Järnväg på månen
Postat: onsdag 20 mars 2024 20:41
En intressant nyhet om att järnväg på månen ska utredas: https://news.northropgrumman.com/news/r ... ybGmiIwpzQ
En hel del är annorlunda: • Vakuum betyder att eventuella människor som bygger och underhåller järnvägen behöver ha rymddräkt. Det är i stället rimligt att i möjligaste mån sköta allt med robotar. Tågen bör hur som helst kunna köras automatiskt. Om de ska ha passagerare måste de ha tryckkabiner, motsvarande rymdskepp på hjul. • Vakuum betyder att det inte finns något luftmotstånd vilket sparar energi. Det som begränsar hastigheten i konventionell järnväg är att kontaktledning inte klarar mer än 500-600 km/h. Järnväg på månen kan vara maglev om man vill köra fortare än så. I så fall får man något liknande ”hyperloop” där vi redan har vakuum och inte behöver skapa det. • Månens lägre gravitation gör att allt får mindre tyngd. Det kanske kan spara energi men även göra det svårare att bromsa? Om man väljer maglev krävs mindre energi för att lyfta tåget. • Risken för att meteoriter slår ned på tåg eller järnväg har ingen motsvarighet på jorden. Det är nog svårt att göra något åt, om man inte lägger alltihop i tunnlar vilket blir väldigt dyrt. Men jag vet inte om meteoritnedslag är så vanliga att det här är ett bekymmer. • Planprocessen borde vara enklare när ingen äger marken och det inte finns någon infrastruktur, naturmiljö eller kulturmiljö att ta hänsyn till. • Det är ett system som inte i något rimligt scenario någonsin kommer ha kontakt med andra spårtrafiksystem. Man är därför fri från stigberoende och kan göra alla teknikval från grunden. Till exempel finns det kanske ingen anledning att välja normalspår. Kanske ska man utnyttja infrastrukturen mer effektivt med en bredare spårvidd?
En hel del är annorlunda: • Vakuum betyder att eventuella människor som bygger och underhåller järnvägen behöver ha rymddräkt. Det är i stället rimligt att i möjligaste mån sköta allt med robotar. Tågen bör hur som helst kunna köras automatiskt. Om de ska ha passagerare måste de ha tryckkabiner, motsvarande rymdskepp på hjul. • Vakuum betyder att det inte finns något luftmotstånd vilket sparar energi. Det som begränsar hastigheten i konventionell järnväg är att kontaktledning inte klarar mer än 500-600 km/h. Järnväg på månen kan vara maglev om man vill köra fortare än så. I så fall får man något liknande ”hyperloop” där vi redan har vakuum och inte behöver skapa det. • Månens lägre gravitation gör att allt får mindre tyngd. Det kanske kan spara energi men även göra det svårare att bromsa? Om man väljer maglev krävs mindre energi för att lyfta tåget. • Risken för att meteoriter slår ned på tåg eller järnväg har ingen motsvarighet på jorden. Det är nog svårt att göra något åt, om man inte lägger alltihop i tunnlar vilket blir väldigt dyrt. Men jag vet inte om meteoritnedslag är så vanliga att det här är ett bekymmer. • Planprocessen borde vara enklare när ingen äger marken och det inte finns någon infrastruktur, naturmiljö eller kulturmiljö att ta hänsyn till. • Det är ett system som inte i något rimligt scenario någonsin kommer ha kontakt med andra spårtrafiksystem. Man är därför fri från stigberoende och kan göra alla teknikval från grunden. Till exempel finns det kanske ingen anledning att välja normalspår. Kanske ska man utnyttja infrastrukturen mer effektivt med en bredare spårvidd?