Sida 1 av 1

Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: måndag 05 maj 2025 7:10
av giftapar
Det här gäller framförallt bana 2 då man låst fast sig att antingen ha 2 vagnars fullängdståg (8 st C1-C15) eller 1 vagn (4 st C1-C15) som är 70 meter kortare vilket betyder 70 meter mindre tåg om någon av vagnarna skulle ge upp.

Det man naturligtvis skulle ha gjort är att man skulle anskaffat 35-40 meter långa vagnar med en led i mitten och att 4 st av dessa motsvarade ett fullängdståg. På så vis så kan man leka med tåglängderna på ett helt annat sätt.

Då kan man välja att ha både 2, 4 och 5-vagnarståg. Eller enhetståg. Vad man nu vill kalla det.

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: måndag 05 maj 2025 9:46
av daniel_s
”4-vagnparståg” :cheesygrin:

Ja, att kalla en 70-meters 4-vagnarsenhet för ”en vagn” var väl kanske inte tunnelbaneadministratörernas mest lyckade åtgärd genom tiderna. Men oavsett vad man kallar grejerna så är nu C30 konstruerad som den är.

Och med tanke på hur man nu bygger vid förlängningen av tunnelbana 3, så blir det nog aldrig några 175-meterståg vare sig med den eller någon annan vagntyp framöver.

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: måndag 05 maj 2025 10:40
av Enceladus
C30 har en utmärkt längd. I rusningen ska det gå så långa tåg som möjligt, och utanför rusningen ska det gå så många tåg som möjligt. Problemet är att SL envisas med att köra långa tåg utanför rusningen, vilket kanske beror på att tågen inte blev förarlösa. Men öppna gångvägar och färre hytter är stora fördelar.

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: måndag 05 maj 2025 12:35
av Hechtwagen
Enceladus skrev: måndag 05 maj 2025 10:40 C30 har en utmärkt längd. I rusningen ska det gå så långa tåg som möjligt, och utanför rusningen ska det gå så många tåg som möjligt. Problemet är att SL envisas med att köra långa tåg utanför rusningen, vilket kanske beror på att tågen inte blev förarlösa. Men öppna gångvägar och färre hytter är stora fördelar.
Det blir det omvända med Saltsjöbanans nya vagnar, där blir det onödigt många hytter.

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: måndag 05 maj 2025 12:55
av Enceladus
Hechtwagen skrev: måndag 05 maj 2025 12:35
Enceladus skrev: måndag 05 maj 2025 10:40 C30 har en utmärkt längd. I rusningen ska det gå så långa tåg som möjligt, och utanför rusningen ska det gå så många tåg som möjligt. Problemet är att SL envisas med att köra långa tåg utanför rusningen, vilket kanske beror på att tågen inte blev förarlösa. Men öppna gångvägar och färre hytter är stora fördelar.
Det blir det omvända med Saltsjöbanans nya vagnar, där blir det onödigt många hytter.
Som jag skrev i Gbg-tråden så misstänker jag att SL inte vill köra 6-vagnarståg på SB i framtiden. I så fall blir X25 lika multbar som C30 och X60, men kortare. Då blir det ju väldigt många hytter per meter. Jag undrar om det inte hade varit bättre med 3-vagnarsenheter och delvis korta tåg både i och utanför rusningen...

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: måndag 05 maj 2025 18:11
av Hechtwagen
Enceladus skrev: måndag 05 maj 2025 12:55
Hechtwagen skrev: måndag 05 maj 2025 12:35
Enceladus skrev: måndag 05 maj 2025 10:40 C30 har en utmärkt längd. I rusningen ska det gå så långa tåg som möjligt, och utanför rusningen ska det gå så många tåg som möjligt. Problemet är att SL envisas med att köra långa tåg utanför rusningen, vilket kanske beror på att tågen inte blev förarlösa. Men öppna gångvägar och färre hytter är stora fördelar.
Det blir det omvända med Saltsjöbanans nya vagnar, där blir det onödigt många hytter.
Som jag skrev i Gbg-tråden så misstänker jag att SL inte vill köra 6-vagnarståg på SB i framtiden. I så fall blir X25 lika multbar som C30 och X60, men kortare. Då blir det ju väldigt många hytter per meter. Jag undrar om det inte hade varit bättre med 3-vagnarsenheter och delvis korta tåg både i och utanför rusningen...
När kommer "framtiden"? Det rymms väl sexvagnafståg i Fisksätra också?

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: måndag 05 maj 2025 18:38
av daniel_s
Ja.

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: måndag 05 maj 2025 20:15
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: måndag 05 maj 2025 10:40 C30 har en utmärkt längd. I rusningen ska det gå så långa tåg som möjligt, och utanför rusningen ska det gå så många tåg som möjligt. Problemet är att SL envisas med att köra långa tåg utanför rusningen, vilket kanske beror på att tågen inte blev förarlösa. Men öppna gångvägar och färre hytter är stora fördelar.
Lägg till att det blir enklare växlingsrörelser. Bara att koppla i sär ner till korta tåg och koppla ihop till långa.

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: tisdag 13 maj 2025 16:39
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: måndag 05 maj 2025 20:15
Enceladus skrev: måndag 05 maj 2025 10:40 C30 har en utmärkt längd. I rusningen ska det gå så långa tåg som möjligt, och utanför rusningen ska det gå så många tåg som möjligt. Problemet är att SL envisas med att köra långa tåg utanför rusningen, vilket kanske beror på att tågen inte blev förarlösa. Men öppna gångvägar och färre hytter är stora fördelar.
Lägg till att det blir enklare växlingsrörelser. Bara att koppla i sär ner till korta tåg och koppla ihop till långa.
Japp, halvtåg är mer praktiska än tredjedelståg:
Järnvägsnyheter.se skrev:- Vi har gjort en analys av förutsättningarna innan vi gick igång med den nya upphandlingen. Halvtåg var den bästa lösningen för tunnelbanan. Heltåg levereras även ute i världen, men det har vi inte sett som ett alternativ.

