SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10005
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Bara elbussar i SL-trafiken 2035
Bussmagasinet skrev:Samtliga bussar som kör åt SL i Region Stockholm kommer att vara eldrivna till år 2035 bedömer SL. 2023 utgjorde elbussarna knappt två procent av bussflottan i SL-trafiken. Senast 2026 är det slutkört med biogas och etanol i SL-trafiken. Men en rad faktorer kan bromsa satsningen på elbussar. Dit hör bland annat krav från totalförsvaret. Det konstaterar SL i en redovisning av läget när det gäller elektrifieringen av bussflottan i Storstockholm.
Som bekant har Stockholm lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa. Nu ska det bli ändring på detta. Etanol, biogas och biodiesel fasas ut till 2035:

Bild

Bilden är hämtad från Bussmagasinet, vilken i sin tur är hämtad från ett informationsärende i Trafiknämnden. Oslo och Köpenhamn ligger dock cirka tio år före.
Trafikförvaltningen skrev:De trafikavtal som startar under 2024 (E42) och 2025 (E36C, E37C och E45) kommer efter år 2031 vara de enda avtalen där biodieselbussar fortsatt trafikerar (om inte trafikutövaren själva valt att byta ut biodieselfordonen i förtid). Åldern på biodieselfordonen i dessa avtal år 2030 är i dagsläget okänd eftersom fordonsinköpen till avtalen inte är klara. Men med antagandet om nya fordon till trafikavtalen vid avtalsstart förutsätts att inget utbyte av fordon kommer att ske före dess att avtalstiden löper ut.

Trafikavtalen E42 och E36C, E37C, E45 förväntas förnyas år 2034 resp. 2035 vilket då blir det år då 100 % elektrifiering är troligast att finnas på plats.
De sista trafikavtalsområdena blir då E42 (Bromma/Solna/Sollentuna), E36C (Nacka/Värmdö), E37C (Huddinge/Botkyrka/Söderort) och E45 (Tyresö/Handen).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6494
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Ibland drivs utvecklingen av ett önsketänkande som är svårt att uppfylla i verkligheten.

SLs önskemål om autonoma bussar redan till 2030 (lite drygt) är ett exempel, där utvecklingen går extremt långsamt och trots att det har pågått en intensiv utveckling under snart två decennier så finns det inte ett enda autonomt körande bussystem i världen som uppfyller normala krav som man kan ställa på ett sådant system för att det skall fungera i verkligheten. Jag vet att det finns någon "tangentbordsexpert" som garanterat kommer att tokgoggla efter bevis på motsatsen, kommer att påpeka att det finns ett i Skottland, men då måste jag påminna om vad "autonom" betyder. Jag tror inte ens att man till 2050 kommer att få sådana system på plats. De kommer bara fungera i starkt kontrollerade miljöer och riskerar dessutom att knuffa undan betydligt viktigare mål.

Det enda vettiga framåt är att ha en mix av laddbara fordon och fordon som laddas under drift, med tråd, elektromagnetisk överföring eller via kemisk omvandling. Det kommande berget med avfall från dessa batterifordon kommer dock att skapa en industri av mindre nogräknade personer som kommer att utnyttja situationen skrupelfritt.

Att regeringen helt missar alla klimatmål beror just på önsketänkande om att det kommer att lösa sig av sig självt. Men så länge som politikerna inte förstår att energisystemet är ett enda sammanhängande system och att vi helt enkelt förbrukar för mycket energi så kommer vi varken klara 2-gradersmålet, eller någon av de kommande gradersmålen som kommer att sättas när man har gett upp det förra.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10005
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 15 april 2024 19:36 Ibland drivs utvecklingen av ett önsketänkande som är svårt att uppfylla i verkligheten.
Menar skribenten att det är orealistiskt för Stockholm att minska gapet till Köpenhamn inom kollektivtrafik till bara 10 år? Beror inte detta på 16 år av M-styre?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6494
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 15 april 2024 22:44
Odd skrev: måndag 15 april 2024 19:36 Ibland drivs utvecklingen av ett önsketänkande som är svårt att uppfylla i verkligheten.
Menar skribenten att det är orealistiskt för Stockholm att minska gapet till Köpenhamn inom kollektivtrafik till bara 10 år? Beror inte detta på 16 år av M-styre?
Nej. Det skrev jag inte. Jag skrev inget om relationen mellan Stockholm och Köpenhamn. Den kopplingen du försöker göra är ett exempel på önsketänkande.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10005
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 16 april 2024 7:34 Nej. Det skrev jag inte. Jag skrev inget om relationen mellan Stockholm och Köpenhamn. Den kopplingen du försöker göra är ett exempel på önsketänkande.
Vad är det i så fall som är önsketänkande?
Enceladus skrev: måndag 15 april 2024 16:35 De sista trafikavtalsområdena blir då E42 (Bromma/Solna/Sollentuna), E36C (Nacka/Värmdö), E37C (Huddinge/Botkyrka/Söderort) och E45 (Tyresö/Handen).
VR Sverige och Nobina vinnare i stor SL-upphandling
Bussmagasinet skrev:I förutsättningarna för upphandlingen fanns bland annat att inget företag kunde vinna båda trafikpaketen.

