A32 på Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Kristofer
- Kontakt:
Re: A32 på Spårväg City
Jadå, när jag var där fanns en hållplatsstolpe, snyggt och prydligt. Och den vagn jag åkte med körde fram till Allmänna gränd, släppte av oss, och avslutade sedan efter totalt ett drygt varv runt Liljevalchs med att glida in i vagnhallen. När det fungerar så är det ju alldeles utmärkt.
Vagnen efter, som också var en A32, släppte av sina passagerare i Allmänna gränd, och stod sedan kvar och tidsreglerade där. Och det var ju bra, eftersom den hade varit i vägen både för en vagn från Waldemarsudde och en 67:a om den tidsreglerat vid hållplatsläget mot Sergels torg.
Jag tycker att det är en alldeles utmärkt kompromiss man gjort, nu när spårinnehavaren inte sett till att A32 kan gå till Waldemarsudde. Sedan får man väl hoppas på att de löser det så snart som det bara är möjligt.
Det fanns säkerligen en bra anledning till att vagnen herr Älg åkte med släppte av passagerarna vid vagnhallen istället. Men det är inte det normala förfarandet. Och kvinnan med barnvagnen hade säkerligen kunnat tillkalla konduktören för att få hjälp om hon hade känt ett behov av detta. Jag tycker att vi ska undvika att bli proxykränkta (alltså att uppröras över andras situation utan att veta om personen/folkslaget/gruppen/könet (eller vilka det nu råkar vara) ifråga egentligen känner sig ett dugg kränkt eller utsatt). Det är tyvärr alldeles för populärt i dessa dagar.
Vagnen efter, som också var en A32, släppte av sina passagerare i Allmänna gränd, och stod sedan kvar och tidsreglerade där. Och det var ju bra, eftersom den hade varit i vägen både för en vagn från Waldemarsudde och en 67:a om den tidsreglerat vid hållplatsläget mot Sergels torg.
Jag tycker att det är en alldeles utmärkt kompromiss man gjort, nu när spårinnehavaren inte sett till att A32 kan gå till Waldemarsudde. Sedan får man väl hoppas på att de löser det så snart som det bara är möjligt.
Det fanns säkerligen en bra anledning till att vagnen herr Älg åkte med släppte av passagerarna vid vagnhallen istället. Men det är inte det normala förfarandet. Och kvinnan med barnvagnen hade säkerligen kunnat tillkalla konduktören för att få hjälp om hon hade känt ett behov av detta. Jag tycker att vi ska undvika att bli proxykränkta (alltså att uppröras över andras situation utan att veta om personen/folkslaget/gruppen/könet (eller vilka det nu råkar vara) ifråga egentligen känner sig ett dugg kränkt eller utsatt). Det är tyvärr alldeles för populärt i dessa dagar.
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
- Stefan Widén
Hej Alla
Här kommer lite klargöranden på de frågor som snurrat i de senaste inläggen.
Först så är all körning med A32 ett projekt som kommer fortgå till i mitten på April. Att införa en ny vagntyp kan ställa till det som det gjort i Wau. Det är en rad faktorer som påverkat och med de provkörningar som gjorts har man nu identifierat vad som behöver åtgärdas. Dessa åtgärder kommer att göras så fort som möjligt. ABSS och TF har en god dialog kring detta.
Vi visste även tidigt att Sks inte gick att trafikera därför blir det nu vändningar runt Konsthallen.
I första skedet hade vi avstigning och reglering i Allmänna gränd, men det var lite trångt att stå där när snövallarna vart för höga. Då flyttades avstigningshållplatsen till Alkärret. När vagnen står i rätt position har den bakre dörren refug. Därav klarar vi tillgängligheten. Sen håller jag med om att kliva ned med barnvagn på rätt sätt, är en kunskap som dagens barnvagnsförare inte har lärt sig. Man är livrädd att släppa handtaget.
Stefan
Först så är all körning med A32 ett projekt som kommer fortgå till i mitten på April. Att införa en ny vagntyp kan ställa till det som det gjort i Wau. Det är en rad faktorer som påverkat och med de provkörningar som gjorts har man nu identifierat vad som behöver åtgärdas. Dessa åtgärder kommer att göras så fort som möjligt. ABSS och TF har en god dialog kring detta.
Vi visste även tidigt att Sks inte gick att trafikera därför blir det nu vändningar runt Konsthallen.
