Sida 1 av 3

Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: måndag 15 april 2024 22:38
av Odd
Det finns tydligen vagnar som klarar av både smalspår och normalspår, i Schweiz naturligtvis. Visserligen 1000/1435 mm, men kanske kan det kunna fungera även med 891/1435 mm.

Då skulle man kunna tänka sig nya trafikmönster med vagnar som klarar av båda spårvidderna, utan att man behöver ha bråttom med att ställa om spårvidder. Kanske kan en sammanbindning av Saltsjöbanan och Roslagsbanan bli en möjlig framtid i alla fall...

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 16 april 2024 2:41
av Lennart Petersen
Odd skrev: måndag 15 april 2024 22:38 Det finns tydligen vagnar som klarar av både smalspår och normalspår, i Schweiz naturligtvis. Visserligen 1000/1435 mm, men kanske kan det kunna fungera även med 891/1435 mm.

Då skulle man kunna tänka sig nya trafikmönster med vagnar som klarar av båda spårvidderna, utan att man behöver ha bråttom med att ställa om spårvidder. Kanske kan en sammanbindning av Saltsjöbanan och Roslagsbanan bli en möjlig framtid i alla fall...
Det har ju funnits såfana tåg med spårviddsväxling tidigare men det unika med tåget i Schweiz är den stora skillnaden i spårvidc, man växlar mellan normalspår och meterspår och dessutom växlar tåget höjd för olika plattformshöjder. Det är ett turisttåg som går på Montreaux-Spiez-Interlaken.
Man kan väl anta att det är tekniskt möjligt även med spårvidd 891mm . Men själva spårviddsväxlingen tar ju några minuter och frågan är om man har den tiden i lokaltrafiken ?

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 16 april 2024 10:19
av Kantorn
Det enklaste sättet att få Roslagsbanan och Saltsjöbanan kompatibelt med varandra hade varit att spika in Saltsjöbanan. Där har folk dessutom vana vid långa avstängningar. Om hela Roslagsbanan skulle spikas ut skulle den läggas ner innan det var klart, eftersom det skulle märkas hur hjälpligt det skulle funka med bussar.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 16 april 2024 12:29
av Harald
Det bästa för Saltsjöbanan är nog att behålla den som normalspårig och skaffa nya vagnar som utnyttjar hela konstruktionsprofilen. Det är ju ett rätt enkelt byte till tunnelbanan när man väl kommer in dit igen.
Roslagbanans konstruktionsprofil verkar inte vara mycket bredare än Tvärbanans. Hopkoppling av Saltsjöbanan med Tvärbanan var påtänkt men har avskrivits. Att då till stora kostnader koppla ihop med en annan bana med smala vagnar verkar lite dumt.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: onsdag 17 april 2024 9:21
av twr
Odd skrev: Då skulle man kunna tänka sig nya trafikmönster med vagnar som klarar av båda spårvidderna, utan att man behöver ha bråttom med att ställa om spårvidder. Kanske kan en sammanbindning av Saltsjöbanan och Roslagsbanan bli en möjlig framtid i alla fall...
Det är intressant att du som brukar vara för standardisering för standardiseringens skull föreslår en så nischad speciallösning.

Roslagsbanans förlängsning söderut, om/när den kommer, ska i första hand ha en gren till Gustavsberg och en till Tyresö (möjligen vidare till Handen). En sammankoppling med Saltsjöbanan är inte huvudsyftet och det är inte ens självklart att det är en bra idè. Om det blir av blir sammankopplingen sannolikt utåt Saltsjö-Järla eller kanske rentav efter Nacka centrum, då närmar vi oss Fisksätra. Det som återstår utåt bör i så fall konverteras till smalspår, medan de inre delarna av Saltsjöbanan delvis kan omvandlas till utbyggnader av Tvärbanan och alltså behålla normalspår.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: onsdag 17 april 2024 10:34
av Odd
twr skrev: onsdag 17 april 2024 9:21
Odd skrev: Då skulle man kunna tänka sig nya trafikmönster med vagnar som klarar av båda spårvidderna, utan att man behöver ha bråttom med att ställa om spårvidder. Kanske kan en sammanbindning av Saltsjöbanan och Roslagsbanan bli en möjlig framtid i alla fall...
Det är intressant att du som brukar vara för standardisering för standardiseringens skull föreslår en så nischad speciallösning.
...
Klart som korvspad... På detta sätt kan man behålla båda standarderna :-D