Att halvtåg är bästa alternativet beror bl.a. på att det är enkelt att dela tågen i lågtrafik. Tredjedelståg, som C20-tågen är idag, gör att man får en tredjedelsvagn över vid delning som inte kan användas på ett trafikmässigt bra sätt.
Därför tror jag inte heller att SL tänker köra 6-vagnarståg på SB i framtiden...

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: onsdag 14 maj 2025 10:37
av giftapar
Alltså det ni missar här är att tåglängden antingen är 70 meter eller 140 meter. Det är alldeles för oflexibelt.

Folk får ju springa som galningar när det är 1-vagnståg.

Man skulle ha fortsatt på samma koncept efter att C14 levererats klart, alternativt som jag nämnt tidigare, ett koncept med 35-metersvagnar med led i mitten, 8 dörrpar på varje sida av varje vagn förslagsvis.

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: onsdag 14 maj 2025 12:58
av Enceladus
giftapar skrev: onsdag 14 maj 2025 10:37 Alltså det ni missar här är att tåglängden antingen är 70 meter eller 140 meter. Det är alldeles för oflexibelt.

Folk får ju springa som galningar när det är 1-vagnståg.

Man skulle ha fortsatt på samma koncept efter att C14 levererats klart, alternativt som jag nämnt tidigare, ett koncept med 35-metersvagnar med led i mitten, 8 dörrpar på varje sida av varje vagn förslagsvis.
Tidigare hade både tunnelbanan (Cx) och pendeltågen (X10) tåg med fyra enheter, men enligt SL:s tekniska direktör Johan von Schantz fungerade det inte så bra i praktiken. Tågdelningen kompliceras ytterligare om långa tåg inte kan delas upp i korta tåg. Loktåg är populära på järnvägsforum, men inte i verkligheten:
Fråga tågexperterna skrev:Det är helt klart motorvagnar som dominerar bland de nyare tågen i Sverige idag. Flixtrain och Snälltågets lokdragna persontåg har förvisso nyare lok, men vagnarna de drar på är inte nya. Varför har det då blivit så här?
För långväga tåg, och i synnerhet nattåg, kan det vara värt besväret att anpassa tåglängden till efterfrågan på varje avgång, men knappast i regional linjetrafik.

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: torsdag 15 maj 2025 15:13
av Kristofer
giftapar skrev: onsdag 14 maj 2025 10:37 Alltså det ni missar här är att tåglängden antingen är 70 meter eller 140 meter. Det är alldeles för oflexibelt.

Folk får ju springa som galningar när det är 1-vagnståg.
Springandet löser man med följande åtgärder:
  • Se till att halvtåg alltid stannar närmast utgången på stationer med bara en utgång
  • Se till att halvtåg alltid stannar i mitten av plattformen på stationer med flera utgångar
  • Se till att det visas i god tid om nästa tåg är kort
  • Se till att det skyltas tydligt på plattformen var tåget kommer att stanna
De två första punkterna var SL mycket duktiga på förr i tiden. Man hade till och med olika stoppunkter för 8, 6 resp 4 vagnar. Dock tenderar plattformsdörrar att förstöra upplägget, vilket tydligt märks på Odenplan och Stockholm City. Men man slarvar även på andra ställen.
Den tredje punkten ska inte vara något problem nuförtiden, när det finns elektroniska skyltar.
Den sista punkten kan man säkert förbättra. Där är pendeln ganska bra med sin blåa text på skyltar där tåget inte kommer att stanna

Re: Minus med att ha 2-vagnars fullängdståg

Postat: torsdag 15 maj 2025 17:15
av twr
Kristofer skrev: torsdag 15 maj 2025 15:13
giftapar skrev: onsdag 14 maj 2025 10:37 Alltså det ni missar här är att tåglängden antingen är 70 meter eller 140 meter. Det är alldeles för oflexibelt.

Folk får ju springa som galningar när det är 1-vagnståg.
Springandet löser man med följande åtgärder:
  • Se till att halvtåg alltid stannar närmast utgången på stationer med bara en utgång
  • Se till att halvtåg alltid stannar i mitten av plattformen på stationer med flera utgångar
  • Se till att det visas i god tid om nästa tåg är kort
  • Se till att det skyltas tydligt på plattformen var tåget kommer att stanna
De två första punkterna var SL mycket duktiga på förr i tiden. Man hade till och med olika stoppunkter för 8, 6 resp 4 vagnar. Dock tenderar plattformsdörrar att förstöra upplägget, vilket tydligt märks på Odenplan och Stockholm City. Men man slarvar även på andra ställen.
Den tredje punkten ska inte vara något problem nuförtiden, när det finns elektroniska skyltar.
Den sista punkten kan man säkert förbättra. Där är pendeln ganska bra med sin blåa text på skyltar där tåget inte kommer att stanna
Låter rimligt.

På Roslagsbanan kan det i framtiden komma att förekomma 60, 120 och 180 meters tåg samtidigt (till exempel 60 meter mot Näsbypark, 120 meter mot Kårsta och 180 meter mot Österskär). Om man följer ditt förslag får resenärerna alltså maximalt gå omkring 65 meter för att nå tåget. Man borde kunna komplettera med lysande lampor i plattformskant eller något liknande, för att göra det ännu tydligare. De lamporna kan tändas lite i förväg, innan tåget kommer in, kanske rentav direkt när tåget före har kört bort från plattform.