Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
I går kl 11.30 efter ny besiktning av Strukton stängdes åter kurvan ner till hpl Waldemarsudde av för spårvagnstrafik, i praktiken stängdes alltså trafiken av Skansen - Waldermarsudde. De sedan tidigare insatta ersättningsbussarna (ersättning för spårvagnar med vagnfel) trafikerar sträckan. Ingen prognos för åtgärd / återöppnande.
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Inte första gången det blir en akut avstängning pga slitet spår. Även på Tvärbanan har detta förekommit. Det verkar som att någon/några inte förstår hur en spårväg fungerar.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3040
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Det som hänt i Wau är ett extra ordinärt slitage som kräver en noggrann utredning för att finna orsaken till.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Tja, det är extraordinärt långt gånget, i övrigt inget att förvånas över. Men själva hanteringen borde bli föremål för utredning!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3162
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Sannolikt ogynnsam spårgeometri i kombination med olämplig vagntyp. Någon form av flänssmörjning kanske behövs samt lagerhållning av förkrökta räler till kurvan så det inte blir aha-panik-jasså varje gång rälen slitits ut.
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Är det inte originalspår från SS innan 1967 på sträckan, eller har man bytt ut rälerna?
Kanske dags att göra en "säckstation" med övergångsväxlar vid Ryssviksvägen.
Finns ju en hel slänt att bygga på fram till Italienska ambassaden, och skrota slingan (som bara är "nördig" ur ett spårvägshistoriskt perspektiv!) runt Waldemarsudde? Borde ju bli billigare i längden...
Linje /N vänder ju vid Skansen...
Jag menar det går ju så bra i andra änden...
Kanske dags att göra en "säckstation" med övergångsväxlar vid Ryssviksvägen.
Finns ju en hel slänt att bygga på fram till Italienska ambassaden, och skrota slingan (som bara är "nördig" ur ett spårvägshistoriskt perspektiv!) runt Waldemarsudde? Borde ju bli billigare i längden...
Linje /N vänder ju vid Skansen...
Jag menar det går ju så bra i andra änden...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Delar av slingan byttes 1991, hela slingan 2003, sista återstående ”originalräls” (som lär ha varit från 1959) byttes 2009-10 så inget är kvar av det gamla. Jag tror att några rälsbitar har bytts igen efter det också.
Men sträckan trafikeras med tunga vagnar i tät trafik och det är tvära kurvor. Smörjningen kan säkerligen kalibreras men det finns gränser för hur mycket man kan smörja, i synnerhet här. Hjulprofiler kan också utredas. Men det krävs ingen djupare undersökning för att förstå att spåret slits extra mycket på vissa ställen, och när slitaget har nått en viss nivå tenderar det att accelerera. Varje timme som man står och kliar sig i huvudet över detta är mest av allt en timmes extra trafikstopp.
Så det är bara att hacka i sig att man behöver byta rälsen oftare på de värsta ställena helt enkelt, ingen annan förklaring behövs i dessa sammanhang. (Växlarna vid T-centralen som är ingjutna i betong mm kommer också att behöva bytas då och då, det blir slitage där också!)
Men sträckan trafikeras med tunga vagnar i tät trafik och det är tvära kurvor. Smörjningen kan säkerligen kalibreras men det finns gränser för hur mycket man kan smörja, i synnerhet här. Hjulprofiler kan också utredas. Men det krävs ingen djupare undersökning för att förstå att spåret slits extra mycket på vissa ställen, och när slitaget har nått en viss nivå tenderar det att accelerera. Varje timme som man står och kliar sig i huvudet över detta är mest av allt en timmes extra trafikstopp.
Så det är bara att hacka i sig att man behöver byta rälsen oftare på de värsta ställena helt enkelt, ingen annan förklaring behövs i dessa sammanhang. (Växlarna vid T-centralen som är ingjutna i betong mm kommer också att behöva bytas då och då, det blir slitage där också!)
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Nej, 7N, dvs museala trafiken vänder planenligt vid Waldemarsudde sommartid, då vänder istället varannan ordinarie vagn på linje 7 vid Skansen.
