vagnbjörn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
vagnbjörn
http://hem.bredband.net/da941/svelast/svelas1.htm
Är det någon som mins transporten
http://hem.bredband.net/da941/
Är det någon som mins transporten
http://hem.bredband.net/da941/
Vagnbjörn
Den enda transport med vagnbjörn till Malmköping som jag kommer ihåg var vagn 9335. Den var då orange i lacken. Vad jag minns så körde bland annat Ragnar Törnblom de escorterades av två medlemmar med F.D polismotorcyklar. Varför den togs med vagnbjörn vet jag ej kanske hade det något med vikten att göra.
Lars
Lars
He - he, där var man aktör!!
Jo - jo, nu dök det verkligen upp ett par kul bilder! Herren med orange overall och blå hjälm på den undre bilden är undertecknad Ruggige Ragge Vagnbjörnsdiggare och den orange Duetten är hans kära egendom!
Den enda gången vi i Spårvägssällskpet använde Svelasts vagnbjörn var när vi skulle transportera A3 nr 143 från Stockholm till Malmköping. 143:an hade genomgått ett större upprustningsjobb på Hammarbyverkstaden tillsammans med släpvagnen B20 nr 915 vill jag minnas. Den eskorterande Volvo Duetten med reg.-numret FNB 398, av alla kallad "Skrubben", var min från Televerket (via det s k Braxverket i Solna, dvs Överskottsförsäljningen) under 1968 för 2 400:- inköpta alltid lika trogne följeslagare. Bilen, en -62:a, hade vid inköpet bara gått 8 000 mil och den hade en hel del finesser, vilka jag först upptäckte efterhand, t ex automatisk diff-broms. Något 10-tal år senare, 1977 tror jag det var, så sålde jag bilen till den i diggarsammanhang inte helt obekante hr Zetterberg, som körde i flera år med den innan han i sin tur avyttrade den, då någonstans vid mätarställningen 43 000 mil. Ett antal år senare skrotades den, säkert då med närmare 50 000 mil på mätaren, antagligen fortfarande med originalmotorn, en B18B, under huven. Varför byggs det inte så praktiska och oömma bilar nuförtiden? Dagens Volvo V90, jovisst vilken härlig landsvägsvagn och släpvagnsdragare, men oöm, nääh....blähhh!!
Vagnbjörnstransporten med A12 nr 335 från Stockholm till Malmköping gjordes med SLs dåvarande vagnbjörnsekipage, draget av den urstarka AEC-dragbilen med namnet Mammoth ("Mammuten" kallad). Typiska karakteristika hos det fordonet var muskelservo, osynkad 5-växlad låda, 12 tons barlast av skroträler, total avsaknad av diffspärrar, fullständigt stel tandemdriven boggi (vid minsta blöta på vägen gick ekipaget rakt fram i kurvorna!), vinsch med otrolig dragkraft, handbroms med matarkuggkrans, varvtalsspärr (traktorregistrerad), bromsar som med nöd och näppe höll lastat ekipage på plats i lutning etc - etc.
Den gången, liksom vid ett stort antal lokala transporter inom Stockholmsområdet, var det jag själv som rattade ekipaget och det blev en minst sagt äventyrlig resa, vilken det dock skulle föra alldeles för långt att skildra i detlaj här här. Eskort den gången kördes med 4 st BMW f d polismotorcyklar, som några glada SSS-medlemmar köpt på braxverket och utrustat med i stort sett all sådan utrustning som polisen hade, men där det t ex i stället stod "SILOP" på stoppspadarna! Att allt detta hände för mer än 30 år sedan är svårt att fatta! Transporten av 335 tänker jag vänta med att skildra till mina memoarer - om det nu blir några!
Gissa vad som bl a fanns i SILOP-cyklarnas packväskor? Jo, just det, thermosar med kaffe!
/Ragge Vagnbjörnsdiggare
(Just nu alldeles tagen av nostalgin!)
Den enda gången vi i Spårvägssällskpet använde Svelasts vagnbjörn var när vi skulle transportera A3 nr 143 från Stockholm till Malmköping. 143:an hade genomgått ett större upprustningsjobb på Hammarbyverkstaden tillsammans med släpvagnen B20 nr 915 vill jag minnas. Den eskorterande Volvo Duetten med reg.-numret FNB 398, av alla kallad "Skrubben", var min från Televerket (via det s k Braxverket i Solna, dvs Överskottsförsäljningen) under 1968 för 2 400:- inköpta alltid lika trogne följeslagare. Bilen, en -62:a, hade vid inköpet bara gått 8 000 mil och den hade en hel del finesser, vilka jag först upptäckte efterhand, t ex automatisk diff-broms. Något 10-tal år senare, 1977 tror jag det var, så sålde jag bilen till den i diggarsammanhang inte helt obekante hr Zetterberg, som körde i flera år med den innan han i sin tur avyttrade den, då någonstans vid mätarställningen 43 000 mil. Ett antal år senare skrotades den, säkert då med närmare 50 000 mil på mätaren, antagligen fortfarande med originalmotorn, en B18B, under huven. Varför byggs det inte så praktiska och oömma bilar nuförtiden? Dagens Volvo V90, jovisst vilken härlig landsvägsvagn och släpvagnsdragare, men oöm, nääh....blähhh!!
Vagnbjörnstransporten med A12 nr 335 från Stockholm till Malmköping gjordes med SLs dåvarande vagnbjörnsekipage, draget av den urstarka AEC-dragbilen med namnet Mammoth ("Mammuten" kallad). Typiska karakteristika hos det fordonet var muskelservo, osynkad 5-växlad låda, 12 tons barlast av skroträler, total avsaknad av diffspärrar, fullständigt stel tandemdriven boggi (vid minsta blöta på vägen gick ekipaget rakt fram i kurvorna!), vinsch med otrolig dragkraft, handbroms med matarkuggkrans, varvtalsspärr (traktorregistrerad), bromsar som med nöd och näppe höll lastat ekipage på plats i lutning etc - etc.
Den gången, liksom vid ett stort antal lokala transporter inom Stockholmsområdet, var det jag själv som rattade ekipaget och det blev en minst sagt äventyrlig resa, vilken det dock skulle föra alldeles för långt att skildra i detlaj här här. Eskort den gången kördes med 4 st BMW f d polismotorcyklar, som några glada SSS-medlemmar köpt på braxverket och utrustat med i stort sett all sådan utrustning som polisen hade, men där det t ex i stället stod "SILOP" på stoppspadarna! Att allt detta hände för mer än 30 år sedan är svårt att fatta! Transporten av 335 tänker jag vänta med att skildra till mina memoarer - om det nu blir några!
Gissa vad som bl a fanns i SILOP-cyklarnas packväskor? Jo, just det, thermosar med kaffe!
/Ragge Vagnbjörnsdiggare
(Just nu alldeles tagen av nostalgin!)
Bild på vagnbjörnen+ 9335
En bild när 9335 och vagnbjörnen stannar till vid busstorget i Malmköping (för en kopp kaffe)


AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: He - he, där var man aktör!!
Är du med i Jönssonligan??Ragnar T skrev:Eskort den gången kördes med 4 st BMW f d polismotorcyklar, som några glada SSS-medlemmar köpt på braxverket och utrustat med i stort sett all sådan utrustning som polisen hade, men där det t ex i stället stod "SILOP" på stoppspadarna! Att allt detta hände för mer än 30 år sedan är svårt att fatta! Transporten av 335 tänker jag vänta med att skildra till mina memoarer - om det nu blir några!
Gissa vad som bl a fanns i SILOP-cyklarnas packväskor? Jo, just det, thermosar med kaffe!
/Ragge Vagnbjörnsdiggare
(Just nu alldeles tagen av nostalgin!)


Undrar om sånt skulle va lagligt nu, man skulle nog åka fast för föregivande av ställning (har för mig att det heter så), men det kanske man hade gjort då också om man blev upptäckt.
Var fick ni tag på stoppspadarna med "SILOP"??

/or
vagnbjörn, Svelast
http://norvinge.se/nostalgi.htm
fler bilder på
fler bilder på
Jönssonligan
Hörnu "stockholm79", knappast Jönssonligan men väl Vagnbjörnsligan!
Ett bra sätt att få till SILOP på en stoppspade är att fixa självhäftande bokstäver hos någon lämplig firma och sedan klistra på! Systemtext heter t ex ett företag på Flemminggatan i Stockholm, där jag brukar skaffa bokstäver för att märka racerbilar med.
När 9335 väl kom fram till Malmköping, så var fikat verkligen efterlängtat. Men då hade vedermödorna nästan bara börjat, men det är som sagt en annan historia.
/Ragge Mamooth Driver

Ett bra sätt att få till SILOP på en stoppspade är att fixa självhäftande bokstäver hos någon lämplig firma och sedan klistra på! Systemtext heter t ex ett företag på Flemminggatan i Stockholm, där jag brukar skaffa bokstäver för att märka racerbilar med.
När 9335 väl kom fram till Malmköping, så var fikat verkligen efterlängtat. Men då hade vedermödorna nästan bara börjat, men det är som sagt en annan historia.
/Ragge Mamooth Driver
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Jönssonligan
Ragnar T skrev:Hörnu "stockholm79", knappast Jönssonligan men väl Vagnbjörnsligan!![]()
Ett bra sätt att få till SILOP på en stoppspade är att fixa självhäftande bokstäver hos någon lämplig firma och sedan klistra på! Systemtext heter t ex ett företag på Flemminggatan i Stockholm, där jag brukar skaffa bokstäver för att märka racerbilar med.
När 9335 väl kom fram till Malmköping, så var fikat verkligen efterlängtat. Men då hade vedermödorna nästan bara börjat, men det är som sagt en annan historia.
/Ragge Mamooth Driver
Jag gissade väl att det va hand made, polisen brukar inte skriva fel på sina grejer.

Märkte ni också kaffetermosarna med SILOP, de måste ju matcha resten av utrustningen...
/or