Sida 1 av 4

Sl-styrelsens beslut 30 mars

Postat: onsdag 31 mars 2004 13:48
av Ragnar T
Vid gårdagens SL-styrelsesammanträde togs det ett antal beslut enligt detta (hämtat ur presstjänstens meddelande från gårdagen, 30 mars):

--------------------------- 0000 ------------------------

Ett års frist för Citypendeln och beslut om fortsatta investeringar.

Kvalitetskraven på pendeltågstrafiken tydliggörs genom ett ettårigt tilläggsavtal med Citypendeln.

Styrelsen beslutade om flera långsiktiga satsningar på SL-trafiken, bland annat fortsatt upprustning av Roslagsbanan.

Avtalet mellan SL och Citypendeln rörande såväl trafik- som stationstjänsten löper ut i juni år 2005. Uppsägningstiden är 15 månader varför ett beslut i frågan nu är aktuellt. Citypendeln har sedan den dåliga starten 2000 successivt förbättrat kvaliteten på pendeltågstrafiken. På stationssidan kvarstår dock ett antal punkter där kvaliteten ytterligare måste förbättras. SLs styrelse beslöt därför idag att teckna ett ettårigt tilläggsavtal till trafik- och stationsavtalen i syfte att höja kvaliteten på ett antal punkter, bland annat bemanning av spärrar, kl-tt-r och fordonsunderhåll. Inom ett år kommer styrelsen att utvärdera Citypendelns fortsatta arbete och överväga en ny upphandling av trafik- respektive stationsavtalen.

Roslagsbanan rustas vidare:
Den etappvisa upprustningen av Roslagsbanan fortsätter och i sommar har turen kommit till Kårstagrenen mellan Roslags Näsby och Visinge/Lindholmen. Bland annat ska spår- och slipersbyten, kontaktledningsbyte, elarbeten, kabelbyte samt byte av väg- och väderskydd utföras. Arbetena innebär att trafiken på den aktuella sträckan ersätts med buss 7 juni-22 augusti. Den totala kostnaden för de arbeten som planeras att genomföras under 2004 beräknas till 59 Mkr.

Depåerna i Högdalen och Älvsjö anpassas och byggs om:
Även tunnelbanedepåerna genomgår ett långsiktigt upprustningsprogram, bland annat med anledning av införandet av Vagn 2000. Tidigare har upprustningsarbeten utförts i Nybodadepån och liknande arbeten pågår i Vällingbydepån. I tur står nu Högdalsdepån där bland annat renovering av banunderbyggnad, spårkraftmatning, signal- och belysningsanläggningar kommer att genomföras med början i augusti 2004. Kostnaderna beräknas uppgå till 40 Mkr.

De nya pendeltåg som köpts in ställer krav på fler serviceplatser i Älvsjödepån vid sidan av den helt nya depån i Upplands Bro. Ombyggnaden av Älvsjödepån påbörjas i mars 2004 och kostnaderna beräknas till 27 Mkr.

Bo på bussgaraget:
Även på bussidan har utvecklingen av SL-trafiken medfört att en utvidgning av depåerna är nödvändig. För innerstadens bussar finns idag två depåer - Hornsberg och Söderhallen. Ur trafikal synvinkel har de bägge depåerna idealt geografiskt läge. Samtidigt har Stockholms stad behov av mark att bygga fler bostäder på.

En avsiktsförklaring har därför tecknats mellan SL och Stockholms stad i syfte att undersöka möjligheterna att bygga om Hornsberg och Söderhallen och samtidigt bygga bostäder ovanpå depåerna. Även förutsättningarna för en liknande överbyggnad av buss- och spårvagnsdepån i Alvik kommer att undersökas. Samarbetet förutsätter en genomgång av hela SLs behov av bussdepåer i Stockholm, alltså även i ytterområdena.

----------------------------- 0000 -------------------------

Litet mer kött på benen kring detta har jag fått vid ett improviserat snack till lunchkaffet. Ett och annat har därmed fallit på plats, men mycket mera skall upp på agendan senare under året.

/Den Ruggige

Re: Sl-styrelsens beslut 30 mars

Postat: onsdag 31 mars 2004 16:40
av spårsnoken
Ragnar T skrev:Vid gårdagens SL-styrelsesammanträde togs det ett antal beslut enligt detta (hämtat ur presstjänstens meddelande från gårdagen, 30 mars):

--------------------------- 0000 ------------------------

Ett års frist för Citypendeln och beslut om fortsatta investeringar.

