Sida 1 av 1
Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: fredag 20 juni 2025 16:25
av Enceladus
Efter kraschen: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
DN skrev:Spårvagnen som natten till midsommaraftonen spårade ur och kraschade in i ett gatukök i korsningen Vasagatan-Avenyn påminner göteborgarna om tragedin bara några hundra meter västerut, vid Vasaplatsen, för 33 år sedan då en spårvagn skenade och 13 personer omkom.
[...]
– Det var en ruskig olycka och det är viktigt att vi får reda på hur det kunde gå så illa. Göteborg har ett problem eftersom alla trafikslag konkurrerar i gatuplan. Därför behöver vi börja utreda en spårtunnel eller högbana genom centrum.
[...]
– Göteborg är inte Stockholm. Göteborgarna drömmer inte om en tunnelbana utan om snabb spårväg som man kan lita på. Man behöver jobba med planskildhet på vissa ställen för att lösa propparna i kollektivtrafiken, men en tunnelbana är inte lösningen.
En spårvagn spårade ur och kraschade rakt in i Sannegårdens kebab vid Valand under natten till midsommarafton. Nu höjs röster inom politiken för att även Göteborg ska få tunnelbana, trots att spårvagnarna hör till Göteborgs identitet. I Stockholm har tunnelbanan en unik status. Både utbudet och trafikeringstiden sticker ut. I Göteborg har trafikslagen ungefär samma trafikeringstid. Ändå hägrar tunnelbana - tack var trafikseparering. Blir det nya tag med kollektivtrafiken?
Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: fredag 20 juni 2025 21:56
av Odd
Jag utgår ifrån att man lägger ner biltrafiken och ersätter med tåg eftersom flera hundra dör och tiotusentals skadas i bilolyckor varje år i Sverige.
Tunnelbana i Göteborg skall naturligtvis införas på egna meriter och inte forceras. De kan ju börja med Angeredsbanan. Den är enkel, det är bara att byta namn på den.
Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: lördag 21 juni 2025 8:33
av IJsbeer
Den var ju rolig! Ja när det går så bra med Västlänkentunneln ska det förstås upprepas. Politiker...
Inte för att det inte är en bra idé att gräva ner någon snabblinje under stan (bättre än tunneln Lindholmen-Linnéplatsen), men hur många år kommer det att ta, och vem ska betala? Västlänkentunneln ligger dessutom i vägen så det blir att gräva djuuupt.
Var det inte så att när T-banan byggdes i Tjockhult så fanns det statliga bidrag för just tunnelbana, men när den var klar drogs det in?
Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: lördag 21 juni 2025 9:50
av Harald
IJsbeer skrev: ↑lördag 21 juni 2025 8:33
Var det inte så att när T-banan byggdes i Tjockhult så fanns det statliga bidrag för just tunnelbana, men när den var klar drogs det in?
Nej, så var det inte alls. Den första tunnelbanan byggde Stockholms stad helt själv och även en stor del av den andra. Statsbidrag infördes genom Hörjel-överenskommelsen på 1960-talet. Statsbidragen har aldrig dragits in och de utgår inte bara till tunnelbana. All utbyggnad av spårvägen i Göteborg har skett med statsbidrag minst sedan 1980-talet.
Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: lördag 21 juni 2025 10:44
av hej
Har inte sett en enda politiskt utspel om att man efter gårdagens olycka kräver tunnelbana. Överhuvudtaget ingen annanstans än i denna tråd. Skulle vilja ha länk till politiska uttalande.
Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: lördag 21 juni 2025 11:12
av Harald
Det finns ju en länk till en DN-artikel i det första inlägget. Den är f.n. öppen att läsa för alla. Den är mest ett hopkok på diverse gamla ingredienser som har piffats upp med några nya kommentarer från Göteborgspolitiker.
Hur som haver så är väl den enda "tunnelbana" som kommer att byggas i Göteborg de närmaste årtiondena Lindholmen-Linnéplatsen. Underjorden i innerstaden är ju upptagen av ett projekt med än så länge okänt slutdatum och f.n. obefintlig finansiering.
Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: söndag 22 juni 2025 11:06
av C12C3C3C12
Tog bort mitt ursprungliga inlägg eftersom Harald påpekade att allt var fel, ställer mig i skamvrån

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: söndag 22 juni 2025 12:21
av Harald
Det finns massor med berggrund i Göteborg. Alla spårvägstunnlar i Göteborg är sprängda genom berg utom Frölundatunneln. F.ö. så är lera inget hinder för tunnelbana. Londons "tube lines" är anlagda genom att man har borrat sig igenom leran med hälp av en tunnelsköld.
Det finns inget rakspår på platsen. Det är kurva vänster eller höger. Inte heller behöver föraren förvänta sig något om växelläget eftersom det finns en signal som visar det.
https://maps.app.goo.gl/bSjU7u3ic4eaEF8h8
Uppenbarligen har vagnen inte bromsat före kurvan. Orsaken till detta får utredningen visa. Man kan notera att det var en liknande händelse i Oslo för inte så länge sedan.
Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: måndag 23 juni 2025 0:24
av VästSverige
Spårvagnen stannade aldrig vid Valand heller trots att någon tryckte på stoppknappen.
Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: måndag 23 juni 2025 15:41
av leifd
VästSverige skrev: ↑måndag 23 juni 2025 0:24
Spårvagnen stannade aldrig vid Valand heller trots att någon tryckte på stoppknappen.
Det gjorde den väl visst, fast på andra sidan Kungsportsavenyen

Re: Efter spårvagnsolycka: Flera partier öppna för tunnelbana i Göteborg
Postat: måndag 23 juni 2025 22:11
av gek
hej skrev: ↑lördag 21 juni 2025 10:44
Har inte sett en enda politiskt utspel om att man efter gårdagens olycka kräver tunnelbana. Överhuvudtaget ingen annanstans än i denna tråd. Skulle vilja ha länk till politiska uttalande.
De politiker som uttalar sig i den länkade DN-artikeln verkar inte primärt vara inriktade på tunnelbana i betydelsen metro, utan mer att lägga spårväg i tunnel på vissa sträckor i innerstaden. Utöver säkerhetsaspekter tycks det handla om ökad kapacitet och kortare restider.
Men det finns enklare och billigare lösningar:
Om man vill hindra att spårvagnar genom misstag av föraren kör alltför snabbt (vilket inte alls behöver ha varit fallet vid Valand) finns det anordningar som kan hindra detta. Används
exempelvis vid en brant backe i Würzburg, Tyskland. Detta utöver de tågskyddssystem som ofta används tillsammans med signaler på tunnelsträckor. I Göteborg har man kanske ansett att det finns andra åtgärder som ger bättre effekt i form av ökad säkerhet. Senaste olyckan liknande den vid Valand var kanske omkring 1980 när en vagn i hög hastighet körde in i vändslingan vid Lana. Det påstods att föraren av misstag begärt att den elektriska växeln skulle läggas mot slingan; vet inte om det stämmer, men i vilket fall körde han med flerdubbelt högre hastighet än vad som var tillåtet på platsen.
Olyckor orsakade av för hög hastighet förekommer även på metrobanor under jord; exempelvis 2006 i Valencia, Spanien (45 döda passagerare) och vid Notre-Dame de Lorette i Paris där första vagnen i ett tåg välte år 2000 (sammanstötning med mötande tåg undveks med en meters marginal). Och brandkatastrofer vid underjordiska metrosträckor har dessvärre förekommit alltför ofta. Att lägga spårväg eller järnväg i tunnel ger inte i sig ökad säkerhet.
Om man vill öka kapaciteten i det centrala spårvägsnätet i Göteborg finns enkla, snabbt genomförbara och (jämfört med tunnlar) billiga lösningar - att bygga redan planerade nya länkar t ex i Engelbrektsgatan, längs Nya allén samt Operalänken.
I en del fall är tunnlar dock väl motiverade och ger uppenbara fördelar för resenärerna; exempelvis Chalmerstunneln och den planerade tunneln Lindholmen - Linnéplatsen.