Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Enceladus »

Beslut om affärsinriktning samt beslut om att inleda upphandling av trafikavtal för pendeltågsverksamheten i Stockholm (E49)
Trafikförvaltningen skrev:Inför tidtabellsåret 2025 (T25) pågår en översyn av trafikupplägg för att skapa en mer robust trafik som är enklare att återhämta vid störningar. Upplägget bygger på en bastrafik med kvartstrafik Märsta-Södertälje och Kungsängen-Västerhaninge där övrig trafik kompletterar bastrafiken. Upplägget skapas med målet att åstadkomma en så jämn belastning som möjligt mellan avgångarna.

Studien rekommenderar att E49 baseras på T25 upplägget, vilket motsvarar ett grundutbud på 12,8 miljoner tågutbudskilometer och 7,2 miljoner
multipelutbudskilometer samt ett fordonsbehov på 101 fordon + reserver. Med tågkilometer avses den volym kilometrar som utförs genom beställt utbud av tågavgångar. Multipelutbudskilometer avser den volym kilometrar som utförs av det extra fordon som nyttjas vid avgångar med långa tåg.
SL tycks vilja återgå till samma trafikupplägg som gällde före Citybanans ibruktagande. I så fall hade det nog varit bättre att införa 10-minuterstrafik. Kommer pendeltågsresenärerna någonsin att bli nöjda med trafiken? Utbudet är inte bara mycket sämre än i andra europeiska städer, utan även jämfört med tuben.

På kort sikt skulle ett acceptabelt trafikupplägg vara att köra Uppsala-Tumba samt Kallhäll-Nynäshamn i hög- och mellantrafik så att det åtminstone blir 6 tåg/h.
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av gek »

Tiominuterstrafik som grund vore bra för att få god turtäthet och jämn fördelning av resenärer mellan tågen, men jag antar att detta skulle medföra tjugominuterstrafik till Uppsala, vilket kanske ses som överutbud?

Återgång till ett enkelt och robust trafikupplägg, ungefär som innan Citybanan, hindrar ju inte att man kör insatståg t ex Upplands Väsby - Tumba, så att det under högtrafiktid blir åtta tåg per timme på den sträckan. Men enligt förslaget till beslut om affärsinriktning verkar Trafikförvaltningen ha farhågor för fordonsbrist när X60 snart börjar uppnå maximal teknisk livslängd. Att resandet har minskat efter pandemin pekar också mot att det kan bli ett sämre utbud jämfört med tiden närmast innan Citybanan. Men lösningen för framtiden är kanske att låta resenärer med SL-biljett utnyttja även regionaltågen?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av kildor »

gek skrev: fredag 08 mars 2024 22:40 Tiominuterstrafik som grund vore bra för att få god turtäthet och jämn fördelning av resenärer mellan tågen, men jag antar att detta skulle medföra tjugominuterstrafik till Uppsala, vilket kanske ses som överutbud?
Det skulle nog behövas i högtrafik. Men ett 10-minuterstrafiksupplägg kan ju lika gärna ha 30-minuterstrafik till Uppsala och 10/20-minuterstrafik till Märsta.
4330
Inlägg: 163
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av 4330 »

gek skrev: fredag 08 mars 2024 22:40 Tiominuterstrafik som grund vore bra för att få god turtäthet och jämn fördelning av resenärer mellan tågen, men jag antar att detta skulle medföra tjugominuterstrafik till Uppsala, vilket kanske ses som överutbud?
30-minuterstrafik med SL-pendel (med komfort avsedd för upp till 20 minuter långa resor) räcker för Uppsala. Det som behövs är att Mälartåg och SJ kör enligt de tåglägen de sökt och fått och att dessa tåg är tillräckligt långa för att alla ska få en sittplats.

