Åkte C20 2007 Slussen-Gubbängen idag. Den hoppade väldigt mysko i låga farter. När jag klev av vid Gubbängen och tåget lämnade stationen, lät det ungefär som ett jetplan låter när man sitter i det och gasar...
Den kan inte må så bra...
C20 2007, nytt jetplan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
C20 2007, nytt jetplan?
Bantekniker
Re: C20 2007, nytt jetplan?
Låter som den "vobblar" C20 2020 vobblade hemskt mycket sist jag åkte den...Bobjörk skrev:Åkte C20 2007 Slussen-Gubbängen idag. Den hoppade väldigt mysko i låga farter. När jag klev av vid Gubbängen och tåget lämnade stationen, lät det ungefär som ett jetplan låter när man sitter i det och gasar...
Den kan inte må så bra...
Wobbling och missljud
Det där med C20-wobbling i högre hastigheter (över ca 60 - 70 km/h) är riktigt. Det visade sig att man en period svarvade hjul i Nyboda med fel mall, men nu är mallen utbytt och korrigering av så gott som samtliga felsvarvningar har skett. Vid svarvningen blev flänsmåtten felaktiga, men så skall inte bli fallet i fortsättningen. 2007 kan vara en vagn som drabbats av detta och som ännu inte är korrigerad.
Det kan f ö vara av intresse att veta, att flänsarna på C20 inte på långa vägar slits på samma sätt som på CX. Det beror på att den s k mjuka boggikonstruktionen hos C20-boggierna ger mycket gynnsammare villkor för flänsslitaget än hos CX.
Missljud, nästan som hos rakskurna drev på en gammal spårvagn, och som kan uppstå hos C20-vagnar med många kilometer bakom sig (någonstans mellan 600 000 och 700 000 km) beror på utslitna lager i motor-/växellådsenheten. Detta har nu inträffat ett par gånger och råkar motsvara just den livslängd hos lagren som man räknat med. Vid dessa kilometertal har revisionsintervallet uppnåtts och det är då i alla händelser dags för revision. Dock är kilometermarginalerna uppenbarligen för små (det skall ju normalt inte inträffa att lagren når så långt som till gränsen för ras) och det pågår nu en undersökning av hur man kan modifiera lagren i samband med revision, så att marginalerna blir större till nästa revisionstillfälle.
Mycket att tänka på vid fikabordet, men snart blir det andra personers huvudvärk!
/Den Ruggige
Retirement is when you
stop living at work and
start working at living
Det kan f ö vara av intresse att veta, att flänsarna på C20 inte på långa vägar slits på samma sätt som på CX. Det beror på att den s k mjuka boggikonstruktionen hos C20-boggierna ger mycket gynnsammare villkor för flänsslitaget än hos CX.
Missljud, nästan som hos rakskurna drev på en gammal spårvagn, och som kan uppstå hos C20-vagnar med många kilometer bakom sig (någonstans mellan 600 000 och 700 000 km) beror på utslitna lager i motor-/växellådsenheten. Detta har nu inträffat ett par gånger och råkar motsvara just den livslängd hos lagren som man räknat med. Vid dessa kilometertal har revisionsintervallet uppnåtts och det är då i alla händelser dags för revision. Dock är kilometermarginalerna uppenbarligen för små (det skall ju normalt inte inträffa att lagren når så långt som till gränsen för ras) och det pågår nu en undersökning av hur man kan modifiera lagren i samband med revision, så att marginalerna blir större till nästa revisionstillfälle.
Mycket att tänka på vid fikabordet, men snart blir det andra personers huvudvärk!
/Den Ruggige
Retirement is when you
stop living at work and
start working at living