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: onsdag 17 april 2024 13:31
av Enceladus
Odd skrev: måndag 15 april 2024 22:38 Kanske kan en sammanbindning av Saltsjöbanan och Roslagsbanan bli en möjlig framtid i alla fall...
Saltsjöbanan är huvudsakligen enkelspårig medan Roslagsbanan numera är dubbelspårig i de mer trafikerade delarna. En sammanbindning av banorna skulle i princip kräva att större delen av Saltsjöbanan byggs om. Hade det inte varit bättre att helt enkelt bygga en ny bana och låta Saltsjöbanan gå kvar till Slussen? Det finns ju ett mervärde i att Nacka har en direktförbindelse till Slussen, och det är hyfsat osannolikt att Roslagsbanans förlängning får en station vid Slussen.
twr skrev: onsdag 17 april 2024 9:21 Roslagsbanans förlängsning söderut, om/när den kommer, ska i första hand ha en gren till Gustavsberg och en till Tyresö (möjligen vidare till Handen). En sammankoppling med Saltsjöbanan är inte huvudsyftet och det är inte ens självklart att det är en bra idè. Om det blir av blir sammankopplingen sannolikt utåt Saltsjö-Järla eller kanske rentav efter Nacka centrum, då närmar vi oss Fisksätra. Det som återstår utåt bör i så fall konverteras till smalspår, medan de inre delarna av Saltsjöbanan delvis kan omvandlas till utbyggnader av Tvärbanan och alltså behålla normalspår.
För några år sedan gjorde SL en dylik skiss av Roslagsbanans förlängning söderut. Där lämnades den centrala delen av Saltsjöbanan orörd, vilket låter vettigt.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: onsdag 17 april 2024 22:20
av Lennart Petersen
Odd skrev: onsdag 17 april 2024 10:34
twr skrev: onsdag 17 april 2024 9:21
Odd skrev: Då skulle man kunna tänka sig nya trafikmönster med vagnar som klarar av båda spårvidderna, utan att man behöver ha bråttom med att ställa om spårvidder. Kanske kan en sammanbindning av Saltsjöbanan och Roslagsbanan bli en möjlig framtid i alla fall...
Det är intressant att du som brukar vara för standardisering för standardiseringens skull föreslår en så nischad speciallösning.
...
Klart som korvspad... På detta sätt kan man behålla båda standarderna :-D
Men en dyr lösning. Spårviddsväxlingsmaskinen och särskilt fordonen blir mycket dyra att konstruera. Och ovanpå det mycket dyra och komplicerade i underhåll. Det har ju använts (för normal-bredspår) för internationella tåg Spanien-Frankrike occh finns för några inrikes i Spanien. Ett tåg Turkiet-Georgien-Azerbaijan är på gång men ännu inte i trafik. Tåget i Schweiz är ett exklusivt turisttåg med tillägg . Från början tänkte man annars lägga in treskensspår men det föll bort. Sen får man väl betänka att även om man växlar spårvidd så måste tåget passa i RB profil.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: fredag 19 april 2024 11:10
av Breitspurbahn
twr skrev: onsdag 17 april 2024 9:21
Odd skrev: Då skulle man kunna tänka sig nya trafikmönster med vagnar som klarar av båda spårvidderna, utan att man behöver ha bråttom med att ställa om spårvidder. Kanske kan en sammanbindning av Saltsjöbanan och Roslagsbanan bli en möjlig framtid i alla fall...
Det är intressant att du som brukar vara för standardisering för standardiseringens skull föreslår en så nischad speciallösning.

Roslagsbanans förlängsning söderut, om/när den kommer, ska i första hand ha en gren till Gustavsberg och en till Tyresö (möjligen vidare till Handen). En sammankoppling med Saltsjöbanan är inte huvudsyftet och det är inte ens självklart att det är en bra idè. Om det blir av blir sammankopplingen sannolikt utåt Saltsjö-Järla eller kanske rentav efter Nacka centrum, då närmar vi oss Fisksätra. Det som återstår utåt bör i så fall konverteras till smalspår, medan de inre delarna av Saltsjöbanan delvis kan omvandlas till utbyggnader av Tvärbanan och alltså behålla normalspår.
Liksom motorvägen till Gustavsberg passerar Nacka så kommer ju även järnväg till Gustavsberg passera Nacka. Det faller sig naturligt med Saltsjön i norr och naturreservat i söder.
Och i Nacka finns en järnväg i form av Saltsjöbanan. Fullt rimligt att Gustavsberg får en gren av Saltsjöbanan från Storängen.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: fredag 19 april 2024 13:16
av Enceladus
Breitspurbahn skrev: fredag 19 april 2024 11:10 Och i Nacka finns en järnväg i form av Saltsjöbanan. Fullt rimligt att Gustavsberg får en gren av Saltsjöbanan från Storängen.
Saltsjöbanan är huvudsakligen enkelspårig. Därför är den inte lämplig. Möjligen kan Roslagsbanan få en gren till Fisksätra-Saltsjöbaden (se SL:s skiss ovan).

