Sida 1 av 1
Östgötapendeln får blipp och pristak istället för tågvärdar
Postat: måndag 30 september 2024 7:35
av Enceladus
Den 1 juni 2025 blir ungefär varannan avgång på Östgötapendeln
utan tågvärd. I somras blev det möjligt att
blippa sitt betalkort på tåget, och
pristak har införts:
Östgötatrafiken skrev:Linköping, Norrköping, Motala och Finspång
- Ett blipp ger biljett giltig i 60 minuter i stads/tätortszon – 33 kronor.
- Om du blippar en gång till efter 60 minuter ändras biljetten till en 24-timmarsbiljett, räknat från först blippet – 66 kronor.
- Du betalar aldrig mer än pristaket 990 kronor under en 30-dagarsperiod, räknat från första blippet.
- Om du påbörjar din resa i stadszon och sedan reser vidare ut på landsbygden så betalar du aldrig mer än 95 kronor för 120 minuter eller 190 kronor för 24 timmar.
Östgötapendeln, landsbygds- och expressbuss
- Ett blipp ger biljett giltig i 120 minuter i hela länet – 95 kronor.
- Om du blippar en gång till efter 120 minuter ändras biljetten till en 24-timmarsbiljett, räknat från först blippet – 190 kronor.
Därmed anser Östgötatrafiken att tågvärdar inte behövs på alla avgångar. Är detta en
modell att ta efter för andra regionala kollektivtrafikmyndigheter?
Bussmagasinet skrev:– För arbetspendlare som kommer att arbeta på distans någon eller några dagar i veckan är det här ett bra alternativ som gör att fler kan lämna bilen hemma, säger Sofia Malander, vd på Östgötatrafiken.
Re: Östgötapendeln får blipp och pristak istället för tågvärdar
Postat: måndag 30 september 2024 12:52
av leifd
Enceladus skrev: ↑måndag 30 september 2024 7:35
Den 1 juni 2025 blir ungefär varannan avgång på Östgötapendeln
utan tågvärd. I somras blev det möjligt att
blippa sitt betalkort på tåget, och
pristak har införts:
Östgötatrafiken skrev:Linköping, Norrköping, Motala och Finspång
- Ett blipp ger biljett giltig i 60 minuter i stads/tätortszon – 33 kronor.
- Om du blippar en gång till efter 60 minuter ändras biljetten till en 24-timmarsbiljett, räknat från först blippet – 66 kronor.
- Du betalar aldrig mer än pristaket 990 kronor under en 30-dagarsperiod, räknat från första blippet.
- Om du påbörjar din resa i stadszon och sedan reser vidare ut på landsbygden så betalar du aldrig mer än 95 kronor för 120 minuter eller 190 kronor för 24 timmar.
Östgötapendeln, landsbygds- och expressbuss
- Ett blipp ger biljett giltig i 120 minuter i hela länet – 95 kronor.
- Om du blippar en gång till efter 120 minuter ändras biljetten till en 24-timmarsbiljett, räknat från först blippet – 190 kronor.
Därmed anser Östgötatrafiken att tågvärdar inte behövs på alla avgångar. Är detta en
modell att ta efter för andra regionala kollektivtrafikmyndigheter?
Bussmagasinet skrev:– För arbetspendlare som kommer att arbeta på distans någon eller några dagar i veckan är det här ett bra alternativ som gör att fler kan lämna bilen hemma, säger Sofia Malander, vd på Östgötatrafiken.
Dock är det många många år sedan tågvärdarna försvann. Numer och sen många år, bemannar man med Kundvärdar, som inte har någon säkerhetstjänst alls.
Bara biljettkontroll och hjälp till kunder.
Re: Östgötapendeln får blipp och pristak istället för tågvärdar
Postat: måndag 30 september 2024 14:16
av Enceladus
leifd skrev: ↑måndag 30 september 2024 12:52
Dock är det många många år sedan tågvärdarna försvann. Numer och sen många år, bemannar man med Kundvärdar, som inte har någon säkerhetstjänst alls.
Bara biljettkontroll och hjälp till kunder.
Är inte en av poängerna med tågvärdar att kunna köpa biljett ombord? Västtrafik
tillåter alltjämt biljettköp ombord på sina tåg:
Västtrafik skrev:På Västtågen kan du köpa biljett av tågvärden. Du betalar med bankkort.
Däremot är det nödvändigt att blippa sitt betalkort på spårvagnar, bussar och båtar i zon A.
Tjafs och hot vardag för ensamarbetande tågvärdar
Sekotidningen skrev:Maria tror att det är orealistiskt att få bort ensamarbetet helt. Johan instämmer. Som skyddsombud har han inte heller krävt dubbelbemanning.
–Det kostar och risken är att jobben försvinner, säger Johan.
[...]
Trots att de är skeptiska till möjligheten att få mer personalresurser hoppas de att nästa upphandling – som ska vara klar 2025 – ska innefatta kostnader för arbetsmiljö och dubbelbemanning. Det enda sättet att utöka resurserna är att få politikerna att betala för ökad trygghet.
Och nu försvinner jobben trots allt. Jag är inte alls förvånad med tanke på vad som hände med tågvärdarna på SL:s pendeltåg...
Re: Östgötapendeln får blipp och pristak istället för tågvärdar
Postat: tisdag 01 oktober 2024 21:36
av Hechtwagen
Rimlig utveckling, det går ju art köra pendeltåg med bara förare i Stockholm så varför inte på fler ställen?
Re: Östgötapendeln får blipp och pristak istället för tågvärdar
Postat: torsdag 03 oktober 2024 13:09
av Enceladus
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 01 oktober 2024 21:36
Rimlig utveckling, det går ju art köra pendeltåg med bara förare i Stockholm så varför inte på fler ställen?
Östgötatrafiken gör inte heller misstaget att inte kompensera resenärerna för besparingen, utan inför pristak i förväg. Jämför hur SL betraktar tågresenärerna...
Re: Östgötapendeln får blipp och pristak istället för tågvärdar
Postat: lördag 21 december 2024 20:05
av Hechtwagen
Enceladus skrev: ↑torsdag 03 oktober 2024 13:09
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 01 oktober 2024 21:36
Rimlig utveckling, det går ju art köra pendeltåg med bara förare i Stockholm så varför inte på fler ställen?
Östgötatrafiken gör inte heller misstaget att inte kompensera resenärerna för besparingen, utan inför pristak i förväg. Jämför hur SL betraktar tågresenärerna...
Du kan jämföra pristaket med SLs enhetstaxa, där gav SL generöst utan att få något för det. Enhetstaxa är ju rent praktiskt en form av pristak.