Ska SL köra tätare trafik från Uppsala handlar det i så fall om att ta över tåglägen från Mälartåg eller SJ Regional för att köra ett klassiskt Uppsalapendel-upplägg: Uppsala - Knivsta - Märsta - Stockholm C på 38-40 minuter. Nu motsäger jag mig själv gällande komforten, men 38-40 är ju åtminstone snabbare än 56 minuter Uppsala - Stockholm City.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Enceladus »

gek skrev: fredag 08 mars 2024 22:40 Tiominuterstrafik som grund vore bra för att få god turtäthet och jämn fördelning av resenärer mellan tågen, men jag antar att detta skulle medföra tjugominuterstrafik till Uppsala, vilket kanske ses som överutbud?
Nä, 20-minuterstrafik till Uppsala skulle inte alls vara ett överutbud. Uppsala, Knivsta och Arlanda har dubbelt så många pendeltågsresenärer som Alependeln. Inte hela Uppsalalinjen, utan bara de tre stationerna. Alependeln har 15-minuterstrafik i rusningen, 30-minuterstrafik utanför rusningen samt timmestrafik på helgnätter. 20-minuterstrafik till Uppsala hela dagen skulle alltså vara ett sämre trafikutbud, oaktat de många resenärerna från Upplands Väsby och söderut.

Problemet är att SL inte prioriterar ett attraktivt trafikutbud hos pendeltågen. Det körs långa tåg utanför rusningen, trots att det går att köra fler tåg. Tidigare anfördes tågvärdarna som ursäkt för det dåliga trafikutbudet, men nu är förtroendet kört i botten och det finns ändå inget att rädda. Pendeltågen har alltid haft den lägsta kundnöjdheten, och det är där SL:s ambitionsnivå ligger. Ironiskt nog kan fordonsbrist vara en av få saker som får SL att utöka trafiken på dagen.
4330
Inlägg: 163
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 10 mars 2024 3:46
gek skrev: fredag 08 mars 2024 22:40 Tiominuterstrafik som grund vore bra för att få god turtäthet och jämn fördelning av resenärer mellan tågen, men jag antar att detta skulle medföra tjugominuterstrafik till Uppsala, vilket kanske ses som överutbud?
Nä, 20-minuterstrafik till Uppsala skulle inte alls vara ett överutbud. Uppsala, Knivsta och Arlanda har dubbelt så många pendeltågsresenärer som Alependeln. Inte hela Uppsalalinjen, utan bara de tre stationerna. Alependeln har 15-minuterstrafik i rusningen, 30-minuterstrafik utanför rusningen samt timmestrafik på helgnätter. 20-minuterstrafik till Uppsala hela dagen skulle alltså vara ett sämre trafikutbud, oaktat de många resenärerna från Upplands Väsby och söderut.

Problemet är att SL inte prioriterar ett attraktivt trafikutbud hos pendeltågen. Det körs långa tåg utanför rusningen, trots att det går att köra fler tåg. Tidigare anfördes tågvärdarna som ursäkt för det dåliga trafikutbudet, men nu är förtroendet kört i botten och det finns ändå inget att rädda. Pendeltågen har alltid haft den lägsta kundnöjdheten, och det är där SL:s ambitionsnivå ligger. Ironiskt nog kan fordonsbrist vara en av få saker som får SL att utöka trafiken på dagen.
Jag har inte koll på Alependeln. Har man även där tre (fyra om man lägger till SJ InterCity) olika produkter att välja mellan? SL kör för närvarande enligt de tåglägen man ansökt om, det gör varken Mälartåg eller SJ Regional.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: söndag 10 mars 2024 13:07 Jag har inte koll på Alependeln. Har man även där tre (fyra om man lägger till SJ InterCity) olika produkter att välja mellan? SL kör för närvarande enligt de tåglägen man ansökt om, det gör varken Mälartåg eller SJ Regional.
Det går en hel del regionaltåg till Trollhättan. De trafikerar hälften av Alependelns stationer och har även viss nattrafik. Uppsala är Sveriges fjärde största stad...
4330
Inlägg: 163
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 10 mars 2024 14:04
4330 skrev: söndag 10 mars 2024 13:07 Jag har inte koll på Alependeln. Har man även där tre (fyra om man lägger till SJ InterCity) olika produkter att välja mellan? SL kör för närvarande enligt de tåglägen man ansökt om, det gör varken Mälartåg eller SJ Regional.
Det går en hel del regionaltåg till Trollhättan. De trafikerar hälften av Alependelns stationer och har även viss nattrafik. Uppsala är Sveriges fjärde största stad...
Tack för länken.