I första skedet hade vi avstigning och reglering i Allmänna gränd, men det var lite trångt att stå där när snövallarna vart för höga. Då flyttades avstigningshållplatsen till Alkärret. När vagnen står i rätt position har den bakre dörren refug. Därav klarar vi tillgängligheten. Sen håller jag med om att kliva ned med barnvagn på rätt sätt, är en kunskap som dagens barnvagnsförare inte har lärt sig. Man är livrädd att släppa handtaget.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lösningen på frågan om perronger och tillgänglighet samt raster mm bör vara mycket lätt att lösa:
Låt A32orna få köra tillbaka till T-centralen utan tidsreglering.
Eventuella behov av tidsregleringar kan istället göras vid säckhållplaten vid T-centralen och i Norrmalmstorgsslingan.
Tidtabellen bör kunna anpassas så att det här fungerar.
De andra vagnarna, A35 kan anpassa sina körningar efter A32ornas körtider. A35 kan som vanligt tidsreglera i Waldemarsudde och T-centralen.
Politiskt sett, är det oacceptabelt att inte ha en riktig perrong för avstigning, och det gör att jag inte kan godta den lösningen utan perrong som nu föreligger med avstigning mitt i en lutande backe utan perrong. Det finna absolut risk för allvarliga tillbud vid avstigning.
Resenärer av alla sorter, lär uppskatta att få stiga av vid den ordinarie hållplatsen "Liljevalch/Gröna Lund", samtidigt som nya resande kliver ombord, vilket ju annars är vad som är normalt i kollektivtrafiken.
Jag besökte Djurgården även idag och Grönalundshållplatsskylten var nedtagen från stolpen som stod kvar där i sin betongklump. Det sitter nu en skylt där med texten "Stopp för A32" det jag kom att tänka på är att vid vissa till fällen är det livlig taxitrafik i allmänna gränd, och det är tidigare stått många Taxibilar där.
Jag tror inte att Taxi uppskattar att hållplatsen och tidsreglering sker där på Allmänna gränd. Det är svårt för Taxi, t.ex. (färdtjänst) att släppa av och på folk i området. De har inte många ytor till förfogande för sina passagerare, och detta är en yta som de ofta brukar använda när folk från nöjena däromkring vill åka hem med taxi. Det gör att det är bättre om A32 kan åka igenom slingan utan att stå kvar i den.
Resenärer av alla sorter, lär uppskatta att få stiga av vid den ordinarie hållplatsen "Liljevalch/Gröna Lund" som har godkänd perrong, samtidigt som nya resande kliver ombord, vilket ju annars är vad som är normalt i kollektivtrafiken.
Jag besökte även Waldemarsudde-slingan och jag såg inte skymten av något pågående arbete där. I mina ögon såg det ut om det såg ut förra gången jag var där i somras, så det ser ut att dröja tills det där med anpassningen för SL A32 är fixat.
//Utanskor🫎
Låt A32orna få köra tillbaka till T-centralen utan tidsreglering.
Eventuella behov av tidsregleringar kan istället göras vid säckhållplaten vid T-centralen och i Norrmalmstorgsslingan.
Tidtabellen bör kunna anpassas så att det här fungerar.
De andra vagnarna, A35 kan anpassa sina körningar efter A32ornas körtider. A35 kan som vanligt tidsreglera i Waldemarsudde och T-centralen.
Politiskt sett, är det oacceptabelt att inte ha en riktig perrong för avstigning, och det gör att jag inte kan godta den lösningen utan perrong som nu föreligger med avstigning mitt i en lutande backe utan perrong. Det finna absolut risk för allvarliga tillbud vid avstigning.
Resenärer av alla sorter, lär uppskatta att få stiga av vid den ordinarie hållplatsen "Liljevalch/Gröna Lund", samtidigt som nya resande kliver ombord, vilket ju annars är vad som är normalt i kollektivtrafiken.
Jag besökte Djurgården även idag och Grönalundshållplatsskylten var nedtagen från stolpen som stod kvar där i sin betongklump. Det sitter nu en skylt där med texten "Stopp för A32" det jag kom att tänka på är att vid vissa till fällen är det livlig taxitrafik i allmänna gränd, och det är tidigare stått många Taxibilar där.
Jag tror inte att Taxi uppskattar att hållplatsen och tidsreglering sker där på Allmänna gränd. Det är svårt för Taxi, t.ex. (färdtjänst) att släppa av och på folk i området. De har inte många ytor till förfogande för sina passagerare, och detta är en yta som de ofta brukar använda när folk från nöjena däromkring vill åka hem med taxi. Det gör att det är bättre om A32 kan åka igenom slingan utan att stå kvar i den.
Resenärer av alla sorter, lär uppskatta att få stiga av vid den ordinarie hållplatsen "Liljevalch/Gröna Lund" som har godkänd perrong, samtidigt som nya resande kliver ombord, vilket ju annars är vad som är normalt i kollektivtrafiken.
Jag besökte även Waldemarsudde-slingan och jag såg inte skymten av något pågående arbete där. I mina ögon såg det ut om det såg ut förra gången jag var där i somras, så det ser ut att dröja tills det där med anpassningen för SL A32 är fixat.
//Utanskor🫎
- Hechtwagen
Uppfylls verkligen tillgänglighetsnormen / kraven av refugen vid Alkärret? Är inte den refugen att likställa med förhållandena vid Nybroplan där det i högtalarutropen upplyses / "varnas" för att det saknas sätskilld plattform när man stiger av?Stefan Widén skrev: ↑måndag 26 januari 2026 10:59 Hej Alla
Stefan
Jag frågade Elon Musks Grok vad den anser om A32 och fick följande svar:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 16 januari 2026 15:03 I Istanbul var det en självklarhet, men de släpper nog inte ifrån sig sina vagnar så lätt som en del tycks tro.
Jag undrar om skribentens inlägg har inspirerat svaret. Hur som helst är en vagn utan AC bättre än en vagn som inte fungerar eller en som inte ens existerar...Grok skrev:Många diskussioner på forum (t.ex. Spårvägssällskapet) kallar A32 för en slags "budgetversion" eller snålvariant av Flexity Swift - samma grundmodell används i varmare städer (t.ex. Istanbul) med AC installerad, men SL valde bort det för att spara pengar.
- dr Cassandra Nojdh
Vilken fantastiskt tankeprestation. "AI" är tydligen någon sorts protes här, och då väljer man förstås en tjänst från Musk.Enceladus skrev: ↑fredag 30 januari 2026 1:13Jag frågade Elon Musks Grok vad den anser om A32 och fick följande svar:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 16 januari 2026 15:03 I Istanbul var det en självklarhet, men de släpper nog inte ifrån sig sina vagnar så lätt som en del tycks tro.
Jag undrar om skribentens inlägg har inspirerat svaret. Hur som helst är en vagn utan AC bättre än en vagn som inte fungerar eller en som inte ens existerar...Grok skrev:Många diskussioner på forum (t.ex. Spårvägssällskapet) kallar A32 för en slags "budgetversion" eller snålvariant av Flexity Swift - samma grundmodell används i varmare städer (t.ex. Istanbul) med AC installerad, men SL valde bort det för att spara pengar.
De val dåvarande SL:s fordonsavdelning gjorde vid anskaffningen av A32 har diskuterats i över 20 år nu, långt innan jag började skriva på detta forum.
Ex.vis: viewtopic.php?t=9441
Det har sina poänger att läsa gamla, ilskna trådar. De flesta som skrev då finns inte längre kvar här.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- När A32 kör genom kurvorna förbi Sergels fontänen, låter och vibrerar den korta mittendelen på A32 mycket. Hela vagnen skakar där. Den sträckan är den värsta biten för A32 på spårväg City tycker jag varje gång jag åker med A32 på linje 7. Dock går det ändå, men det ser ut att vara på gränsen för hur mycket bälgen kan tryckas ihop såg jag för en vecka sedan när jag åkte med den.
.
- Spåren runt fontänen, ligger nu i innersta körfilen närmast den . Kanske bör istället spåren ligga i den andra yttre filen så att kurvan blir lite snällare med några extra kurvradie-meter. Det ger mindre slitage på både spårvagnshjul på alla spårvagnstyper och på spåren, så det borde ha gjort så från början vid spårläggningen tycker jag.
.
- När Linje 7 drogs upp till T Centralen, hade jag en ide om att modifiera fontänen, och låta spåren gå rakt igenom den för att få en snabbare, effektivare och vackrare kollektivtrafik. Då skulle det vara vackra vattenfontänstrålar på båda sidorna av spårvagnen när den åker i genom där. Det skulle kunna bli riktigt snyggt tror jag med vattenstrålar som spårvagnarna går igenom. Då blir det ingen gnissel från hjulen mot spåret när vagnarna kör rakt fram istället för runt i den tvära kurvan som finns där nu, och det går snabbare förbi fontänen, samt mindre slitage på både hjul och spår.
Rödljus får stoppa övrig trafik när en spårvagn ska åka rakt fram igenom fontänen.
. - Det man kan och kanske bör göra med A32orna är att uppgradera dem med en ny längre mittdel? Det gör vagnarna lite längre = större passagerarkapacitet, och de lär gå bättre och svepa mindre i kurvor.
Överlag är A32orna bra vagnar, men för Spårväg City är det troligen en fördel om de förlängs med en längre mittendel. Perrongerna är sannolikt långa nog för det.
Den nya mittendelen kan vara helt utan säten så där finns extra många ståplatser
Senast redigerad av Utanskor den söndag 01 februari 2026 16:52, redigerad totalt 1 gånger.
TfL report confirms decade delay over Croydon’s new tramsdr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 13 januari 2026 10:31 Det är känt att London/Croydons CR4000-vagnar börjar bli gamla och utslitna. London Transport hart länge velat göra en ny upphandling, och hade prekvalificerat fyra leverantörer. Det hela körde fast i finansieringsproblem, även om det verkar ha lossnat på senare tid: Croydon to receive 24 new trams in £50m network deal
De gamla vagnarna ska vi inte ha hit till Stockholm. De bör vara i väsentligt sämre skick än de nederländska A32-or som SL övertog 2010.
Croydon får inga nya vagnar på ett bra tag, vilket innebär att de gamla vagnarna inte blir tillgängliga förrän de är helt slutkörda. Vem vill ens ha dessa vagnar?Inside Croydon skrev:Most of London’s tram passengers today are riding on rolling stock that was built in the last century.
[...]
Such have been the delays in the procurement process for the replacements that TfL is now looking at replacing all 35 serviceable trams – Bombardier and Stadler Variobahns – rather than have to adapt and adopt its depot and network to fit different tram makes. Some of the money in the tram replacement budget is earmarked for upgrades to the network, and for adapting Therapia Lane’s depot to the new rolling stock.
[...]
As things stand, TfL’s shopping list for its new trams includes improved accessibility, air conditioning, real-time travel information and onboard charging points.
SL är i gott sällskap. TfL har dock lärt sig en läxa, och numera är AC ett krav. Jag tror verkligen inte att arkaiska vagnar skulle göra kollektivtrafiken attraktivare.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 30 januari 2026 6:27 De val dåvarande SL:s fordonsavdelning gjorde vid anskaffningen av A32 har diskuterats i över 20 år nu, långt innan jag började skriva på detta forum.
Har skribenten hört talas om Theseusskeppet? Om de gamla vagnarna måste byggas om från grunden så handlar det i praktiken om nya vagnar.
Jag läste wikipedialänken. Det där är en intressant filosofisk fråga, som exempelvis berör de sk "gamla" veteranvagnarna som går på linje 7N, var av några av dem huvudsakligen framstår som heeeeeelt nygjorda. Jag har reflekterat över den saken ibland. Var går gränsen mellan renoverat och nygjortEnceladus skrev: ↑söndag 01 februari 2026 1:57Har skribenten hört talas om Theseusskeppet? Om de gamla vagnarna måste byggas om från grunden så handlar det i praktiken om nya vagnar.
När det gäller A32orna på Spårväg City och iden att förlänga dem med en ny längre mittendel (C-del) :
Med det förslaget ersätts enbart den mycket korta mittendelen (C-delen) med en ny längre variant. De befintliga A och B delarna med sina förarhytter, förblir desamma som de är i nuläget. Den omgjorda vagnen är då ny till 1/3-del.
Går man ett steg längre och totalrenoverar både A och B-ändvagnarna, ja då har man totalt byggt en ny vagn av den gamla, men det behöver man inte göra innan det verkligen behövs.
Vilken längd på en ny C-del som ger vagnen minsta möjliga svepyteutslag bör beaktas när och om man gör på det här viset med den nuvarande A32. Resenärskapaciteten på Spårväg City ökar ju per vagn och det tycker jag är behövligt för sommarens överlastade trafik.
Men en ny fråga om plats i Alkärrshallen uppstår. Jo det går att härbärgera veteranspårvagnar på ytan som blir över, men inte 2 förlängda ledvagnar på samma depåspår.
