T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Gula linjen planeras att gå med 70 meter långa förarlösa tåg i 5-minuterstrafik i rusning. Ergo behövs max 6 tågsätt, plus 2 i reserv. För denna ynkliga trafik så tänker man sig f.n. ha ett helt eget signalsystem, egen depå och förstås en helt egen vagntyp.
Detta måste rimligen vara billigare att köra banan med C30 (också 70 meter lång), ha vanliga förare och förlänga linjen till Hagsätra så att tågen kan använda den befintliga depån i Högdalen. Även om detta innebär ett byte i Hagsätra mellan Blå och Gul linje för de som vill åka exempelvis Bandhagen-Älvsjö.
Någon däremot, och i så fall varför?
Detta måste rimligen vara billigare att köra banan med C30 (också 70 meter lång), ha vanliga förare och förlänga linjen till Hagsätra så att tågen kan använda den befintliga depån i Högdalen. Även om detta innebär ett byte i Hagsätra mellan Blå och Gul linje för de som vill åka exempelvis Bandhagen-Älvsjö.
Någon däremot, och i så fall varför?
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Det finns ju planer på ett nytt och gemensamt trafikstyrningssystem för tunnelbanans samtliga linjer. Dagens trafik på T-blå visar väl varför detta är aktuellt...
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Att införa ett åttonde signalsystem, en helt nytt spårsystem och ingen som helst samordning med befintliga system är så dumt och korkat att man blir alldeles knôttrig!
Den idioti som pågår kring denna för närvarande gula linje har få andra förebilder och riskerar till och med att köra om den f d gulalinjen i dumhet!
Den lekstuga som politikerna och tjänstemännen tillåts husera i saknar i stort sett motsvarighet någonstans i världen inom sin genre.
Den idioti som pågår kring denna för närvarande gula linje har få andra förebilder och riskerar till och med att köra om den f d gulalinjen i dumhet!
Den lekstuga som politikerna och tjänstemännen tillåts husera i saknar i stort sett motsvarighet någonstans i världen inom sin genre.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Det viktiga är inte att nå en depå, utan att det finns depåplatser. Jag tror knappast att Högdalen har överkapacitet för att ta emot Gula linjens tåg.
Det enkla svaret på vad som borde göras med Gula linjen är att den inte borde byggas över huvud taget.
Det enkla svaret på vad som borde göras med Gula linjen är att den inte borde byggas över huvud taget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Det handlar bara om 8 vagnar (motsv 4 vanliga tåg). Borde få plats i högdalen med liten insats.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Vad då för liten insats? Riva verkstadsbebyggelsen vid Trollesundsvägen, utvidga området och bygga två spår till?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Inför nattrafik alla nätter så räcker hallplatserna eftersom det alltid är tåg ute.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Under pandemin hade New Yorks tunnelbana - av oklara skäl - ingen allmänt tillgänglig nattrafik. Kanske ville klåfingriga politiker spara pengar, men det visade sig snabbt att det inte fanns några uppställningsplatser. Tågen fick istället tomköras på nätterna - till samma pris.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 15:45 Inför nattrafik alla nätter så räcker hallplatserna eftersom det alltid är tåg ute.

Men går det att ha nattrafik alla dagar med det föråldrade signalsystemet? Gröna linjen är förstås inget problem.

Senast redigerad av Enceladus den onsdag 05 juni 2024 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Fast då behöver man nog fler verkstadsplatser i stället pga det ökade underhållet!Hechtwagen skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 15:45 Inför nattrafik alla nätter så räcker hallplatserna eftersom det alltid är tåg ute.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Vad är skillnaden mellan att utvidga C20-depån i Högdalen för några C30-vagnar och att utvidga X60-depån i Älvsjö för några C30-vagnar?
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Likheten är i alla fall att inget av det är det som är planerat att göras.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Inte planerat ännu. Bara för att man har ett tokigt förslag på bordet så innebär det ju inte nödvändigtvis att det genomförs.
Och C30 i Älvsjö känns tokigare än i Högdalen, finns ju inget där som är anpassat för tunneltåg. Högdalen kommer väl ändå att ha utrustning för att hantera C30.
Re: T-Gul bör gå till Hagsätra och köras med C30
Enligt den länkade artikeln sparade MTA inga pengar på det tillfälliga trafikupplägget. Allmänheten fick ju istället tillgång till nattliga ersättningsbussar:
Samtidigt kördes de nattliga tågen som vanligt. Säkerhetsteater verkar ha varit den egentliga orsaken till upplägget. Guvernören Cuomo sparkades nästa år.City & State skrev:But nearly a year into the pandemic, these kinds of cleaning efforts have been dismissed by some experts as “hygiene theater,” noting that the spread of the coronavirus largely happens by airborne transmission, and not surface transmission. To boot, the closures don’t save the MTA any money, as officials acknowledged at a joint legislative hearing on Tuesday. “That was not done as a cost-saving effort,” MTA Chief Financial Officer Robert Foran said of the closures. “We are still running trains. They are to get our workforce back and forth.”
[...]
While the subways are closed from 1 a.m. to 5 a.m., trains are still running and are only open to transit workers and police. The MTA may be getting its own workforce back and forth, but a city full of essential workers who require late-night transit are forced to make an extra effort to get around overnight. The MTA has ramped up its bus service because of the subway closures, but some essential workers find that to be an inadequate substitute.