Men fortfarande: SL kör de tåglägen de ansökt och fått. Mälartåg och SJ Regional är inte i närheten att köra de tåglägen de sökt och fått. Vilka är det som behöver utöka sin trafik? Ledtråd: det är inte SL.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: söndag 10 mars 2024 18:13 Men fortfarande: SL kör de tåglägen de ansökt och fått. Mälartåg och SJ Regional är inte i närheten att köra de tåglägen de sökt och fått. Vilka är det som behöver utöka sin trafik? Ledtråd: det är inte SL.
SL har ett på tok för dåligt trafikutbud sett till antalet resenärer. Att Mälartåg och SJ Regional inte utnyttjar sina tåglägen är en annan femma - med annan taxa.
4330
Inlägg: 163
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 10 mars 2024 18:33
4330 skrev: söndag 10 mars 2024 18:13 Men fortfarande: SL kör de tåglägen de ansökt och fått. Mälartåg och SJ Regional är inte i närheten att köra de tåglägen de sökt och fått. Vilka är det som behöver utöka sin trafik? Ledtråd: det är inte SL.
SL har ett på tok för dåligt trafikutbud sett till antalet resenärer. Att Mälartåg och SJ Regional inte utnyttjar sina tåglägen är en annan femma - med annan taxa.
Fast det beror helt på var resan börjar/slutar, hur ofta man reser samt om man har behov av lokal resa i Uppsala och/eller Stockholm. Det spelar ingen roll om exempelvis SL utökar från 30- till 20-minuterstrafik om man tycker att komforten är för dålig för att resa hela vägen Uppsala - Stockholm City. Men reser man Knivsta - Kista blir det ett lyft.

2 dagar/vecka
22 arbetsdagar av 30 = 9 dagar på kontoret
SJ enkelbiljett bokad i god tid: 75 x 2 x 9 = 1350 kr SJ inkl. InterCity, utan lokaltrafik
SL enkelbiljett:81 x 2 x 9 = 1458 kr SL
SJ 10-kort: 92 x 2 x 9 = 1656 kr SJ Regional, utan InterCity och utan lokaltrafik
Movingo 5/30: 206 x 9 = 1854 kr SL + Mälartåg
Movingo 30: 269 x 9 = 2420 kr SL + Mälartåg + SJ Regional

Månadskort:
SL/UL: 1930 kr
SJ 2 kl inkl. InterCity men utan lokaltrafik: 2000 kr
Movingo inkl. SJ Regional och lokaltrafik: 2420 kr


Som synes blir val av produkt komplex eftersom det är så många komponenter som avgör; komfortbehov (AC, toalett, typ av säte, möjlighet att jobba på tåget etc.), antal resdagar/vecka, priskänslighet, behov av lokaltrafik eller ej, upplevd punktlighet per produkt osv. osv. Dessutom kanske man väljer olika produkter morgon/kväll.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Hechtwagen »

Att tågen går var 15:e minut och inte var tionde vögs upp av stt de har högre medelhastighet än de andra trafikslagen som går oftare.

Jämför restiderna till city från Tumba och Norsborg.
Eller från Farsta Strand till city med tunneltåg respektive pendeltåg.

Jag välkomnar en återgång till de klassiska trafikupplägget

Mr – Söc, Kän – Vhe, passa på att slopa linjenumren i samma veva, destination trumfar linjenummer alla dagar i veckan på ett nät som detta.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: tisdag 12 mars 2024 9:24 Att tågen går var 15:e minut och inte var tionde vögs upp av stt de har högre medelhastighet än de andra trafikslagen som går oftare.
Tyvärr gör resenärerna inte samma bedömning. Dessutom har de flesta stockholmare varit i andra europeiska städer och har liknande förväntningar hemma.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: tisdag 12 mars 2024 11:01
Hechtwagen skrev: tisdag 12 mars 2024 9:24 Att tågen går var 15:e minut och inte var tionde vögs upp av stt de har högre medelhastighet än de andra trafikslagen som går oftare.
Tyvärr gör resenärerna inte samma bedömning. Dessutom har de flesta stockholmare varit i andra europeiska städer och har liknande förväntningar hemma.
Resandet ökar ju hela tiden på pendeltågen och man hör väsentligt fler klaga över förseningar och inställda tåg än att det är för gles trafik med var 15 minut.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: tisdag 12 mars 2024 15:38 Resandet ökar ju hela tiden på pendeltågen och man hör väsentligt fler klaga över förseningar och inställda tåg än att det är för gles trafik med var 15 minut.
Det blev inte många rätt där. Pendeltågen har en betydligt lägre marknadsandel än tunnelbanan, men ett väsentligt större resandeunderlag. Titta på en karta, vetja! Lidingöbanan visar tydligt hur viktig turtätheten är för resenärerna - kundnöjdheten ökade markant när den fick 10-minuterstrafik. Däremot har pendeln alltid haft SL:s lägsta kundnöjdhet - även när den hade högre punktlighet. Dessvärre verkar SL inte bry sig - jag undrar varför dessa undersökningar ens görs.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Enceladus »

Kommande trafikkollaps befaras i Spånga
Mitt i skrev:– Man lockar folk att flytta hit nästan enbart genom pendeltåget. Men det kommer bli problem och stor trängsel om inte något görs, säger Hans Hellström.

[...]

Staden har de facto planerat för "enormt många" nya bostäder i Spånga, betonar Sofia Lindblad.

– Då måste också kollektivtrafiken fungera.
Jag misstänker att SL:s kundnöjdhet kommer att sjunka som en sten i takt med att en allt större andel av regionens befolkning inte har tillgång till tunnelbana.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Enceladus »

gek skrev: fredag 08 mars 2024 22:40 Återgång till ett enkelt och robust trafikupplägg, ungefär som innan Citybanan, hindrar ju inte att man kör insatståg t ex Upplands Väsby - Tumba, så att det under högtrafiktid blir åtta tåg per timme på den sträckan. Men enligt förslaget till beslut om affärsinriktning verkar Trafikförvaltningen ha farhågor för fordonsbrist när X60 snart börjar uppnå maximal teknisk livslängd. Att resandet har minskat efter pandemin pekar också mot att det kan bli ett sämre utbud jämfört med tiden närmast innan Citybanan. Men lösningen för framtiden är kanske att låta resenärer med SL-biljett utnyttja även regionaltågen?
12 Yttrande över remiss – Plan för utveckling av den regionala persontågstrafiken i Uppsala län till år 2050 (TN 2024-0314)
Trafikförvaltningen skrev:Region Stockholm instämmer i planens konstaterade att tillgången till fordon och depåkapacitet är avgörande för utvecklingen av den regionala tågtrafiken. Region Stockholms nuvarande pendeltågsflotta kan med utvecklade operativa arbetssätt klara en viss utökning av pendeltågstrafiken. En större utökning av pendeltågstrafiken behöver samplaneras med en ny fordonsanskaffning och ersättningsinvesteringsbehovet i befintliga fordon. För regionaltågstrafiken finns större flexibilitet, då de fordonen i högre grad har standardiserade gränssnitt. Därav finns det ett fortsatt behov av samverkan kring utvecklingen av järnvägstrafiken mellan berörda regioner och Mälardalstrafik.

