Sida 1 av 1

"Spårvagn på hjul" ...

Postat: tisdag 19 mars 2024 23:52
av Odd
Ny teknik hade en artikel för några år sedan om en ny uppfinning från Kina, som de beskrev som "en spårvagn på hjul".

Då kan man ju fundera på vad det är för ohjul som vanliga spårvagnar använder...
ny-teknik-sparvagn-pa-hjul.png
ny-teknik-sparvagn-pa-hjul.png (563.15 KiB) Visad 2051 gånger

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Postat: söndag 21 april 2024 15:25
av BSB101
Vad är det för fel med ordet buss?

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Postat: söndag 21 april 2024 21:05
av dr Cassandra Nojdh
Det är det här artikeln, va: Nu rullar spårvagnarna helt spårlöst i Zhuzhou

De glömde kanske prefixet "gummi-"

Den här artikeln beskriver mera ingående (och framför allt utan betalvägg)
Världens Första "SMART Train": Spårlöst Tåg Som Körs På "Virtuella Järnvägar" Börjar Fungera I Kina
Det är konceptet "virtuella spår". Ganska gamla artiklar. Finns t.om. en wikipedia-artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomou ... id_Transit

Zhuzhou verkar ligga relativt långt söderut i Kina. Kan ju vara intressant att veta vilka vinterförhållanden som råder där.

Tidigare fanns något som hette Translohr, och som till skillnad från ovanstående faktiskt hade en fysisk styrskena. men har väl inte varit någon framgång. I Europa klassades väl dessa fordon juridiskt som buss, vilka regler man kan tänkas ha i den kinesiska kommunistdiktaturen vet jag inte.

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Postat: söndag 21 april 2024 21:37
av dr Cassandra Nojdh
Bild

Krumelurerna framtill ska väl föreställa någon form av registreringsskylt, vilket tyder på klassning som buss.

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Postat: tisdag 23 april 2024 11:22
av Joakim W
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 21 april 2024 21:37 Bild

Krumelurerna framtill ska väl föreställa någon form av registreringsskylt, vilket tyder på klassning som buss.
Bild
Det finns faktiskt spårvagnar med regplåt också! I Rumänien har alla spårvagnar regplåtar :D

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Postat: onsdag 24 april 2024 13:31
av twr
dr Cassandra Nojdh skrev: Tidigare fanns något som hette Translohr, och som till skillnad från ovanstående faktiskt hade en fysisk styrskena. men har väl inte varit någon framgång. I Europa klassades väl dessa fordon juridiskt som buss, vilka regler man kan tänkas ha i den kinesiska kommunistdiktaturen vet jag inte.
Räknades de inte som spårvagnar? I wikipediaartikeln du länkar till står:

As Translohr LRVs cannot run without a guide rail they are not classified as buses; those used on the Clermont-Ferrand network do not need to have license plates.

Om jag minns rätt har de också bara en kontaktledningstråd som på en spårväg.

Däremot fanns det ett annat system för spårstyrda bussar i Frankrike som räknades som buss: https://en.wikipedia.org/wiki/Nancy_Gui ... ht_Transit Dels hade de dubbel kontaktledning som en trådbuss, dels kunde de köra även utan spår.

Re: "Spårvagn på hjul" ...

Postat: onsdag 24 april 2024 14:10
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev: onsdag 24 april 2024 13:31
dr Cassandra Nojdh skrev: Tidigare fanns något som hette Translohr, och som till skillnad från ovanstående faktiskt hade en fysisk styrskena. men har väl inte varit någon framgång. I Europa klassades väl dessa fordon juridiskt som buss, vilka regler man kan tänkas ha i den kinesiska kommunistdiktaturen vet jag inte.
Räknades de inte som spårvagnar? I wikipediaartikeln du länkar till står:

As Translohr LRVs cannot run without a guide rail they are not classified as buses; those used on the Clermont-Ferrand network do not need to have license plates.

Om jag minns rätt har de också bara en kontaktledningstråd som på en spårväg.

Däremot fanns det ett annat system för spårstyrda bussar i Frankrike som räknades som buss: https://en.wikipedia.org/wiki/Nancy_Gui ... ht_Transit Dels hade de dubbel kontaktledning som en trådbuss, dels kunde de köra även utan spår.
Jag uttryckte mig lite slarvig där - jag syftade inte specifikt på Translohr. Även Bombardiers system Bombardier Guided Light Transit nämns ju i samma stycke i artikeltexten. Det är det system som nämns i artikeln om Nancy också. Även det använde en fysisk styrskena, men kunde även köras oberoende av denna.

Inget av dessa system har varit framgångsrika i Europa. De skiljer sig från det kinesiska systemet, som ju enbart använder påmålade markeringar på körbanan.