Sida 1 av 1

Sparade Cx-vagnar

Postat: onsdag 12 juni 2024 16:05
av Markus E
Från säker källa så skall följande Cx-vagnar sparas tills vidare. Vi får hoppas att Spårvägsmuseet uttrycker intresse för att bevara åtminstone ett par av dem, så att de olika vagnsgenerationerna (frånsett C2/C3) finns representerade för framtiden i körbart skick.

C6 2674, 2686, 2688, 2733
C13 1200, 1204, 1230, 1238
C14 1304-05, 1354-55

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: måndag 17 juni 2024 23:06
av Hechtwagen
Spårvägsmuseet dör hellre än sparar någon av de vagnarna i körbart skick.

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: onsdag 19 juni 2024 9:42
av Stefan Widén
Hechtwagen skrev: måndag 17 juni 2024 23:06 Spårvägsmuseet dör hellre än sparar någon av de vagnarna i körbart skick.
Nu ska vi inte vara så dramatiska. Vi har tydliga signaler från museet om att man håller på med en kursändring och verkligen månar om det rörliga kulturarvet lika mycket som det statiska. Hur det sen kommer att visa sig hänger på bla hur man kan organisera verksamheten. I nya avtalet finns det med skrivningar där trafikutövaren skall medverka till att få ut museitrafiken.

/Stefan

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: onsdag 19 juni 2024 13:03
av /jes
Spår från Ropsten på Bobergsgatan till museet?!

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: onsdag 19 juni 2024 14:09
av Odd
/jes skrev: onsdag 19 juni 2024 13:03 Spår från Ropsten på Bobergsgatan till museet?!
Det blir en knepig nivåskillnad mellan tunnelbanans spår och Bobergsgatan. Eller du menar kanske spårvägsspår?
Tråden har ju med tunnelvagnar att göra.

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: onsdag 19 juni 2024 17:55
av Alex222
Intressant, vi får hoppas att de faktiskt bevaras.

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: torsdag 20 juni 2024 12:50
av /jes
Odd skrev: onsdag 19 juni 2024 14:09
/jes skrev: onsdag 19 juni 2024 13:03 Spår från Ropsten på Bobergsgatan till museet?!
Det blir en knepig nivåskillnad mellan tunnelbanans spår och Bobergsgatan. Eller du menar kanske spårvägsspår?
Tråden har ju med tunnelvagnar att göra.
I didn't call for a genius. 😀

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: torsdag 20 juni 2024 21:21
av Anders C
Hur är det i övrigt, följande vagnar finns väl fortfarande kvar:
C2 2182, 2208, 2415, 2417
C3 2367
C4 2516 (Café i Ovanmyra)
C5 2901 (Mannaminne)

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: söndag 23 juni 2024 8:29
av RobertE
Anders C skrev: torsdag 20 juni 2024 21:21 Hur är det i övrigt, följande vagnar finns väl fortfarande kvar:
C2 2182, 2208, 2415, 2417
C3 2367
C4 2516 (Café i Ovanmyra)
C5 2901 (Mannaminne)
Och även C5 2907 på Polishögskolan i Solna.

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: måndag 24 juni 2024 8:08
av Markus E
Ja, frånsett C2/C3 så finns även 2516 och 2901 kvar. C5 2907 är bara halv vad jag vet.

Det vore ju behjärtansvärt om museet/SL tog hem C4 2516 och driftsatte. Tyvärr är det väl så att dess tekniska status är under isen efter att ha stått ute mer eller mindre ( i ett skjul) i många år. Men C4:an representerar ju en vagnsgeneration på 200 vagnar som helt dominerade bana 2 under många år. C5:an är ju rolig som kuriosum men endast som en uddafågel.

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: söndag 06 juli 2025 16:56
av Alex222
Något nytt om de CX-vagnar som finns kvar? Hörde rykten om att alla ej ombyggda C6 har skrotats samt nästan alla C14 och att endast 7 C13 vagnar ska vara kvar.

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: söndag 06 juli 2025 23:00
av Sparkfot
Alex222 skrev: söndag 06 juli 2025 16:56 Något nytt om de CX-vagnar som finns kvar? Hörde rykten om att alla ej ombyggda C6 har skrotats samt nästan alla C14 och att endast 7 C13 vagnar ska vara kvar.
Mig veterligen finns bara dessa C13 kvar: 1186,
1204,1218,1230,1238. Alla c6or plus C14 (utöver den som museet har) är armeringsjärn numera.

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: måndag 07 juli 2025 9:27
av roggek
Stefan Widén skrev: onsdag 19 juni 2024 9:42
Hechtwagen skrev: måndag 17 juni 2024 23:06 Spårvägsmuseet dör hellre än sparar någon av de vagnarna i körbart skick.
Nu ska vi inte vara så dramatiska. Vi har tydliga signaler från museet om att man håller på med en kursändring och verkligen månar om det rörliga kulturarvet lika mycket som det statiska. Hur det sen kommer att visa sig hänger på bla hur man kan organisera verksamheten. I nya avtalet finns det med skrivningar där trafikutövaren skall medverka till att få ut museitrafiken.

