Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Inlägg av twr »

Kantorn skrev: tisdag 30 april 2024 10:37
Fyrgeit skrev: torsdag 25 april 2024 17:46
Kantorn skrev: torsdag 25 april 2024 15:08 Tågdelning - och kanske än mer tågsammansättning - tar väl alldeles för lång tid för en tunnelbanelinje?
Säg att man har 5-minuterstrafik ut till Fisksätra där hälften av tågen vänder. Då sker delning och sammansättning var 10:e minut i Igelboda. Vid vissa ändstationer i tunnelbanan sker det väl delning var 10:e minut om kvällen redan idag? Sen har ju Saltjsöbanan redan idag ett upplägg där alla tåg stannar ett par minuter i Igelboda.
Det är möjligt att det sker vid ändstationer. Men då sitter inte en massa passagerare och väntar otåligt... Men jag är väl negativ som vanligt...
Helt rätt. Jag tror inte det är realistiskt att dela tåg som ska trafikera Blå linjen genom city och vidare till Hjulsta/Barkarby. Det blir alldeles för störningskänsligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 440
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Inlägg av Breitspurbahn »

Normalspår verkar vara framtiden:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3076
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Inlägg av Hechtwagen »

Är det verkligen PK att kalla 1435 mm spårvidd för normalspår? I Roslagen är 891 mm normalt.
Skriv svar