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: fredag 19 april 2024 22:26
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: fredag 19 april 2024 13:16
Breitspurbahn skrev: fredag 19 april 2024 11:10 Och i Nacka finns en järnväg i form av Saltsjöbanan. Fullt rimligt att Gustavsberg får en gren av Saltsjöbanan från Storängen.
Saltsjöbanan är huvudsakligen enkelspårig. Därför är den inte lämplig. Möjligen kan Roslagsbanan få en gren till Fisksätra-Saltsjöbaden (se SL:s skiss ovan).
Då bygger man ut den till dubbelspår , och tunnlar in mot T-Centralen. Historiskt har det också funnits planer på avgrening från Saltsjöbanan mot Värmdö. Och Nacka-Värmdö kan tänkas växa till något motsvarande ett Malmö med 200 tusen invånare så det behövs spår.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: fredag 19 april 2024 22:29
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: fredag 19 april 2024 22:26
Enceladus skrev: fredag 19 april 2024 13:16
Breitspurbahn skrev: fredag 19 april 2024 11:10 Och i Nacka finns en järnväg i form av Saltsjöbanan. Fullt rimligt att Gustavsberg får en gren av Saltsjöbanan från Storängen.
Saltsjöbanan är huvudsakligen enkelspårig. Därför är den inte lämplig. Möjligen kan Roslagsbanan få en gren till Fisksätra-Saltsjöbaden (se SL:s skiss ovan).
Då bygger man ut den till dubbelspår , och tunnlar in mot T-Centralen. Historiskt har det också funnits planer på avgrening från Saltsjöbanan mot Värmdö. Och Nacka-Värmdö kan tänkas växa till något motsvarande ett Malmö med 200 tusen invånare så det behövs spår.
Ja, det är ju i stort sett vad nuvarande planer går ut på. Skillnaden är bara att den befintliga Saltsjöbanan också behålls utöver den nya dubbelspåriga banan.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: måndag 22 april 2024 16:33
av Kantorn
Enceladus skrev: fredag 19 april 2024 22:29
Lennart Petersen skrev: fredag 19 april 2024 22:26 Då bygger man ut den till dubbelspår , och tunnlar in mot T-Centralen. Historiskt har det också funnits planer på avgrening från Saltsjöbanan mot Värmdö. Och Nacka-Värmdö kan tänkas växa till något motsvarande ett Malmö med 200 tusen invånare så det behövs spår.
Ja, det är ju i stort sett vad nuvarande planer går ut på. Skillnaden är bara att den befintliga Saltsjöbanan också behålls utöver den nya dubbelspåriga banan.
Jag skulle vilja påstå, och där tror jag Enceladus håller med mig, att Saltsjöbanan i sammanhanget är en kort järnväg med låg kapacitet, och som klarar sig med det, och därmed klarar sig med enkelspår. Det är väldigt mycket rop om att "Saltsjöbanan ska byggas ut". Snarare är det väl så att det som bör diskuteras är huruvida Saltsjöbanan ska byggas in i ett annat, befintligt eller kommande, system

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: måndag 22 april 2024 23:03
av gek
Kantorn skrev: måndag 22 april 2024 16:33 Jag skulle vilja påstå, och där tror jag Enceladus håller med mig, att Saltsjöbanan i sammanhanget är en kort järnväg med låg kapacitet, och som klarar sig med det, och därmed klarar sig med enkelspår. Det är väldigt mycket rop om att "Saltsjöbanan ska byggas ut"....
Det inte bara ropas, det byggs också:
Bild
Nytt mötesspår i Fisksätra. Ett mötesspår har även tillkommit i Tattby.