Region Stockholm ser precis som Region Uppsala att det finns fördelar med att lokalisera en tillkommande tågdepå i närhet av Uppsala. Ett flertal pendel- och regionaltågslinjer kommer att vända i Uppsala. Därigenom blir Uppsala en intressant plats för till/frånkoppling samt nattuppställning för service och underhåll.
SL bedömer att nuvarande pendeltågsflotta kan klara en viss utökning av pendeltågstrafiken. Däremot behövs en tågdepå i närhet av Uppsala, t.ex. vid Märsta.
Trafikförvaltningen skrev:Pendeltågstrafiken på Mälarbanan lider av ojämn beläggning. Tågen som utgår från Bålsta har en orimligt hög beläggning samtidigt som tågen som utgår från Kallhäll har platser över. För att motverka obalansen har 15-minuterstrafik från Bålsta och en justerad tågföljd identifierats som högt prioriterade utvecklingssteg för pendeltågstrafiken. Dessutom är 30-minuterstrafik i Bro lite undermåligt i förhållande till resandeunderlaget. En preliminär slutsats från tidigare studier är att det bör vara möjligt under begränsad tid med utvecklade operativa arbetssätt. Därför ser Region Stockholm att det utvecklingssteget bör komma tidigare än 2040 som planen antar. Som alternativ till 15-minuterstrafik med pendeltåg till Bålsta kan någon form av regionpendel prövas. Oavsett lösning är det prioriterat att berörda parter, däribland UL, arbetar aktivt med frågan.
Vidare nämns 15-minuterstrafik till Bålsta som en prioriterad åtgärd, vilken kan kräva fler fordon för att bedriva trafiken. Dessutom saknar Bålsta nattrafik helt.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: fredag 05 april 2024 17:22
Trafikförvaltningen skrev:Pendeltågstrafiken på Mälarbanan lider av ojämn beläggning. Tågen som utgår från Bålsta har en orimligt hög beläggning samtidigt som tågen som utgår från Kallhäll har platser över. För att motverka obalansen har 15-minuterstrafik från Bålsta och en justerad tågföljd identifierats som högt prioriterade utvecklingssteg för pendeltågstrafiken. Dessutom är 30-minuterstrafik i Bro lite undermåligt i förhållande till resandeunderlaget. En preliminär slutsats från tidigare studier är att det bör vara möjligt under begränsad tid med utvecklade operativa arbetssätt. Därför ser Region Stockholm att det utvecklingssteget bör komma tidigare än 2040 som planen antar. Som alternativ till 15-minuterstrafik med pendeltåg till Bålsta kan någon form av regionpendel prövas. Oavsett lösning är det prioriterat att berörda parter, däribland UL, arbetar aktivt med frågan.
Vidare nämns 15-minuterstrafik till Bålsta som en prioriterad åtgärd, vilken kan kräva fler fordon för att bedriva trafiken. Dessutom saknar Bålsta nattrafik helt.
Dags att utöka mälarbanans 4-spårsutbyggnad till att omfatta Kallhäll-Bålsta? :)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av kildor »

Fyrspår gör ingen större skillnad i det här fallet. Det som skulle behövas är ett till plattformsspår i Bålsta.
4330
Inlägg: 163
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: fredag 05 april 2024 17:22
gek skrev: fredag 08 mars 2024 22:40 Återgång till ett enkelt och robust trafikupplägg, ungefär som innan Citybanan, hindrar ju inte att man kör insatståg t ex Upplands Väsby - Tumba, så att det under högtrafiktid blir åtta tåg per timme på den sträckan. Men enligt förslaget till beslut om affärsinriktning verkar Trafikförvaltningen ha farhågor för fordonsbrist när X60 snart börjar uppnå maximal teknisk livslängd. Att resandet har minskat efter pandemin pekar också mot att det kan bli ett sämre utbud jämfört med tiden närmast innan Citybanan. Men lösningen för framtiden är kanske att låta resenärer med SL-biljett utnyttja även regionaltågen?
12 Yttrande över remiss – Plan för utveckling av den regionala persontågstrafiken i Uppsala län till år 2050 (TN 2024-0314)
Trafikförvaltningen skrev:Region Stockholm instämmer i planens konstaterade att tillgången till fordon och depåkapacitet är avgörande för utvecklingen av den regionala tågtrafiken. Region Stockholms nuvarande pendeltågsflotta kan med utvecklade operativa arbetssätt klara en viss utökning av pendeltågstrafiken. En större utökning av pendeltågstrafiken behöver samplaneras med en ny fordonsanskaffning och ersättningsinvesteringsbehovet i befintliga fordon. För regionaltågstrafiken finns större flexibilitet, då de fordonen i högre grad har standardiserade gränssnitt. Därav finns det ett fortsatt behov av samverkan kring utvecklingen av järnvägstrafiken mellan berörda regioner och Mälardalstrafik.

