Fastna i dörrar, spårtrafik vs buss

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Bobjörk

Fastna i dörrar, spårtrafik vs buss

Inlägg av Bobjörk »

Läste igår att nån fastnat eller släpats med en buss vid en busshållplats i Upplands Bro... han hade då sprungit efter bussen näör den startat... i artikeln nämndes inget om nedläggande av busslinjen, eller om förarens okunnighet... hade nån gjort exakt likadant med ett spårgående fordon hade det genast hetat att föraren måste bli sparkade och vagnen ställas av tills man satt på ytterligare idiotsäkra system...
Det är jobbigt att vara anställd på spårtrafik, vidare är det jobbigt att vara förespråkare av dito... Antar att alla håller med...
Bantekniker
tomsa
Kontakt:

Re: Fastna i dörrar, spårtrafik vs buss

Inlägg av tomsa »

Bobjörk skrev:Läste igår att nån fastnat eller släpats med en buss vid en busshållplats i Upplands Bro... han hade då sprungit efter bussen näör den startat... i artikeln nämndes inget om nedläggande av busslinjen, eller om förarens okunnighet... hade nån gjort exakt likadant med ett spårgående fordon hade det genast hetat att föraren måste bli sparkade och vagnen ställas av tills man satt på ytterligare idiotsäkra system...
Det är jobbigt att vara anställd på spårtrafik, vidare är det jobbigt att vara förespråkare av dito... Antar att alla håller med...
En spårvagnsförare friades faktiskt i "näst högsta" ort för några veckor sedan från Vårdslöshet i Trafik efter att en passagerare åkt med på utsidan vagnen från Axel Dahlströms Torg till Marklandsgatan, hängandes med ena benet in mellan dörrlisterna längst bak. Av artikeln att dömma måste det ha varit pedalvagnar som kördes på den aktuella turen eftersom man konstaterade att den "utsides åkande" måste ha klämt sig in med vilje för att kunna åstadkomma detta - d v s dörrarna har inte varit utrustade med kännande kant - d v s det var inte en M29 eller M21/31, utan således en M28 om jag förstår det hela rätt.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu har du nog misstagit dig. Alla maskinella dörrar har kännande kant på alla vagntyper. Däremot så har naturligtvis inte knuffdörrarna kännande kant på vare sig M28 eller M29. Dessutom tror jag inte att man kan öppna en stängd dörr med kännande kant när föraren har låst dörrarna.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Harald skrev:Nu har du nog misstagit dig. Alla maskinella dörrar har kännande kant på alla vagntyper. Däremot så har naturligtvis inte knuffdörrarna kännande kant på vare sig M28 eller M29. Dessutom tror jag inte att man kan öppna en stängd dörr med kännande kanten när föraren har låst dörrarna.
Hvis den følsome kanten er dårlig justert, så er det fult mulig å få et bein eller en arm i klem, og føreren alikevell får klarsignal, dette er ihvertfall min erfaring med denne type dører.

Hvis det er snakk om en mekanisk dør, så skal den normalt ikke la seg åpnes etter at den er låst, men hvis dørmekanismen er slitt, så kan man faktisk få en liten åpning hvor man kan få inn eller ut en arm eller et bein uten at det kan registreres av føreren.

Andreas
Användarens profilbild
alexandre

Re: Fastna i dörrar, spårtrafik vs buss

Inlägg av alexandre »

Bobjörk skrev:Läste igår att nån fastnat eller släpats med en buss vid en busshållplats i Upplands Bro... han hade då sprungit efter bussen näör den startat... i artikeln nämndes inget om nedläggande av busslinjen, eller om förarens okunnighet... hade nån gjort exakt likadant med ett spårgående fordon hade det genast hetat att föraren måste bli sparkade och vagnen ställas av tills man satt på ytterligare idiotsäkra system...
jeg ble slept ca 1 m av t-bane på blackeberg
http://www.bussmicke.com bra
jag reklamerar för bussmicke
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Harald skrev:Nu har du nog misstagit dig. Alla maskinella dörrar har kännande kant på alla vagntyper. Däremot så har naturligtvis inte knuffdörrarna kännande kant på vare sig M28 eller M29. Dessutom tror jag inte att man kan öppna en stängd dörr med kännande kant när föraren har låst dörrarna.
Nånsin dragit upp dörrrarna på sista nattåget hem när det stängt dörrarna lite för tidigt vid bytet i Slussen?

På de gamla vagnarna kunde man dra upp dörrarna rätt så långt innan spärren, och en smal person som jag kunde klämma in sig (jag får väl erkänna att jag syndat i den vilda ungdomens dar :oops: ).
Föraren fick naturligtvis signal och antagligen sa systemet också stopp.

En kännande kant är naturligtvis mycket känsligare, men jag skulle kunna tänka mig att den desaktiveras när alla dörrarna "gett klartecken", normalt ska det ju inte komma in nånting emellan efter det.

/or
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

stockholm79 skrev:
Harald skrev:Nu har du nog misstagit dig. Alla maskinella dörrar har kännande kant på alla vagntyper. Däremot så har naturligtvis inte knuffdörrarna kännande kant på vare sig M28 eller M29. Dessutom tror jag inte att man kan öppna en stängd dörr med kännande kant när föraren har låst dörrarna.
Nånsin dragit upp dörrrarna på sista nattåget hem när det stängt dörrarna lite för tidigt vid bytet i Slussen?

På de gamla vagnarna kunde man dra upp dörrarna rätt så långt innan spärren, och en smal person som jag kunde klämma in sig (jag får väl erkänna att jag syndat i den vilda ungdomens dar :oops: ).

En kännande kant är naturligtvis mycket känsligare, men jag skulle kunna tänka mig att den desaktiveras när alla dörrarna "gett klartecken", normalt ska det ju inte komma in nånting emellan efter det.

/or
På de gamla vagnarna på Saltsjöbanan så kunde man hoppa på i farten. De öppnades och stängdes ju manuellt!

Jag blev utskälld av ett äldre par en gång som hoppade in genom dörrarna precis när föraren startade: "Tänk på Rådmansgatan!"
Jag bad dom själva tänka på Rådmansgatan, och i fortsättningen gå in genom dörrarna när de är öppna och tåget står stilla...

Sen finns de ju dom som blir sura när jag öppnar dörren 15 sekunder innan avgåpng för att sedan vinka och gå in. Dom stängde dörren, och när jag öppnade så stängde de igen. Jag frågade vad i de höll på med. "Det blir kallt, så du måste hålla dörren stängd"
- "Jag är inte så bra på osmos", blev mitt svar, sedan vinkade jag och gick in...

Finns det hopp för mänskligheten?
Bantekniker
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

stockholm79 skrev:

-klipp-

/or
Det kan vara bra att veta att föraren förlorar klarsignal, men att man inte ska lita på att systemet säger stopp på något sätt.

Mvh Tim
Låst