Sida 1 av 1
Oslofolk vil beholde trikken
Postat: tisdag 15 oktober 2002 19:06
av Andy
Hei!
Det er bevist, flesteparten av Oslo's befolkning vil fortsatt ha trikk i gatene!
Disse vil ha trikk
Sett hele Oslo Sporveier under administrasjon, og la Göteborg ta over styringen. Da ville det bli andre boller.
Disse vil ha buss
trikken er lydforurensning av verste slag. Den er et skranglekjøretøy som tar nattesøvnen fra folk. Det er bedre med buss.
Folk vil ha trikken
Vil ikke vente på miljøbuss
De nyeste linkene jeg har funnet!
Andreas
Re: Oslofolk vil beholde trikken
Postat: tisdag 15 oktober 2002 19:50
av Björn J.
Andy skrev:Hei!
Det er bevist, flesteparten av Oslo's befolkning vil fortsatt ha trikk i gatene!
Disse vil ha trikk
Sett hele Oslo Sporveier under administrasjon, og la Göteborg ta over styringen. Da ville det bli andre boller.
Jag trodde att ni i Norge hade fått nog av administration från "främmande makt".
Bj.
Re: Oslofolk vil beholde trikken
Postat: tisdag 15 oktober 2002 20:32
av Andy
Björn Johansson (BJ) skrev:
Jag trodde att ni i Norge hade fått nog av administration från "främmande makt".
Bj.
Hehe, du sier noe, men det er jo tydelig noe feil med ledelsen i Oslo sporveier, og jeg trur nesten hvem som helst hadde kalrt jobben bedere, kansje spessielt Göteborg Sporveier's styre, det virker jo som folka der veit hva de snakker om!
Andreas
Re: Oslofolk vil beholde trikken
Postat: tisdag 15 oktober 2002 21:08
av august
Observera att i tidningen är 39 för spårvagn och 5 mot... statistik kan iofs bevisa vad som helst, men jag tror att de flesta Oslobor vill ha trikken kvar...
Re: Oslofolk vil beholde trikken
Postat: tisdag 15 oktober 2002 22:43
av Andy
august skrev:
Observera att i tidningen är 39 för spårvagn och 5 mot... statistik kan iofs bevisa vad som helst, men jag tror att de flesta Oslobor vill ha trikken kvar...
Hei!
Problemet er at sporveisstyret og byrådet i Oslo gir blanke f*** i hva folk flest mener så lenge de ikke kan tjene penger på det!
Har selv opplevd plant mine venner at de er mere intresert i å beholde trikken enn å få et busstilbud i steden for!
Andreas
Re: Oslofolk vil beholde trikken
Postat: onsdag 16 oktober 2002 9:58
av 2763
Norska röster skrev:trikken er lydforurensning av verste slag. Den er et skranglekjøretøy som tar nattesøvnen fra folk. Det er bedre med buss.
Kan inte låta bli att såga lite; och vad är då inte en buss med skrikbromsar, illa skött övervarvad motor... Moderna vagnar, typ A32 M21/31 (efter modifieringar) är bra mycket tystare än det "skranglekjøretøy" som har gummihjul och dieselmotor....
/Tony
Stockholmare i ledningen?
Postat: onsdag 16 oktober 2002 13:19
av Per Lind
Hejsan,
Har Ni fått in en övervintrad 60-tals Stockholmspolitiker i spårvägsstyrelsen eller?
Hälsningar
-Per
Postat: onsdag 16 oktober 2002 13:24
av Bussmicke
Vi kanske ska "exportera" lite M28 till Oslo?!!!
MN
Forsjellig
Postat: onsdag 16 oktober 2002 13:46
av Andy
Hei!
Tar å svarer alle på mitt innlegg:
TonyM:
Kan inte låta bli att såga lite; och vad är då inte en buss med skrikbromsar, illa skött övervarvad motor... Moderna vagnar, typ A32 M21/31 (efter modifieringar) är bra mycket tystare än det "skranglekjøretøy" som har gummihjul och dieselmotor....
Vi har jo fått en meget stille Ansaldo vogn her i Oslo, nemmelig vogn 155!
Og DÜWAG vognene er ganske stillegående når der er nyoverhalte, og da spessielt nye drev!
Personlig så syntes jeg at midtdelen på M-31 var støyende, spessielt den på 358 som var i Oslo, den lille turen jeg var med på, som forøvrig var den lengste kjøreturen til 358!
Per Lind:
Har Ni fått in en övervintrad 60-tals Stockholmspolitiker i spårvägsstyrelsen eller?
Både overvintere politikere fra Stockholm fra denne perioden, og oslopolitikere som har stått opp fra de døde!
Bussmicke:
Vi kanske ska "exportera" lite M28 till Oslo?!!!
Man trenger kansje M-28 i Göteborg enda en stund???
Til man får sånne flotte Ansaldo vogner der og........ og kansje man da er nødt til å beholde M-28 enda noen ekstra år!
Andreas
Re: Forsjellig
Postat: onsdag 16 oktober 2002 13:55
av 2763
Andy skrev:Hei!
Tar å svarer alle på mitt innlegg:
TonyM:
Kan inte låta bli att såga lite; och vad är då inte en buss med skrikbromsar, illa skött övervarvad motor... Moderna vagnar, typ A32 M21/31 (efter modifieringar) är bra mycket tystare än det "skranglekjøretøy" som har gummihjul och dieselmotor....
Vi har jo fått en meget stille Ansaldo vogn her i Oslo, nemmelig vogn 155!
Og DÜWAG vognene er ganske stillegående når der er nyoverhalte, og da spessielt nye drev!
Personlig så syntes jeg at midtdelen på M-31 var støyende, spessielt den på 358 som var i Oslo, den lille turen jeg var med på, som forøvrig var den lengste kjøreturen til 358!
Det var inte insidan som räknades. Visst kan det väsnas en hel del kring en M31:a också, men det är inte lika skramligt som runt en M28:a
Andy skrev:
Man trenger kansje M-28 i Göteborg enda en stund???
Til man får sånne flotte Ansaldo vogner der og........ og kansje man da er nødt til å beholde M-28 enda noen ekstra år!
Nu är det som så att SL-95 är tillverkade av Ansaldo Firema, Göteborgs vagnar tillverkas av Ansaldo Breda, man kan tydligen betrakta Firema som Skoda och Breda som Volkswagen, dvs det är stor skillnad på de tu.
(Därmed inte sagt att M32 inte blir en "pansertrikk")
/Tony
Postat: onsdag 16 oktober 2002 14:30
av Andy
Det var inte insidan som räknades. Visst kan det väsnas en hel del kring en M31:a också, men det är inte lika skramligt som runt en M28:a
Ok, skjønte hva du mente nå!
358 var ikke så værst på utsiden når det gjalt støy!
M-25 er ikke så ille hvis den er rimelig nyoverhalt, tenker da på 582 når den var i Oslo, den mest lydløse m-25 jeg har vært bortpå, både innvendig og utvendig!
Nu är det som så att SL-95 är tillverkade av Ansaldo Firema, Göteborgs vagnar tillverkas av Ansaldo Breda, man kan tydligen betrakta Firema som Skoda och Breda som Volkswagen, dvs det är stor skillnad på de tu.
(Därmed inte sagt att M32 inte blir en "pansertrikk")
Ansaldo produserer jo bare det elektriske i vognene, Breda eller Firema det mekaniske, og i Oslo har vi ikke hatt så mye problemer med det mekaniske, men noe har det jo vært!
Andreas
Postat: onsdag 16 oktober 2002 14:42
av Nico
http://www.dagsavisen.no/innenriks/2002/10/687609.shtml <--- noen som vet om det faktisk er mulig å fjerne asfalt fra trikkeskinner igjen? ville ikke ny asfalt bare gi en type forsegling?
Asfalt och spårvägsspår
Postat: onsdag 16 oktober 2002 15:31
av Mikko Laaksonen
Visst går det att ta bort asfalt från spår. Detta gjordes t.ex. vid Djurgårslinjen mellan Skansenslingan och Valdemaruddsslingan, där var spår gamla spår som hade asfalterats över efter 1967 och grävdes upp från under asfalt. Någon som vet mer kan troligtvis berätta mer? Och berätta den också för Osloborna! Vet någon om någon annan exemplar av uppgrävda spår?
Asfalt är visst nog inte så bra för spår. Jag tror att en viktig del av kampen mot trikknedläggning i Oslo måste vara att förbjuda allt förstörelse av bana och kontaktledning även om delar av nätet stängs av så att bana kan tas åter i bruk ...
Mvh Mikko
Postat: onsdag 16 oktober 2002 15:32
av JAgr
Andy skrev:Ansaldo produserer jo bare det elektriske i vognene, Breda eller Firema det mekaniske, og i Oslo har vi ikke hatt så mye problemer med det mekaniske, men noe har det jo vært!
Andreas
Vi följer naturligtvis med intresse vad som händer och sker hos andra Ansaldokunder för att ta hand om liknande problem redan på ritbordet.
Postat: onsdag 16 oktober 2002 16:22
av Andy
Hei!
Dette er, etter det jeg veit ikke noe stort problem, man har jo på Skjoldenæsholm brukt skinnegang som er plukket opp fra gater i København, som da sikkert har blitt renset for asvalt!
Andreas
Postat: onsdag 16 oktober 2002 16:37
av 2763
Andy skrev:
Hei!
Dette er, etter det jeg veit ikke noe stort problem, man har jo på Skjoldenæsholm brukt skinnegang som er plukket opp fra gater i København, som da sikkert har blitt renset for asvalt!
Andreas
Det är viss skillnad på att rensa skenor komersiellt och idiellt.
Bara för att lösningen fungerar i en förening är det inte säkert att den är kommersiellt gångbar inom en driftsförvaltning.
/Tony
Postat: onsdag 16 oktober 2002 16:57
av Olle
Jag var med på första turen på Gråkallbanan när trafiken återupptogs, och då hade man tagit bort asfalten på natten innan vi for på banan. Det syntes fungera bra.
Asfalt i sporet...
Postat: onsdag 16 oktober 2002 20:23
av BaardB
Joda, både på Djurgårslinjen, i Bergen og mye av skinnegangen på Skjoldenæsholm har man gjort gjenbruk av skinnegang under asfalt. Over kort tid betyr det ikke noe, men når årene ruller... På Djurgårdslinjen var skinnetoppen korrugert (rustet) og var ujevn å kjøre på. Det kom også noen skinnebrudd. Men dette hadde antagelig ligget under asfalt i over 20 år. Og det kan være grunn til å tro at det var 20-30 år gammelt når strekningen ble nedlagt? Så om trikkeskinner asfalteres over for kanskje inntil 5 år er det nok ingen krise.
Når det gjelder Gråkallbanan var ikke noe av det spor som benyttes i dag asfaltert over, man hadde base asfaltert inntil skinnetopp og laget riller. Det var mulig å kjøre trikk på banen mens det var busstrase der.

Postat: onsdag 16 oktober 2002 21:08
av Andy
ja, det er vell mulig å¨gjennbruke spor som har ligget under asvalten går jo som sagt ann, men som Baard sier, det har noe å gjøre med hvor lenge sporet har liggi under asvalten!
Andreas
Re: Stockholmare i ledningen?
Postat: onsdag 16 oktober 2002 21:59
av Bussmicke
Per Lind skrev:Hejsan,
Har Ni fått in en övervintrad 60-tals Stockholmspolitiker i spårvägsstyrelsen eller?
Hälsningar
-Per
Råder inga tvivel om det...