Region Stockholm ser precis som Region Uppsala att det finns fördelar med att lokalisera en tillkommande tågdepå i närhet av Uppsala. Ett flertal pendel- och regionaltågslinjer kommer att vända i Uppsala. Därigenom blir Uppsala en intressant plats för till/frånkoppling samt nattuppställning för service och underhåll.
SL bedömer att nuvarande pendeltågsflotta kan klara en viss utökning av pendeltågstrafiken. Däremot behövs en tågdepå i närhet av Uppsala, t.ex. vid Märsta.
Trafikförvaltningen skrev:Pendeltågstrafiken på Mälarbanan lider av ojämn beläggning. Tågen som utgår från Bålsta har en orimligt hög beläggning samtidigt som tågen som utgår från Kallhäll har platser över. För att motverka obalansen har 15-minuterstrafik från Bålsta och en justerad tågföljd identifierats som högt prioriterade utvecklingssteg för pendeltågstrafiken. Dessutom är 30-minuterstrafik i Bro lite undermåligt i förhållande till resandeunderlaget. En preliminär slutsats från tidigare studier är att det bör vara möjligt under begränsad tid med utvecklade operativa arbetssätt. Därför ser Region Stockholm att det utvecklingssteget bör komma tidigare än 2040 som planen antar. Som alternativ till 15-minuterstrafik med pendeltåg till Bålsta kan någon form av regionpendel prövas. Oavsett lösning är det prioriterat att berörda parter, däribland UL, arbetar aktivt med frågan.
Vidare nämns 15-minuterstrafik till Bålsta som en prioriterad åtgärd, vilken kan kräva fler fordon för att bedriva trafiken. Dessutom saknar Bålsta nattrafik helt.
Den (sannolikt) kommande depån i Fullerö borde naturligtvis varit på plats när Mälardalstrafik tog över trafik från SJ.

Tillägg: mestadels kloka synpunkter från Region Stockholm.

"Pendeltågen går via Knivsta och Arlanda och stannar på samtliga mellanstationer. Med de tillkommande stationerna i Uppsala S och Alsike förväntas
restiden till Stockholm City bli cirka 60 minuter. Deras uppdrag är att ge en grundläggande tillgänglighet i stråket. Trafiken utförs med 200 meter långa tåg med cirka 750 sittplatser.

Regionpendeln är en utveckling av det koncept som SJ kör idag med uppehåll i Knivsta och Märsta. Med tillkommande uppehåll i Uppsala S och Upplands Väsby kan ett intressant mellankoncept införas som erbjuder korta restider mellan kommuncentra inom storstadsområdet. Trafiken mellan Stockholm och Uppsala kan utföras med 320 meter långa tåg med cirka 1000 sittplatser som erbjuder en restid på 35-40 minuter Uppsala – Stockholm C.

Regionaltågen leds direkt till Arlanda och vidare mot Stockholm och södra delen av Stockholms län och Mälardalen. Trafiken utförs med upp till 200 meter långa tåg med cirka 650 sittplatser och kommer att erbjuda en restid Uppsala – Stockholm C på 30-35 minuter. Regionaltågen över Arlanda kommer till stor del att vara genomgående och ha beroenden med trafik på andra banor i Mälardalen. För Region Stockholm är reserelationen och tillgängligheten från södra länshalvan och södra Mälardalen mot Arlanda och Uppsala av särskild vikt och prioriterad. Syftet är såväl att knyta samman regionen och Mälardalen, som att stärka Arlandas tillgänglighet."