Kvalitetskraven på pendeltågstrafiken tydliggörs genom ett ettårigt tilläggsavtal med Citypendeln.

Styrelsen beslutade om flera långsiktiga satsningar på SL-trafiken, bland annat fortsatt upprustning av Roslagsbanan.

Avtalet mellan SL och Citypendeln rörande såväl trafik- som stationstjänsten löper ut i juni år 2005. Uppsägningstiden är 15 månader varför ett beslut i frågan nu är aktuellt. Citypendeln har sedan den dåliga starten 2000 successivt förbättrat kvaliteten på pendeltågstrafiken. På stationssidan kvarstår dock ett antal punkter där kvaliteten ytterligare måste förbättras. SLs styrelse beslöt därför idag att teckna ett ettårigt tilläggsavtal till trafik- och stationsavtalen i syfte att höja kvaliteten på ett antal punkter, bland annat bemanning av spärrar, kl-tt-r och fordonsunderhåll. Inom ett år kommer styrelsen att utvärdera Citypendelns fortsatta arbete och överväga en ny upphandling av trafik- respektive stationsavtalen.

Roslagsbanan rustas vidare:
Den etappvisa upprustningen av Roslagsbanan fortsätter och i sommar har turen kommit till Kårstagrenen mellan Roslags Näsby och Visinge/Lindholmen. Bland annat ska spår- och slipersbyten, kontaktledningsbyte, elarbeten, kabelbyte samt byte av väg- och väderskydd utföras. Arbetena innebär att trafiken på den aktuella sträckan ersätts med buss 7 juni-22 augusti. Den totala kostnaden för de arbeten som planeras att genomföras under 2004 beräknas till 59 Mkr.

Depåerna i Högdalen och Älvsjö anpassas och byggs om:
Även tunnelbanedepåerna genomgår ett långsiktigt upprustningsprogram, bland annat med anledning av införandet av Vagn 2000. Tidigare har upprustningsarbeten utförts i Nybodadepån och liknande arbeten pågår i Vällingbydepån. I tur står nu Högdalsdepån där bland annat renovering av banunderbyggnad, spårkraftmatning, signal- och belysningsanläggningar kommer att genomföras med början i augusti 2004. Kostnaderna beräknas uppgå till 40 Mkr.

De nya pendeltåg som köpts in ställer krav på fler serviceplatser i Älvsjödepån vid sidan av den helt nya depån i Upplands Bro. Ombyggnaden av Älvsjödepån påbörjas i mars 2004 och kostnaderna beräknas till 27 Mkr.

Bo på bussgaraget:
Även på bussidan har utvecklingen av SL-trafiken medfört att en utvidgning av depåerna är nödvändig. För innerstadens bussar finns idag två depåer - Hornsberg och Söderhallen. Ur trafikal synvinkel har de bägge depåerna idealt geografiskt läge. Samtidigt har Stockholms stad behov av mark att bygga fler bostäder på.

En avsiktsförklaring har därför tecknats mellan SL och Stockholms stad i syfte att undersöka möjligheterna att bygga om Hornsberg och Söderhallen och samtidigt bygga bostäder ovanpå depåerna. Även förutsättningarna för en liknande överbyggnad av buss- och spårvagnsdepån i Alvik kommer att undersökas. Samarbetet förutsätter en genomgång av hela SLs behov av bussdepåer i Stockholm, alltså även i ytterområdena.

----------------------------- 0000 -------------------------

Litet mer kött på benen kring detta har jag fått vid ett improviserat snack till lunchkaffet. Ett och annat har därmed fallit på plats, men mycket mera skall upp på agendan senare under året.

/Den Ruggige
-------------------------
Man skall alltså bara 'överväga' en ny upphandling efter ett år. Det är alltså inte säkert att det blir en ny upphandling.

Med tanke på den kritik av Citypendeln som varit är det lite märkligt, allrahelst som det finns andra operatörer som är intresserade (TKAB/DSB har nämnts, skulle gissa på att SJ AB och Connex också är intresserade).
mvh/spårsnoken

Re: Sl-styrelsens beslut 30 mars

Postat: onsdag 31 mars 2004 19:33
av VeVen
spårsnoken skrev:Man skall alltså bara 'överväga' en ny upphandling efter ett år. Det är alltså inte säkert att det blir en ny upphandling.

