hållplatsutrop
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
hållplatsutrop
I Stockholm vet vi att den gamla rösten heter Linda Norgren, i Skåne heter hon Jennie… men är det någon som känner till nån historia bakom nån annan utropsröst i Sverige?
Och stämmer det att Göteborg har haft 3 olika röster? Först en man med ganska mörk röst som pratade typ Stockholmska, sen Göteborgaren och nu är det en kvinnlig. Men har det varit nån mer?
Fyll på med all rolig info om utrop här!
Och stämmer det att Göteborg har haft 3 olika röster? Först en man med ganska mörk röst som pratade typ Stockholmska, sen Göteborgaren och nu är det en kvinnlig. Men har det varit nån mer?
Fyll på med all rolig info om utrop här!
Re: hållplatsutrop
Pågatågen hade väl först en icke-skånsk röst som annonserade ut stationerna. Det blev ändring på det.
På Östgötapendeln var texterna inlästa av en kvinnlig tågvärd. Detta var under DB/Arriva-tiden. Hur läget är nu, vet jag inte, då jag ju sällan åker numera.
Jag får det till fyra röster, innan han som pratade "typ stockholmska" så var det en manlig röst där inspelningskvaliteten var rätt dålig(?) och utropen lät som om de mumlades fram.
När jag körde pågatåg (som elev) så fanns en handfull inlånade Reginor och Ramlösa uttalades "Raaamlösa" av rösten, var gång tog jag micken och ropade ut stationsnamnet med korrekt uttal. Det gav pluspoäng från handledaren.
I Kronoberg fanns en röst som hette Karsten som ropade ut hållplatserna. Bland annat en i Ryssby som heter "Runsalavägen". Det är inte lätt att fatta att det ska uttalas med kort u (Runnsala...) men han hade långt u som i runsten. På något sätt borde man kunna föreslå hur hållplatser ska uttalas...
Professionell tyckare
Man kan väl föreslå det här: https://www.lanstrafikenkron.se/synpunkterKantorn skrev: ↑onsdag 12 juni 2024 10:33 I Kronoberg fanns en röst som hette Karsten som ropade ut hållplatserna. Bland annat en i Ryssby som heter "Runsalavägen". Det är inte lätt att fatta att det ska uttalas med kort u (Runnsala...) men han hade långt u som i runsten. På något sätt borde man kunna föreslå hur hållplatser ska uttalas...
På SL har jag fått några utrop ändrade genom motsvarande formulär.
Där är det! Detta var nu några år sedan, och då hittade jag ingen logisk sida.daniel_s skrev: ↑onsdag 12 juni 2024 12:02Man kan väl föreslå det här: https://www.lanstrafikenkron.se/synpunkterKantorn skrev: ↑onsdag 12 juni 2024 10:33 I Kronoberg fanns en röst som hette Karsten som ropade ut hållplatserna. Bland annat en i Ryssby som heter "Runsalavägen". Det är inte lätt att fatta att det ska uttalas med kort u (Runnsala...) men han hade långt u som i runsten. På något sätt borde man kunna föreslå hur hållplatser ska uttalas...
Professionell tyckare
-
Jag har lagt märke till att det tidigare felaktiga Sundbyberg centrum nu ändrats till korrekt utrop: Sundbebergs centrum.daniel_s skrev: ↑onsdag 12 juni 2024 12:02Man kan väl föreslå det här: https://www.lanstrafikenkron.se/synpunkterKantorn skrev: ↑onsdag 12 juni 2024 10:33 I Kronoberg fanns en röst som hette Karsten som ropade ut hållplatserna. Bland annat en i Ryssby som heter "Runsalavägen". Det är inte lätt att fatta att det ska uttalas med kort u (Runnsala...) men han hade långt u som i runsten. På något sätt borde man kunna föreslå hur hållplatser ska uttalas...
Just det, jag minns den ifrån riktigt gamla klipp! "Nässchta… Masschtuggstorget!"
Vet du när man började med tilläggen? Typ "Centralstationen Drottningtorget, Masthuggstorget Stenas Danmarksterminal" etc.
Åh, Karsten minns jag, har hört en intervju med honom!Kantorn skrev: ↑onsdag 12 juni 2024 10:33 I Kronoberg fanns en röst som hette Karsten som ropade ut hållplatserna. Bland annat en i Ryssby som heter "Runsalavägen". Det är inte lätt att fatta att det ska uttalas med kort u (Runnsala...) men han hade långt u som i runsten. På något sätt borde man kunna föreslå hur hållplatser ska uttalas...
Tror att det är ändrat nu, och det är nån yngre tjej som läst in dom nya meddelandena.
Jag har alltid undrat vad damen heter som gör dom gamla utropen i lokaltrafiken i Norrköping (och Linköping) på alla bussar och någon enstaka spårvagn. Hon har en röst som påminner om Astrid Lindgrens, riktigt mysigt!
Gubben i Göteborg låter i alla fall som att han pratar i en konservburk
Genius on call
Om den kvinnliga tågvärd som läst in texterna råkar vara en "yngre tjej" då ?wax skrev: ↑söndag 07 juli 2024 18:46Tror att det är ändrat nu, och det är nån yngre tjej som läst in dom nya meddelandena.
Jag har alltid undrat vad damen heter som gör dom gamla utropen i lokaltrafiken i Norrköping (och Linköping) på alla bussar och någon enstaka spårvagn. Hon har en röst som påminner om Astrid Lindgrens, riktigt mysigt!
Råkar ju veta att så är fallet...
Vad inläsarna i fråga heter, tycker jag väl är hyfsat ointressant, eller tänker du fria ?
Det kanske är hon du också tänker på, hon har iallafall hörts sen ca 2015.leifd skrev: ↑söndag 07 juli 2024 19:34Om den kvinnliga tågvärd som läst in texterna råkar vara en "yngre tjej" då ?wax skrev: ↑söndag 07 juli 2024 18:46Tror att det är ändrat nu, och det är nån yngre tjej som läst in dom nya meddelandena.
Råkar ju veta att så är fallet...
Vad inläsarna i fråga heter, tycker jag väl är hyfsat ointressant, eller tänker du fria ?
Haha… är bara nyfiken! Som Linda Norgren i Stockholm t ex.
Dessvärre inte, bor inte i Göteborg, men jag spelade in en hyfsad bunt utrop omkring 2008 när man höll på att byta till den rikssvenska rösten och på hälften av inspelningarna hörs "mummelgubben".
Undrar förresten om inte Jönköping använde samma röst på de dåvarande stombussarna? Lika burkiga utrop i.a.f.
-
I London var man intresserad av namnet på den kvinnliga rösten som ropade ut busshållplatserna samt destination, dom fick reda på det.
Krille400 skrev: ↑tisdag 09 juli 2024 23:34Dessvärre inte, bor inte i Göteborg, men jag spelade in en hyfsad bunt utrop omkring 2008 när man höll på att byta till den rikssvenska rösten och på hälften av inspelningarna hörs "mummelgubben".
Undrar förresten om inte Jönköping använde samma röst på de dåvarande stombussarna? Lika burkiga utrop i.a.f.
Åh, har du kvar dom inspelningarna?
Jönköping vet jag inget om, Karin tror jag hon heter som pratar nu iallafall.
Härligt! Har du spelat in linje 11?