Sida 1 av 1

Spårbyggnad München 1995

Postat: lördag 23 mars 2024 17:46
av Per Lind
En intressant film om när linje 17 återuppbyggs. Linjen var nedlagd 1983-1996 då opinionen fick den att återuppstå.
Vi ser nattarbete med byte av växlar i trafikspår.
Själva korset svetsades ihop på en gårdsplan och anpassades sedan så det gick att transportera bitarna till byggarbetsplatsen och där montera ihop allt.
https://www.youtube.com/watch?v=IFWDsuOKTr0
-Per

Re: Spårbyggnad München 1995

Postat: söndag 24 mars 2024 20:58
av Stefan Widén
Ja tänk så mycket enklare det var förut. Frågan är varför det blivigt så kompliserat idag? Kan inte bero på hastigheterna så man körde max 5 km precis när det var nylaggt. Klart här lade man spåren direkt på betong så vart ju inga sättningar.... Frågan är hur de gjort om det vart slipers under i stället.

Re: Spårbyggnad München 1995

Postat: måndag 25 mars 2024 16:05
av roggek
Stefan Widén skrev: söndag 24 mars 2024 20:58 Ja tänk så mycket enklare det var förut. Frågan är varför det blivigt så kompliserat idag? Kan inte bero på hastigheterna så man körde max 5 km precis när det var nylaggt. Klart här lade man spåren direkt på betong så vart ju inga sättningar.... Frågan är hur de gjort om det vart slipers under i stället.
Kan det bero på att fler inblandade "vill ha av kakan". Projektledare, entreprenörer etc.
Förr sköttes väl infrastrukturen av spårvägsbolagen själva? Idag skall man projektera och lägga ut på anbud, även om det bara är en ynka skenskarv som skall svetsas ihop...
EU-byråkrati???

Re: Spårbyggnad München 1995

Postat: måndag 25 mars 2024 16:10
av Stefan Widén
Nja inte EU men väl vårt svenska förfall genom att sälja ut kunskap och resurser.

Re: Spårbyggnad München 1995

Postat: måndag 25 mars 2024 16:42
av Per Lind
Förr var det en heder att skapa så litet stopp i trafiken som möjligt.
Nu tänker man inte på passagerarna utan stänger av halvårsvis för en enkel inkoppling av spår.
Klart det blir dyrt och obekvämt för trafikanterna med alla bussersättningar.
-Per