Med tanke på den kritik av Citypendeln som varit är det lite märkligt, allrahelst som det finns andra operatörer som är intresserade (TKAB/DSB har nämnts, skulle gissa på att SJ AB och Connex också är intresserade).
mvh/spårsnoken
Med tanke på att en extra upphandlingsomgång med eventuellt påföljande leverantörsbyte knappast kan vara gjort i en handvändning, och inte heller gratis, så har man väl suttit och funderat om den nuvarande leverantören har kapacitet att bättra sig.

Verkar som man har bedömt att så är fallet.

Gissar jag i alla fall.

Postat: onsdag 31 mars 2004 21:38
av Martin
Hur många gånger nämndes orden "spårvagn" eller "spårväg", verkar som om de snuttar som finns i perifera områden + tvärbanan är tillräckligt för herr och fru beslutsfattare.

Postat: onsdag 31 mars 2004 22:10
av Karsten
Kanske för att spårvägarna i Stockholmsområdet håller förhållandevis bra standard.
Roslagsbanan däremot är i bedrövligt skick vad gäller infrastrukturen. De jobb som planerats varje sommar har ständigt bantats pga av pengabrist, och trots detta så stängs stora delar av banan av på somrarna till alla resenärers förtret, då bussresan ofta tar dubbla tiden.

Skulle det accepteras att man stängde av pendeltrafiken eller tunnelbanetrafiken en sommar, för att utföra så pass ringa arbeten som det ändå utförs på RB.

Postat: onsdag 31 mars 2004 22:44
av Markus Eisler
...och så vore det dags att bygga ut (den halvt utlovade) Roslagsbanan till Rimbo igen!

Re: Sl-styrelsens beslut 30 mars

Postat: torsdag 01 april 2004 12:35
av Ulrik Berggren
Ragnar T skrev:Vid gårdagens SL-styrelsesammanträde togs det ett antal beslut enligt detta (hämtat ur presstjänstens meddelande från gårdagen, 30 mars):

--------------------------- 0000 ------------------------

Ett års frist för Citypendeln och beslut om fortsatta investeringar.

Kvalitetskraven på pendeltågstrafiken tydliggörs genom ett ettårigt tilläggsavtal med Citypendeln.

Styrelsen beslutade om flera långsiktiga satsningar på SL-trafiken, bland annat fortsatt upprustning av Roslagsbanan.

Avtalet mellan SL och Citypendeln rörande såväl trafik- som stationstjänsten löper ut i juni år 2005. Uppsägningstiden är 15 månader varför ett beslut i frågan nu är aktuellt. Citypendeln har sedan den dåliga starten 2000 successivt förbättrat kvaliteten på pendeltågstrafiken. På stationssidan kvarstår dock ett antal punkter där kvaliteten ytterligare måste förbättras. SLs styrelse beslöt därför idag att teckna ett ettårigt tilläggsavtal till trafik- och stationsavtalen i syfte att höja kvaliteten på ett antal punkter, bland annat bemanning av spärrar, kl-tt-r och fordonsunderhåll. Inom ett år kommer styrelsen att utvärdera Citypendelns fortsatta arbete och överväga en ny upphandling av trafik- respektive stationsavtalen.

Roslagsbanan rustas vidare:
Den etappvisa upprustningen av Roslagsbanan fortsätter och i sommar har turen kommit till Kårstagrenen mellan Roslags Näsby och Visinge/Lindholmen. Bland annat ska spår- och slipersbyten, kontaktledningsbyte, elarbeten, kabelbyte samt byte av väg- och väderskydd utföras. Arbetena innebär att trafiken på den aktuella sträckan ersätts med buss 7 juni-22 augusti. Den totala kostnaden för de arbeten som planeras att genomföras under 2004 beräknas till 59 Mkr.

Depåerna i Högdalen och Älvsjö anpassas och byggs om:
Även tunnelbanedepåerna genomgår ett långsiktigt upprustningsprogram, bland annat med anledning av införandet av Vagn 2000. Tidigare har upprustningsarbeten utförts i Nybodadepån och liknande arbeten pågår i Vällingbydepån. I tur står nu Högdalsdepån där bland annat renovering av banunderbyggnad, spårkraftmatning, signal- och belysningsanläggningar kommer att genomföras med början i augusti 2004. Kostnaderna beräknas uppgå till 40 Mkr.