Många diskussioner i forumet trådar leder till samma frågor, tycker jag om kapacitetsbrist både i spårvagnstrafiken och om depåbristfrågor eftersom spårvägen till Ropsten aldrig byggdes så som det ursprungligen var sagt och beslutat, så att spårvagnar från Djurgårdstrafiken och Spårväg City-trafiken då kunde bo i AGA-depån. Då skulle inte vagnarnas längd spela lika stor roll,ty AGA-depån är mycket större än Alkärrshallen.
Huruvida spårvägen till Ropsten kommer att bli av eller inte, kan vi väl fortsätta att diskutera i en annan befintlig tråd om det ämnet? , Men det är nästan omöjligt att diskutera ämnesområden som berör varandra i de olika trådarna, utan att de sammanflyter i samma tråd.
Eller hur?
//Utanskor🫎
Visst sånt har ju gjorts förr, absolut, men det känns nog som man måste vara polack eller möjligen tjeck för att fixa sånt...
Nedan ett exempel...
2005-07-28 fotograferade jag denna Lohner typ E6 (byggda på Düwag-licens) på Wiens linje U6, som ju är en historisk Stadtbahn-linje som alltid körts med spårvagnar.
Foto vid Gumpendorfer Straße, 2005-07-28 11.57.14, Leif D.
Dessa motorvagnar och släp, byggda 1979 - 1990, såldes dels till Krakow, dels till Utrecht, under åren 2008-2010. I Utrecht användes vagnarna i stort sätt som de var. Men i Krakow byggde om motorvagnarna, med hjälp av delar från släpen, från 6-axliga höggolvsvagnar, till 8-axliga höggolvsvagnar med låggolvs mellandel. Vagnarna som var tvåriktnings, med dörrar på båda sidor, fick nu dörrar bara på höger sida och blev enriktnings, med helt nya fronter/bakdel. Även moderniserat elsystem såklart... 2013-14 övertogs vagnarna i Utrecht även de av Krakow och ingick i serieombyggnaden. Totalt finns det idag 40 st vagnar av typen.
Nedan en bild från Krakow 2017-05-17, där vi ser samma vagn som på bilden ovan.

Foto på Kalwaryjska, 2017-05-17 10.40.05, Leif D
En bild där vi ser högersidan på en annan vagn...

Foto vid Rondo Czyżyńskie, 2017-05-16 13.52.17, Leif D
Det beror på, om jag förstått expertisen korrekt, att det inte finns genomgående axel i C-delen på A32. C-delen har alltid varit bullrig och skakig och gått väldigt illa i spåret ända sedan 1999.Utanskor skrev: ↑lördag 31 januari 2026 23:17
- När A32 kör genom kurvorna förbi Sergels fontänen, låter och vibrerar den korta mittendelen på A32 mycket. Hela vagnen skakar där. Den sträckan är den värsta biten för A32 på spårväg City tycker jag varje gång jag åker med A32 på linje 7. Dock går det ändå, men det ser ut att vara på gränsen för hur mycket bälgen kan tryckas ihop såg jag för en vecka sedan när jag åkte med den.
....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
Hittade den här gamla tråden. Och ta mig
var inte mittdelen aktuell redan då: viewtopic.php?p=105072#p105072
20 år går fort!Reimersholme71 skrev: ↑lördag 11 mars 2006 23:42 I vagnförteckningen på denna eminenta sajt stär axelföljden på Stockholms A32:or som Bo'2'Bo', men borde det inte vara Bo'2Bo'? De två axlarna i mitten är väl egentligen ingen boggi utan sitter fast i mellandelen?
Funderingen kommer sig av att jag föreslagit de ansvariga på www.lidingobanan.info en variant på deras förslag till förlängd A32 med axelföljden Bo'2Bo'2Bo' - alltså att bygga en förlängd A32 med identiska änd- och mellandelar och en lång mittdel. Denna nya långa mittdel borde kunna ha en drivande boggi och i princip borde den gå att bygga med samma komponenter som änddelarna - minus förarhytt och symmetriskt runt boggicentrum.
Vad tror ni om den idén? Och hur var det med axelföljden - skall det vara prim på 2:an eller inte?
