Jag var med om en märklig händelse i Stockholm idag. Jag klev på busslinje 1 på Värtavägens hållplats mot Stora Essingen. Redan vid nästa hållplats, Jungfrugatan, så ropade föraren ut på knagglig svenska, att alla skulle gå av. Han fick fram att anledningen var att han var 19 minuter sen och då var bussen inställd, så alla måste kliva av. Han sade också att det var en buss precis bakom, vilket inte stämde då det var ca 8 minuter till nästa buss.
Så där stod vi alla och väntade på nästa buss.
Jag funderar nu på om det är så att busskontrakten är sådana att maximalt vite utgår om en buss är mer än 19 minuter sen och att det därför lönar sig för bussbolaget att ställa in bussen och låta den gå i transport snabbast väg till ändstationen, än att fortsätta i trafik. Då måste man fråga sig om detta var upphandlarens avsikt?
Har någon här insikt i de avtal som SL har med bussbolagen avseende detta?
Har viten förstört incitamentet att köra i trafik?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Har viten förstört incitamentet att köra i trafik?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Har viten förstört incitamentet att köra i trafik?
Tyvärr är väl det där det enkla sättet att lösa problem idag, vi ställer in. Men känns ju lite B att skicka av resenärerna bara och köra tomt. Om man hade ställt in nästa tur från ändhållplatsen, kan jag ju förstå bättre.Odd skrev: ↑tisdag 13 januari 2026 22:27 Jag var med om en märklig händelse i Stockholm idag. Jag klev på busslinje 1 på Värtavägens hållplats mot Stora Essingen. Redan vid nästa hållplats, Jungfrugatan, så ropade föraren ut på knagglig svenska, att alla skulle gå av. Han fick fram att anledningen var att han var 19 minuter sen och då var bussen inställd, så alla måste kliva av. Han sade också att det var en buss precis bakom, vilket inte stämde då det var ca 8 minuter till nästa buss.
Så där stod vi alla och väntade på nästa buss.
Jag funderar nu på om det är så att busskontrakten är sådana att maximalt vite utgår om en buss är mer än 19 minuter sen och att det därför lönar sig för bussbolaget att ställa in bussen och låta den gå i transport snabbast väg till ändstationen, än att fortsätta i trafik. Då måste man fråga sig om detta var upphandlarens avsikt?
Har någon här insikt i de avtal som SL har med bussbolagen avseende detta?
Re: Har viten förstört incitamentet att köra i trafik?
Jag har ju själv varit trafikledare men jag kan nog inte komma ihåg att jag har ställt in ett tåg för att det räknats som inställt pga förseningen. Det har alltid varit andra orsaker som styrt, oavsett förseningens storlek. Men om man strikt styrs av pengarna utan intresse att serva trafikanterna, då är det väl en rimlig åtgärd, ta bussen ur trafik om förseningen är mer än 19 minuter, och sen speeda på till nästa försenade avgång...
Rent krasst är det väl samma bakomliggande orsak att trafikentreprenörer på tidigare avtal kunde "köra ikapp" inställda avgångar genom att köra en stor mängd turer på kvällen, och därmed slippa viten för inställd trafik, trots att turerna rent tekniskt var flera timmar försenade. Nå, kryphål kommer alltid att utnyttjas när de finns.
Rent krasst är det väl samma bakomliggande orsak att trafikentreprenörer på tidigare avtal kunde "köra ikapp" inställda avgångar genom att köra en stor mängd turer på kvällen, och därmed slippa viten för inställd trafik, trots att turerna rent tekniskt var flera timmar försenade. Nå, kryphål kommer alltid att utnyttjas när de finns.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Har viten förstört incitamentet att köra i trafik?
Ett annat exempel är matarbussar som avgår strax före ankommande tåg. Operatörerna vill optimera sina omloppstider, men avgångarna blir nästan värdelösa. Syftet med upphandlingar är att flytta kostnader. Det är ungefär som att kissa i byxorna - det värmer i början, men sedan blir det obehagligt. Jämför snöröjning:
Bussföraren: Därför har snöröjningen blivit så dålig
Bussföraren: Därför har snöröjningen blivit så dålig
Jag hoppas att dessa avarter försvinner när SL tar över busstrafiken i Sigtuna och Upplands Väsby från och med sommaren 2029 - för första gången på 30 år.Mitt i skrev:När snöröjningen lades ut på kontrakt blev den fragmenterad och mindre anpassad till kollektivtrafikens behov, menar Peter Sellen. Resultatet blir att vägar kan vara ”plogade” på pappret, men i praktiken oframkomliga.
– På många ställen stoppas all trafik upp. Snövallarna tvingar de parkerade bilarna att flytta utåt så att det inte går att mötas.
Ett motiv att upphandla har varit att spara pengar. Men kostnaderna har inte försvunnit, de har flyttats, framhåller Peter Sellen.