"Spårvagn på hjul" ...

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

"Spårvagn på hjul" ...

Inlägg av Odd »

Ny teknik hade en artikel för några år sedan om en ny uppfinning från Kina, som de beskrev som "en spårvagn på hjul".

Då kan man ju fundera på vad det är för ohjul som vanliga spårvagnar använder...
ny-teknik-sparvagn-pa-hjul.png
ny-teknik-sparvagn-pa-hjul.png (563.15 KiB) Visad 769 gånger
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Inlägg av BSB101 »

Vad är det för fel med ordet buss?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det är det här artikeln, va: Nu rullar spårvagnarna helt spårlöst i Zhuzhou

De glömde kanske prefixet "gummi-"

Den här artikeln beskriver mera ingående (och framför allt utan betalvägg)
Världens Första "SMART Train": Spårlöst Tåg Som Körs På "Virtuella Järnvägar" Börjar Fungera I Kina
Det är konceptet "virtuella spår". Ganska gamla artiklar. Finns t.om. en wikipedia-artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomou ... id_Transit

Zhuzhou verkar ligga relativt långt söderut i Kina. Kan ju vara intressant att veta vilka vinterförhållanden som råder där.

Tidigare fanns något som hette Translohr, och som till skillnad från ovanstående faktiskt hade en fysisk styrskena. men har väl inte varit någon framgång. I Europa klassades väl dessa fordon juridiskt som buss, vilka regler man kan tänkas ha i den kinesiska kommunistdiktaturen vet jag inte.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 22 april 2024 16:35, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Bild

Krumelurerna framtill ska väl föreställa någon form av registreringsskylt, vilket tyder på klassning som buss.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Inlägg av Joakim W »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 21 april 2024 21:37 Bild

Krumelurerna framtill ska väl föreställa någon form av registreringsskylt, vilket tyder på klassning som buss.
Bild
Det finns faktiskt spårvagnar med regplåt också! I Rumänien har alla spårvagnar regplåtar :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: Tidigare fanns något som hette Translohr, och som till skillnad från ovanstående faktiskt hade en fysisk styrskena. men har väl inte varit någon framgång. I Europa klassades väl dessa fordon juridiskt som buss, vilka regler man kan tänkas ha i den kinesiska kommunistdiktaturen vet jag inte.
Räknades de inte som spårvagnar? I wikipediaartikeln du länkar till står:

As Translohr LRVs cannot run without a guide rail they are not classified as buses; those used on the Clermont-Ferrand network do not need to have license plates.

Om jag minns rätt har de också bara en kontaktledningstråd som på en spårväg.

Däremot fanns det ett annat system för spårstyrda bussar i Frankrike som räknades som buss: https://en.wikipedia.org/wiki/Nancy_Gui ... ht_Transit Dels hade de dubbel kontaktledning som en trådbuss, dels kunde de köra även utan spår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: onsdag 24 april 2024 13:31
dr Cassandra Nojdh skrev: Tidigare fanns något som hette Translohr, och som till skillnad från ovanstående faktiskt hade en fysisk styrskena. men har väl inte varit någon framgång. I Europa klassades väl dessa fordon juridiskt som buss, vilka regler man kan tänkas ha i den kinesiska kommunistdiktaturen vet jag inte.
Räknades de inte som spårvagnar? I wikipediaartikeln du länkar till står:

As Translohr LRVs cannot run without a guide rail they are not classified as buses; those used on the Clermont-Ferrand network do not need to have license plates.

Om jag minns rätt har de också bara en kontaktledningstråd som på en spårväg.

Däremot fanns det ett annat system för spårstyrda bussar i Frankrike som räknades som buss: https://en.wikipedia.org/wiki/Nancy_Gui ... ht_Transit Dels hade de dubbel kontaktledning som en trådbuss, dels kunde de köra även utan spår.
Jag uttryckte mig lite slarvig där - jag syftade inte specifikt på Translohr. Även Bombardiers system Bombardier Guided Light Transit nämns ju i samma stycke i artikeltexten. Det är det system som nämns i artikeln om Nancy också. Även det använde en fysisk styrskena, men kunde även köras oberoende av denna.

Inget av dessa system har varit framgångsrika i Europa. De skiljer sig från det kinesiska systemet, som ju enbart använder påmålade markeringar på körbanan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar