Det har väl sign. Utanskor egentligen redan svarat på: viewtopic.php?p=428387#p428387leifd skrev: ↑måndag 12 januari 2026 22:53Då är ju frågan, vilken av Alstoms vagntyper du anser är A32:s syskonvagnar..? Trotts allt så har ju även Alstom rätt mycket problem med det de levererar till vissa städer.Utanskor skrev: ↑måndag 12 januari 2026 21:37 Jo det finns andra nyare vagnstyper som passar bra tycker en del andra personer,
MEN... efter allt strul med CAF Urbos AXL tycker jag att det bör satsas på helt säkra kort om det är möjligt, vilket jag tror att A32:ornas syskonvagnar är!
Sedan är det en fråga om de ens går köpa in eller hyra begagnade sk "A32" från Istanbul, Croydon mfl andra städer. 1 exemplar från varje bana som har vagnstypen "A32" ger ju ett antal vagnar.
Många bäckar små.....blir till en å.![]()
//Utanskor🫎
Att tro man skulle få överta vagnar från städer som har liknande vagnar, tror jag man direkt ska glömma. Där torde de ju behöva sina vagnar, ända fram till de i så fall ska avvecklas.
Faktiskt använde den gamle fordonschefen Ragnar T ett liknande uttryck om Flexity Swift vagntypen CR4000 i Croydon redan år 2003: viewtopic.php?p=24925#p24925
Det är alltså fråga om Bombardiers fordonsplattform Flexity Swift, som följde med när Alstom övertog det kanadensiska (nästintill) konkursboet, men inget som marknadsförs eller tillverkas längre. Här är en hygglig översikt över olika modifikationer av denna plattform:
https://en.wikipedia.org/wiki/Flexity_S ... r_versions
De som kan betecknas som syskon/syster-vagnar torde väl vara K4000/K4500 i Köln samt CR4000 i Croydon. Vagnarna i Istanbul är ju nästintill identiska kopior (tvillingar) av A32. Turkarna var hos Bombardier i Wien, fick syn på de vagnar som var under tillverkning för Stockholms räkning, och blev så till sig i trasorna att de på ett bräde beställde 55 liknande vagnar. Såvitt jag vet har dessa vagntyper fungerat ganska tillförlitligt hos sina trafikhuvudmän, även om åldern tar ut sin rätt (som jag personligen också kan vittna om), se vidare nedan. Har hr. Leifd några exempel på motsatsen? (och då syftar jag inte på Croydon-olyckan, för där var det handhavandefel)
Tron på att ovan uppräknade städer på något sätt skulle vilja avstå från någon av sina vagnar är naturligtvis lika fria fantasier som att Göteborgs spårvägar skulle kunna göra det. Vill man permanenta nödlösningen med A32 på DjL så är det enda raka att överföra 8 st. sådana från Tvärbanan, samtidigt som de 8 A35B-vagnarna som avsågs för DjL överförs till TvB. Då får man kosta på sig att utrusta de senare med Tvärbanans ATC/ATP-system.
På detta sätt kan man (förhoppningsvis) skapa sig handlingsfrihet fram till åtminstone 2030, under tiden som man överväger ny vagnupphandling. Då har det dessutom gått 20 år sedan den senaste dito. I det läget kan man också ta ställning till hur länge man ska hålla liv i A32, som vid det här laget är en ganska gammal konstruktion.