Men i nuvarande situation vänder alla vid Skansen.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3162
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Konsensus: ju kurvigare spår desto tätare rälsbytesintervall i förhållande till antalet axelpassager.daniel_s skrev: ↑fredag 28 juni 2024 20:27 Delar av slingan byttes 1991, hela slingan 2003, sista återstående ”originalräls” (som lär ha varit från 1959) byttes 2009-10 så inget är kvar av det gamla. Jag tror att några rälsbitar har bytts igen efter det också.
Men sträckan trafikeras med tunga vagnar i tät trafik och det är tvära kurvor. Smörjningen kan säkerligen kalibreras men det finns gränser för hur mycket man kan smörja, i synnerhet här. Hjulprofiler kan också utredas. Men det krävs ingen djupare undersökning för att förstå att spåret slits extra mycket på vissa ställen, och när slitaget har nått en viss nivå tenderar det att accelerera. Varje timme som man står och kliar sig i huvudet över detta är mest av allt en timmes extra trafikstopp.
Så det är bara att hacka i sig att man behöver byta rälsen oftare på de värsta ställena helt enkelt, ingen annan förklaring behövs i dessa sammanhang. (Växlarna vid T-centralen som är ingjutna i betong mm kommer också att behöva bytas då och då, det blir slitage där också!)
- Stefan Widén
- Inlägg: 3040
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Spåren i första skurvan är bytta runt 2020. Det som nu hänt är ett punktslitage på ca 3-4 m som alltså är extra ordinärt. Och det finns fler platser där vi ser slitage som man kan fundera på. Därav att man måste göra en ordentlig utredning om vagnarnas gångdynamik i kurvorna.
Och tyngre vagnar ger större slitage, det är ingen hemlighet, och där gäller det att ligga i fas med planerat underhåll.
Det finns kurvsmörjning både på vagnarna och i wau, men detta är alltså något annorlunda.
Vad får vi alltså finna ut.
Och tyngre vagnar ger större slitage, det är ingen hemlighet, och där gäller det att ligga i fas med planerat underhåll.
Det finns kurvsmörjning både på vagnarna och i wau, men detta är alltså något annorlunda.
Vad får vi alltså finna ut.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3162
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Upprepar rekomendationen att låta kröka till räler även för nästa gång de behöver bytas redan nu så kan man avsevärt korta ner avstängningstiden.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2249
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Trafiken till WAU är åter igång, enligt internt meddelande.
Ju förr dess bättre.
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Problemet är väl att man då behöver en massa färdigkrökta räler i lager. Säkerligen kan man hitta ett sätt där man på något sätt tillämpar principen "förbyggande underhåll" i stället för det som är modernt idag, "behovsanpassat underhåll" (en konsultframtagen term som egentligen betyder att man låter saker gå sönder och byter ut trasiga delar under panik och tidspress).Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 juli 2024 11:10 Upprepar rekomendationen att låta kröka till räler även för nästa gång de behöver bytas redan nu så kan man avsevärt korta ner avstängningstiden.
Genius on call
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Aktuell (snart f. d.) entreprenör har ju formulerat sloganen ”we find it before it breaks”, oklart om det även täcker in att byta ut prylen innan den blir oanvändbar eller om åtagandet bara är att hitta den men det styr kanske kunden
Men när man nu vet att det finns punkter med stort slitage så är det bara att anpassa underhållet till det. Att göra en djupgående orsaksanalys av varför spåret slits extra mycket på de värsta ställena är egentligen rätt onödigt, den utgiften motsvaras inte av någon besparing i slutänden så länge man inte förändrar spårgeometrin. Krasst sett kan man lika gärna byta rälsen då och då utan att fullt ut förstå sambanden.
Men man kan ju gärna titta efter uppenbara tecken som att hjulen börjar gå på flänsarna så att det blir rejäl flerpunktskontakt, jag undrar hur mycket besiktningsreglerna är till hjälp där… det har förekommit problem även på Tvärbanan med detta.
Men när man nu vet att det finns punkter med stort slitage så är det bara att anpassa underhållet till det. Att göra en djupgående orsaksanalys av varför spåret slits extra mycket på de värsta ställena är egentligen rätt onödigt, den utgiften motsvaras inte av någon besparing i slutänden så länge man inte förändrar spårgeometrin. Krasst sett kan man lika gärna byta rälsen då och då utan att fullt ut förstå sambanden.
