Sida 1 av 1
SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Postat: tisdag 16 september 2025 14:58
av twr
https://www.mitti.se/nyheter/sl-tar-ove ... 3bb7c7759b
SL börjar köra bussarna i Upplands Väsby och Sigtuna kommuner i egen regi från sommaren 2029.
Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Postat: tisdag 16 september 2025 17:50
av Enceladus
En logisk utveckling efter dessa ständiga överprövningar:
Enceladus skrev: ↑lördag 23 augusti 2025 18:40
Enceladus skrev: ↑måndag 12 maj 2025 14:48
Nobina överklagar ännu en upphandling - innan ett beslut har fattats om tilldelning. Nobina anser att SL:s krav är otydliga, vilket kan leda till dyra dieselbussar.
Nytt SL-bråk ger dyrare busstrafik
Mitt i skrev:Det betyder att den besparing som man räknat med måste skjutas på framtiden. En förlängning med Nobina innebär fortsatt dieseldrift – vilket enligt Trafikförvaltningen kostar cirka 140 miljoner mer per år jämfört med elbussar.
Vänsterpartiet, som länge argumenterat för att att SL ska sluta upphandla och istället tar över busstrafiken i egen regi, tycker det är dags att dra i bromsen.
[...]
I princip alla bussupphandlingar som gjorts de senaste åren har lett till skandaler, stök och problem som i slutändan går ut över resenärerna, framhåller hon.
Precis samma sak håller på att hända igen, d.v.s. överprövningar leder till fortsatt dieseldrift och därmed ökade kostnader. Är det inte dags att dra i bromsen?
Det är inte hållbart att tvingas köra med dyra dieselbussar!
Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Postat: tisdag 16 september 2025 17:59
av twr
Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Postat: onsdag 17 september 2025 5:55
av Enceladus
Beslut om driftsform för busstrafikområde Sigtuna/Upplands Väsby (TN 2025-0726)
Trafikförvaltningen skrev:I budget för år 2024 uppdrogs trafiknämnden att under mandatperioden identifiera minst ett trafikavtal som är lämpligt att driva i egen regi. Uppdraget återrapporterades som informationsärende till trafiknämnden i september 2024 och där nuvarande trafikavtal E31 (Sigtuna – Upplands Väsby) jämte E32 (Ekerö) redovisades som två avtal som skulle vara lämpliga att driva i egen regi. Trafikförvaltningen har därefter fortsatt analysera respektive trafikavtals förutsättningar och bedömer att E31 är det av de två som är mest lämpat för egen regi, då framtida skalfördelar skulle kunna uppnås i det fall kommande beslut fattas om egen regi för de kringliggande avtalsområdena Norrort och Norrtälje.
[...]
Utifrån ovanstående aspekter samt nedanstående ekonomiska beaktanden är bedömningen att E31 är det av de i tidigare utredning identifierade avtalsområdena som är mest lämpat för egen regi, då framtida skalfördelar skulle kunna uppnås i det fall kommande beslut fattas om egen regi för de kringliggande avtalsområdena Norrort och Norrtälje. Skalfördelarna består dels i en fördelning av etableringskostnaderna på fler busstrafikområden och dels i de trafikala och infrastrukturella synergier som kan uppnås genom ett större sammanhållet trafikområde. En ökad mängd fordon kan också vid framtida fordonsupphandlingar bidra till gynnsam ekonomisk effekt genom lägre inköpspris.
[...]
Skalfördelar och en förbättrad kostnadsbild uppnås vid eventuellt ytterligare tillkommande områden. I detta avseende återfinns avtalsområdena för Norrort
och Norrtälje, med avtalsslut 2030, i nära anslutning till Sigtuna och Upplands Väsby.
Det finns tankar om att ta över fler trafikavtal, nämligen Norrort (trafikavtal E35) och Norrtälje (trafikavtal E38). Moderaterna
sparkar naturligtvis bakut:
SVT Nyheter Stockholm skrev:– Det här beslutet kommer så klart att rivas upp i samma sekund som Socialdemokraterna och deras stödpartier förlorar valet 2026. Sommarens ambulanskris är ett tillräckligt varnande exempel för att få en fortsättning i busstrafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd, i en skriftlig kommentar till SVT.
[...]
– Regionstyrets leverans till Sigtunas invånare har varit pendeltågskris, ambulanskris och nu väljer man även att skapa en busskris. Tidigare återtaganden i egen regi har resulterat i dyrare bussresor och färre avgångar. Sigtunas invånare förtjänar en trygg och tillförlitlig kollektivtrafik, inte dumma, dyra och dåliga ideologiska experiment, säger Mattias Askerson (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna.
Vad säger
partiets egna siffror om valutgången 2026? Väljarna är intresserade av trafiken, inte driftsformen, och just nu
plågas Tyresö av dyra dieselbussar.
SL skrev:Den nya trafikutövaren för Tyresö saknar bussar i blå färg. Blå bussar förväntas återkomma stegvis när de nya bussarna börjar levereras och sätts i trafik.
Tamsons är
rasande över beslutet, men vad är ett ideologiskt experiment om inte den uppkomna situationen?

Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Postat: onsdag 17 september 2025 14:06
av dr Cassandra Nojdh
Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Postat: onsdag 17 september 2025 18:43
av Enceladus
Och facket har sin åsikt klar:
https://www.kommunal.se/nyhet/kollektiv ... klig-seger
I slutändan får väljarna avgöra, precis som med den åberopade miljözonen. Det gäller dock att
välja sina strider. Hur stort är stödet för marknadsexperimentet?
Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Postat: onsdag 17 september 2025 19:04
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑onsdag 17 september 2025 18:43
I slutändan får väljarna avgöra, precis som med den åberopade miljözonen.
Exakt!
Re: SL tar över 30 busslinjer i egen regi
Postat: onsdag 17 september 2025 21:22
av Odd
Antal väljare som byter kandidat på valsedeln baserat på om bussarna går marginellt annorlunda än tidigare, kan nog räknas på ena handens fingrar. Samma sak gäller nog även miljözonen, särskilt som att det mest verkar vara KDSare i Nacka som irriterar sig på detta, och de kan inte välja politiker i Stockholms stad.
Jag tror att många överskattar falukorvssvingande som bas för att ändra en redan befintlig partipolitisk åsikt.