Plus & minus med korta & långa spårvagnar som spårvagnståg
Postat: söndag 04 maj 2025 17:25
Plus & minus med korta & långa spårvagnar som spårvagnståg
Det är antagligen bättre med fler nya linjer på fler gator med korta tåg än att ha långa 60 meters spårvagnståg på några få gator. Det ger bättre och passagerarstarkare spårvagnstrafik som går dit folk ska åka. Då täcks en större yta med kollektivtrafik.
Nackdel långa ledvagnar:
När en delvagnssektion av en lång ledad 30 - 45 meters spårvagn går sönder, måste hela den ledspårvagnen tas ur trafik i hela sin längd, vilket kan skapa vagnbrist och onödig trängsel i de övriga vagnarna. Då försvinner stor passagerarkapacitet.
Fördelar med spårvagnståg som består av korta oledade vagnar
Ett annat lika långt spårvagnståg som består av korta ledlösa spårvagnar behöver sannolikt inte tas ur trafik hela dagen. Endast den trasiga korta vagnen behöver tas ur trafik. Då försvinner INTE så stor passagerarkapacitet.
Långa ledade spårvagnar är svårare att transportera vid behov av extern service. Då försvinner dessutom stor passagerarkapacitet för en längre tid.
När en kort ledlös spårvagn skickas till extern service med transport är den jämförelsevis lättare att lasta på en godsvagn med typ en kran, eller köra med lastbil som är rimligt kort. Då försvinner INTE lika stor passagerarkapacitet för en längre tid.
Det är lätt hänt att vi imponeras av sådant som är stort och maffigt,
men är det verkligen alltid det som är bäst att köpa och använda?
Jag tror att en vagnpark som består av en kombination av korta oledade moderna låggolvspårvagnar och ledspårvagnar är en lyckad lösning för de flesta spårvägar. De korta sparar in slitage på de långa rusningstids-ledspårvagnarna.
På vintern är det fåtal som reser till Djurgården, och mitt på dagen på Lidingö har jag inte sett fler än ca 10 resande på Lidingöbanan mitt på dagen, och när jag besökte Lund i maj år 2023, gick spårvagnarna nästan tomma i båda riktningarna mitt på dagen osv.
Det är dumt att slita ut långlånga ledspårvagnar de perioder när endast några få reser med dem.
så köp in korta moderna låggolvsvagnar. Såna tillverkas av flera olika tillverkare. Jag har inget exempel på tillverkare, det kan lokaltrafikbolagen ta fram själva om jag lyckas få dem intresserade av själva iden som sådan.
Här ser ni ett fantasi CAF-kortvagn som jag skapat i min dator. Grundfotot är fotograferad av Matsälgen ©
Den är inte helt realistisk i verkligheten med stort överhäng i ändarna, men den skulle antagligen kunna göras i verkligheten med icke låggolv under förhytten. Då kan boggierna antagligen sitta under förarhytterna.
//Matsälgen🫎
Det är antagligen bättre med fler nya linjer på fler gator med korta tåg än att ha långa 60 meters spårvagnståg på några få gator. Det ger bättre och passagerarstarkare spårvagnstrafik som går dit folk ska åka. Då täcks en större yta med kollektivtrafik.
Nackdel långa ledvagnar:
När en delvagnssektion av en lång ledad 30 - 45 meters spårvagn går sönder, måste hela den ledspårvagnen tas ur trafik i hela sin längd, vilket kan skapa vagnbrist och onödig trängsel i de övriga vagnarna. Då försvinner stor passagerarkapacitet.
Fördelar med spårvagnståg som består av korta oledade vagnar
Ett annat lika långt spårvagnståg som består av korta ledlösa spårvagnar behöver sannolikt inte tas ur trafik hela dagen. Endast den trasiga korta vagnen behöver tas ur trafik. Då försvinner INTE så stor passagerarkapacitet.
Långa ledade spårvagnar är svårare att transportera vid behov av extern service. Då försvinner dessutom stor passagerarkapacitet för en längre tid.
När en kort ledlös spårvagn skickas till extern service med transport är den jämförelsevis lättare att lasta på en godsvagn med typ en kran, eller köra med lastbil som är rimligt kort. Då försvinner INTE lika stor passagerarkapacitet för en längre tid.
Det är lätt hänt att vi imponeras av sådant som är stort och maffigt,
men är det verkligen alltid det som är bäst att köpa och använda?
Jag tror att en vagnpark som består av en kombination av korta oledade moderna låggolvspårvagnar och ledspårvagnar är en lyckad lösning för de flesta spårvägar. De korta sparar in slitage på de långa rusningstids-ledspårvagnarna.
På vintern är det fåtal som reser till Djurgården, och mitt på dagen på Lidingö har jag inte sett fler än ca 10 resande på Lidingöbanan mitt på dagen, och när jag besökte Lund i maj år 2023, gick spårvagnarna nästan tomma i båda riktningarna mitt på dagen osv.
Det är dumt att slita ut långlånga ledspårvagnar de perioder när endast några få reser med dem.
så köp in korta moderna låggolvsvagnar. Såna tillverkas av flera olika tillverkare. Jag har inget exempel på tillverkare, det kan lokaltrafikbolagen ta fram själva om jag lyckas få dem intresserade av själva iden som sådan.
Här ser ni ett fantasi CAF-kortvagn som jag skapat i min dator. Grundfotot är fotograferad av Matsälgen ©
Den är inte helt realistisk i verkligheten med stort överhäng i ändarna, men den skulle antagligen kunna göras i verkligheten med icke låggolv under förhytten. Då kan boggierna antagligen sitta under förarhytterna.
//Matsälgen🫎