Gemensam standard för Spårvägarna i stockholm
Postat: söndag 20 april 2025 14:45
I flera trådar här på forumet på senare tid så har det uppstått diskussioner kring våra spårvägar och spårvagnarna i spåren utav Spårväg Citys vagnbrist och den provkörning av en A32:a på spårväg city som kördes där. Och där börjar man inse vad jag har tänkt på hela tiden, möjligheten att kunna flytta på spårvagnar mellan de olika banor som finns i Stockholm. Det är inte så lätt som man tror då det finns utmaningar som behöver rättas till. Detta problem kvarstår trots den senare tidens utbyggnader och renoveringar som har skett under framförallt 2010-talet.
Finns det någon konkret åtgärdsplan för att rätta till skillnaderna på banorna och vagnarna så att vagnarna kan trafikera andra banor än den egna hemmabanan?
(Rätta mig nedan om jag har fel)
Så vad har spårvägarna gemensamt?
- Lastprofil, tåglängd & Elspänning. En A32:a och en A35:a kan i stort sett köra på samtliga spårvägslinjer i Stockholm i antingen 30m eller 60m tåglängd, med 3 undantag:
- Spårväg City: A32 kan inte svänga runt på skansenslingan om jag förstår det rätt. (Det återstår med utvärderingen av provkörningen om A32 kan köras på Spårväg City eller inte.)
- Nockebybanan: Strömförsörjningen är undermålig för att enbart trafikeras med strömslukande A35:or
- Lidingöbanan: Station Ropsten har en plattformslängd på ca. 45m och är för korta för att ta emot en 60m lång spårvangståg.
Och vad mer skiljer sig emellan spårvägarna?:
Växelomläggning:
- Spårväg city är den enda spårvägen där det är föraren som manövererar växlarna från en panel på spårvagnen. Tvärbanan och Lidingöbanan, samt Nockebybanan vid Alvik är fjärrstyrt, medan resten av Nockebybanan använder växlar som man får manöverera för hand.
- ATC: Tvärbanan och Lidingöbanan är de enda idag som använder ATC, men det är 2 helt olika system. (Tvärbanan har GE-ATP, Lidingöbanan Siemens ZUB) Dessutom fungerar tvärbanans ATC inte tillräckligt bra medans Lidingöbanans ATC har fungerat utmärkt ända sen det infördes.
Så hur välutrustade är vagnarna?:
A32: Har endast Tvärbanans ATC (GE-ATP) och kan gå på Tvärbanan. Det kan också gå på Nockebybanan. Det har inte Lidingöbanans ATC eller växelomläggare just nu.
A35: Har endast Tvärbanans ATC (GE-ATP) och kan gå på Tvärbanan. Det kan också gå på Nockebybanan. Det har inte Lidingöbanans ATC eller växelomläggare just nu. (Jag tror 1 eller 2 vagnar har växelomläggare och kan gå på Spårväg City?)
A35B: Har endast växelomläggare och kan bara trafikera Spårväg city.
A36: Kan inte transporteras som en hel enhet med en vagnbjörn. Har endast Lidingöbanans ATC.
Mitt förslag på åtgärdsplan - som kan behövas innan man börjar bygga ihop spårvägslinjerna till ett gemensamt nät:
1. Enligt Odd ska samtliga A32:or och A35:or få växelomläggare då Kistagrenens växlar ska manövereras av föraren på samma sätt som på Spårväg city. (Skapar möjlighet att flytta spårvagnar från Tvärbanan till Spårväg City vid behov)
2. Utrusta A35B med GE-ATP så de kan köras på Tvärbanan (som en kortsiktig lösning, Alla A35:or kan köra på alla banor utom Lidingöbanan)
3. Förstärk strömförsrjningen på Nockebybanan (Så A35: kan köras där, kanske blandat med A32)
4. Bygg om Ropstens station så den har 60m långa plattformar. Den kan utformas så att man bara kan ansluta spårväg citys spår hit när spårvägen väl byggs. (Tillåter trafikering med 60m långa spårvagnar på Lidingöbanan)
5. Bygg om A36 till A35 genom att ta bort extra mellanledet.
6. Byt ut GE-ATP på Tvärbanan till Siemens ZUB. (Alla spårvagnar har då samma ATC-utrustning och växelomläggare och kan köras på alla banor.)
7. Se till så att Spårväg Syd följer samma standard som åtgärdsplanen ovan, så även om de får en egen spårvagnstyp, A37, så ska banan kunna köras med A32 och A35, samt att A37:orna kan köra på andra banor vid behov. (Iomed att om A36 byggs om till A35 så får lidingöbanan underskott av spårvagnar. Dessutom behövs fler spårvagnar när Spårväg City över Norra Djurgårdsstaden väl byggs - då blir nog A37 även aktuell här, skulle jag tro.)
Låter det rimligt, är det något jag missar? eller har SL/TF eller SS en egen åtgärdsplan?
Finns det någon konkret åtgärdsplan för att rätta till skillnaderna på banorna och vagnarna så att vagnarna kan trafikera andra banor än den egna hemmabanan?
(Rätta mig nedan om jag har fel)
Så vad har spårvägarna gemensamt?
- Lastprofil, tåglängd & Elspänning. En A32:a och en A35:a kan i stort sett köra på samtliga spårvägslinjer i Stockholm i antingen 30m eller 60m tåglängd, med 3 undantag:
- Spårväg City: A32 kan inte svänga runt på skansenslingan om jag förstår det rätt. (Det återstår med utvärderingen av provkörningen om A32 kan köras på Spårväg City eller inte.)
- Nockebybanan: Strömförsörjningen är undermålig för att enbart trafikeras med strömslukande A35:or
- Lidingöbanan: Station Ropsten har en plattformslängd på ca. 45m och är för korta för att ta emot en 60m lång spårvangståg.
Och vad mer skiljer sig emellan spårvägarna?:
Växelomläggning:
- Spårväg city är den enda spårvägen där det är föraren som manövererar växlarna från en panel på spårvagnen. Tvärbanan och Lidingöbanan, samt Nockebybanan vid Alvik är fjärrstyrt, medan resten av Nockebybanan använder växlar som man får manöverera för hand.
- ATC: Tvärbanan och Lidingöbanan är de enda idag som använder ATC, men det är 2 helt olika system. (Tvärbanan har GE-ATP, Lidingöbanan Siemens ZUB) Dessutom fungerar tvärbanans ATC inte tillräckligt bra medans Lidingöbanans ATC har fungerat utmärkt ända sen det infördes.
Så hur välutrustade är vagnarna?:
A32: Har endast Tvärbanans ATC (GE-ATP) och kan gå på Tvärbanan. Det kan också gå på Nockebybanan. Det har inte Lidingöbanans ATC eller växelomläggare just nu.
A35: Har endast Tvärbanans ATC (GE-ATP) och kan gå på Tvärbanan. Det kan också gå på Nockebybanan. Det har inte Lidingöbanans ATC eller växelomläggare just nu. (Jag tror 1 eller 2 vagnar har växelomläggare och kan gå på Spårväg City?)
A35B: Har endast växelomläggare och kan bara trafikera Spårväg city.
A36: Kan inte transporteras som en hel enhet med en vagnbjörn. Har endast Lidingöbanans ATC.
Mitt förslag på åtgärdsplan - som kan behövas innan man börjar bygga ihop spårvägslinjerna till ett gemensamt nät:
1. Enligt Odd ska samtliga A32:or och A35:or få växelomläggare då Kistagrenens växlar ska manövereras av föraren på samma sätt som på Spårväg city. (Skapar möjlighet att flytta spårvagnar från Tvärbanan till Spårväg City vid behov)
2. Utrusta A35B med GE-ATP så de kan köras på Tvärbanan (som en kortsiktig lösning, Alla A35:or kan köra på alla banor utom Lidingöbanan)
3. Förstärk strömförsrjningen på Nockebybanan (Så A35: kan köras där, kanske blandat med A32)
4. Bygg om Ropstens station så den har 60m långa plattformar. Den kan utformas så att man bara kan ansluta spårväg citys spår hit när spårvägen väl byggs. (Tillåter trafikering med 60m långa spårvagnar på Lidingöbanan)
5. Bygg om A36 till A35 genom att ta bort extra mellanledet.
6. Byt ut GE-ATP på Tvärbanan till Siemens ZUB. (Alla spårvagnar har då samma ATC-utrustning och växelomläggare och kan köras på alla banor.)
7. Se till så att Spårväg Syd följer samma standard som åtgärdsplanen ovan, så även om de får en egen spårvagnstyp, A37, så ska banan kunna köras med A32 och A35, samt att A37:orna kan köra på andra banor vid behov. (Iomed att om A36 byggs om till A35 så får lidingöbanan underskott av spårvagnar. Dessutom behövs fler spårvagnar när Spårväg City över Norra Djurgårdsstaden väl byggs - då blir nog A37 även aktuell här, skulle jag tro.)
Låter det rimligt, är det något jag missar? eller har SL/TF eller SS en egen åtgärdsplan?