T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av JohanB »

Gula linjen planeras att gå med 70 meter långa förarlösa tåg i 5-minuterstrafik i rusning. Ergo behövs max 6 tågsätt, plus 2 i reserv. För denna ynkliga trafik så tänker man sig f.n. ha ett helt eget signalsystem, egen depå och förstås en helt egen vagntyp.

Detta måste rimligen vara billigare att köra banan med C30 (också 70 meter lång), ha vanliga förare och förlänga linjen till Hagsätra så att tågen kan använda den befintliga depån i Högdalen. Även om detta innebär ett byte i Hagsätra mellan Blå och Gul linje för de som vill åka exempelvis Bandhagen-Älvsjö.

Någon däremot, och i så fall varför?
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av Enceladus »

Det finns ju planer på ett nytt och gemensamt trafikstyrningssystem för tunnelbanans samtliga linjer. Dagens trafik på T-blå visar väl varför detta är aktuellt...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av Odd »

Att införa ett åttonde signalsystem, en helt nytt spårsystem och ingen som helst samordning med befintliga system är så dumt och korkat att man blir alldeles knôttrig!

Den idioti som pågår kring denna för närvarande gula linje har få andra förebilder och riskerar till och med att köra om den f d gulalinjen i dumhet!

Den lekstuga som politikerna och tjänstemännen tillåts husera i saknar i stort sett motsvarighet någonstans i världen inom sin genre.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av twr »

Det viktiga är inte att nå en depå, utan att det finns depåplatser. Jag tror knappast att Högdalen har överkapacitet för att ta emot Gula linjens tåg.

Det enkla svaret på vad som borde göras med Gula linjen är att den inte borde byggas över huvud taget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av JohanB »

twr skrev: onsdag 05 juni 2024 6:54 Det viktiga är inte att nå en depå, utan att det finns depåplatser. Jag tror knappast att Högdalen har överkapacitet för att ta emot Gula linjens tåg.

Det enkla svaret på vad som borde göras med Gula linjen är att den inte borde byggas över huvud taget.
Det handlar bara om 8 vagnar (motsv 4 vanliga tåg). Borde få plats i högdalen med liten insats.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av daniel_s »

Vad då för liten insats? Riva verkstadsbebyggelsen vid Trollesundsvägen, utvidga området och bygga två spår till?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av Hechtwagen »

Inför nattrafik alla nätter så räcker hallplatserna eftersom det alltid är tåg ute.
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 05 juni 2024 15:45 Inför nattrafik alla nätter så räcker hallplatserna eftersom det alltid är tåg ute.
Under pandemin hade New Yorks tunnelbana - av oklara skäl - ingen allmänt tillgänglig nattrafik. Kanske ville klåfingriga politiker spara pengar, men det visade sig snabbt att det inte fanns några uppställningsplatser. Tågen fick istället tomköras på nätterna - till samma pris. :roll:

Men går det att ha nattrafik alla dagar med det föråldrade signalsystemet? Gröna linjen är förstås inget problem. :wink:
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 05 juni 2024 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: onsdag 05 juni 2024 15:45 Inför nattrafik alla nätter så räcker hallplatserna eftersom det alltid är tåg ute.
Fast då behöver man nog fler verkstadsplatser i stället pga det ökade underhållet!
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av JohanB »

daniel_s skrev: onsdag 05 juni 2024 13:30 Vad då för liten insats? Riva verkstadsbebyggelsen vid Trollesundsvägen, utvidga området och bygga två spår till?
Jämfört med att bygga helt ny depå inkl alla tillbehör - självklart liten insats
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av Enceladus »

JohanB skrev: onsdag 05 juni 2024 17:56
daniel_s skrev: onsdag 05 juni 2024 13:30 Vad då för liten insats? Riva verkstadsbebyggelsen vid Trollesundsvägen, utvidga området och bygga två spår till?
Jämfört med att bygga helt ny depå inkl alla tillbehör - självklart liten insats
Vad är skillnaden mellan att utvidga C20-depån i Högdalen för några C30-vagnar och att utvidga X60-depån i Älvsjö för några C30-vagnar?
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av daniel_s »

Likheten är i alla fall att inget av det är det som är planerat att göras.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av JohanB »

daniel_s skrev: onsdag 05 juni 2024 19:30 Likheten är i alla fall att inget av det är det som är planerat att göras.
Inte planerat ännu. Bara för att man har ett tokigt förslag på bordet så innebär det ju inte nödvändigtvis att det genomförs.

Och C30 i Älvsjö känns tokigare än i Högdalen, finns ju inget där som är anpassat för tunneltåg. Högdalen kommer väl ändå att ha utrustning för att hantera C30.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: onsdag 05 juni 2024 17:10
Under pandemin hade New Yorks tunnelbana - av oklara skäl - ingen allmänt tillgänglig nattrafik.
Vad är oklart? Kan det vara så enkelt att efterfrågan gick ner? Att hålla New Yorks tunnelbana öppen för allmänheten kräver lite mer än några förare.
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev: onsdag 05 juni 2024 21:47
Enceladus skrev: onsdag 05 juni 2024 17:10
Under pandemin hade New Yorks tunnelbana - av oklara skäl - ingen allmänt tillgänglig nattrafik.
Vad är oklart? Kan det vara så enkelt att efterfrågan gick ner? Att hålla New Yorks tunnelbana öppen för allmänheten kräver lite mer än några förare.
Enligt den länkade artikeln sparade MTA inga pengar på det tillfälliga trafikupplägget. Allmänheten fick ju istället tillgång till nattliga ersättningsbussar:
City & State skrev:But nearly a year into the pandemic, these kinds of cleaning efforts have been dismissed by some experts as “hygiene theater,” noting that the spread of the coronavirus largely happens by airborne transmission, and not surface transmission. To boot, the closures don’t save the MTA any money, as officials acknowledged at a joint legislative hearing on Tuesday. “That was not done as a cost-saving effort,” MTA Chief Financial Officer Robert Foran said of the closures. “We are still running trains. They are to get our workforce back and forth.”

[...]

While the subways are closed from 1 a.m. to 5 a.m., trains are still running and are only open to transit workers and police. The MTA may be getting its own workforce back and forth, but a city full of essential workers who require late-night transit are forced to make an extra effort to get around overnight. The MTA has ramped up its bus service because of the subway closures, but some essential workers find that to be an inadequate substitute.
Samtidigt kördes de nattliga tågen som vanligt. Säkerhetsteater verkar ha varit den egentliga orsaken till upplägget. Guvernören Cuomo sparkades nästa år. :roll:
Skriv svar