Uppdragen i avtalen innebär helhetsåtagande att driva och utveckla busstrafiken, samt att förvalta SL:s fastigheter i respektive avtalsområde. Inom ramen för de nya avtalen kommer en stor del, 85 procent, av trafiken att drivas med el, i stället för som idag med biodiesel.

– Med dessa två avtal tar vi viktiga steg mot en framtid med helt eldriven busstrafik i Stockholms län, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för SL.
Dessa två trafikavtal blir alltså de sista med dieselbussar. Därefter blir det sannolikt bara batteribussar. Vätgasbussar och trådbussar är ju dyrare på olika sätt.

Det är beaktansvärt att SL inte ville att samma företag skulle vinna båda trafikavtalen. Nobina behåller Handen/Nynäshamn medan VR Sverige vinner Tyresö.
Enceladus
Inlägg: 10005
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Utsläppsfria bussar på snabb framryckning
Bussmagasinet skrev:Enligt undersökningen är omkring en fjärdedel av dessa bussar emissionsfria. Men till 2027 väntas en fördubbling av de utsläppsfria bussarna till 52 procent av alla bussar för att öka till 70 procent år 2030.

Samtidigt minskar antalet dieselbussar dramatiskt, från 12 000 till 4 700 hos de undersökta företagen och huvudmännen. År 2030 kommer de att utgöra endast 22 procent av bussflottan – och då ingår biodieseldrivna bussar i siffran.

Bland de undersökta företagen och kollektivtrafikmyndigheterna har 54 redan idag bussflottor där det inte fanns en enda dieselbuss 2022. Det är en siffra som fyrdubblas till 16 dieselfria flottor år 2030.
Flera europeiska trafikhuvudmän har redan fasat ut dieselbussar - inklusive biodiesel. SL gör det om 11 år.
Joakim W
Inlägg: 472
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: tisdag 30 april 2024 8:42 Utsläppsfria bussar på snabb framryckning
Bussmagasinet skrev:Enligt undersökningen är omkring en fjärdedel av dessa bussar emissionsfria. Men till 2027 väntas en fördubbling av de utsläppsfria bussarna till 52 procent av alla bussar för att öka till 70 procent år 2030.

Samtidigt minskar antalet dieselbussar dramatiskt, från 12 000 till 4 700 hos de undersökta företagen och huvudmännen. År 2030 kommer de att utgöra endast 22 procent av bussflottan – och då ingår biodieseldrivna bussar i siffran.

Bland de undersökta företagen och kollektivtrafikmyndigheterna har 54 redan idag bussflottor där det inte fanns en enda dieselbuss 2022. Det är en siffra som fyrdubblas till 16 dieselfria flottor år 2030.
Flera europeiska trafikhuvudmän har redan fasat ut dieselbussar - inklusive biodiesel. SL gör det om 11 år.
Är det nån form av tävling?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6494
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Vi vet att marginalutsläppen fortfarande är betydande, dvs utsläppet för den sist producerade kWh. Det beror på att energisystemen hänger samman, oavsett om man vill det eller ej. Man kan säga att det är en enda stor energipool, uppdelat på olika sektioner som tillför energi och olika förbrukare som tar energi. En del förbrukare går mer direkt på vissa typer av bränslen medan andra går på i stort sett vilket bränsle som helst.

Därför vore det mer rättvisande om utsläppen redovisades som antal koldioxidekvivalenter från hela systemet i stället för antal g/km vid själva fordonet. Fastställande av detta värde kan ske exempelvis varje månad, vecka eller kanske till och med för varje dygn, och baseras på ett medelvärde hur den producerade energin är fördelad.

Innan vi får till sådana jämförelsesiffror så kommer vi aldrig att klara av klimatutmaningen.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10005
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Kostnadschock för att ladda SL:s nya elbussar
Mitt i skrev:Och detta handlar bara om de två första av totalt elva bussgarage som ska byggas om under de kommande årens elektrifiering, för en summa som idag uppskattas till 1,2 miljarder kronor.

Utöver depåerna i Nyboda och Gubbängen inleds nu upphandling av elektrifierade depåer i Jordbro, Tyresö, Handen och Ösmo. Där räknar förvaltningen med en fördyrning på 159 miljoner mot tidigare prognoser – också det mer än en fördubbling.

[...]