Martin
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Så där skakigt som A32 går igenom Sergelrondellen har jag aldrig upplevt att A32orna går någon annanstans, så det är lite väl trångt där runt fontänen för C-delen. Det verkar som att C-delen skuttar fram när det blir riktigt smalt där.Odd skrev: ↑måndag 02 februari 2026 16:37Det beror på, om jag förstått expertisen korrekt, att det inte finns genomgående axel i C-delen på A32. C-delen har alltid varit bullrig och skakig och gått väldigt illa i spåret ända sedan 1999.Utanskor skrev: ↑lördag 31 januari 2026 23:17
....
Det är faktiskt lite otäckt. Jag tycker förarna bör krypköra igenom de kurvorna. Några förare som jag åkt med har åkt för fort där med tanke på vibrationerna i vagnen, och det är stora vibrationer jag upplevt på denna sträcka i hela vagnen.
Detta är min enda invändning mot A32 på Spårväg City som resenär.
Men... om spårläget kan justeras, då kan det bli bättre så att kurvorna inte är lika tvära. Se mina andra förslag i tidigare inlägg.
//Utanskor🫎
Jag såg ingen A32 i dag på Spårväg City när jag besökte Sergels torg, och var där omkring rondellen hela tiden och inne i kulturhuset där jag stod framför fönstren hela tiden och fotade ut mot torget och gatan. (Det är varmare att stå inomhus och spana.
) Jag fotade en längre tid så jag antar att det inte gick några A32or idag? Jag såg endast A35or åka i trafiken varv efter varv från fönstret uppe i kulturhuset.
Så jag fick istället mätta min "A32-apstinens" med att ta en tur med A32 på tvärbanan istället!
Om man lägger ut spåren en bit ifrån fontänen, då blir kurvan lite snällare mot A32 på spårväg City. Då bör den går mycket bättre och inte skaka så mycket i vagnen. Det finns marginaler på båda sidorna av fontänen att ta till. Det bör gå räta ut kurvorna något förbi rondellen genom att använda hela vägbanans bredd.
Det finns även mycket yta som kan tas i anspråk utanför nuvarande vägbana så att A32 trivs bättre. Man bör alltid försöka att undvika snäva spårvägskurvor vid spårvägsbyggen även därför att då måste hastigheten sänkas oavsett spårvagnstyp.
Gågator och cykelbanor kan flyttas ty det finns marginaler.
Det finns jättemycket plats under fontänen för gående som där går trafikskyddade under gatorna istället för att gå över dom.
A32 ÄR en BRA och trevlig spårvagn för Spårväg city bl.a. därför att den är rymlig och rymmer många resande även mellan stolsraderna på sidorna av mittgången, och som sagt så det är möjligt att utveckla miljön i Sergelstorgssområdet så att den går bra även på spårväg City.
//Utanskor🫎
Så jag fick istället mätta min "A32-apstinens" med att ta en tur med A32 på tvärbanan istället!
Om man lägger ut spåren en bit ifrån fontänen, då blir kurvan lite snällare mot A32 på spårväg City. Då bör den går mycket bättre och inte skaka så mycket i vagnen. Det finns marginaler på båda sidorna av fontänen att ta till. Det bör gå räta ut kurvorna något förbi rondellen genom att använda hela vägbanans bredd.
Det finns även mycket yta som kan tas i anspråk utanför nuvarande vägbana så att A32 trivs bättre. Man bör alltid försöka att undvika snäva spårvägskurvor vid spårvägsbyggen även därför att då måste hastigheten sänkas oavsett spårvagnstyp.
Gågator och cykelbanor kan flyttas ty det finns marginaler.
Det finns jättemycket plats under fontänen för gående som där går trafikskyddade under gatorna istället för att gå över dom.
A32 ÄR en BRA och trevlig spårvagn för Spårväg city bl.a. därför att den är rymlig och rymmer många resande även mellan stolsraderna på sidorna av mittgången, och som sagt så det är möjligt att utveckla miljön i Sergelstorgssområdet så att den går bra även på spårväg City.
//Utanskor🫎
Kan A32 numera trafikera hela linje 7 och vända vid Waldemarsudde? Jag har de senaste dagarna inte sett något på sl.se om att vissa avgångar vänder vid Gröna Lund, vilket ju A32 brukat göra. Däremot den vanliga informationen om "Reducerad trafik pga vagnbrist".
/Gunnar Ekeving
Från Facebook: https://www.facebook.com/groups/2895674 ... 236944569/
Fotografen har alltså fotat en A32:a vid Bellmansro, misstänker jag.
Fotografen har alltså fotat en A32:a vid Bellmansro, misstänker jag.