Sida 1 av 1

Viljan att besvara resenärernas klagomål?

Postat: torsdag 15 april 2004 19:26
av Björne
Ja hur villiga är tex SL att besvara våra brev med klagomål? Västtrafik är då inte så pigga på att besvara mina brev om dom alvarliga bristerna här i Göteborg och jag har en känsla av att det kan vara liknande i andra Län och kommuner!?
Så upp till bevis. Har jag fel eller rätt?

Postat: torsdag 15 april 2004 19:41
av stockholm79
Jag röstar gladeligen om du bara förklarar vad man svarar "ja"/"nej" på.
Den negerade frågan ger utrymme för två helt motsatta tolkningar.

Ett "ja" kan tolkas som:
a) att man anser att trafikbolagen lyssnar
b) att man anser att påstående är rätt, alltså att trafikbolagen inte lyssnar

/or

Postat: torsdag 15 april 2004 19:45
av Björne
stockholm79 skrev:Jag röstar gladeligen om du bara förklarar vad man svarar "ja"/"nej" på.
Den negerade frågan ger utrymme för två helt motsatta tolkningar.

Ett "ja" kan tolkas som:
a) att man anser att trafikbolagen lyssnar
b) att man anser att påstående är rätt, alltså att trafikbolagen inte lyssnar

/or
Ska rätt till frågorna så att dom blir mer lättförståliga.

Postat: torsdag 15 april 2004 21:48
av Jörgen_G
Jag har röstat ja för att jag har flera exempel på att ha fått respons på synpunkter jag givit till SL Forum. Huruvida det är mina krior som givit resultat eller om det som skedde skulle ha skett ändå vet jag naturligtvis inte.

exempel 1:
Under den tid som uppgången från T-Lileholmen upp mot Tvärbanan var ett provisorium bestod trappstegen av ett galler. Detta galler klarade inte av påfrestningarna från alla resenärer, utan gick efter ett tags användning sönder med risk för att man skulle fastna i upstående metalldelar. Efter att ha irriterat mig över detta i flera veckor skrev jag till SL Forum och efter att ha fått sedvanligt svarsmejl om att ärendet skickats vidare till ansvarig, så tog det ett par dagar och trappstegen var fixade. Felet upprepade sig sedan ett par gånger innan trapporna byttes, först till ännu mera provisoriska trätrappor och därefter de permanenta i stenmaterial. Då fixades det hela till utan att jag behövde påminna dem.

exempel 2:
Det fanns en gång en enkelriktad hållplats på linje 52 som hette John Ericssonsgatan. Bra namn eftersom den låg i Pontonjärgatans korsning med gatan. Plötsligt var hållplatsnamnet ändrat til Pilgatan, som ligger ett kvarter därifrån. Detta för att hållplatsen i den andra riktningen heter så och man ville ha färre hållplatsnamn. Jag skrev och klagade på att det nya namnet var missvisande och tidtabellskiftet efter mitt mejl hette den omdöpta hållplatsen åter John Ericssonsgatan.

mvh/ Jörgen G

Postat: torsdag 15 april 2004 23:39
av kildor
Tycker nog också att SL är relativt bra på att ta emot synpunkter, även fast flera av mina brev besvarats med ett enkelt "dina synpunkter är registrerade". Fast å andra sidan lär dom ju gå igenom insändna synpunkter och klagomål när de gör en större översyn av trafiken i ett visst område. Och för övrigt så betalar dom snällt mina taxikvitton när jag utnyttjar resegarantin... :)

Sen lär trafikplanerare och annan kollektivtrafikpersonal läsa på swetramway forum har jag förstått.... :)

Re: Viljan att besvara resenärernas klagomål?

Postat: fredag 16 april 2004 16:05
av blåvitt
Björne skrev:Ja hur villiga är tex SL att besvara våra brev med klagomål? Västtrafik är då inte så pigga på att besvara mina brev om dom alvarliga bristerna här i Göteborg och jag har en känsla av att det kan vara liknande i andra Län och kommuner!?
Så upp till bevis. Har jag fel eller rätt?

Kan inte mer än hålla med. Har ett flertal gånger skrivit till Västtrafik och påpekat felaktigheter, brister och givit förslag på förbättringar.

Något svar har inte Västtrafik givit. Förrän jag påmint ett par tre gånger.