Men man kan ju gärna titta efter uppenbara tecken som att hjulen börjar gå på flänsarna så att det blir rejäl flerpunktskontakt, jag undrar hur mycket besiktningsreglerna är till hjälp där… det har förekommit problem även på Tvärbanan med detta.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3162
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Odd skrev: ↑fredag 05 juli 2024 22:10Problemet är väl att man då behöver en massa färdigkrökta räler i lager. Säkerligen kan man hitta ett sätt där man på något sätt tillämpar principen "förbyggande underhåll" i stället för det som är modernt idag, "behovsanpassat underhåll" (en konsultframtagen term som egentligen betyder att man låter saker gå sönder och byter ut trasiga delar under panik och tidspress).Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 juli 2024 11:10 Upprepar rekomendationen att låta kröka till räler även för nästa gång de behöver bytas redan nu så kan man avsevärt korta ner avstängningstiden.
Du använder termen underhåll fel.
Det handlar inte om underhåll utan om mer eller mindre akuta reparationer.
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Helt rätt.Hechtwagen skrev: ↑lördag 06 juli 2024 10:28Odd skrev: ↑fredag 05 juli 2024 22:10Problemet är väl att man då behöver en massa färdigkrökta räler i lager. Säkerligen kan man hitta ett sätt där man på något sätt tillämpar principen "förbyggande underhåll" i stället för det som är modernt idag, "behovsanpassat underhåll" (en konsultframtagen term som egentligen betyder att man låter saker gå sönder och byter ut trasiga delar under panik och tidspress).Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 juli 2024 11:10 Upprepar rekomendationen att låta kröka till räler även för nästa gång de behöver bytas redan nu så kan man avsevärt korta ner avstängningstiden.
Du använder termen underhåll fel.
Det handlar inte om underhåll utan om mer eller mindre akuta reparationer.
Underhåll är sånt man gör när trafiken kan flyta på... Akut reparation är det man gör när trafiken står stilla.
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Nej.Hechtwagen skrev: ↑lördag 06 juli 2024 10:28Odd skrev: ↑fredag 05 juli 2024 22:10Problemet är väl att man då behöver en massa färdigkrökta räler i lager. Säkerligen kan man hitta ett sätt där man på något sätt tillämpar principen "förbyggande underhåll" i stället för det som är modernt idag, "behovsanpassat underhåll" (en konsultframtagen term som egentligen betyder att man låter saker gå sönder och byter ut trasiga delar under panik och tidspress).Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 juli 2024 11:10 Upprepar rekomendationen att låta kröka till räler även för nästa gång de behöver bytas redan nu så kan man avsevärt korta ner avstängningstiden.
Du använder termen underhåll fel.
Exakt. En underhållsmodell som bygger på att vänta tills saker går sönder innebär alltid mer eller mindre akuta reparationer. Det ökar även risken för oplanerade driftstopp.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 juli 2024 11:10 Det handlar inte om underhåll utan om mer eller mindre akuta reparationer.
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3162
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Det var ju tur att det var en avkrok som det handlade om denna gång för förmågan att detektera och hantera detta imponerar inte på någon. Som spårvagnsvän vill man ju att Stockholms enda innerstadsspårvägslinje ska vara en mönsterspårväg och det vore ju synd att påstå att så är fallet.
Hur många dagar hittills i år har det varit full trafik på hela linjen hela dagen med spårvagnar på alla avgångar? Noll?
Hur många dagar hittills i år har det varit full trafik på hela linjen hela dagen med spårvagnar på alla avgångar? Noll?
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
Borde det inte gå att räta ut den där kurvan något om man låter spårvagn och bilar gå i blandtrafik där?
Re: Stockholm: Skansen - Waldemarsudde åter avstängt
En snabb undersökning på eniro tyder på att kurvan är kanske 17 meter i dagsläget och att det borde gå att uppnå 25 m, kanske något mer. Man borde då lämpligen signalreglera så att man stoppar biltrafiken när en spårvagn genar i kurvan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.