Sida 1 av 1

Spårväg i Umeå?

Postat: torsdag 04 september 2025 18:03
av ADDE
I Västerbotten-Kuriren (låst artikel) nämns det om att planer finns på att göra spårväg av linje 1, 2 och 8 i Umeås senaste trafikplan
Kollektivtrafikplan 2024-2027 (Umeå) skrev:Säkerställ att gatuutrymmet i första hand rymmer 21-metersbussar men också
långsiktigt spårbunden trafik längs de största stråken i första hand linjerna 1, 2 och
8.

Re: Spårväg i Umeå?

Postat: torsdag 04 september 2025 21:47
av Enceladus
Umeå tillhör elbusspionjärerna i Sverige. Kan Umeå bli först i Sverige med en spårväg utan kontaktledning? Det blir onekligen spännande att följa utvecklingen!

Kommentarerna på Facebook är som vanligt skeptiska till idén:
Malin Björkman skrev:Som föredetta spårvagnsförare i Gbg från södra Lappland skrattar jag högt. Kommer det en decimeter snö i Gbg stannar spårvagnarna. Är det kallt måste det köras vagnar (ej i trafik) på nätterna så det inte samlas för mycket rimfrost etc. Bara för att nämna TVÅ av alla problem. Finns ingen rimlighet i det här.
Stämmer det att Västtrafik kör spöktåg på kalla vinternätter?

Re: Spårväg i Umeå?

Postat: torsdag 04 september 2025 23:57
av Jan Långström
Hur gjorde man i Kiruna? Det bör ju ha snöat även på den tiden det gick spårvagn där.

Re: Spårväg i Umeå?

Postat: fredag 05 september 2025 8:32
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: torsdag 04 september 2025 21:47 Umeå tillhör elbusspionjärerna i Sverige. Kan Umeå bli först i Sverige med en spårväg utan kontaktledning? Det blir onekligen spännande att följa utvecklingen!

Kommentarerna på Facebook är som vanligt skeptiska till idén:
Malin Björkman skrev:Som föredetta spårvagnsförare i Gbg från södra Lappland skrattar jag högt. Kommer det en decimeter snö i Gbg stannar spårvagnarna. Är det kallt måste det köras vagnar (ej i trafik) på nätterna så det inte samlas för mycket rimfrost etc. Bara för att nämna TVÅ av alla problem. Finns ingen rimlighet i det här.
Stämmer det att Västtrafik kör spöktåg på kalla vinternätter?
Letar man i Musk- eller Zuckerberg-kloakerna, eller i andra asociala medier, vilken den kan som har obegränsat med tid till förfogande kan göra - som r.ex- Enceladus-kollektivet - så kan man hitta stöd för vilken åsikt som helst.

Påståendena om snöröjningen i Göteborg har jag ingen anledning att kommentera. Det görs f.ö. en hel del väderrelaterade påståenden om Göteborg i kloaktråden som citatet ovan är hämtat från.

Risken för rimfrost (t.ex. på kontaktledningar) hänger samman med daggpunktstemperaturen, som i sin tur är beroende av luftens innehåll av vattenånga (uttryckt i något lämpligt mätetal som gram vatten per kubikmeter luft - den absoluta fuktigheten), och den aktuella lufttemperaturen. När lufttemperaturen faller ned till daggpunkten kondenserar luftens vattenånga och faller ut ex.vis som dagg eller rimfrost. Det fordras inte mycket eftertanke för att inse att Göteborg har ett fuktigare klimat än Västerbottens kustland. Mer exakta värden ska jag återkomma till en annan gång, kanske. T.v. kan den intresserade studera denna skrift från SMHI:
https://www.smhi.se/download/18.18f5a56 ... verige.pdf

Re: Spårväg i Umeå?

Postat: fredag 05 september 2025 8:41
av dr Cassandra Nojdh
Jan Långström skrev: torsdag 04 september 2025 23:57 Hur gjorde man i Kiruna? Det bör ju ha snöat även på den tiden det gick spårvagn där.
Snöröjning är något som man kan påverkar. Rimfrost på kontaktledningarna kan vara besvärligare att komma åt. Men Kiruna har ett torrare klimat än ex.vis Skåne: viewtopic.php?p=396294#p396294

Re: Spårväg i Umeå?