Å andra sidan är det inget unikt för företag som i princip har monopolstatus. Samma arrogans möts man av från Posten och SVT, det sistnämnda i och försig inget monopolföretag, men de har ju sina inkomster säkrade på andra sätt, (och säkerligen fler liknande förtag och myndigheter) då man kommer med kritik.

Re: Viljan att besvara resenärernas klagomål?

Postat: fredag 16 april 2004 17:17
av Mr. Burns
blåvitt skrev:Å andra sidan är det inget unikt för företag som i princip har monopolstatus. Samma arrogans möts man av från Posten och SVT, det sistnämnda i och försig inget monopolföretag, men de har ju sina inkomster säkrade på andra sätt, (och säkerligen fler liknande förtag och myndigheter) då man kommer med kritik.
Sen finns det företag som tror att de fortfarande har monopol och har kundservice därefter. Lycklig är jag över att jag inte liksom många landsmän köpte några Teliaaktier.

Re: Viljan att besvara resenärernas klagomål?

Postat: fredag 16 april 2004 18:04
av Björne
blåvitt skrev:
Björne skrev:Ja hur villiga är tex SL att besvara våra brev med klagomål? Västtrafik är då inte så pigga på att besvara mina brev om dom alvarliga bristerna här i Göteborg och jag har en känsla av att det kan vara liknande i andra Län och kommuner!?
Så upp till bevis. Har jag fel eller rätt?

Kan inte mer än hålla med. Har ett flertal gånger skrivit till Västtrafik och påpekat felaktigheter, brister och givit förslag på förbättringar.

Något svar har inte Västtrafik givit. Förrän jag påmint ett par tre gånger.

Å andra sidan är det inget unikt för företag som i princip har monopolstatus. Samma arrogans möts man av från Posten och SVT, det sistnämnda i och försig inget monopolföretag, men de har ju sina inkomster säkrade på andra sätt, (och säkerligen fler liknande förtag och myndigheter) då man kommer med kritik.
Jag har nu 24 timmar efter jag skickade ett surt brev till Gunnila Wicktor som är informationschef fått svar på mina frågor. Rätt dåliga svar som man lätt kunna "knäcka" men ändå. Ska man behöva kontakta cheferna för att få svar?

Postat: fredag 16 april 2004 20:08
av Andreas
Göteborgs Spårvägar är snabba på att svara och är väldigt tillmötesgående.

Heder åt kommunala GS!

Postat: fredag 16 april 2004 20:18
av Björne
Andreas skrev:Göteborgs Spårvägar är snabba på att svara och är väldigt tillmötesgående.

Heder åt kommunala GS!
Ja GS har jag också haft positiva erfarenheter av. Ska bli skönt att dom får ta över allt i Göteborg igen :D Swebus har för länge sedan förbrukat mitt förtroende medan GS både har fräschare bussar och vagnar och framförallt trevligare personal! På Swebus känns det tyvärr bara som dom har tagit mannen på gatan och placerat honom bakom ratten på bussen
:shock:

Re: Viljan att besvara resenärernas klagomål?

Postat: fredag 16 april 2004 20:49
av blåvitt
Björne skrev:
blåvitt skrev:
Björne skrev:Ja hur villiga är tex SL att besvara våra brev med klagomål? Västtrafik är då inte så pigga på att besvara mina brev om dom alvarliga bristerna här i Göteborg och jag har en känsla av att det kan vara liknande i andra Län och kommuner!?
Så upp till bevis. Har jag fel eller rätt?

Kan inte mer än hålla med. Har ett flertal gånger skrivit till Västtrafik och påpekat felaktigheter, brister och givit förslag på förbättringar.

Något svar har inte Västtrafik givit. Förrän jag påmint ett par tre gånger.

Å andra sidan är det inget unikt för företag som i princip har monopolstatus. Samma arrogans möts man av från Posten och SVT, det sistnämnda i och försig inget monopolföretag, men de har ju sina inkomster säkrade på andra sätt, (och säkerligen fler liknande förtag och myndigheter) då man kommer med kritik.
Jag har nu 24 timmar efter jag skickade ett surt brev till Gunnila Wicktor som är informationschef fått svar på mina frågor. Rätt dåliga svar som man lätt kunna "knäcka" men ändå. Ska man behöva kontakta cheferna för att få svar?
Enbart att hota med att gå vidare till chefer eller massmedia med hur illa kundservicen sköts brukar ge positivt resultat i snabbheten för stunden (att svaren likväl oftast blir goddag yxskaft är en annan historia).