Sida 1 av 1
Vagnhallen Majorna ska rustas upp för en miljard
Postat: tisdag 16 juni 2026 19:24
av Harald
De äldsta delarna av Vagnhallen Majorna är från 1920-talet, så det är Sveriges äldsta spårvagnsdepå i drift. Nu ska den rustas upp och moderniseras bl.a. för att kunna ta emot 45 m långa vagnar. Dessa kan f.n. underhållas bara på Ringön. Hallen ska även förlängas. Nu rymmer den fyra 30-metersvagnar per spår så det fattas 15 m för tre 45-metersvagnar. GP har en artikel om saken men den är låst. En del information finns dock på regionens webbplats:
https://fastighet.vgregion.se/kollektiv ... n-majorna/
Re: Vagnhallen Majorna ska rustas upp för en miljard
Postat: onsdag 17 juni 2026 5:31
av reiteratedetergent
Harald skrev: ↑tisdag 16 juni 2026 19:24
De äldsta delarna av Vagnhallen Majorna är från 1920-talet, så det är Sveriges äldsta spårvagnsdepå i drift. Nu ska den rustas upp och moderniseras bl.a. för att kunna ta emot 45 m långa vagnar. Dessa kan f.n. underhållas bara på Ringön. Hallen ska även förlängas. Nu rymmer den fyra 30-metersvagnar per spår så det fattas 15 m för tre 45-metersvagnar. GP har en artikel om saken men den är låst. En del information finns dock på regionens webbplats:
https://fastighet.vgregion.se/kollektiv ... n-majorna/Geometry Dash
Intressant satsning. Med tanke på depåns ålder känns det ganska logiskt att den behöver moderniseras för att kunna hantera de nya 45-metersvagnarna. Att Vagnhallen Majorna dessutom är Sveriges äldsta spårvagnsdepå i drift gör projektet extra betydelsefullt. En miljard är mycket pengar, men depåer är ju kritisk infrastruktur för hela spårvägssystemet.
Re: Vagnhallen Majorna ska rustas upp för en miljard
Postat: onsdag 17 juni 2026 8:09
av Odd
Att man dessutom väljer att ha den kvar i sitt strategiska läge i stället för att flytta den en bra bit utanför dess betjäningsområde, det visar på att de i varje fall har bra koll på läget. I en viss annan stad hade man i stället byggt en ny vagnhall så långt ut så man hade fått bygga flera kilometers anslutningsspår bara för att komma åt nätet

Re: Vagnhallen Majorna ska rustas upp för en miljard
Postat: onsdag 17 juni 2026 9:57
av Harald
Odd skrev: ↑onsdag 17 juni 2026 8:09
Att man dessutom väljer att ha den kvar i sitt strategiska läge i stället för att flytta den en bra bit utanför dess betjäningsområde, det visar på att de i varje fall har bra koll på läget. I en viss annan stad hade man i stället byggt en ny vagnhall så långt ut så man hade fått bygga flera kilometers anslutningsspår bara för att komma åt nätet
Ja, det nämns ju att läget är ett skäl att ha hallen kvar. Ytterligare ett skäl som nämns är att hallen är en del av stadens industrihistoria. Därför ska ombyggnaden göras så att man behåller så mycket som möjligt av hallens yttre karaktär.