Sida 1 av 1

NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Postat: fredag 22 mars 2024 14:13
av Breitspurbahn
Det påstår iallafall denna artikel.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3 ... unnsetning

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Postat: lördag 23 mars 2024 5:19
av thorwald
NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan, knappast i sig. Vi har alla levt här i Norden under trycket av ett kärnvapen krig sedan 1950-talet. Men ett krig i Norden om detta skulle ske blir säkert något hellt annat än på basen av 1900-talets erfarenheter.
Betydelsefullt är dock att i och med NATO medlemskapet kan vi entligen börja planera ett försvar av Norden med samma utgångspunkt som Margareta I regering och försvar hade ( https://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_I_of_Denmark ).

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Postat: fredag 05 april 2024 12:38
av Breitspurbahn
Hoppas iallafall på dubbelspår och elektrifiering Trondheim-Sundsvall.
Tycker de kan dra ett spår under Trondheims flygplats också så man kan åka från Sverige till Trondheim och hoppa av där, existerande stationen under flygplatsen är bara för spåret som går norr-söder, inte öster-väster. Men men :)

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Postat: fredag 05 april 2024 13:00
av kildor
Elektrifiering Trondheim-Storlien pågår ju, och blir klar nästa år. Men dubbelspår och ny tunnel under flygplatsen ligger nog väldigt långt borta.

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Postat: söndag 07 april 2024 9:36
av dr Cassandra Nojdh
De öst-västliga landförbindelserna är bland det första ryssarna kommer angripa och försöka förstöra vid en krigssituation, eventuellt med taktiska kärnvapen. Detta för att förhindra att Nato-resurser förs in från Norge till Sverige.

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Postat: torsdag 11 april 2024 12:28
av Breitspurbahn
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 07 april 2024 9:36 De öst-västliga landförbindelserna är bland det första ryssarna kommer angripa och försöka förstöra vid en krigssituation, eventuellt med taktiska kärnvapen. Detta för att förhindra att Nato-resurser förs in från Norge till Sverige.
Om man tror att de första kärnvapenattackerna sedan Hiroshima och Nagasaki kommer ske i Storlien och Riksgränsen så får man hoppas att fjällhotellen investerar i skyddsrum.
Och att upprustningarna av banorna blir ordentliga med tunnlar i bergen.

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Postat: torsdag 11 april 2024 16:29
av dr Cassandra Nojdh
Breitspurbahn skrev: torsdag 11 april 2024 12:28
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 07 april 2024 9:36 De öst-västliga landförbindelserna är bland det första ryssarna kommer angripa och försöka förstöra vid en krigssituation, eventuellt med taktiska kärnvapen. Detta för att förhindra att Nato-resurser förs in från Norge till Sverige.
Om man tror att de första kärnvapenattackerna sedan Hiroshima och Nagasaki kommer ske i Storlien och Riksgränsen så får man hoppas att fjällhotellen investerar i skyddsrum.
Och att upprustningarna av banorna blir ordentliga med tunnlar i bergen.
Det är varken fråga om "tro" eller "första". Däremot är det, som jag skrev av betydelse för ryssarna att blockera de öst-västliga förbindelserna i ett krigsläge. Exakt hur det är tänkt att ske får vi hoppas att vi aldrig behöver uppleva.

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Postat: fredag 12 april 2024 5:50
av thorwald
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 11 april 2024 16:29 Det är varken fråga om "tro" eller "första". Däremot är det, som jag skrev av betydelse för ryssarna att blockera de öst-västliga förbindelserna i ett krigsläge. Exakt hur det är tänkt att ske får vi hoppas att vi aldrig behöver uppleva.
Egentligen om det blir fråga om blokader så kritiska punkter är inte dessa Norska, utan Göteborg och förbindelsera över och runt Öresund, vidare förbindelserna över Östersjön osv. Men även detta bygger på "historiskt material" och är felaktigt såsom jag framförde i mitt förra inlägg i tråden.
Men för oss här i Norden & Balticum är det utvecklingen i Leningrad området (= St. Petersburg med omgivning) som vi bör uppmärksamma :idea: