Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hans W
Inlägg: 187
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Hans W »

I går kl 11.30 efter ny besiktning av Strukton stängdes åter kurvan ner till hpl Waldemarsudde av för spårvagnstrafik, i praktiken stängdes alltså trafiken av Skansen - Waldermarsudde. De sedan tidigare insatta ersättningsbussarna (ersättning för spårvagnar med vagnfel) trafikerar sträckan. Ingen prognos för åtgärd / återöppnande.
daniel_s
Inlägg: 14248
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av daniel_s »

Inte första gången det blir en akut avstängning pga slitet spår. Även på Tvärbanan har detta förekommit. Det verkar som att någon/några inte förstår hur en spårväg fungerar.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3040
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Stefan Widén »

Det som hänt i Wau är ett extra ordinärt slitage som kräver en noggrann utredning för att finna orsaken till.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14248
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av daniel_s »

Tja, det är extraordinärt långt gånget, i övrigt inget att förvånas över. Men själva hanteringen borde bli föremål för utredning!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3162
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Hechtwagen »

Sannolikt ogynnsam spårgeometri i kombination med olämplig vagntyp. Någon form av flänssmörjning kanske behövs samt lagerhållning av förkrökta räler till kurvan så det inte blir aha-panik-jasså varje gång rälen slitits ut.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2547
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av roggek »

Är det inte originalspår från SS innan 1967 på sträckan, eller har man bytt ut rälerna?

Kanske dags att göra en "säckstation" med övergångsväxlar vid Ryssviksvägen.

Finns ju en hel slänt att bygga på fram till Italienska ambassaden, och skrota slingan (som bara är "nördig" ur ett spårvägshistoriskt perspektiv!) runt Waldemarsudde? Borde ju bli billigare i längden...
Linje /N vänder ju vid Skansen...

Jag menar det går ju så bra i andra änden... :mrgreen:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14248
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av daniel_s »

Delar av slingan byttes 1991, hela slingan 2003, sista återstående ”originalräls” (som lär ha varit från 1959) byttes 2009-10 så inget är kvar av det gamla. Jag tror att några rälsbitar har bytts igen efter det också.

Men sträckan trafikeras med tunga vagnar i tät trafik och det är tvära kurvor. Smörjningen kan säkerligen kalibreras men det finns gränser för hur mycket man kan smörja, i synnerhet här. Hjulprofiler kan också utredas. Men det krävs ingen djupare undersökning för att förstå att spåret slits extra mycket på vissa ställen, och när slitaget har nått en viss nivå tenderar det att accelerera. Varje timme som man står och kliar sig i huvudet över detta är mest av allt en timmes extra trafikstopp.

Så det är bara att hacka i sig att man behöver byta rälsen oftare på de värsta ställena helt enkelt, ingen annan förklaring behövs i dessa sammanhang. (Växlarna vid T-centralen som är ingjutna i betong mm kommer också att behöva bytas då och då, det blir slitage där också!)
Hans W
Inlägg: 187
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Hans W »

roggek skrev: fredag 28 juni 2024 18:13
Linje 7N vänder ju vid Skansen...

Jag menar det går ju så bra i andra änden... :mrgreen:
Nej, 7N, dvs museala trafiken vänder planenligt vid Waldemarsudde sommartid, då vänder istället varannan ordinarie vagn på linje 7 vid Skansen.
Men i nuvarande situation vänder alla vid Skansen.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3162
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: fredag 28 juni 2024 20:27 Delar av slingan byttes 1991, hela slingan 2003, sista återstående ”originalräls” (som lär ha varit från 1959) byttes 2009-10 så inget är kvar av det gamla. Jag tror att några rälsbitar har bytts igen efter det också.

Men sträckan trafikeras med tunga vagnar i tät trafik och det är tvära kurvor. Smörjningen kan säkerligen kalibreras men det finns gränser för hur mycket man kan smörja, i synnerhet här. Hjulprofiler kan också utredas. Men det krävs ingen djupare undersökning för att förstå att spåret slits extra mycket på vissa ställen, och när slitaget har nått en viss nivå tenderar det att accelerera. Varje timme som man står och kliar sig i huvudet över detta är mest av allt en timmes extra trafikstopp.

Så det är bara att hacka i sig att man behöver byta rälsen oftare på de värsta ställena helt enkelt, ingen annan förklaring behövs i dessa sammanhang. (Växlarna vid T-centralen som är ingjutna i betong mm kommer också att behöva bytas då och då, det blir slitage där också!)
Konsensus: ju kurvigare spår desto tätare rälsbytesintervall i förhållande till antalet axelpassager.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3040
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Stefan Widén »

Spåren i första skurvan är bytta runt 2020. Det som nu hänt är ett punktslitage på ca 3-4 m som alltså är extra ordinärt. Och det finns fler platser där vi ser slitage som man kan fundera på. Därav att man måste göra en ordentlig utredning om vagnarnas gångdynamik i kurvorna.

Och tyngre vagnar ger större slitage, det är ingen hemlighet, och där gäller det att ligga i fas med planerat underhåll.

Det finns kurvsmörjning både på vagnarna och i wau, men detta är alltså något annorlunda.

Vad får vi alltså finna ut.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3162
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Hechtwagen »

Upprepar rekomendationen att låta kröka till räler även för nästa gång de behöver bytas redan nu så kan man avsevärt korta ner avstängningstiden.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2249
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Thomas Lange »

Trafiken till WAU är åter igång, enligt internt meddelande.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6579
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: fredag 05 juli 2024 11:10 Upprepar rekomendationen att låta kröka till räler även för nästa gång de behöver bytas redan nu så kan man avsevärt korta ner avstängningstiden.
Problemet är väl att man då behöver en massa färdigkrökta räler i lager. Säkerligen kan man hitta ett sätt där man på något sätt tillämpar principen "förbyggande underhåll" i stället för det som är modernt idag, "behovsanpassat underhåll" (en konsultframtagen term som egentligen betyder att man låter saker gå sönder och byter ut trasiga delar under panik och tidspress).
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14248
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av daniel_s »

Aktuell (snart f. d.) entreprenör har ju formulerat sloganen ”we find it before it breaks”, oklart om det även täcker in att byta ut prylen innan den blir oanvändbar eller om åtagandet bara är att hitta den men det styr kanske kunden :cheesygrin:

Men när man nu vet att det finns punkter med stort slitage så är det bara att anpassa underhållet till det. Att göra en djupgående orsaksanalys av varför spåret slits extra mycket på de värsta ställena är egentligen rätt onödigt, den utgiften motsvaras inte av någon besparing i slutänden så länge man inte förändrar spårgeometrin. Krasst sett kan man lika gärna byta rälsen då och då utan att fullt ut förstå sambanden.

Men man kan ju gärna titta efter uppenbara tecken som att hjulen börjar gå på flänsarna så att det blir rejäl flerpunktskontakt, jag undrar hur mycket besiktningsreglerna är till hjälp där… det har förekommit problem även på Tvärbanan med detta.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3162
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: fredag 05 juli 2024 22:10
Hechtwagen skrev: fredag 05 juli 2024 11:10 Upprepar rekomendationen att låta kröka till räler även för nästa gång de behöver bytas redan nu så kan man avsevärt korta ner avstängningstiden.
Problemet är väl att man då behöver en massa färdigkrökta räler i lager. Säkerligen kan man hitta ett sätt där man på något sätt tillämpar principen "förbyggande underhåll" i stället för det som är modernt idag, "behovsanpassat underhåll" (en konsultframtagen term som egentligen betyder att man låter saker gå sönder och byter ut trasiga delar under panik och tidspress).

Du använder termen underhåll fel.
Det handlar inte om underhåll utan om mer eller mindre akuta reparationer.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4574
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av leifd »

Hechtwagen skrev: lördag 06 juli 2024 10:28
Odd skrev: fredag 05 juli 2024 22:10
Hechtwagen skrev: fredag 05 juli 2024 11:10 Upprepar rekomendationen att låta kröka till räler även för nästa gång de behöver bytas redan nu så kan man avsevärt korta ner avstängningstiden.
Problemet är väl att man då behöver en massa färdigkrökta räler i lager. Säkerligen kan man hitta ett sätt där man på något sätt tillämpar principen "förbyggande underhåll" i stället för det som är modernt idag, "behovsanpassat underhåll" (en konsultframtagen term som egentligen betyder att man låter saker gå sönder och byter ut trasiga delar under panik och tidspress).

Du använder termen underhåll fel.
Det handlar inte om underhåll utan om mer eller mindre akuta reparationer.
Helt rätt.
Underhåll är sånt man gör när trafiken kan flyta på... Akut reparation är det man gör när trafiken står stilla.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6579
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: lördag 06 juli 2024 10:28
Odd skrev: fredag 05 juli 2024 22:10
Hechtwagen skrev: fredag 05 juli 2024 11:10 Upprepar rekomendationen att låta kröka till räler även för nästa gång de behöver bytas redan nu så kan man avsevärt korta ner avstängningstiden.
Problemet är väl att man då behöver en massa färdigkrökta räler i lager. Säkerligen kan man hitta ett sätt där man på något sätt tillämpar principen "förbyggande underhåll" i stället för det som är modernt idag, "behovsanpassat underhåll" (en konsultframtagen term som egentligen betyder att man låter saker gå sönder och byter ut trasiga delar under panik och tidspress).

Du använder termen underhåll fel.
Nej.
Hechtwagen skrev: fredag 05 juli 2024 11:10 Det handlar inte om underhåll utan om mer eller mindre akuta reparationer.
Exakt. En underhållsmodell som bygger på att vänta tills saker går sönder innebär alltid mer eller mindre akuta reparationer. Det ökar även risken för oplanerade driftstopp.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3162
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av Hechtwagen »

Det var ju tur att det var en avkrok som det handlade om denna gång för förmågan att detektera och hantera detta imponerar inte på någon. Som spårvagnsvän vill man ju att Stockholms enda innerstadsspårvägslinje ska vara en mönsterspårväg och det vore ju synd att påstå att så är fallet.

Hur många dagar hittills i år har det varit full trafik på hela linjen hela dagen med spårvagnar på alla avgångar? Noll?
X12
Inlägg: 344
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av X12 »

Borde det inte gå att räta ut den där kurvan något om man låter spårvagn och bilar gå i blandtrafik där?
twr
Inlägg: 8985
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt

Inlägg av twr »

X12 skrev: onsdag 10 juli 2024 16:16 Borde det inte gå att räta ut den där kurvan något om man låter spårvagn och bilar gå i blandtrafik där?
En snabb undersökning på eniro tyder på att kurvan är kanske 17 meter i dagsläget och att det borde gå att uppnå 25 m, kanske något mer. Man borde då lämpligen signalreglera så att man stoppar biltrafiken när en spårvagn genar i kurvan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar