Sida 1 av 1

SL "profilerar sig"

Postat: söndag 01 september 2002 11:52
av Stefan B
Under lång tid har ju entreprenörerna i SL-trafiken tillåtits profilera sina sköldpaddor och annat på fordonen (och i viss mån stationerna). Till sist begrep tydligen SL-ledningen att det är ett problem för kunderna att de möts av "Tack för att du reste med Connex" etc.

Det är bra tycker jag att man nu äntligen börjat styra upp detta igen.

Men vad gör man då? Jo på de allra flesta fordonen innebär den nya taktiken att man TAR BORT SL-cirkeln samtidigt med andra märken och ersätter med "SL i samarbete med Nisses Plåt & Svets" på långsidorna.

Fråga: om man skall profilera sitt eget varumärke, vad är meningen med att nogsamt plocka bort detsamma t.ex. på varje tunnelvagn? (Jo jag vet att det sitter kvar i fronten, men vilken sida ser trafikanten mest?)

SB

Postat: söndag 01 september 2002 11:53
av bruse
Jag har reagerat på samma sak. Mycket egendomligt förfarande.

Hur man gör på andra sidan.

Postat: måndag 02 september 2002 11:14
av 2763
På det som av de härstädes boende kallas för landets framsida har den lokala länstrafikhuvudmannen vid namn Västtrafik löst samma problem så här:

Vid påstigningsdörren sitter Västtrafiks logotype (Som tydligen skall föreställa hav, land och en mås) under den står det Västtrafik och därunder med småttiga bokstavar "Linjen trafikeras av Masthuggsbuss AB"

Samtidigt som det är viktigt att pålysa att det är Västtrafik som svarar för trafiken är det viktigt för resenären att veta om det är Swebus, Linjebuss, Buss i Väst, Orusttrafiken, SJ Tåg, Göteborgs Spårvägar eller vem det nu månde vara som kör linjen eftersom hittegods m.m. ofta hanteras lokalt.

Likaledes är det alltid lättare att vända sig direkt till operatören för att reda ut missnöje m.m. (En fjäder blir lätt en hönsgård)

Jag anser att detta fungerar bra, därmed dock inte sagt att det inte finns bättre varifjanter.

/T