postat: fredag 23 april 2004 10:16
av Tony M
gunnar nordström skrev:Att bygga ut allt som GÄST vill vore kul, men grovsnus förslag ligger nog mer i verkligheten. Hit till Askims fd komun är nog gångbart ner till Skintebo.
Men Eriksbergslänken är nog mest angelägen linje 16 är "knökfull", nästan alla tider dagtid vardag som söndag.
Visst håller jag med dig Gunnar. Men faktum är att det jag beskrev som rimligt var just Eriksbergslänken samt möjligen Backa i kombination med en sträcka mot Järnbrott.
Om utbyggnad skall ske på Hisingssidan måste de nya linjegrenarna också få förbindelse över bron och för att kunna vända behöver de då en slinga på fastlandssidan som helst skall kunna ge synergieffekter. Själv hade jag då helst hoppats på Fjällbo, eftersom jag då sluppit skaka på 58/21 men realisten i mig tror mer på att utnyttja resterna efter Säröbanan då det trotsallt bor/jobbar mer folk där.
Å andra sidan lämnades ju utrymme för utopier....
/Tony
Re: Fiktivt scenario: ökade resurser till spårvägen (Gbg)
Postat: fredag 23 april 2004 11:12
av blåvitt
Joppe skrev:Vad skulle du isåfall vilja att pengarna satsades på?
Nya vagnar?
Tätare turer?
Fler linjer?
Vagnsvärdar?
Bättre underhåll?
Annat?...
Som ett första steg: Bättre underhåll för att minska antalet vagnfel och iskalla vagnar på vintern
Andra hand: Nya vagnar, eller snarare fler vagnar för att bygga bort vagnbristen, så vi kan slippa knôkade M28- resp M29-singlar.
Tredje hand: Tätare turer alternativt fler linjer.
Fjärde hand: Vagnvärdar eller fasta konduktörer, framför allt på de linjer som är hårdast drabbade av svartåkning
Postat: fredag 23 april 2004 12:10
av Martin
Eftersom det redan finns tankar hos politikerna i Mölndal om att förlänga 4:an från Broplatsen till Åby vore även detta önskvärt.
Postat: måndag 26 april 2004 14:29
av Andreas
Vagnsvärdar!
Tänk att få slippa all skadegörelse på våra fina vagnar. Inga repade rutor, inget kl-tt-r, inga sönderskurna säten...
*suck*
Drömma kan man alltid...
Spårväg till Tolltorpsdalen?
Postat: måndag 26 april 2004 14:43
av Reimersholme71
Martin skrev:Eftersom det redan finns tankar hos politikerna i Mölndal om att förlänga 4:an från Broplatsen till Åby vore även detta önskvärt.
Vad sägs om att göra samma sak från Guldheden, via Toltorpsdalen och Åby simhall?

Så kan Möjndal få två linjer som möts nos mot nos, precis som i Torp/Kålltorp!
Martin
Re: Spårväg till Tolltorpsdalen?
Postat: måndag 26 april 2004 14:52
av Tony M
Reimersholme71 skrev:Martin skrev:Eftersom det redan finns tankar hos politikerna i Mölndal om att förlänga 4:an från Broplatsen till Åby vore även detta önskvärt.
Vad sägs om att göra samma sak från Guldheden, via Toltorpsdalen och Åby simhall?

Så kan Möjndal få två linjer som möts nos mot nos, precis som i Torp/Kålltorp!
Martin
Det är en intressant tanke, men svår. Terrängen söder om Guldheden lämpar sig mer för bergbanedrift....
Visst går det att överbrygga med högbroar m.m. men njae det känns inte hållbart.... (Å andra sidan har jag ju drömt ganska bra själv)
Däremot skulle man kunna gå förbi Guldheden om man viker av nere vid Sahlgrenska och gå den vägen in genom Toltorpsdalen.
/Tony
Re: Spårväg till Tolltorpsdalen?
Postat: måndag 26 april 2004 15:16
av Mr. Burns
Tony M skrev:Reimersholme71 skrev:Martin skrev:Eftersom det redan finns tankar hos politikerna i Mölndal om att förlänga 4:an från Broplatsen till Åby vore även detta önskvärt.
Vad sägs om att göra samma sak från Guldheden, via Toltorpsdalen och Åby simhall?

Så kan Möjndal få två linjer som möts nos mot nos, precis som i Torp/Kålltorp!
Martin
Det är en intressant tanke, men svår. Terrängen söder om Guldheden lämpar sig mer för bergbanedrift....
Visst går det att överbrygga med högbroar m.m. men njae det känns inte hållbart.... (Å andra sidan har jag ju drömt ganska bra själv)
Däremot skulle man kunna gå förbi Guldheden om man viker av nere vid Sahlgrenska och gå den vägen in genom Toltorpsdalen.
/Tony
Tarmen till södra Guldheden är ju ganska lockande att förlänga. Ligger liksom där och väntar på spår till Mölndal. Men som sagt bökig terräng. En annan viktig fördel med spår i Ehrenströmsgatan upp till Södermalm är att förbindelsen till Sahlgrenska och Linnégatan blir bättre. Visst skulle det gå att bygga en triangel vid Wavrinskys, men klart krångligare och dessutom blir det en omväg för vagnar västerut. Skulle tro att förbindelsen till Linnégatan är viktigare än den till Chalmers etc. Huvuddelen av de som åker på bussarna i Toltorpsdalen kommer trots allt från Mölndals centrum eller längre söderut.
/Michael
Postat: måndag 26 april 2004 17:53
av Björn J.
Bergbanor och linbanor är ju iofs trevliga, men då blir det ju en del extra omstigningar mellan dessa och spårvagnarna.
Det har ju visat sig gå bra att bygga spårvägstunnlar (eller snarare i singularis) så varför inte bygga en sådan från Guldheden till Mölndal...?
Visst jättedyrt, men när vi ändå spånar om sådana förslag så "why not"...
Visserligen blir ju sådana banor i tunnel ingenting för sightseeing, men trötta morgon och eftermiddagsresernärer halvsover ju mest ändå...
Har vi pratat något om Vänsterpariets (i Mölndal) förslag om att bygga spårväg från Mölndalsbro till Åby?? Vidare därifrån kan man ju sedan bygga vidare mot Frölunda Torg via Eklanda eller Sisjön, resandeunderlag torde ju ej saknas.
Sedan då förstås, naturligtvis, absolut en snabbspårväg söderut mot Särö... det går där idag en alldeles jämn och utan alltför stora stigningar utrustad cykelbana, denna kunde ju bli en bra banvall för spårväg! Nästan så att man luras att tro att den för ungefär hundra år sedan byggdes för något spårburet.
Sedan kunde man ju tänka sig trådbuss och spårväg till..... (välj själv lämpliga destinationer inom norra halvklotet!)
Bj.