Zhuzhou verkar ligga relativt långt söderut i Kina. Kan ju vara intressant att veta vilka vinterförhållanden som råder där.
Tidigare fanns något som hette Translohr, och som till skillnad från ovanstående faktiskt hade en fysisk styrskena. men har väl inte varit någon framgång. I Europa klassades väl dessa fordon juridiskt som buss, vilka regler man kan tänkas ha i den kinesiska kommunistdiktaturen vet jag inte.
Re: "Spårvagn på hjul" ...
Postat: söndag 21 april 2024 21:37
av dr Cassandra Nojdh
Krumelurerna framtill ska väl föreställa någon form av registreringsskylt, vilket tyder på klassning som buss.
Krumelurerna framtill ska väl föreställa någon form av registreringsskylt, vilket tyder på klassning som buss.
Det finns faktiskt spårvagnar med regplåt också! I Rumänien har alla spårvagnar regplåtar
Re: "Spårvagn på hjul" ...
Postat: onsdag 24 april 2024 13:31
av twr
dr Cassandra Nojdh skrev:
Tidigare fanns något som hette Translohr, och som till skillnad från ovanstående faktiskt hade en fysisk styrskena. men har väl inte varit någon framgång. I Europa klassades väl dessa fordon juridiskt som buss, vilka regler man kan tänkas ha i den kinesiska kommunistdiktaturen vet jag inte.
Räknades de inte som spårvagnar? I wikipediaartikeln du länkar till står:
As Translohr LRVs cannot run without a guide rail they are not classified as buses; those used on the Clermont-Ferrand network do not need to have license plates.
Om jag minns rätt har de också bara en kontaktledningstråd som på en spårväg.
Däremot fanns det ett annat system för spårstyrda bussar i Frankrike som räknades som buss: https://en.wikipedia.org/wiki/Nancy_Gui ... ht_Transit Dels hade de dubbel kontaktledning som en trådbuss, dels kunde de köra även utan spår.
dr Cassandra Nojdh skrev:
Tidigare fanns något som hette Translohr, och som till skillnad från ovanstående faktiskt hade en fysisk styrskena. men har väl inte varit någon framgång. I Europa klassades väl dessa fordon juridiskt som buss, vilka regler man kan tänkas ha i den kinesiska kommunistdiktaturen vet jag inte.
Räknades de inte som spårvagnar? I wikipediaartikeln du länkar till står:
As Translohr LRVs cannot run without a guide rail they are not classified as buses; those used on the Clermont-Ferrand network do not need to have license plates.
Om jag minns rätt har de också bara en kontaktledningstråd som på en spårväg.
Däremot fanns det ett annat system för spårstyrda bussar i Frankrike som räknades som buss: https://en.wikipedia.org/wiki/Nancy_Gui ... ht_Transit Dels hade de dubbel kontaktledning som en trådbuss, dels kunde de köra även utan spår.
Jag uttryckte mig lite slarvig där - jag syftade inte specifikt på Translohr. Även Bombardiers system Bombardier Guided Light Transit nämns ju i samma stycke i artikeltexten. Det är det system som nämns i artikeln om Nancy också. Även det använde en fysisk styrskena, men kunde även köras oberoende av denna.
Inget av dessa system har varit framgångsrika i Europa. De skiljer sig från det kinesiska systemet, som ju enbart använder påmålade markeringar på körbanan.
Hindustan Times skrev:According to a report in Dhaka Tribune, Pakistan’s first fully electric, trackless tram — the Super Autonomous Rapid Transit (Sart) system — was launched on Tuesday. Maryam Nawaz boarded the zero-emission vehicle for its inaugural ride.
However, a video of Nawaz launching the trackless tram became the object of mockery online. “Ladies and gentlemen, South Asia’s first ever Track-less tram soon starting its service in Lahore, Punjab under Maryam Nawaz,” read the caption of the video.
[...]
“That’s a bus,” read one comment under the clip.
Prohinduiska Hindustan Times rapporterar att Pakistan anammar det kinesiska busskonceptet ART. Emiratiska Gulf News kallar det för en "game-changer".
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 09 februari 2024 8:33
Här kan man snacka om "neutrala indier". Hindustan Times är så pass motbjudande att jag inte lämnar någon referens.
Dhaka Tribune skrev:The cutting-edge service, powered by Virtual Track Technology, was unveiled during a successful test run, introducing a new era of clean, high-capacity urban mobility for the country, reports Gulf News.
[...]
Trackless trams have already been successfully implemented in China, Turkiye, and the UAE.
With Lahore’s adoption, Punjab takes a major step toward reducing congestion, cutting emissions, and making public transport more accessible across both major and mid-sized cities.
Bangladeshiska Dhaka Tribune återgäldar tjänsten till Förenade Arabemiraten. Har Turkiet verkligen äkta spårbussar eller avser tidningen Istanbuls Metrobüs?
(Det är intressant att notera att dessa tidningar från olika länder tycks referera till varandra utan kronologisk ordning, vilket ju påminner om en cirkulär referens.)
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 24 april 2024 14:10
Inget av dessa system har varit framgångsrika i Europa. De skiljer sig från det kinesiska systemet, som ju enbart använder påmålade markeringar på körbanan.
Nä, Bombardiers system var inte precis Frankrikes stoltaste stund:
De pakistanska spårbussarna tillverkas emellertid inte av CRRC, utan av konkurrenten Norinco. Företaget använder dock samma teknik - med eller utan licens. Norinco framställer även vapen och förefaller ha många ljusskygga kunder - Iran, Ryssland, Venezuela, Kongo-Kinshasa (i utbyte mot kobolt) och just Pakistan.
Hindustan Times skrev:According to a report in Dhaka Tribune, Pakistan’s first fully electric, trackless tram — the Super Autonomous Rapid Transit (Sart) system — was launched on Tuesday. Maryam Nawaz boarded the zero-emission vehicle for its inaugural ride.
However, a video of Nawaz launching the trackless tram became the object of mockery online. “Ladies and gentlemen, South Asia’s first ever Track-less tram soon starting its service in Lahore, Punjab under Maryam Nawaz,” read the caption of the video.
[...]
“That’s a bus,” read one comment under the clip.
Prohinduiska Hindustan Times rapporterar att Pakistan anammar det kinesiska busskonceptet ART. Emiratiska Gulf News kallar det för en "game-changer".
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 09 februari 2024 8:33
Här kan man snacka om "neutrala indier". Hindustan Times är så pass motbjudande att jag inte lämnar någon referens.
Ja, man upphör aldrig att förundras över propagandakollektivet "Enceladus" lögnaktiga citatteknik, förutom den perversa böjelsen att citera mig i tid och otid (mest det senare).
Citatet ovan är hämtat från en av Ukraina-trådarna, innan Forum-ägaren ströp dessa, och handlar om någonting helt annat. Hindustan Times är säkerligen prohinduiska och stöder Modis hinduiska halvdikatur, men framför allt är de putinister, så jag förstår att Enceladus-kollektivet åberopar dem. Liksom tidigare den indiske putinisten Prakash Nandas flaggskepp Eurasian Times.