Sida 1 av 1
T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: tisdag 04 juni 2024 21:13
av JohanB
Gula linjen planeras att gå med 70 meter långa förarlösa tåg i 5-minuterstrafik i rusning. Ergo behövs max 6 tågsätt, plus 2 i reserv. För denna ynkliga trafik så tänker man sig f.n. ha ett helt eget signalsystem, egen depå och förstås en helt egen vagntyp.
Detta måste rimligen vara billigare att köra banan med C30 (också 70 meter lång), ha vanliga förare och förlänga linjen till Hagsätra så att tågen kan använda den befintliga depån i Högdalen. Även om detta innebär ett byte i Hagsätra mellan Blå och Gul linje för de som vill åka exempelvis Bandhagen-Älvsjö.
Någon däremot, och i så fall varför?
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: tisdag 04 juni 2024 22:14
av Enceladus
Det finns ju
planer på ett nytt och gemensamt trafikstyrningssystem för tunnelbanans samtliga linjer. Dagens trafik på T-blå
visar väl varför detta är aktuellt...
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: tisdag 04 juni 2024 23:30
av Odd
Att införa ett åttonde signalsystem, en helt nytt spårsystem och ingen som helst samordning med befintliga system är så dumt och korkat att man blir alldeles knôttrig!
Den idioti som pågår kring denna för närvarande gula linje har få andra förebilder och riskerar till och med att köra om den f d gulalinjen i dumhet!
Den lekstuga som politikerna och tjänstemännen tillåts husera i saknar i stort sett motsvarighet någonstans i världen inom sin genre.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 6:54
av twr
Det viktiga är inte att nå en depå, utan att det finns depåplatser. Jag tror knappast att Högdalen har överkapacitet för att ta emot Gula linjens tåg.
Det enkla svaret på vad som borde göras med Gula linjen är att den inte borde byggas över huvud taget.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 13:11
av JohanB
twr skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 6:54
Det viktiga är inte att nå en depå, utan att det finns depåplatser. Jag tror knappast att Högdalen har överkapacitet för att ta emot Gula linjens tåg.
Det enkla svaret på vad som borde göras med Gula linjen är att den inte borde byggas över huvud taget.
Det handlar bara om 8 vagnar (motsv 4 vanliga tåg). Borde få plats i högdalen med liten insats.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 13:30
av daniel_s
Vad då för liten insats? Riva verkstadsbebyggelsen vid Trollesundsvägen, utvidga området och bygga två spår till?
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 15:45
av Hechtwagen
Inför nattrafik alla nätter så räcker hallplatserna eftersom det alltid är tåg ute.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 17:10
av Enceladus
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 15:45
Inför nattrafik alla nätter så räcker hallplatserna eftersom det alltid är tåg ute.
Under pandemin hade New Yorks tunnelbana - av oklara skäl - ingen allmänt tillgänglig nattrafik. Kanske ville klåfingriga politiker spara pengar, men det visade sig snabbt att det inte fanns några uppställningsplatser. Tågen fick istället
tomköras på nätterna - till samma pris.
Men går det att ha nattrafik alla dagar med det föråldrade signalsystemet? Gröna linjen är förstås inget problem.

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 17:20
av daniel_s
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 15:45
Inför nattrafik alla nätter så räcker hallplatserna eftersom det alltid är tåg ute.
Fast då behöver man nog fler verkstadsplatser i stället pga det ökade underhållet!
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 17:56
av JohanB
daniel_s skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 13:30
Vad då för liten insats? Riva verkstadsbebyggelsen vid Trollesundsvägen, utvidga området och bygga två spår till?
Jämfört med att bygga helt ny depå inkl alla tillbehör - självklart liten insats
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 19:29
av Enceladus
JohanB skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 17:56
daniel_s skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 13:30
Vad då för liten insats? Riva verkstadsbebyggelsen vid Trollesundsvägen, utvidga området och bygga två spår till?
Jämfört med att bygga helt ny depå inkl alla tillbehör - självklart liten insats
Vad är skillnaden mellan att utvidga C20-depån i Högdalen för några C30-vagnar och att utvidga X60-depån i Älvsjö för några C30-vagnar?
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 19:30
av daniel_s
Likheten är i alla fall att inget av det är det som är planerat att göras.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 19:36
av JohanB
daniel_s skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 19:30
Likheten är i alla fall att inget av det är det som är planerat att göras.
Inte planerat ännu. Bara för att man har ett tokigt förslag på bordet så innebär det ju inte nödvändigtvis att det genomförs.
Och C30 i Älvsjö känns tokigare än i Högdalen, finns ju inget där som är anpassat för tunneltåg. Högdalen kommer väl ändå att ha utrustning för att hantera C30.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: onsdag 05 juni 2024 21:47
av BSB101
Enceladus skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 17:10
Under pandemin hade New Yorks tunnelbana - av oklara skäl - ingen allmänt tillgänglig nattrafik.
Vad är oklart? Kan det vara så enkelt att efterfrågan gick ner? Att hålla New Yorks tunnelbana öppen för allmänheten kräver lite mer än några förare.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Postat: torsdag 06 juni 2024 11:16
av Enceladus
BSB101 skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 21:47
Enceladus skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 17:10
Under pandemin hade New Yorks tunnelbana - av oklara skäl - ingen allmänt tillgänglig nattrafik.
Vad är oklart? Kan det vara så enkelt att efterfrågan gick ner? Att hålla New Yorks tunnelbana öppen för allmänheten kräver lite mer än några förare.
Enligt
den länkade artikeln sparade MTA inga pengar på det tillfälliga trafikupplägget. Allmänheten fick ju istället tillgång till nattliga ersättningsbussar:
City & State skrev:But nearly a year into the pandemic, these kinds of cleaning efforts have been dismissed by some experts as “hygiene theater,” noting that the spread of the coronavirus largely happens by airborne transmission, and not surface transmission. To boot, the closures don’t save the MTA any money, as officials acknowledged at a joint legislative hearing on Tuesday. “That was not done as a cost-saving effort,” MTA Chief Financial Officer Robert Foran said of the closures. “We are still running trains. They are to get our workforce back and forth.”
[...]
While the subways are closed from 1 a.m. to 5 a.m., trains are still running and are only open to transit workers and police. The MTA may be getting its own workforce back and forth, but a city full of essential workers who require late-night transit are forced to make an extra effort to get around overnight. The MTA has ramped up its bus service because of the subway closures, but some essential workers find that to be an inadequate substitute.
Samtidigt kördes de nattliga tågen som vanligt. Säkerhetsteater verkar ha varit den egentliga orsaken till upplägget. Guvernören Cuomo sparkades nästa år.