Kommentar: Om SL-pendeln körs minst två ggr i timmen, mellankonceptet minst två ggr i timmen och regionaltågen via Arlanda och söderut en gång i timmen kan detta upplägg accepteras. SL-pendeln och mellankonceptet måste själva klara av transporterna för sträckan Uppsala - Stockholm. Regiontågen kommer med detta upplägg vara fortsatt störningskänsliga och blir endast aktuella för långväga sällanresenärer.

"Region Stockholm förstår värdet av den genomgående trafik från norra Uppland i riktning mot Arlanda och Stockholm som planen pekar ut. Resandenivåerna är olika stora norr och söder om Uppsala. Det här gör att genomgående regionaltåg i Uppsala antingen måste köras med överkapacitet norr om Uppsala eller att tid för till- och frånkoppling läggs in i tidtabellen. Då regionaltågen via Arlanda till största delen är genomgående mot Södermanland bör systematisk genomkörning av dessa tåg mot Norduppland begränsas av robusthetsskäl. Däremot kan enstaka genomkörningar vara möjliga och bör studeras tillsammans med SJ:s intercitytrafik, ostpendeln"

Kommentar: till skillnad mot Svealandsbanan är Ostkustbanan Uppsala - Gävle dubbelspårig. På så vis är Gävle - Uppsala - Arlanda - Stockholm ett, ur robusthetssynpunkt, rimligare upplägg än nuvarande upplägg med Uppsala - Arlanda - Stockholm - Örebro. Bäst robusthet uppnås så klart genom att sektionera trafiken till att endast köra Uppsala - Stockholm.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nygammalt trafikupplägg för pendeltågen från T25

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: lördag 06 april 2024 12:07 Kommentar: Om SL-pendeln körs minst två ggr i timmen, mellankonceptet minst två ggr i timmen och regionaltågen via Arlanda och söderut en gång i timmen kan detta upplägg accepteras. SL-pendeln och mellankonceptet måste själva klara av transporterna för sträckan Uppsala - Stockholm. Regiontågen kommer med detta upplägg vara fortsatt störningskänsliga och blir endast aktuella för långväga sällanresenärer.
Mälartåg har tre regionaltågslinjer söder om Stockholm (Örebro, Norrköping och Hallsberg). Därutöver finns SJ:s Ostpendeln mellan Gävle och Linköping. Precis som Linköping/Norrköping vill Örebro/Eskilstuna, Norrköping/Nyköping och Hallsberg/Katrineholm ha en direktförbindelse till Arlanda och Uppsala. Då blir det 3-4 genomgående regionaltåg per timme under stora delar av dagen (jämför Öresundståg). Skulle mellankonceptet bara gå i rusningen som idag?
4330 skrev: lördag 06 april 2024 12:07 Kommentar: till skillnad mot Svealandsbanan är Ostkustbanan Uppsala - Gävle dubbelspårig. På så vis är Gävle - Uppsala - Arlanda - Stockholm ett, ur robusthetssynpunkt, rimligare upplägg än nuvarande upplägg med Uppsala - Arlanda - Stockholm - Örebro. Bäst robusthet uppnås så klart genom att sektionera trafiken till att endast köra Uppsala - Stockholm.
Trafikverket påstår att "det kommer att bli bättre redan nu till våren 2024". För övrigt, är det inte tågen mellan Uppsala och Stockholm som oftast ställs in?
Enceladus skrev: fredag 05 april 2024 17:22 SL bedömer att nuvarande pendeltågsflotta kan klara en viss utökning av pendeltågstrafiken. Däremot behövs en tågdepå i närhet av Uppsala, t.ex. vid Märsta.
Under påsken krockade två tåg i Brodepån. Förhoppningsvis förvärras inte fordonsbristen...
Skriv svar