Tunnelbana i Bangkok
Postat: måndag 19 april 2004 13:09
Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
kildor skrev:Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html
---------------Daniel skrev:kildor skrev:Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html
Helt suveränt. Inglasade plattformar och fungerande AC i vagnarna. Vad mer kan man önska sig? Undra om dom har ett fungerande signalsystem också.
Precis, just till den i artikeln omnämnda Chatuchak park station har jag åkt Skytrain, mycket smidigt sätt att ta sig till Bangkoks största marknad. Det som inte finns där, det behöver du inte... Att ta sig från stadskärnan dit med buss skulle ta 45 minuter, med Skytrain tog det 8 eller 12 med ett byte, tunnelbanan lär inte bli långsammare - fast det kan ta längre tid med tanke på att man måste klättra upp och ner ur underjorden, från Skytrain går det bara en trappa ner till gatunivån.spårsnoken skrev:Jodå. Och dessutom finns 'Skytrain' som går på några linjer uppe i luften ovan gatorna, och lokaltåg (dieseldrivna).
En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
Det där var ju diplomatiskt uttryckt. När jag var i Bangkok sist, precis inan Skytrain öppnade så var det ganska uppenbart att man bara slog ned byggnader som råkade vara för höga när man skulle fram, inte heller höll man sig till gatorna och man gick mycket nära husen. Tunnelbanan misstänker jag också är 'cut and cover', hela Bangkok står på ett inte allt för gamalt floddelta. Det är nog en hel del hus som plockats bort.spårsnoken skrev: En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
--------------GN skrev:Det där var ju diplomatiskt uttryckt. När jag var i Bangkok sist, precis inan Skytrain öppnade så var det ganska uppenbart att man bara slog ned byggnader som råkade vara för höga när man skulle fram, inte heller höll man sig till gatorna och man gick mycket nära husen. Tunnelbanan misstänker jag också är 'cut and cover', hela Bangkok står på ett inte allt för gamalt floddelta. Det är nog en hel del hus som plockats bort.spårsnoken skrev: En anledning till att man inte valde att fortsätta på 'Skytrain'-nätet utan valde att bygga underjordisk tunnelbana är den kritik som varit mot att 'Skytrain' skymmer utsikten för många som bor längs de gator den går fram.
mvh/spårsnoken
Å andra sidan så får det väl anses rationelt, man var ju inte särskillt mycket mer skonsam i väst när man befann sig på motsvarande ekonomiska nivå.
vänligen
/GN
Inglasade plattformar...NEJ TACK!Daniel skrev:kildor skrev:Artikel i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/sto ... 91,00.html
Helt suveränt. Inglasade plattformar och fungerande AC i vagnarna också.
M224 skrev: Inglasade plattformar...NEJ TACK!
Hur ska man då kunna fotografera?