Postat: fredag 05 september 2025 10:53
av Harald
Vid sådana väderförhållanden att man kan befara rimfrost på kontaktledningen körs det i Göteborg vagnar på natten för att hålla ledningen ren. Rimfrost på kontaktledningen har blivit ett problem med de moderna datorstyrda vagnarna. De lägger av om de inte har något så när kontinuerlig spänning. De äldre vagnarna t.o.m. M29 kan hacka lite grann men de lägger inte av helt.

En decimeter snö är inget problem för de flesta av Göteborgs vagnar. M21 hade lite problem och jag antar att det gäller även M31. Problemet låg nog i styrsystemet så möjligen kan det bli bättre nu när de får nytt styrsystem. Bussar har betydligt större problem med snö än spårvagnar. Det blir inte bättre av att bussföretagen av snålhet kör med s.k. åretruntdäck. Däck som fungerar bra året runt i svenskt klimat finns inte. Då och då på vintern händer det att busstrafiken via Chalmers och Guldheden ställs in men att spårvagnarna går.

Re: Spårväg i Umeå?

Postat: fredag 05 september 2025 21:21
av gek
Harald skrev: fredag 05 september 2025 10:53 En decimeter snö är inget problem för de flesta av Göteborgs vagnar...
jag noterade detta vid ett besök i Göteborg den 1 december 2021; snöstorm eftermiddag - kväll medförde att en stor del av busstrafiken i regionen ställdes in. Även tågen fick problem; en Kungsbackabo som varit på samma tillställning som jag rapporterade att han inte som planerat kom hem vid 23-tiden utan först nästa morgon. Men spårvagnarna rullade på nästan hela nätet, om än med förseningar och omledningar. Dessbättre är Göteborgs spårvägsnät numera till stor del ett verkligt nät med bågar och noder, så det finns stora möjligheter att leda om trafiken i de fall någon sträcka blir helt oframkomlig.

Re: Spårväg i Umeå?

Postat: lördag 06 september 2025 11:35
av Odd
En el/batterihybridteknik skulle sannolikt mildra eller lösa en av kontaktledningens få bekymmer, nämligen is- och frostbildningen. Om traktionssystemet är utformat så att kraften alltid tas från batterierna, och att strömmen från kontaktledningen endast laddar batterierna, då får man en buffert vilket gör att framdriften inte påverkas på samma sätt av frost och is. Som en bonus kan man ha en jämn belastning på strömförsörjningen. Kanske skulle det då räcka med att vissa vagnar är utrustade med en särskild dummyströmavtagare för is- och frostborttagning och att dessa tursätts i första hand på tidiga turer. Ännu en bonus är att man skulle kunna ta bort kontaktledningen vid komplicerade ställen och i vagnhallen och på så sätt helt slippa tjatet om APS hit och dit.

En tanke bara.

Re: Spårväg i Umeå?

Postat: lördag 06 september 2025 11:54
av dr Cassandra Nojdh
Hybridsystem av ungefär den typ som beskrivs ovan finns ju redan tillgängliga kommersiellt.

Re: Spårväg i Umeå?

Postat: lördag 06 september 2025 12:04
av Matsälgen
Kan det gå att värma upp stömförmedlande matreel så som kontaktledning och strömförande skenor så att is och snöpålägg smälter och dunstar bort?
Elslinga är ingen nyhet. När det blivit torrt och rent och vädret har blivit fint, behöver värmen inte vara påslagen

//Matsälgen🫎

Re: Spårväg i Umeå?

Postat: lördag 06 september 2025 12:31
av dr Cassandra Nojdh
Matsälgen skrev: lördag 06 september 2025 12:04 Kan det gå att värma upp stömförmedlande matreel så som kontaktledning och strömförande skenor så att is och snöpålägg smälter och dunstar bort?
Elslinga är ingen nyhet. När det blivit torrt och rent och vädret har blivit fint, behöver värmen inte vara påslagen

//Matsälgen🫎
Ämnet berördes här>: viewtopic.php?t=38592
Då var det iofs. kraftigare isbeläggning än rimfrost.