Trafikförvaltningen kallar gärna dessa mötesspår för "dubbelspår", vilket förstås låter mer imponerande.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 23 april 2024 10:04
av Hechtwagen
Kantorn skrev: tisdag 16 april 2024 10:19 Det enklaste sättet att få Roslagsbanan och Saltsjöbanan kompatibelt med varandra hade varit att spika in Saltsjöbanan. Där har folk dessutom vana vid långa avstängningar. Om hela Roslagsbanan skulle spikas ut skulle den läggas ner innan det var klart, eftersom det skulle märkas hur hjälpligt det skulle funka med bussar.
På 1800-talet hade man lätt klarat att spika in Saltsjöbanan på två veckor, nu skulle det ta två år minst. En försvårande faktor är att det inte går att spika i betongslipers.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 23 april 2024 11:27
av Kantorn
gek skrev: måndag 22 april 2024 23:03
Kantorn skrev: måndag 22 april 2024 16:33 Jag skulle vilja påstå, och där tror jag Enceladus håller med mig, att Saltsjöbanan i sammanhanget är en kort järnväg med låg kapacitet, och som klarar sig med det, och därmed klarar sig med enkelspår. Det är väldigt mycket rop om att "Saltsjöbanan ska byggas ut"....
Det inte bara ropas, det byggs också:
Bild
Nytt mötesspår i Fisksätra. Ett mötesspår har även tillkommit i Tattby.

Trafikförvaltningen kallar gärna dessa mötesspår för "dubbelspår", vilket förstås låter mer imponerande.
Ja visst. Men det jag menar är "utbyggnad till Värmdö och till Centralen". Då är två mötesspår nästan bara en älgskit i rymden. Men däremot är det säkerligen till stor fördel för dem som åker Saltsjöbanan.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 23 april 2024 11:34
av Enceladus
Hechtwagen skrev: tisdag 23 april 2024 10:04 På 1800-talet hade man lätt klarat att spika in Saltsjöbanan på två veckor, nu skulle det ta två år minst. En försvårande faktor är att det inte går att spika i betongslipers.
Kanske det, men en inspikning gör inte Stadsgårdstunneln dubbelspårig. Kan Roslagsbanan ens ta sig upp till ytan innan Sickla? Vidare är det klokt att utnyttja överkapaciteten på Saltsjöbanans korta dubbelspår till en önskad förlängning av Tvärbanan till Nacka Forum. Den möjligheten skulle en inspikning förstöra...

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 23 april 2024 12:03
av Fyrgeit
Jag tror mest på att behålla Saltis som sitt eget trafikslag och bygga Roslagsbana förbi T-centralen med grenar till Orminge/Gustavsberg/Hemmesta och Tyresö/Handen. Då hade man även haft tillräckligt med kapacitet på Roslagsbanan för att avgrena mot Tyresö strand/Gamla Tyresö också.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 23 april 2024 13:05
av Hechtwagen
Enceladus skrev: tisdag 23 april 2024 11:34
Hechtwagen skrev: tisdag 23 april 2024 10:04 På 1800-talet hade man lätt klarat att spika in Saltsjöbanan på två veckor, nu skulle det ta två år minst. En försvårande faktor är att det inte går att spika i betongslipers.
Kanske det, men en inspikning gör inte Stadsgårdstunneln dubbelspårig. Kan Roslagsbanan ens ta sig upp till ytan innan Sickla? Vidare är det klokt att utnyttja överkapaciteten på Saltsjöbanans korta dubbelspår till en önskad förlängning av Tvärbanan till Nacka Forum. Den möjligheten skulle en inspikning förstöra...
Treskensspår den korta sträckan.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 23 april 2024 13:52
av ADDE
Ni vet ju vad jag tycker om Roslagsbanan borde vara i framtiden... Normalspårig järnväg för 215 meter långa och 3260mm breda tåg som en del av pendeltågsnätet. Och det är inget fel med sådana järnvägar till Värmdö och Tyresö. Det tror jag behövs! Och då kan ju tåg med spårviddsväxling vara en smidig övergångslösning för att planera omspikandet över en längre period under den tågtypens livstid. Men det är inte en långsiktig lösning då Roslagsbanan har både en annan tåglängd och lastprofil idag jämfört med Trafikverkets nät och då utnyttjas tågen inte fullt ut på resten av pendeltågsnätet.

Och även saltsjöbanan bör integreras i andra system. Man var ju inne på att göra det till snabbspårväg ett tag och sträckan Slussen-Sickla-Storängen kan vara det. Sträckan Storängen-Saltsjöbaden/Solsidan kan bli tunnelbana och kopplas ihop med Nackatunnelbanan med en tunnel.