Sida 1 av 1
Standardbussar sparar pengar
Postat: tisdag 01 juli 2025 9:58
av dr Ehnberg
"Om upphandlare av kollektivtrafik skulle följa standardiseringen Bus Nordic kan samhället spara drygt en miljard kronor."
https://upphandling24.se/standardiserad ... -pengarna/
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: tisdag 01 juli 2025 11:20
av Enceladus
Almedalen: Hur kan upphandlingar av busstrafik bli bättre? ”Som en sovjetisk stat”
Bussmagasinet skrev:– Europa är under hårt tryck. Europeiska stadsbussar är cirka 40 procent dyrare och regionbussar cirka 30 procent dyrare än kinesiska. Det här är en oerhört viktig fråga för vår bransch.
[...]
Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och deras motsvarigheter i Danmark och Finland har enats om en gemensam standard för bussar i kollektivtrafik, Bus Nordic. En studie som också presenterades i Almedalen konstaterar att många upphandlare avviker från Bus Nordic. Det har fördyrat bussarna i den svenska kollektivtrafiken med 1,1 miljard kronor.
[...]
Martin Pagrotsky: ”En faktor är hållbarhetskraven där upphandlarna inte är eniga om vad som är en hållbar buss. Vi har bussverksamhet i hela Norden. Jag pläderar inte för kinesiska bussar, men konstaterar att i exempelvis Helsingfors och Köpenhamn är det ok att använda kinesiska bussar som kostar ungefär två miljoner mindre. I Västtrafik är det ok med kinesiska batterier, i Stockholm eller Skåne får det inte vara något kinesiskt. Det handlar om enorma pengar.”
Regionala kollektivtrafikmyndigheter kan spara hundratusentals kronor per buss genom att följa Bus Nordic - eller miljontals kronor genom att
köpa kinesiskt:
Enceladus skrev: ↑onsdag 14 maj 2025 1:12
Blekinge får nya elbussar av det kinesiska märket BYD. I Östergötland har Connect Bus däremot haft problem med sina kinesiska elbussar av märket YES-EU.
Den kinesiska busstillverkaren BYD
toppade nyregistreringarna av bussar i Sverige under juni - tack vare Blekinge och Kronoberg. Prioriteringarna är tydliga:
SVT Nyheter skrev:– Vi behöver ta ansvar för ekonomin och alternativet är att lägga ner busslinjer och det ser vi inte som ett alternativ, säger Fredrik Thomasson (SD), ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.
Blekinge och Kronoberg är inte ensamma - det är snarare storstadsregionerna som
sticker ut:
Bussmagasinet skrev:När vi talade med Yutongs representanter på mässan förklarade de att ”vi har några utmaningar på den svenska marknaden” och hänvisade till de sociala hållbarhetskrav som SL, Västtrafik och Skånetrafiken ställer i samband med trafikupphandlingar.
Enligt Yutong klarar företaget kraven, men man har bara egna revisioner att hänvisa till. Och ambitionen att etablera sig även i Sverige finns. ”Vi får börja med att sikta in oss på upphandlingar i mindre regioner”, sa en Yutongrepresentant till oss på mässan.
[...]
Batterierna har en imponerande livslängd. Yutong erbjuder en batterigaranti på femton år eller 1,5 miljoner kilometer.
Har mindre regioner - liksom
privatpersoner - råd att säga nej till kinesiska tillverkare när prisskillnaden är så stor?
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: onsdag 02 juli 2025 7:49
av dr Cassandra Nojdh
Nej, Europa har "inte råd" att säga nej till den kinesiska kommunistdiktaturen. Det känner man till i Peking och Politbyråns ständiga utskott! Och i Orbanien har man en pålitlig allierad och Nato-mullvad. Dessutom tror Europas fascister och högerextremister inte på klimatförändringarna och motsätter sig EU:s utsläppsmål.
Det hindrar ju "tillväxten" ju. Gör det billigare att tanka, som det hette i ett visst partis valpropaganda 2022.
Det gäller inte bara bussar, utan allsköns skräp vi köper. Gå igenom era egna hem får ni se. "Made in the PRC".
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: onsdag 02 juli 2025 20:03
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 7:49
Nej, Europa har "inte råd" att säga nej till den kinesiska kommunistdiktaturen. Det känner man till i Peking och Politbyråns ständiga utskott! Och i Orbanien har man en pålitlig allierad och Nato-mullvad. Dessutom tror Europas fascister och högerextremister inte på klimatförändringarna och motsätter sig EU:s utsläppsmål.
BYD to triple e-bus and e-truck production in Hungary with new plant in Komárom
Sustainable Bus skrev:BYD will expand its production footprint in Europe with a new facility in northern Hungary. The company plans to invest 32 billion forints (approximately $94 million) in the construction of a new plant in Komárom, tripling its local production capacity to 1,250 electric buses and trucks annually, as reported on Reuters and other media. The investment was also celebrated by BYD itself with a video on its Youtube channel.
[...]
The Komárom expansion comes in addition to BYD’s electric car manufacturing facility currently under development in Szeged, in southern Hungary. As part of its latest investment, the company will also establish a local research and development laboratory—seen as a gesture of goodwill toward Hungary’s firm stance against proposed EU tariffs on Chinese-made EVs.
According to Szijjártó, “Hungary received nearly a third of all Chinese inward investment into Europe last year,” bringing the total stock of Chinese investment in the country to 5.5 trillion forints (around $16 billion), across 64 large-scale projects.
Den kinesiska buss- och biltillverkaren BYD trefaldigar sin produktionskapacitet i Ungern. BYD räknar förmodligen med att fler regioner behöver "ta ansvar för ekonomin" (för att citera en SD-politiker i Region Blekinge). Däremot är det
inte helt korrekt att högerextremisten Orban "motsätter sig EU:s utsläppsmål":
EV skrev:The Hungarian PM added that if “in the 1990s, Hungary successfully integrated into the global car manufacturing industry, […] today we must talk about the future, because we are in the midst of a technological transition.”
Det är Tyskland som
ständigt förhalar utfasningen av förbränningsmotorn, inte Ungern. Vidare går det
uselt för den utländska tillverkare som Tyskland lockade.
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: onsdag 02 juli 2025 20:38
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 20:03
Däremot är det
inte helt korrekt att högerextremisten Orban "motsätter sig EU:s utsläppsmål":
EV skrev:The Hungarian PM added that if “in the 1990s, Hungary successfully integrated into the global car manufacturing industry, […] today we must talk about the future, because we are in the midst of a technological transition.”
Det är Tyskland som
ständigt förhalar utfasningen av förbränningsmotorn, inte Ungern. Vidare går det
uselt för den utländska tillverkare som Tyskland lockade.
Det har jag heller aldrig påstått. Han är nöjd om han får köpa och sälja naturgas.
https://meksz.eu/gas-market
Istället är det Tyskland som är propagandakollektivet "Enceladus" strykpojke. Merz var tydligen inte den frälsare som troddes.
Enceladus skrev:Stackars Merz som tvingas städa upp ännu en röra. Det tyska valet kan inte komma snart nog...