Nu är Sverige medlemmar i NATO

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Nu är Sverige medlemmar i NATO

Inlägg av roggek »

Och vad innebär det för infrastrukturen i vårt land. Varsågoda Dr Nöjdh och Enceladus, diskutera!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det- ... ra--0eulu1
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nu är Sverige medlemmar i NATO

Inlägg av Harald »

Förmodligen kommer Lidingöbanan, Saltsjöbanan och Långedragslinjen att anpassas för järnvägsartilleri. Eller kanske inte ändå.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Nu är Sverige medlemmar i NATO

Inlägg av ADDE »

Jag har läst i olika tidningar (bl.a. DN vill jag minnas) att regeringen ser över järnvägsinfrastruktur, eller att olika intressegrupper tycker att "sin" bana bör rustas upp för att vara robust nog för militära transporter. Även skarp kritik har riktats mot Trafikverket för de 2 senaste urspårningarna vid Vassijaure på malmbanan om jag inte minns fel.

De banor som har nämnts tillsammans med NATO är väl Mittbanan, Malmbanan, Inlandsbanan, SBöN, Älvdalsbanan och Västerdalsbanan m.m.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nu är Sverige medlemmar i NATO

Inlägg av daniel_s »

Företrädare för samtliga kommuner i landet har nu gått ut i medierna och meddelat att just deras kommun har en central roll.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Nu är Sverige medlemmar i NATO

Inlägg av ADDE »

Norge trafiksatsar efter Sveriges Natointräde

Det är bl.a. norska delen av E14 mellan Stjørdal och Sundsvall och Ofotsbanen som ska rustas upp med bl.a. fler Mötesspår? (Aftonbladet skriver det som "korsningsspår", vilket jag antar är felöversatt från norska.)
Skriv svar