/Stefan
Ja, och MTR gör ju allt för att få ut museitrafiken...
Veterantunneltåget är nog en stor nagel i ögat för MTR, som knappt kan få den reguljära trafiken att rulla...
Veterantunneltåget har väl inte rullat för egen maskin på en sisådär 10-11 år, va...
Senast veterantunneltåget var ute för egen maskin var i Liljeholmen 5 april 2014

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: måndag 07 juli 2025 13:34
av Hechtwagen
Se där ja, veterantåget i dess mycket märkliga gröna nyans.

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: tisdag 08 juli 2025 17:03
av C12C3C3C12
Tyvärr skrotades 2651 som var den 1:a C6:an...

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: tisdag 08 juli 2025 17:41
av daniel_s
C12C3C3C12 skrev: tisdag 08 juli 2025 17:03 Tyvärr skrotades 2651 som var den 1:a C6:an...
Ja och 2818 som var den sista, och nästan alla däremellan! Sånt är livet! Men 2819 som var den första C8 finns i alla fall kvar!

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: onsdag 09 juli 2025 8:51
av Lars Stegenius
Hechtwagen skrev: måndag 07 juli 2025 13:34 Se där ja, veterantåget i dess mycket märkliga gröna nyans.
Den underliga färgen kommer sig av att tåget blev utsatt för en ofrivillig ommålning i början av 2006. Efter en tids katt-och-råtta-lek mellan målare och väktare tog man sig in i den numer rivna uppställningshallen i Hammarby och målade om vagnarna. När tåget till slut lackerades om blev det i fel nyans av någon anledning, märkningen av 2182 och 2208 blev också fel.
Ungefär i samma veva var man också inne i verkstan och målade om ett nylackerat C14-par. C4 2548, som också råkade stå inne i verkstan, blev också ett offer men bara lindrigt.

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: torsdag 10 juli 2025 17:09
av Markus E
Hechtwagen skrev: måndag 07 juli 2025 13:34 Se där ja, veterantåget i dess mycket märkliga gröna nyans.
När veterantåget målades om 2014 inför uppvisningen, så hade jag kontakt med dåvarande museichefen på Spårvägsmuseet om kulören/nyansen. Eftersom dokumentation saknades så utgick de från den C2:a 2417 som reviderades 1975 som står på museet. Men nyansen blev nog ändå för skarpt grön. Märk väl att nyansen innan ommålningen inte heller var rätt. Den nyansen som då användes (2000) var den gröna som blev standard fr o m C12 1001 som levererades 1977, och som senare användes i HY vid revision och vagnar målades gröna. Skillnaden syns tydligt när C12 är kopplade ihop med C2 på bilder från 70-/80-talet.

Vad som blev till det bättre i samband med ommålningen var att taklisten blev korrekt grön, inte grå som den felaktigt var på veterantåget innan.

Inför en framtida ommålning om det blir aktuellt bör man nog göra en noggrann kulörlikning på en dold yta på 2417, t ex under strålkastarkåpor.

Re: Sparade Cx-vagnar

Postat: torsdag 10 juli 2025 22:52
av Hechtwagen
Markus E skrev: torsdag 10 juli 2025 17:09
Hechtwagen skrev: måndag 07 juli 2025 13:34 Se där ja, veterantåget i dess mycket märkliga gröna nyans.
När veterantåget målades om 2014 inför uppvisningen, så hade jag kontakt med dåvarande museichefen på Spårvägsmuseet om kulören/nyansen. Eftersom dokumentation saknades så utgick de från den C2:a 2417 som reviderades 1975 som står på museet. Men nyansen blev nog ändå för skarpt grön. Märk väl att nyansen innan ommålningen inte heller var rätt. Den nyansen som då användes (2000) var den gröna som blev standard fr o m C12 1001 som levererades 1977, och som senare användes i HY vid revision och vagnar målades gröna. Skillnaden syns tydligt när C12 är kopplade ihop med C2 på bilder från 70-/80-talet.

Vad som blev till det bättre i samband med ommålningen var att taklisten blev korrekt grön, inte grå som den felaktigt var på veterantåget innan.

Inför en framtida ommålning om det blir aktuellt bör man nog göra en noggrann kulörlikning på en dold yta på 2417, t ex under strålkastarkåpor.
Ja det vore ju kul, och om man får lämna rimliga önsjemål så borde 2182 (den heter väl det) återfå sina Robo-lyktor som tillhandahölls till renoveringen inför 50-årsjubileet men av någon anledning inte monterades. Och 2182 borde även få silvertak som den hade vid leverans.

Det som gör att 2182 inte såg ut som på 50-talet exteriört efter renoveringfn bortsett från den märkliga gröna nyansen och målningen vid taklisten var just frontlyktorna och att taket var grått och inte i silver. Det ska vara RAL 9006 och ingen klarlack på.efteråt.