I ytterligare en senare fas ska depåerna i Frihamnen, Kallhäll, Södertälje, Tomteboda och Fredriksdal elektrifieras, till en preliminär prislapp på 664 miljoner.
Busstrafikens elektrifiering är emellertid inte gratis. Hela elva bussgarage måste byggas om under de kommande åren, och det kostar att sakna framförhållning:

Bråttom att elektrifiera bussdepåer i Storstockholm
Bussmagasinet skrev:Fem stora bussdepåer i Storstockholm ska snart byggas om för att ta emot elbussar. Prislappen landar på drygt 660 miljoner kronor. Och det är bråttom – mer bråttom än vad SL tidigare trodde.

[...]

Totalt handlar upphandlingen om trafik med cirka 380 batteribussar i Järfälla, Upplands-Bro, Södertälje, Nykvarn, Lidingö och Stockholms innerstad. Trafikstarten är i augusti 2026. Det gör att SL har bråttom med att få fram ett politiskt beslut om elektrifiering av bussdepåerna för den här trafiken.

Tidigare räknade SL nämligen med att de tog 18 – 20 månader från beslut till att elektrifieringen av en bussdepå var klar. Men erfarenheter från andra depåer visar att det nu behövs 32 månader. Det beror bland annat på längre leveranstider för kritiska komponenter till följd av det ryska angreppskriget på Ukraina. SL vill att depåerna ska vara klara för elbussar i april 2026.
Kanske en läxa för framtiden?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6494
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Sen måste ju elbolagen ha kapacitet till laddplatserna.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10005
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

SL stoppar bussjättar – kan försena klimatomställningen
Mitt i skrev:I de tre stora bussupphandlingar som inleddes under april har SL också höjt kraven på social hållbarhet. Tillverkning i länder som Kina, Egypten och Turkiet går bort, enligt de preliminära upphandlingsdokumenten.

Det skulle göra att Volvo, som lagt ut tillverkningen av elbusskarosser på en partner i Egypten, stängs ute från upphandlingen.

Scania klarar kraven, men har vissa leverantörer i Kina som påverkas av villkoren. Flera tyska busstillverkare har flyttat tillverkning till Turkiet.
Hur många busstillverkare uppfyller kraven? Artikeln nämner MAN och Ebusco. Jag antar att Solaris också gör det. Godtas kinesiska bussar utförda i Ungern?

BYD bus with 532 kWh battery may be next London red bus
CarNewsChina.com skrev:The new double-decker bus is powered by a 532 kWh Blade battery which should be good enough for a range of around 640 kilometers (400 miles). This should be more than enough given that most London buses reportedly travel between 100 and 200 miles a day. Energy consumption is said to be 0.9 miles per kWh with the battery having a usable capacity of 457 kWh. The battery is built in to the chassis (CTB) which is said to give an 8% weight reduction, increase range and leave more room for passengers.

Go-Ahead Group who operate buses on behalf of Transport for London (TfL) are said to be on the verge of placing an order for 100 of the buses. According to The Sunday Times the cost of each is £400,000 which is about £100,000 cheaper than UK competitors, the BYD buses will be made in China. BYD previously partnered with UK producer Alexander Dennis and last year celebrated the delivery of its 1500th bus in the UK but the partnership has since broken up with both partners going it alone, after the delivery of more than 1,800. BYD however stress that 34% of the components used in the BD11 are sourced from Europe.

The BD11 is 10.9 meters long with a wheelbase of 5.44 meters. Meanwhile width is 2.55 meters and height 4.3 meters. Depending on configuration it can carry up to 90 passengers. It is powered by two 150 kW in wheel motors which help increase cabin space and aid the 8.0 meter turning radius. Charging can be via an optional 500 kW pantograph (overhead) or via the standard charging ports. Like BYD cars it is possible to attach more than one charger at a time to boost charging speed. The pantograph charger can charge the bus from 0-100% in two hours. Single decker and lower provincial double-decker versions of the BD11 are set to follow.
Den storslagna metropolen London köper däremot kinesiskt! Solaris har batteribussar med liknande kapacitet och räckvidd, men BYD är som synes billigare...

Efter explosionen i Nybro: Alla liknande gasbussar tas ur trafik
SVT Nyheter skrev:Alla gasbussar av liknade modell som den som exploderade i Nybro under torsdagen tas ur drift. Närtrafiken ligger nere, färdtjänst och sjukresor påverkas. Och frågan kvarstår- hur kunde ännu en buss explodera. Detta trots att bussen var tömd på gas och gick på bensin.

[...]

Efter att en tredje gasbuss av liknande modell exploderat i Kalmar län på ett år, varav två i Nybro den senaste månaden, har Kalmar länstrafik beslutat att ta samtliga gasbussar av liknande modell ur trafik med omedelbar verkan.

[...]

Efter den senaste gasbussexplosionen för knappt en månad sedan togs cirka 50 bussar ur trafik. 20 av dem kunde sedan åter tas i drift, men med tömda gastankar. Istället har de drivits på bensin.
Vilken tur att SL fasar ut alla gasbussar till 2026! Sandvikens nyinköpta vätgasbussar går inte heller så bra...
Skriv svar