”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
thorwald
Inlägg: 209
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Inlägg av thorwald »

:twisted:
Sluta skicka referenser till Dagen Nyheter! Artikeln är låst och tänker inte prenumerera på "blaskan". Alltså detta är den verkliga "Grava felbedömningen"
4330
Inlägg: 165
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Inlägg av 4330 »

thorwald skrev: lördag 04 maj 2024 5:06 :twisted:
Sluta skicka referenser till Dagen Nyheter! Artikeln är låst och tänker inte prenumerera på "blaskan". Alltså detta är den verkliga "Grava felbedömningen"
Inte låst för mig och jag har ingen DN-prenumeration.
daniel_s
Inlägg: 14183
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Inlägg av daniel_s »

4330 skrev: lördag 04 maj 2024 11:36
thorwald skrev: lördag 04 maj 2024 5:06 :twisted:
Sluta skicka referenser till Dagen Nyheter! Artikeln är låst och tänker inte prenumerera på "blaskan". Alltså detta är den verkliga "Grava felbedömningen"
Inte låst för mig och jag har ingen DN-prenumeration.
Sånt där är olika, det borde införas en regel mot förvirrade diskussioner om huruvida tidningsartiklar är låsta.
toddetoddelito
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19

Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Inlägg av toddetoddelito »

Om man skall försöka sammanfatta artikeln kort istället, så alla kan ta del av dess innehåll (om än i det kortare formatet):

En för Trafikverket intern promemoria går igenom hur väl myndighetens (inklusive tidigare myndigheterna Banverket och Vägverket, förmodar jag) resandeprognoser stämt med verkligheten. Särskilt missbedömdes persontågstrafiken (åsyftas avgångar?) – 29% beräknad ökning från 1997 till 2020 blev i verkligheten en ökning på 108%. Resandet med tåg ökade också mer än beräknat, 59% beräknad ökning mellan 1993 och 2010 blev i verkligheten 75%.

Bilresandet bedömdes dock öka mer än vad som faktiskt blev. För bilar beräknades resandet öka med 46%, men i verkligheten ökade det inte med mer än 17%. Således har investeringar snedfördelats, och järnvägsnätet är nu överbelastat. Enligt promemorian drabbades särskilt snabbtågen på sträckorna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö och Stockholm-Karlstad. Också näringslivet drabbas av felkalkylerna, då de inte tar hänsyn till ökad belastning genom godstrafik på räls. I artikeln nämns Northvolts anläggning i Skellefteå som ett exempel, där Trafikverket inte räknar med ökad trafik och därför heller inte satsar på infrastrukturen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6486
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Inlägg av Odd »

Nu skall vi väl ändå säga att det minsann inte är så lätt att förutspå framtiden.

En stackars utredare med tjänstebil och fria mil har nog bilden ganska klar för sig, ur sitt perspektiv. Det är nog inte obetydligt med önsketänkande från berörda tjänstemän inblandade.

Frågan är om man kommer styra om planerna efter vad man nu vet, eller kommer man att göra samma bedömningar men hoppas på ett annat resultat?
Genius on call
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: lördag 04 maj 2024 14:03
4330 skrev: lördag 04 maj 2024 11:36
thorwald skrev: lördag 04 maj 2024 5:06 :twisted:
Sluta skicka referenser till Dagen Nyheter! Artikeln är låst och tänker inte prenumerera på "blaskan". Alltså detta är den verkliga "Grava felbedömningen"
Inte låst för mig och jag har ingen DN-prenumeration.
Sånt där är olika, det borde införas en regel mot förvirrade diskussioner om huruvida tidningsartiklar är låsta.
Igår var artikeln låst för mej, idag är den öppen. Prenumerant på DN är jag inte heller. Tyvärr så ingår nog det där i de journalistiska bedömningarna vad som ska vara öppet eller inte, men det hindrar ju inte att högre chef sedan ändrar på det.
Vi lär få leva med fenomenet, tyvärr.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Inlägg av leifd »

Odd skrev: lördag 04 maj 2024 15:28 Nu skall vi väl ändå säga att det minsann inte är så lätt att förutspå framtiden.

En stackars utredare med tjänstebil och fria mil har nog bilden ganska klar för sig, ur sitt perspektiv. Det är nog inte obetydligt med önsketänkande från berörda tjänstemän inblandade.

Frågan är om man kommer styra om planerna efter vad man nu vet, eller kommer man att göra samma bedömningar men hoppas på ett annat resultat?
Kan hålla med faktiskt, så efter att ha läst den nu öppna artikeln, så kan man undra om det verkligen är någon bra idé att lägga massa pengar och arbetet på att göra dåliga prognoser. På samma vis som man förundras över att så många byggen ofta blir så mycket dyrare och oftast försenade (mot planeringen).
Känns som det mest är ett sätt att ge en massa byråkrater lön.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Inlägg av Per Lind »

thorwald skrev: lördag 04 maj 2024 5:06 :twisted:
Sluta skicka referenser till Dagen Nyheter! Artikeln är låst och tänker inte prenumerera på "blaskan". Alltså detta är den verkliga "Grava felbedömningen"
För mig är den inte heller låst och, ja, jag är inte prenumerant.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2055
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”

Inlägg av ADDE »

Per Lind skrev: torsdag 16 maj 2024 11:24
thorwald skrev: lördag 04 maj 2024 5:06 :twisted:
Sluta skicka referenser till Dagen Nyheter! Artikeln är låst och tänker inte prenumerera på "blaskan". Alltså detta är den verkliga "Grava felbedömningen"
För mig är den inte heller låst och, ja, jag är inte prenumerant.
-Per
Jag har satt i system att prenumerera i DN+allt för 1kr första månaden, säger upp det omedelbart så att när det löpt ut så betalar jag bara 1 kr även nästa månad. :D
Skriv svar