De nya pendeltåg som köpts in ställer krav på fler serviceplatser i Älvsjödepån vid sidan av den helt nya depån i Upplands Bro. Ombyggnaden av Älvsjödepån påbörjas i mars 2004 och kostnaderna beräknas till 27 Mkr.

Bo på bussgaraget:
Även på bussidan har utvecklingen av SL-trafiken medfört att en utvidgning av depåerna är nödvändig. För innerstadens bussar finns idag två depåer - Hornsberg och Söderhallen. Ur trafikal synvinkel har de bägge depåerna idealt geografiskt läge. Samtidigt har Stockholms stad behov av mark att bygga fler bostäder på.

En avsiktsförklaring har därför tecknats mellan SL och Stockholms stad i syfte att undersöka möjligheterna att bygga om Hornsberg och Söderhallen och samtidigt bygga bostäder ovanpå depåerna. Även förutsättningarna för en liknande överbyggnad av buss- och spårvagnsdepån i Alvik kommer att undersökas. Samarbetet förutsätter en genomgång av hela SLs behov av bussdepåer i Stockholm, alltså även i ytterområdena.

----------------------------- 0000 -------------------------

Litet mer kött på benen kring detta har jag fått vid ett improviserat snack till lunchkaffet. Ett och annat har därmed fallit på plats, men mycket mera skall upp på agendan senare under året.

/Den Ruggige
Intresant, Ragnar! :D Men, är man nöjd med städningen på pendeltågen nu? Det har varit ett stort irritationsmoment för resenärerna, dessa ständigt ostädade vagnar, främst då X1:or (är de svårare att städa?). Dett har om inte annat framkommit i kundundersökningarna (som finns här.

Sen undrar jag vad som gäller nu beträffande besparingar i trafik. Hörde ett rykte att hälften av nattbusstrafiken försvinner. Är det sant, och i så fall när sker det? Antar att sparbetinget på 200 mille står fast... :(

Postat: torsdag 01 april 2004 13:50
av spårsnoken
Markus Eisler skrev:...och så vore det dags att bygga ut (den halvt utlovade) Roslagsbanan till Rimbo igen!
-------------------
Om det blir verklighet lovar jag att äta upp mitt fjolårsskinn...
mvh/spårsnoken

Re: Sl-styrelsens beslut 30 mars

Postat: torsdag 01 april 2004 15:34
av kildor
Ulrik Berggren skrev:Sen undrar jag vad som gäller nu beträffande besparingar i trafik. Hörde ett rykte att hälften av nattbusstrafiken försvinner. Är det sant, och i så fall när sker det? Antar att sparbetinget på 200 mille står fast... :(
Om jag minns SvD-artikeln rätt (tisdag el. onsdag) så hade styrelsen beslutat att halvera nattbusstrafiken på vardagkvällar (var 60:e minut isf var 30:e) samt reducera turtätheten på vissa bussar, Nockeybybanan och Lidingöbanan under lågtrafik.

Postat: torsdag 01 april 2004 15:53
av Kalle E
Bostäder på Hornsbergsgaraget? Med tanke på att Essingeleden delvis går ovanför själva depåområdet så blir det inget attraktivt läge att bo på! Hur har man tänkt? "Lite avgaser kan man stå ut med, man får ju bo i innerstan..." Bläääh...! :x

Postat: torsdag 01 april 2004 17:56
av Johan Wahlstedt
Sparbetinget har minskats från det ursprungliga, men en viss besparing måste göras under 2004.

Indragningar sker nästan bara i centrala trafikregionen (Stockholm Solna, Sundbyberg och Lidingö, Ekerö tillhör centrala men där görs inga indragningar)

Lidingöbanan
L-S: 20 min trafiken börjar en-två timmar senare på förmiddagen (11 istället för 9 Lör, 10 Sön) i stället 30 min trafik.

Nockebybanan
12 min istället för 10 min trafik (09 08-14 48 och 19 08-21 08 M-F samt 11 08-17 08 L)

Nattbussar
Efter 02 på vardagsnätter får de linjer som i dag har 15 eller 30 min trafik halverad turtäthet:
91 MF St Essingen-Frihamnen 02 10-04 40 (60 min.)
94 MF Radiohuset-Gullmarsplan 02 00-04 45 (30 min.)
96 MF Odenplan-Sickla Udde 02 00-05 00 (60 min.)
595 MF Cst- Sundbybergs C 02 35-0435 (60 min.)

Övriga bussar
Turtätheten minskas på ett antal linjer.
Linjerna 40, 42, 43, 44, 47, 49, 52, 53, 55, 56, 59, 62, 65, 66, 69, 70, 72, 73, 74, 76, 77, 110, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 124, 127, 133, 135, 141, 142, 147, 161, 165, 181, 201, 203/13, 206, 504, 505, 506, 507
får större eller mindre indragningar, främst kvällar och helger. (Den som är särskilt intresserad av någon linje kan få hela listan, men den är nog svår att lägga här (exelblad))

/ Johan, som bla. sitter i SLs centrala regionstyrelse.

Postat: torsdag 01 april 2004 19:09
av GN
Johan Wahlstedt skrev: Nattbussar
Efter 02 på vardagsnätter får de linjer som i dag har 15 eller 30 min trafik halverad turtäthet:
91 MF St Essingen-Frihamnen 02 10-04 40 (60 min.)
94 MF Radiohuset-Gullmarsplan 02 00-04 45 (30 min.)
96 MF Odenplan-Sickla Udde 02 00-05 00 (60 min.)
595 MF Cst- Sundbybergs C 02 35-0435 (60 min.)
OK, men när man skall behöva riskera att vänta en hel halvtimme mitt i natten på 94:an, så tycker jag bestämt att man borde lägga in realtidsvisning för den på fyrans anslag både på hållplatserna och i waptjänsten. På så vis kan man slippa stå ute onödigt länge. Eller varför inte döpa om den, det borde gå att ordna så att systemet tar hänsyn till de kortare körtiderna på natten.

vänligen

/GN

Postat: torsdag 01 april 2004 20:07
av bruse
Heja SL!

Är det så man uppfyller denna vision, som fortfarande står att läsa på http://www.sl.se:
Vision
SL ska erbjuda Europas bästa kollektivtrafik år 2005.

Marknadsmål
Resandet med SL ska öka. Fram till och med år 2004 ska antalet SL-kunder öka med 100 000, vilket innebär en ökning av antalet resor med 15 procent under en vanlig vardag. Nöjda kunder reser mer. Andelen nöjda kunder ska öka. Genom att erbjuda en attraktiv SL-trafik kan vi behålla våra nuvarande kunder och vinna nya.
Nör seriösa företag vill öka andelen kunder och nöjda kunder, ökar man och förbättrar sit utbud. Men inte SL.. näe man gör tvärtom... hurr för politiker som ska leka affärsmän. betänk att politikerna är av samma skrot å korn som du å jag.

Postat: torsdag 01 april 2004 21:05
av Chrille B
Karsten skrev:Roslagsbanan däremot är i bedrövligt skick vad gäller infrastrukturen. De jobb som planerats varje sommar har ständigt bantats pga av pengabrist, och trots detta så stängs stora delar av banan av på somrarna till alla resenärers förtret, då bussresan ofta tar dubbla tiden.

Skulle det accepteras att man stängde av pendeltrafiken eller tunnelbanetrafiken en sommar, för att utföra så pass ringa arbeten som det ändå utförs på RB.
Nej.
Extras spännande är att det beskrivs som "upprustningen fortsätter" när det i mycket handlar om några år försenat löpande underhåll.

Postat: fredag 02 april 2004 8:15
av Kristofer
GN skrev:OK, men när man skall behöva riskera att vänta en hel halvtimme mitt i natten på 94:an, så tycker jag bestämt att man borde lägga in realtidsvisning för den på fyrans anslag både på hållplatserna och i waptjänsten. På så vis kan man slippa stå ute onödigt länge. Eller varför inte döpa om den, det borde gå att ordna så att systemet tar hänsyn till de kortare körtiderna på natten.
4:ans första morgonturer på helgerna har kortare körtid än 94:ans sista turer en kvart tidigare.
Så klarar den 4:ans korta helgmorgonskörtider så borde den klara 94:ans också.

Postat: fredag 02 april 2004 14:59
av Ulrik Berggren
Johan Wahlstedt skrev:Sparbetinget har minskats från det ursprungliga, men en viss besparing måste göras under 2004.

Indragningar sker nästan bara i centrala trafikregionen (Stockholm Solna, Sundbyberg och Lidingö, Ekerö tillhör centrala men där görs inga indragningar)

Lidingöbanan
L-S: 20 min trafiken börjar en-två timmar senare på förmiddagen (11 istället för 9 Lör, 10 Sön) i stället 30 min trafik.

Nockebybanan
12 min istället för 10 min trafik (09 08-14 48 och 19 08-21 08 M-F samt 11 08-17 08 L)

Nattbussar
Efter 02 på vardagsnätter får de linjer som i dag har 15 eller 30 min trafik halverad turtäthet:
91 MF St Essingen-Frihamnen 02 10-04 40 (60 min.)
94 MF Radiohuset-Gullmarsplan 02 00-04 45 (30 min.)
96 MF Odenplan-Sickla Udde 02 00-05 00 (60 min.)
595 MF Cst- Sundbybergs C 02 35-0435 (60 min.)

Övriga bussar
Turtätheten minskas på ett antal linjer.
Linjerna 40, 42, 43, 44, 47, 49, 52, 53, 55, 56, 59, 62, 65, 66, 69, 70, 72, 73, 74, 76, 77, 110, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 124, 127, 133, 135, 141, 142, 147, 161, 165, 181, 201, 203/13, 206, 504, 505, 506, 507
får större eller mindre indragningar, främst kvällar och helger. (Den som är särskilt intresserad av någon linje kan få hela listan, men den är nog svår att lägga här (exelblad))

/ Johan, som bla. sitter i SLs centrala regionstyrelse.
Tack, Johan, för den redogörelsen! :D Men är du verkligen säker på att det inte kommer att ske några som helst neddragningarna i de andra regionstyrelseområdena? Verkar ganska otroligt... :? Bl a ska väl nattrafiken dras ner även i längre ut :?: Eller har resandet minskat så mycket i Centrala att det finns utrymme för dessa neddragningar :shock:

Postat: fredag 02 april 2004 16:01
av Kingsthrone
(Roslagsbanan är i behov av upprustning och jag tycker nog att investeringen är välkommen, det kan vara värt att behålla banan i ett par decennier. Längre framöver borde man se efter något mer effektivt spårsystem i Nordostsektorn. Banan är helt enkelt för långsam. Idag finns det mer angelägna större projekt än en "total omdaning" av Nordostsektorns spårsystem.)

Synd med neddragningar i SL-trafiken dock. Jag ser fram emot när trängselavgifter tas i bruk för att se hur det påverkar SL-trafiken och trafikeringslinjer. Jag hoppas förstås att svaga linjer idag blir lönsamma och att överbelastade linjer idag avlastas.

Postat: fredag 02 april 2004 22:21
av kildor
Alltid trist med neddragningar, men det känns som de är välriktade: Minskad turtäthet då få åker, och inga neddragningar på stombusslinjerna eller i spårtrafiken (nåja, stomspårtrafiken). Rätt tänkt!

Postat: fredag 02 april 2004 23:12
av Gäst
Kingsthrone är välkommen ut att åka med Roslagsbanan så skulle han se att den är effektiv, den behöver bli mer effektiv och det kan den bli men då måste man använda investeringarna på rätt sätt, det görs inte.

Problemen är att viljan saknas, 80% av banan är enkelspårig, man bygger inte för högre hastighet än 80Km/h, man rätar inte ut kurvor som man borde. SMALSPÅR ÄR INGET HINDER FÖR ATT KÖRA FORT.

JÄmförelse:
Om pendeltågen bara fick köra 80 och banan var enkelspårig mellan solna - märsta skulle man då lägga ner sträckan??

Dessutom, ett snabbtåg på RB håller lika hög medelhastighet som ett pendeltåg...det du

Postat: lördag 03 april 2004 10:22
av kildor
Jag läste en insändare i dagens SvD apropå trängselavgifter som menade att det var dålig tajming med en planerad asvtängning av Roslagsbanan vid Stocksund juni 2005. Någon som vet mer?