Batterifri spårväg med kontaktledning via luften eller strömskena
Postat: torsdag 11 september 2025 23:19
OMSTART förhoppningsvis, denna gång utan Schabbel om annat än ämnet i fråga
Låt oss i denna tråd ta upp, presentera och granska batterifria strömförmedlande luft och markledningssystem som förekommer, eller skulle kunna förekomma på någon befintlig, eller kommande bana med reguljär trafik.
Givetvis ska även så kallad kontaktledning /luftledning granskas av oss.
Alla tekniska uppfinningar har fördelar och nackdelar.
Jag känner till eller har hört talas om följande befintliga eller möjliga strömförmedlande luft och markledningssystem:
OBS! Denna tråd ska inte handla om batterier, eller om något annat än ämnet ifråga den med
Se även denna tråd för ämne om vad saker heter i spårvägsvärlden:
viewtopic.php?p=427008#p427008
//Matsälgen🫎

Låt oss i denna tråd ta upp, presentera och granska batterifria strömförmedlande luft och markledningssystem som förekommer, eller skulle kunna förekomma på någon befintlig, eller kommande bana med reguljär trafik.
Givetvis ska även så kallad kontaktledning /luftledning granskas av oss.
Alla tekniska uppfinningar har fördelar och nackdelar.
Jag känner till eller har hört talas om följande befintliga eller möjliga strömförmedlande luft och markledningssystem:
- Kontaktledning (Luftledning) i vardagligt tal, men även en skena är kontaktledning om den inte har Induktionsteknik.)
- Luft-kontakledning eller balk
- Alstoms APS (Skena mellan rälsen, släpsko under spårfordonet utan induktionsteknik)
- Bombardier Primove (skena mellan rälsen under marken. Kontaktlös elöverföring med induktionsteknik)
- Stockholms Tunnelbanas sidoströmskena
OBS! Denna tråd ska inte handla om batterier, eller om något annat än ämnet ifråga den med

Se även denna tråd för ämne om vad saker heter i spårvägsvärlden:
viewtopic.php?p=427008#p427008
//Matsälgen🫎